TALOUSARVIOALOITE 673/2004 vp

TAA 673/2004 vp - Veijo Puhjo /vas ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen tasoristeysten poistamiseen rataosuudella Tampere—Pori

Eduskunnalle

Tampere—Pori/Rauma-radalla on saatu valmiiksi useita vuosia kestänyt suurimittainen perusparannus- ja sähköistystyö. Rataosa on valtakunnallisesti erittäin merkittävä metsä-, metalli- ja kemianteollisuuden sekä satamien kuljetusväylä. Rataosa on merkittävä kuljetusyhteys Pirkanmaan ja Keski-Suomen teollisuuden ja kaupan sekä länsirannikon satamien välillä. Sähköistys mahdollistaa teoriassa jopa nopeuden 220 km/t, mutta nykyinen ratageometria alentaa tätä nopeutta. Kallistuvakorista Pendolino-junaa käytettäessä voidaan nopeutta kuitenkin nostaa perinteisiin juniin verrattuna.

Liikenneturvallisuuden korostaminen on entistä tärkeämpää junaliikenteen nopeutuessa. No-peuksien nostamisen edellytyksenä on, että rataosan tasoristeykset on muutettava eritasoristeyksiksi tai poistettava. Tasoristeysten poistaminen mahdollistaa näin investointien täysimääräisen hyödyntämisen nopealla liikenteellä saavutettavien aikavoittojen myötä ja parantaa merkittävästi tie- ja junaliikenteen turvallisuutta. Koko Tampere—Pori-rataosan nopeuden noston kustannukset ovat noin 25 milj. euroa. VR:n tasoristeysten turvallisuusohjelmaan sisältyy myös Tampere—Pori-rataosan risteysten poistaminen pitkällä aikavälillä.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 talousarvioon momentille  31.40.78 lisäyksenä 3 000 000 euroa tasoristeysten poistamiseen rataosuudella Tampere—Pori.

Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 2004

  • Veijo Puhjo /vas
  • Reijo Laitinen /sd
  • Mikko Immonen /vas
  • Mikko Elo /sd
  • Pirkko Peltomo /sd
  • Kalevi Lamminen /kok
  • Mikko Kuoppa /vas
  • Oras Tynkkynen /vihr
  • Arto Satonen /kok
  • Kimmo Sasi /kok
  • Irja Tulonen /kok
  • Reino Ojala /sd
  • Leena Rauhala /kd
  • Harry Wallin /sd