Perustelut
Yleistä
Sekä maailmantalouden että Suomen talousnäkymät
ovat heikentyneet odotettua enemmän talousarvioesityksen
laadinnan jälkeen. Vaikka viimeaikaiset valtioiden luottolaitoksille
suuntaamat tukilupaukset vaikuttavat jossain määrin helpottaneen
tilannetta, on talouden tulevan kehityksen osalta edelleen aiheellista
varautua nopeampaan työllisyystilanteen heikkenemiseen kuin
talousarvioesitystä laadittaessa oletettiin. Talousvaliokunta
onkin tarkastelussaan kiinnittänyt erityistä huomiota
siihen, kuinka hyvin työ- ja elinkeinoministeriön
hallinnonalan osalta tehdyt painotukset vastaavat muuttuneen taloustilanteen
asettamiin haasteisiin.
Valiokunta katsoo, että nykytilanteessa on keskeistä panostaa
työllisyyden ja tätä kautta yritysten
toiminnan turvaamiseen. Ministeriön pääluokan
peruspainotukset ovat tätä taustaa vasten oikeat,
sillä merkittävimmät määrärahapanostukset
on suunnattu työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikkaan
sekä Suomen talouskasvua ja kilpailukykyä turvaavaan
innovaatiopolitiikkaan. Kiristyneiden luottomarkkinoiden vuoksi talousvaliokunta
pitää tärkeänä, että talousarviossa
kiinnitetään erityistä huomiota myös
valtion riskirahoitukseen, jonka avulla voidaan osaltaan korjata
markkinapuutteita ja turvata yritysten investointien jatkumista.
Investointien turvaaminen
Työllisyyden turvaamista ajatellen on keskeistä, että yritysten
toiminnalle ja investointien jatkumiselle voidaan taata kilpailukykyiset
puitteet. Finanssikriisin myötä yritysten lainaehdot
ovat tiukentuneet ja rahoituksen saanti vaikeutunut. Tilannetta
vaikeuttaa IFRS-kirjanpitosääntöjen edellytys
kirjata omaisuus sen käyvän arvon mukaan. Tämä tulee
nykytilanteessa merkitsemään huomattavia alaskirjauksia,
jotka puolestaan alentavat vakuuksien arvoa ja heikentävät
näin edelleen yritysten lainansaantimahdollisuuksia. Tilanne
on jo lisännyt mm. Finnvera Oyj:hin tulleiden hakemusten
määrää. Talousvaliokunta pitääkin
myönteisenä, että hallitus on kiinnittänyt tilanteeseen
huomiota ja päättänyt korottaa Finnveran
kuluvan vuoden luotto- ja takausvaltuuksia 60 miljoonalla eurolla.
Talousarvioesityksessä Finnveran korkotukiin ja tappiokorvauksiin
tarkoitettua määrärahaa esitetään
vähennettäväksi 4 105 000 euroa (32.30.42).
Saadun selvityksen perusteella on kuitenkin todennäköistä,
että Finnveran rahoitustarve pikemminkin kasvaa vuonna
2009 sekä rahoituksen kysynnän lisääntyessä että jo
myönnettyjen luottojen tappioiden kasvun myötä.
Talousvaliokunta katsoo, ettei määrärahaleikkaus ole
nykytilanteessa perusteltu. Lisäksi on aiheellista selvittää,
miten Aloitusrahasto Vera Oy:n (Avera) pääomarahoitus
turvataan vuonna 2009. Talousarvioesityksessä ei ole varauduttu
lisärahoitukseen. Finnveran arviona on, että aloittavien
innovatiivisten yritysten riskirahoituksesta vastaavan Averan pääomitukseen
tulee varata vähintään 30 miljoonaa euroa
ensi vuoden aikana.
Suomen Teollisuussijoitus Oy (TESI) on Finnveran ohella toinen
keskeinen suomalaisen yritystoiminnan kasvua tukeva rahoittaja.
TESI toimii erityisesti rahastosijoittajana, mutta sijoituksia voidaan
tehdä myös suurehkoihin ja pitkäaikaista
riskinottoa edellyttäviin yrityshankkeisiin. Voimassaolevan
kolmen vuoden sijoitussuunnitelman mukaisesti yhtiö tekee
sijoituksia vuosina 2009—2011 yhteensä 300 miljoonalla
eurolla. Yksittäisiin suoriin sijoituksiin tästä on
tarkoitus allokoida yhteensä 100 miljoonaa euroa. Loppuosa
painottuu rahastosijoittamiseen. Saadun selvityksen mukaan on ilmeistä, että myös
TESI:n suorille sijoituksille on aiempaa enemmän kysyntää.
Talousvaliokunta esittää, että hallitus
varautuu ensi vuoden aikana pääomittamaan Teollisuussijoitus
Oy:tä hallitusohjelman kirjausten mukaisesti.
Talousvaliokunta esittää, että
1) määräraha Finnvera Oyj:n
korkotukiin ja tappiokorvaukseen pidetään kuluvan
vuoden tasolla eli momentille 32.30.42 lisätään
4 105 000 euroa ja
2) hallitus varautuu pääomittamaan Teollisuussijoitus
Oy:tä hallitusohjelman mukaisesti.
Rakentaminen
Rakennussektori on merkittävistä työllistäjistä ensimmäisenä kohdannut
talouden hiljentymisen. Talonrakentaminen on kääntynyt
laskuun, ja ensi vuoden tilauskanta on puolittunut kuluvaan vuoteen
verrattuna. Rakentamista vähentää korkojen
kohoaminen ja lainaehtojen kiristyminen. Sektorin osalta onkin aiheellista
varautua sekä nopeisiin että pidempiaikaisiin
elvyttäviin toimiin.
