TALOUSARVIOALOITE 254/2004 vp

TAA 254/2004 vp - Marjukka Karttunen /kok ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen lasten ja nuorten liikennekasvatuksen tutkimustoimintaan

Eduskunnalle

Suomen liikenteessä kuolee tänäkin vuonna noin 400 ihmistä. Noin joka neljännessä kuolemaan johtavassa onnettomuudessa uhrina on nuori. Vuosittain yli 2 500 nuorta loukkaantuu liikenteessä.

Asenteet muuttuvat hitaasti. Jos lapsuudessa on omaksuttu — valitettavan usein huonoa esi-merkkiä takapenkiltä katsoen — leväperäinen suhtautuminen liikennesääntöihin, on tätä suhtautumista vaikeaa myöhemmin muuttaa. Jos aikuinen kaahaa autolla, pyöräilee ilman kypärää tai kulkee punaisia valoja päin, on sääntöjen noudattamista erittäin vaikeaa perustella lapselle. Sääntöjen rikkomisesta saattaa jopa tulla kiehtovaa varsinkin, jos rikkoja on lapsen ihailema henkilö.

Esimerkillä on siis väliä liikenteessä. Sen lisäksi, että vanhempien liikennekäyttäytymisen on parannuttava, on tärkeää, että kaikki muutkin tahot parantavat liikennekäyttäytymistään. Onkin tärkeätä saada liikenneopetuksen piiriin muun muassa päiväkotien ja koulujen työntekijät. Vanhempainillat ovat hyviä yhteisten toimintatapojen sopimisiin. Koulut ja päiväkodit ovatkin liikennekasvatuksessa avainasemassa.

Jotta lasten ja nuorten sekä tulevaisuuden aikuisten ja vanhusten liikenneonnettomuudet vähenisivät, on liikenneasenteisiin siis panostettava systemaattisesti entistä enemmän. Lisäksi on luonnollisesti panostettava muihinkin liikenneturvallisuutta parantaviin asioihin, kuten esimerkiksi teiden kuntoon, autokoulun kuljettajaopetuksen kehittämiseen ja liikennerikkomusten seuraamusjärjestelmän jatkuvaan arviointiin. Annetut ajokiellot ovat pidentyneet, ja ongelmaryhmille, kuten rattijuopoille, on tarjolla erityistoimenpiteitä. Näin pitääkin olla, mutta lisäpanostusta tarvitaan myös varhaisiän valistukseen ja liikenneturvallisuusopetukseen selkeästi nykyistä enemmän. Tähän voidaan päästä esimerkiksi panostamalla oppilaiden liikenneturvallisuuden kehittämiseen koulujen turvallisuus ja liikenne -kokonaisuutta vahvistamalla osana terveystiedon, mutta myös muun opetuksen sisältöä. Tämän lisäksi lasten ja nuorten liikennekäyttäytyminen on otettava erityispainopistealueeksi seuraavassa liikenneturvasuunnitelmassa vuosille 2006—2010, jonka valmistelutyö on liikenne- ja viestintäministeriössä jo käynnissä. Tämän mahdollistamiseksi tarvitaan lisää systemaattista tutkimustyötä lasten ja nuorten liikennekäyttäytymisen ongelmakohtien (esimerkiksi jalankulku, pyöräily, taajamat, koulujen ympäristö jne.) ratkaisemiseksi, jotta toimenpide-esitykset olisivat oikeansuuntaisia.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.01.22 lisäyksenä 100 000 euroa lasten ja nuorten liikennekasvatuksen parantamiseen liittyvään tutkimustoimintaan.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Marjukka Karttunen /kok
  • Timo Seppälä /kok
  • Martin Saarikangas /kok
  • Reijo Paajanen /kok
  • Lasse Virén /kok