Perustelut
Pohjoisen ulottuvuuden merkitys
Pohjoisen ulottuvuuden keskeinen merkitys Suomen EU-politiikalle
on siinä, että se auttaa kiinnittämään
huomiota unionin pohjoisiin lähialueisiin osana unionin
ulkosuhdepolitiikkaa. Unionin ulkosuhdepolitiikan päähuomio
kiinnittyy muutoin Välimeren alueen politiikkaan sekä idänpolitiikkaan,
minkä lisäksi suhteet Afrikan ja Amerikan sekä Lähi-Idän
maihin ovat keskeisessä asemassa. Pohjoinen ulottuvuus
täydentää unionin ulkosuhteiden kattavuutta.
Se tukee myös EU—Venäjä-huippukokouksessa
vasta sovitun tiekartan soveltamista.
Valtioneuvoston selvityksessä painotetaan perustellusti
sitä, että pohjoisen ulottuvuuden maantieteellistä ja
sisällöllisestä määritelmää tulee
pitää joustavana, jotta määritelmä ei
muodostu esteeksi muuten toivottaville päätöksille.
Pohjoista ulottuvuutta on ymmärrettävä unionin
ulkosuhteiden osana, jossa osapuolina ovat Euroopan unioni sekä sen
kumppanuusmaat Venäjä, Norja ja Islanti. Pohjoisen
ulottuvuuden sektorikumppanuuksien sekä sen arktisen komponentin
vuoksi olisi lisäksi luontevaa ja toivottavaa kehittää tarkkailijamaiden
Kanadan ja Yhdysvaltojen kiinnostusta pohjoisen ulottuvuuden projekteihin.
Pohjoinen ulottuvuus liittyy unionin pohjoisten alueiden kehittämiseen
ja rajan molemminpuoliseen hyötyyn.
Mitattuna toteutettujen hankkeiden arvolla ja niiden vaikutuspiiriin
kuuluvien ihmisten lukumäärällä pohjoinen
ulottuvuus on hyvä esimerkki unionin rajat ylittävästä toiminnasta.
Huomiota on kiinnitettävä myös pohjoisen
ulottuvuuden rahoituksen tehokkaaseen käyttöön:
esimerkiksi ympäristökumppanuuden osalta Suomen
12 miljoonan euron panoksen vastineeksi on järjestynyt
yhteensä 2 miljardin euron rahoitus (josta 225,6 miljoonaa
euroa lahjarahoitusta) hankkeille, joilla on välitöntä vaikutusta
suomalaisten elinympäristöön. Pohjoisen
ulottuvuuden arvo Suomelle ja Suomen lähialueille ei kuitenkaan ole
mitattavissa vain rahassa.
Lahjoitukset PU:n ympäristökumppanuuteen
(huhtikuu 2005)
| |
milj. I |
| EU:n komissio |
60,0 |
| Alankomaat |
10,0 |
| Belgia |
0,5 |
| Iso-Britannia |
16,2 |
| Kanada |
20,0 |
| Norja |
10,0 |
| Ranska |
40,0 |
| Ruotsi |
16,0 |
| Saksa |
10,0 |
| Suomi |
12,0 |
| Tanska |
10,9 |
| Venäjä |
20,0 |
|
Yhteensä
|
225,6
|
lähde: NIB
Pohjoisen ulottuvuuden merkitys on säilynyt ja jopa
korostunut unionin vuonna 2004 tapahtuneen laajentumisen seurauksena.
Samalla se on entistä voimakkaammin painottunut unionin
Venäjän-politiikan yhdeksi välineeksi.
Suuri valiokunta yhtyy ulkoasiainvaliokunnan näkemykseen,
että pohjoisen ulottuvuuden säilyminen omana kokonaisuutenaan
on tärkeää, jotta pohjoinen ulottuvuus
kumppanuusmalleineen ei jää EU:n ja Venäjän
suhteiden suhdanteiden jalkoihin.