Talousvaliokunta katsoo, että valtion tulisi aikaistaa
tulossa olevia tuottavuutta lisääviä rakennushankkeitaan.
Nopeita vaikutuksia on saatavissa esimerkiksi energiatehokkuutta
parantavaa korjausrakentamista lisäämällä,
mutta myös tilanteen pitkittymiseen on aiheellista varautua. Tähän
liittyen talousvaliokunta esittää, että esimerkiksi
pääomittamisen avulla tai valtion välillisin
tukitoimenpitein turvataan niiden luottolaitosten, kuten Kuntarahoitus
Oyj:n, toimintakyky, jotka vastaavat sosiaalisen asuntotuotannon rahoituksesta
Suomessa.
Talousvaliokunta esittää, että sosiaalisesta
asuntotuotannon rahoittamisesta vastaavien luottolaitosten toiminta
turvataan esimerkiksi pääomittamalla tai muin valtion
välillisin toimenpitein.
Muuta
Talousarvioesityksessä esitetään,
että talous- ja velkaneuvonnan määrärahaa
(32.40.31) leikataan kuluvan vuoden tasosta eli 4 611 000 eurosta
4 511 000 euroon. Nykyisenkin määrärahan puitteissa
talous- ja velkaneuvonnan resurssit ovat kuitenkin olleet erittäin
tiukat, eikä toiminnan tavoitteena ollutta korkeintaan
60 päivän jonotusaikaa ole kyetty läheskään
kaikissa toimipisteissä toteuttamaan nykyisenkään
rahoituksen avulla. Velkaneuvonta ry:n arviona on, että palvelujen
kysyntä tulee edelleen kasvamaan. Kotitalouksien velkaantumiskehitys
huomioon ottaen talousvaliokunta katsoo, ettei määrärahan
leikkaamiselle ole perusteita. Valtion rahoitusosuuden pysyminen
nykyisellä tasolla tasoittaa myös osittain kuntien
välisiä huomattavia eroja palveluntarjonnassa.
Talousvaliokunta esittää, että talous-
ja velkaneuvontaan osoitettu määräraha
pidetään kuluvan vuoden tasolla eli momentille
32.40.31 lisätään 100 000 euroa.
Kuljetustukijärjestelmän avulla pyritään
nykyisin alentamaan syrjäisten ja harvaanasuttujen alueiden
yritystoiminnalle keskimääräistä pidemmistä kuljetusmatkoista
aiheutuvia lisäkustannuksia. Kuljetustukisääntelyä ollaan
parhaillaan uudistamassa siten, että tuesta säädetään valtionavustuslain
(688/2001) nojalla annettavassa valtioneuvoston asetuksessa.
Talousvaliokunta katsoo, että kuljetustukijärjestelmää tulee tässä yhteydessä kehittää
siten,
että tuen käyttömahdollisuuksia lisätään
vastaamaan paremmin rakennemuutoksesta aiheutuvia tarpeita. Tukea ei
pitäisi nykyiseen tapaan rajata vain tietyille paikkakunnille
vaan EY:n valtiontukisäännökset huomioon
ottaen tuen myöntöedellytyksiä tulee
laajentaa koskemaan erityisesti rakennemuutospaikkakunnille kehitettävän
uuden toiminnan suunnittelua ja aloittamista. Muilla kuin perinteisillä kuljetustukialueilla
tuki voisi olla väliaikaista. Uudistuksen yhteydessä on
aiheellista harkita muutoksia myös nykyisiin yrityskokoa, konsernikäsitettä,
kilometrirajoja sekä toimialoja ja tuotteita koskeviin
rajoituksiin.
Talousvaliokunta esittää, että kuljetustukijärjestelmä uudistetaan
ja sen myöntöedellytyksiä laajennetaan,
minkä jälkeen tuen määrärahatarve
arvioidaan uudelleen.
Talousvaliokunta kiinnittää lisäksi
huomiota kuluttajajärjestöjen saamaan rahoitukseen,
jota talousarvioesityksessä esitetään
vähennettäväksi 150 000 eurolla (32.40.50).
Talousvaliokunta toteaa, että kuluttajajärjestöt
tekevät suhteellisen pienen valtiontuen turvin erittäin
tärkeää työtä. Pitkäjänteisen
toiminnan turvaamiseksi on tärkeää, että vuosittaisen
rahoituksen taso voidaan turvata. Kuten uudessa kuluttajapoliittisessa
ohjelmassa vuosille 2008—2011 todetaan, on vahva kansallisen
tason kuluttajaliike tärkeä hyvin toimiville kansallisille
markkinoille. Valiokunta painottaa, että kuluttajajärjestöjen
toiminta on tärkeää myös EU-tason
vaikuttamista ajatellen yhteisön muokatessa parhaillaan
kuluttajapolitiikkaansa. Toiminnan riittävä resursointi
tukisi myös osaltaan vireillä olevaa hallinnollista
muutoshanketta, jonka mukaisesti kuluttajaneuvonta on tarkoitus
siirtää kuntien vastuulta maistraattien hoidettavaksi.
Muutosvaiheessa saattaa olla tarvetta lisäresursseille,
ennenkuin toiminta saadaan täysimittaisesti käyntiin
uudessa organisaatiossa.
Talousvaliokunta esittää, että kuluttajajärjestöille
osoitettu määräraha pidetään kuluvan
vuoden tasolla eli momentille 32.40.50 lisätään
150 000 euroa.
Talousvaliokunta ottaa kantaa energiasektorin rahoitukseen käsitellessään
hallituksen ilmasto- ja energiapoliittista strategiaa.