Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 526/2011 vp - Kauko Tuupainen /ps ym.
Tarkistettu versio 2.0
Metsäteollisuuden ja energiahuollon kannalta Äänekoski—Haapajärvi-rata on elintärkeä Keski-Suomelle. Raideliikennettä käyttävät kuljetusketjut koostuvat rekka-autoliikenteen ja junaliikenteen osuuksista, joten parantamistöiden yhteydessä tulisi huomioida näiden yhdistelmäkuljetusten vaatimien kuormauspaikkojen ja terminaalien tarpeellisuus. Terminaaleissa tapahtuvan metsäbioenergian haketuksen lisääntyminen kasvattaa näiden paikkojen toteuttamistarvetta.
Äänekoski—Haapamäki-radan perusparantamisen aloittamiseen on valtioneuvoston eduskunnalle antamassa liikennepoliittisessa selonteossa osoitettu yhteensä 20 miljoonaa euroa vuosille 2011 ja 2012. Radan kunnostaminen kokonaisuudessaan edellyttää tämän lisäksi vielä noin 50 miljoonaa euroa. Lisärahoitus on välttämätöntä, jotta koko Saarijärven ja Haapajärven välisellä 136 kilometrin osuudella voitaisiin toteuttaa päällysrakenteen uusiminen ja muut välttämättömät parannustoimenpiteet. Kuormauspaikkojen ja terminaalien rakentamis- ja kunnostustyöt on sovitettava yhteen radan parantamisen kanssa.
Vuodelle 2011 osoitetulla 10 miljoonalla eurolla on parannettu 27 kilometrin osuus Äänekoskelta Saarijärvelle. Saarijärvi—Haapajärvi-osuudella tulee aloittaa puuttuvan ratasuunnitelman laatiminen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2012 talousarvioon momentille 31.10.20 lisäyksenä 11 000 000 euroa ja lisää momentin perusteluihin maininnan, että määrärahasta saa käyttää 1 000 000 euroa välin Saarijärvi—Haapajärvi päällysrakenteen uusimisen ja muiden parannustöiden ratasuunnitteluun ja valmisteluun ja 10 000 000 euroa Saarijärvi—Haapajärvi-radan perusparannustöiden jatkamiseen.
Helsingissä 17 päivänä lokakuuta 2011