Se, mikä erottaa pohjoisen ulottuvuuden muusta Venäjän-
ja ulkosuhdepolitiikasta, on kumppanuuksien toimintamalli. Käytännön
yhteistyötä suunnittelevat, toimeenpanevat ja
rahoittavat monet eri toimijat, kuten Euroopan komissio ja jäsenmaat,
pohjoisen ulottuvuuden kumppanimaat Islanti, Norja ja Venäjä,
tarkkailijamaat Kanada ja USA, alueelliset järjestöt (Pohjoismaiden
ministerineuvosto, Itämerenvaltioiden neuvosto, Barentsin
euroarktinen neuvosto, Arktinen neuvosto), kansainväliset
rahoituslaitokset, paikallistason toimijat, yritykset, tiedeyhteisö ja
kansalaisjärjestöt. Vaikka pohjoinen ulottuvuus
on EU:n politiikkaa, toimintaohjelmissa on otettu huomioon kumppaneiden näkemykset.
Alueellisten järjestöjen panos pohjoiseen ulottuvuuteen
on ollut ratkaisevan tärkeä.
Talousvaliokunta toteaa perustellusti, että PU voisi
olla tulevaisuudessa EU:n ja Venäjän sopiman neljän
yhteisen alueen (Yhteinen talousalue, Vapauden, turvallisuuden ja
oikeuden yhteinen alue, Ulkoisen turvallisuuden yhteinen alue, Tutkimuksen,
koulutuksen ja kulttuurin yhteinen alue) alueellista toimeenpanoa.
Nämä neljä aluetta kattavat hyvin PU:n
tämänhetkisen toimialan. Myös elinkeinoelämä on
tukenut tämänkaltaista alueellista mikrotason
yhteistyötä. Elinkeinoelämän
nykyistä laajempi mukaansaanti on yksi jatkotyön
suurimmista haasteista.
Ulkosuhdepolitiikan osana pohjoinen ulottuvuus on sellaista
Euroopan komission vastuulla olevaa toimintaa, johon sovelletaan
Euroopan unionissa yhteisöllisiä päätöksentekosääntöjä.
Valiokunta katsoo, että pohjoisen ulottuvuuden
kehittäminen nykyisen toimintaohjelman päättymisen
jälkeen on sellainen Suomen EU-politiikan strateginen tavoite,
jonka saavuttamiseksi maamme tulee ponnistella kaikilla politiikan
aloilla.
Pohjoisen ulottuvuuden edistäminen unionissa
Pohjoinen ulottuvuus on Saksan puheenjohtajakaudesta 1999 lähtien
Eurooppa-neuvoston päättämä osa
unionin politiikkaa. Tästä huolimatta jäsenvaltioiden
ja toimielinten poliittinen sitoutuminen pohjoiseen ulottuvuuteen
jättää toivomisen varaa. Käytännössä merkittävää aktiivisuutta
on jäsenvaltioista Suomen lisäksi osoittanut ainoastaan
Ruotsi, jonka poliittinen ja rahallinen panos ei suomalaisessa keskustelussa ole
saanut ansaitsemaansa tunnustusta.
Suomen on syytä korostaa pohjoisen ulottuvuuden olevan
koko unionia koskevaa politiikkaa. Valtioneuvoston selvityksessä painotetaan perustellusti
komissiolle kuuluvaa johtoroolia. Valiokunta kiinnittää huomiota
pohjoisen ulottuvuuden politiikan resursointiin Euroopan komissiossa;
koordinaatiosta vastaa yksi ainoa virkamies ulkosuhdepääosaston
Venäjän yksikössä. Kun pohjoisen
ulottuvuuden politiikka edellyttää useiden pääosastojen
vastuulla olevien toimien ja rahoitusväineiden yhteensovitusta, tätä ei
voi pitää riittävänä.
Jäsenvaltioiden sitoutumista pohjoiseen ulottuvuuteen
tulee olla mahdollista lisätä. Valiokunta muistuttaa,
että pohjoisella ulottuvuudella on luonteva yhteys Baltian
valtioiden sekä Puolan Venäjän-politiikan
tavoitteisiin, joissa lähialuekysymykset ovat keskeisessä asemassa.
Lisäksi on otettava huomioon Kaliningradin alueen
asema yhtenä pohjoisen ulottuvuuden painopisteistä.
Vanhoista jäsenvaltioista Saksan vähäinen kiinnostus
pohjoiseen ulottuvuuteen osoittaa tarpeen vahvistaa asian ajamista.
Valiokunta panee tyytyväisenä merkille Espanjan
aloitteellisuuden pohjoista ulottuvuutta käsittelevän
seminaarin järjestäjänä esimerkkinä asian
kehittymisestä laajempaa jäsenvaltioiden ryhmää kiinnostavaksi.
Jo aikataulusyistä Yhdistyneen kuningaskunnan puheenjohtajakaudella
ensi syksynä järjestettävällä pohjoisen
ulottuvuuden ministerikokouksella tulee olemaan ratkaisevaa merkitystä tämän
politiikan jatkumiselle. Komission 14.03.2005 päivätty
muistio 121/05, johon valtioneuvoston jatkoselvityksessä viitataan,
tarjoaa suomalaisnäkökulmasta hyvän
pohjan ministerikokouksen työlle.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa perustellusti, että pohjoisella
ulottuvuudella ei ole riittävän vahvaa asemaa,
jotta sen kehittämisen voisi jättää Euroopan
komission aktiivisuuden varaan, vaan tarvitaan Suomen aloitteellisuutta,
jota myös muut jäsenvaltiot tuntuvat odottavan.
Suuri valiokunta yhtyy tähän näkemykseen
ja lisää siihen, että myös Suomen
rahallinen panostus pohjoisen ulottuvuuden kumppanuuksiin vaikuttaa
osaltaan neuvottelijoidemme vakuuttavuuteen muiden jäsenvaltioiden
silmissä. Siksi esimerkiksi yhteistyöhön
osoitettua rahoitusta on lisättävä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomen strategisena intressinä pidettävää pohjoista
ulottuvuutta edistetään järjestelmällisesti
ja koordinoidusti Euroopan unionin toimielimissä sekä suhteessa
muiden jäsenvaltioiden hallituksiin. Valtioneuvoston tulee
toimia määrätietoisesti EU:n pohjoisen
ulottuvuuden edistämiseksi valmistautuessaan Suomen EU-puheenjohtajuuteen.
Suomen on aktiivisesti vaikutettava komission toimintaan
pohjoisen ulottuvuuden osalta. Osana tätä Suomen
tulee vaatia, että komissio antaa pohjoisen ulottuvuuden
valmisteluihin enemmän henkilövoimavaroja.
Euroopan unionin neuvostossa sekä suhteissa muihin
jäsenvaltioihin pohjoista ulottuvuutta on pidettävä esillä korkealla tasolla.
Myös sektoriministereiden panos on tärkeä,
jotta pohjoinen ulottuvuus näkyisi eri tasoilla Suomen
konkreettisena politiikkana.
Uuden liikenteen- ja energiansiirron infrastruktuuria koskevan
EU:n ja Venäjän kumppanuuden avaamista tulee pitää ensisijaisena
tavoitteena.
Suomella on oltava valmius lisätä omaa rahapanostaan
pohjoisen ulottuvuuden kumppanuuksiin. Suomen talousarvioon lisättävän
pohjoisen ulottuvuuden hankkeisiin osoitettavan määrärahan
nimikkeeksi voidaan harkita "pohjoisen ulottuvuuden määräraha".
Vuoropuhelu Venäjän kanssa
Valtioneuvoston selvityksessä sekä erikoisvaliokuntien
lausunnoissa käsitellään syitä Venäjän valtion
rajalliseen kiinnostukseen pohjoisen ulottuvuuden kahteen ensimmäiseen
toimintaohjelmaan. Sekä valtioneuvoston selvityksestä että komission
muistiosta 121/05 on luettavissa pyrkimys vastata venäläisosapuolen
perusteltuihin odotuksiin.
Valiokunta katsoo, että löytyy useita syitä suhtautua
toiveikkaasti Venäjän hallituksen kiinnostuksen
lisääntymiseen. Ensimmäisenä optimismin
perusteena mainittakoon tasavallan presidentin sekä Venäjän
federaation presidentin tapaaminen Pietarissa 14.12.2004, jonka
yhteydessä presidentti Putin julkisesti ilmaisi tukensa
pohjoiselle ulottuvuudelle.
Moskovassa 10.5.2005 pidetyssä Euroopan unionin ja
Venäjän huippukokouksessa hyväksyttiin
tiekartoiksi kutsut ohjelmat vuonna 2003 sovittujen yhteisten alueiden
saavuttamiseksi. Yhteisalueet ovat Yhteinen talousalue; Vapauden,
turvallisuuden ja oikeuden yhteinen alue; Ulkoisen turvallisuuden
yhteinen alue sekä Tutkimuksen, koulutuksen ja kulttuurin
yhteinen alue. Tiekarttojen yhteensä 52 sivua sisältävät luettelot
osapuolten toteutettaviksi sopimista käytännön
toimista. Tiekarttoihin ei sisälly aikataulua eikä yksittäisiä toimia
ole asetettu keskenään tärkeysjärjestykseen.
Moskovan huippukokouksen tuloksia voidaan pitää pohjoisen
ulottuvuuden kannalta mahdollisesti ratkaisevan tärkeinä.
Tiekartat näet tarjoavat ensimmäistä kertaa
Venäjälle konkreettisen odotuksen niistä koko
valtakuntaa koskevista poliittisista hyödyistä,
jotka toistaiseksi ovat puuttuneet. Samalla tiekarttojen yksittäiset
tavoitteet ovat sellaisia, joiden käytännön toteutus
koskee ensisijaisesti juuri pohjoisen ulottuvuuden kannalta tärkeitä Venäjän
luoteisosia. Taitavasti käsiteltynä tiekartat
siten voivat ratkaista pohjoista ulottuvutta rasittaneen vaikeuden,
Venäjän keskushallituksen kiinnostuksen herättämisen
lähinnä eräitä valtakunnan alueita
koskeviin yhteistyöhankkeisiin.
Pohjoinen ulottuvuus tarjoaa oivan välineen tiekarttojen
alueelliseen soveltamiseen. Pohjoisen ulottuvuuden kumppanuudet
sallivat myös muiden kumppanuusmaiden, yhteistyöjärjestöjen
sekä yksityisen sektorin ja alueiden ja paikallistason
toimijoiden osallistumisen käytännön
toimintaan. Pohjoisen ulottuvuuden toteutuksessa on tartuttava tiekarttojen
tarjoamiin mahdollisuuksiin luoda uusia ja käytännönläheisiä kumppanuuksia.
Ulkoasiainvaliokunnan tavoin suuri valiokunta pitää myönteisenä hallituksen
päättäväistä ryhtymistä vuoropuheluun
Venäjän kanssa pohjoisesta ulottuvuudesta. Tämä vuoropuhelu
ei ole ristiriidassa sen kanssa, että Suomi pitää pohjoista
ulottuvuutta yhteisöllisenä asiana, jossa Euroopan
komissio edustaa unionia ulkovaltoihin nähden.
Pohjoisen ulottuvuuden institutionaaliset rakenteet
Pohjoisen ulottuvuuden poliittisen merkityksen vakiinnuttamisen
kannalta on tärkeää, että sille luodaan
asianmukainen instituutiorakenne. Asiaa käsitellään
Euroopan komission muistiossa 121/05, jota selostetaan
myös valtioneuvoston jatkoselvityksessä. Valiokunta
pitää komission lähestymistapaa oikeansuuntaisena,
mutta eräitä täydennyksiä kaipaavana.
Pohjoisen ulottuvuuden vuorovuosin pidettävien ministeri-
ja virkamieskokousten lisäksi olisi toivottavaa, että pohjoinen
ulottuvuus saa poliittisesti ohjeelliset virikkeensä myös
EU:n ja Venäjän huippukokouksista, joiden agendaan pohjoisen
ulottuvuuden tulisi kuulua säännöllisenä asiakohtana.
Komission keskeinen rooli on luonnollinen lähtökohta,
kun ottaa huomioon pohjoisen ulottuvuuden paikan unionin politiikoissa
ja toimielinjärjestelmässä.
Keskeisen roolin ottaminen edellyttää kuitenkin
komissiolta nykyistä vahvempaa panostusta tehtävän
hoitamiseen. Valiokunta toteaa, että valmisteilla oleva
EU:n ulkosuhdehallinnon uudistus ei sinänsä tule
vaikuttamaan pohjoisen ulottuvuuden toteutukseen, kun tätä politiikkaa
on jatkossakin toteutettava komission johdolla.
Komission ehdotus Euroopan talous- ja sosiaalikomitean
sekä alueiden komitean roolin vahvistamisesta on mielenkiintoinen.
Valiokunta katsoo kuitenkin, että vielä tärkeämpää on
ottaa lukuun Euroopan parlamentin keskeinen poliittinen rooli, ei
vähiten budjettimenettelyssä. Euroopan parlamentin
vahva asema lisäisi merkittävästi pohjoisen
ulottuvuuden kannatuspohjaa.
Suuri valiokunta järjesti 7.4.2005 Oulussa Euroopan
unionin ja Venäjän parlamenttien pohjoista ulottuvuutta
käsittelevän konferenssin, johon osallistui toistasataa
parlamentaarikkoa EU-maista, Venäjältä ja
kumppanuusmaista. Oulun konferenssin kokemukset rohkaisevat valiokuntaa
peräänkuuluttamaan säännöllisempää parlamentaarista
yhteistoimintaa. Parlamentaarinen ulottuvuus voisi lisätä pohjoisen
ulottuvuuden näkyvyyttä ja poliittista kannatuspohjaa.
Parlamentaarinen yhteistyö ei välttämättä edellytä suuria
rakenteita pysyvine sihteeristöineen. Valiokunta muistuttaa,
että EU:n parlamenttien puhemiehet suhtautuivat Budapestin kokouksessaan
6—7.5.2005 lähtökohtaisen kielteisesti
uusien parlamenttienvälisten järjestöjen perustamiseen.
Valiokunta katsoo, että pohjoisen ulottuvuuden parlamentaarisen
ulottuvuuden järjestämistä tulee tutkia
ennakkoluulottomasti, mielellään olemassa olevien
organisaatioiden kehittämisen tai kiertävien
järjestämisvastuiden pohjalta.
Pohjoismaiden neuvosto ja ministerineuvosto sekä Itämerenmaiden
neuvosto ovat ottaneet suuren vastuun pohjoisesta ulottuvuudesta.
Niiden merkitystä tulisi muistaa järjestettäessä pohjoisen
ulottuvuuden instituutiorakennetta. Yleisempi kysymys olemassa olevien
hallitusten ja parlamenttien yhteistyöjärjestöjen
roolista pohjoisessa ulottuvuudessa kaipaa valiokunnan käsityksen
mukaan lähempää selvittämistä.
Valiokunta katsoo, että valtioneuvoston tulee
valmistella Suomen EU-puheenjohtajakauteen mennessä ehdotus
pohjoisen ulottuvuuden institutionaalisten kysymysten tarkoituksenmukaisesta
järjestämisestä.
Pohjoisen ulottuvuuden EU-rahoitus
Valtiovarainvaliokunnan lausunnoissa selvitetään
kattavasti pohjoisen ulottuvuuden rahoitusjärjestelmää Agenda
2007:n toteutuessa. Suuri valiokunta pitää keskeisenä valtiovarainvaliokunnan
näkemystä, että on tärkeintä taata
pohjoiselle ulottuvuudelle tarkoituksenmukaiset toiminnalliset kehykset
sekä riittävä rahoitus hyödyntäen
unionin eri rahoituslähteitä. Valtiovarainvaliokunta
kiinnittää lausunnossaan VaVL 14/2005
vp huomiota EU:n rahoituskehysneuvotteluissa esillä olleeseen
ehdotukseen rajat ylittävän yhteistyörahoituksen
siirtämisestä koheesio-otsakkeesta ulkosuhde-otsakkeeseen. Tämä voi
valtiovarainvaliokunnan mielestä merkittävästi
vaikeuttaa Suomen tavoitteiden saavuttamista.
Pohjoisen ulottuvuuden erillistä budjettilinjaa ei
valtioneuvoston selvityksen ja valtiovarainvaliokunnan lausunnon
mukaan pidetä tarkoituksenmukaisena vaihtoehtona. Suomen
tulee suhtautua joustavasti kysymykseen pohjoisen ulottuvuuden budjettilinjasta;
vaikka oma budjettilinja ei nyt vaikuta mahdolliselta, sitä on neuvottelutilanteen
muuttuessa voitava harkita uudelleen, jos se on tarpeen pohjoisen
ulottuvuuden hankkeiden riittävälle rahoitukselle.
Agenda 2007:n mukaiset rahoitusvälineet mahdollistavat
kaiken tarvittavan pohjoisen ulottuvuuden rahoituksen. Varsinaisena
haasteena on olemassa olevien instrumenttien käytön koordinointi,
mikä omalta osaltaan korostaa pohjoisen ulottuvuuden poliittisen
ja hallinnollisen ohjauksen vahvistamisen merkitystä.
Valiokunta esittää harkittavaksi sellaista
lähestymistapaa, että Suomi vaatii unionin talousarvion
ja tilinpidon täydentämistä liiteluontoisilla
raporteilla, joista voidaan nähdä, miten paljon eri
rahoitusinstrumenteilla ja lähteillä rahoitetaan
pohjoista ulottuvuutta. Tällöin pohjoisen ulottuvuuden
saama rahoitusosuus olisi läpinäkyvä ja
helpommin käsiteltävä neuvotteluissa.
Pohjoisen ulottuvuuden sisältökysymyksiä
Valtioneuvoston selvityksen sekä erikoisvaliokuntien
lausuntojen yhteisen näkemyksen mukaan pohjoisen ulottuvuuden
todellinen arvo on sen kautta toteutetuissa kumppanuuksissa. Olemassa
olevia kumppanuuksia, ympäristö- sekä sosiaali-
ja terveysyhteistyötä tulee jatkossakin pitää keskeisinä painopistealoina,
joista viimeksimainitun rahoitusta on kuitenkin vahvistettava, mahdollisesti
perustamalla rahasto. Myös tietoyhteiskuntaa koskevan pohjoisen
e-ulottuvuuden yhteistyötä on syytä syventää.
Valiokunta on vakuuttunut, että pohjoisen ulottuvuuden
kumppanuusmalli on se yhteistyömuoto, jolla keskeiset uudet
yhteistyöhankeet voidaan parhaiten toteuttaa. Tällöin
ei kuitenkaan tule unohtaa rajat ylittävää yhteistyötä,
jolla on suurta merkitystä erityisesti maakunta- ja paikallistasolla.
Erikoisvaliokuntien lausuntoihin sisältyy ehdotuksia
pohjoisen ulottuvuuden uusiksi kumppanuuksiksi, joihin suuri valiokunta
omalta osaltaan yhtyy. Valiokunta yhtyy myös ulkoasiainvaliokunnan
huomautukseen, että uuden kumppanuuden tulee olla sellainen,
jonka Venäjä kokee kannaltaan mielekkääksi
ja joka hyödyttää nykyistä laajempaa
aluetta myös EU:ssa.
Suuri valiokunta kiinnittää huomiota talousvaliokunnan
lausuntoon, jonka mukaan "PU:n puitteissa tulisi ensisijaisesti
keskittyä sellaisiin teemoihin, jotka selkeästi
ovat erityisesti PU-alueen intressissä. Tällaisia
ovat jo nyt aktivoituneet ympäristö- sekä sosiaali-
ja terveyssektorit, mutta potentiaalia olisi myös energiasektorilla,
logistiikkapuolella ja infrastruktuurissa ja tieteellisessä yhteistyössä esimerkiksi
rajat ylittävän yliopistojen ja korkeakoulujen
opiskelija- ja tutkijavaihdon helpottamisen kautta. Nämä sektorit
antavat myös hyvän pohjan yrityksille uusiin hankkeisiin.
Tavoitteena tulee olla aidon taloudellisen aktiviteetin aikaansaaminen.
EU-rahoituksen ja valtioilta saatavan lahjarahoituksen varassa PU:sta
ei tule toimivaa konseptia. Elinkeinoelämän nykyistä laajempi
mukaansaaminen PU-konseptiin onkin yksi jatkotyön keskeisistä haasteista."
Hallintovaliokunta painottaa lausunnossaan HaVL 15/2005
vp maakunta- ja paikallistason sekä kansalaisjärjestöjen
roolia pohjoisen ulottuvuuden suunnittelussa ja täytäntöönpanossa.
Liikenne-ja viestintävaliokunta (LiVL 1/2005 vp)
"kiinnittää huomiota etenkin tarpeeseen kehittää yhdessä logistiikka-
ja infrastruktuurihankkeita niin tieliikenteen kuin rautatieliikenteen
alalla. Eurooppalaisesti tärkeitä ovat myös TEN-hankkeet,
koska ne luovat pohjan kehittää EU:n ja Venäjän
välistä logistista kumppanuutta." Valiokunta "kiinnittää tyytyväisyydellä huomiota
siihen, että EU-ministerivaliokunnassa on 13.5.2005 otettu
esille aloite pohjoisen ulottuvuuden liikenne- ja logistiikkakumppanuudesta"
(LiVL 10/2005 vp).
Ympäristövaliokunnan käsityksen mukaan "ympäristökumppanuuden
menestystä pohjoisen ulottuvuuden suurimpana saavutuksena
tulisi hyödyntää ulottamalla rahoitusmalli
rajatumpiin, pienempiin kohteisiin. Valiokunta tukee ajatusta esimerkiksi
rata- tai tiekumppanuuksista tai muista rajatuista hankkeista, jotka
olisi mahdollista toteuttaa tällä rahoitusmallilla.
Yksittäiset infrahankkeet lienevät myös
Venäjän kannalta hyväksyttävämpiä kuin
sellaiset ohjelmat, jotka se kokee EU:n sisäisiksi" (YmVL 2/2005
vp). "Pohjoinen ulottuvuus tarjoaa mahdollisuuden kasvattaa rahallisen
panoksen suuruutta, jolloin yhteistyö voi olla vielä monipuolisempaa
ja laajempaa ja siten myös tuloksiltaan mittavampaa" (YmVL
17/2005 vp).
Suuri valiokunta viittaa EU:n ja Venäjän huippukokouksessa
10.5.2005 hyväksyttyihin tiekarttoihin sisältyviin,
poliittisesti jo hyväksyttyihin kumppanuuksiin, joita on
syytä käsitellä myös pohjoisen
ulottuvuuden tulevina painopistealueina. Tiekartat antavat mahdollisuuden keskustella
erikoisvaliokuntien lausunnoissa esitetyistä energia- ja
liikennekumppanuuksista pohjoisen ulottuvuuden hankkeina. Tiekartoissa esitetty
Venäjän ja EU:n teollisuuspoliittinen kumppanuus
olisi pohjoisen ulottuvuuden luonteva päämäärä.
Yhteisen talousalueen tiekarttaan sisältyy myös
kattava yhteisymmärrys mm. ilmastonmuutosta ja luonnon
monimuotoisuutta koskevasta yhteistoiminnasta.Tutkimuksen, koulutuksen
ja kulttuurin yhteistä aluetta koskevaan tiekarttaan sisältyy
suuri määrä innovaatioiden edistämistä,
opiskelijoiden ja tutkijoiden vapaata liikkumista, elinikäistä oppimista
sekä yhteisen kulttuuriperinnön vaalimista koskevia
toimintasuosituksia, jotka kelpaavat lähes sellaisinaan
pohjoisen ulottuvuuden kumppanuuksien perusteiksi.
Viitaten hallintovaliokunnan sekä valtiovarainvaliokunnan
lausuntoihin suuri valiokunta kiinnittää huomiota
myös rajat ylittävän yhteistyön
korostettuun asemaan tiekartoissa osoituksena osapuolten valmiudesta
edistää myös tätä, Suomen
alueille tärkeää yhteistyön
muotoa.
Valiokunta katsoo, että valtioneuvoston tulee
valmistella konkreettisia ehdotuksia pohjoisen ulottuvuuden kumppanuuksiksi,
joissa otetaan huomioon myös EU:n ja Venäjän
kesken jo sovitut yhteistyön, kuten ympäristöyhteistyön,
suuntaviivat. Ehdotuksia valmistellessaan valtioneuvoston on erityisesti
painotettava liikenteen ja energiansiirron infrastruktuurin kehittämisen
kansallista ja eurooppalaista merkitystä. Valiokunta korostaa
myös kansalaisjärjestöjen roolia sekä tarvetta kehittää koulutuksen
ja tutkimuksen alan yhteistyötä.