Perustelut
Yleistä
Esitys liittyy valtioneuvoston vuonna 2006 hyväksymään
talousrikostoimintaohjelmaan, jonka keskeisenä tavoitteena
on lisätä viranomaisten yhteistoimintaa ja poistaa
tietojen vaihdon esteitä. Maahanmuuttoviranomaisten ja
veroviranomaisten tietojen vaihtoa esitetään parannettavaksi
myös ihmiskaupan vastaisessa toimintasuunnitelmassa ja
sisäasiainministeriön ulkomaalaisvalvontatyöryhmän
muistiossa vuodelta 2003.
Valiokunta pitää harmaan talouden ja ihmiskaupan
torjuntaa erittäin tärkeänä.
Ulkomaisen työvoiman käyttöön
liittyy runsaasti erilaisia väärinkäytöksiä,
kuten työehtojen polkemista ja alipalkkausta sekä veroihin,
maksuihin, työturvallisuuteen ja sosiaaliturvaan liittyviä laiminlyöntejä.
Velvoitteiden laiminlyönnillä ja työvoimakustannusten
polkemisella hankitaan perusteetonta kilpailuetua ja vääristetään
yritysten välistä tervettä kilpailua.
Ulkomaalaiset työntekijät ovat haavoittuvan asemansa
johdosta erityisessä vaarassa joutua harmaan talouden toimijoiden
hyväksikäytön kohteiksi. Väärinkäytösten
ilmituloa vaikeuttaa se, että ulkomainen työntekijä on
usein riippuvainen työnantajastaan tai työpaikan
välittäneestä henkilöstä eikä halua
tai voi kääntyä viranomaisten puoleen.
Työvoiman välittämiseen liittyy joskus
myös viitteitä järjestäytyneestä rikollisuudesta.
Harmaan talouden ja ihmiskaupan torjumiseksi valiokunta pitää esitystä tärkeänä ja
puoltaa sen hyväksymistä. Työntekijän
oikeuksien turvaamiseksi, yritysten kilpailuneutraliteetin ylläpitämiseksi
ja yhteiskunnan intressien varmistamiseksi on tärkeää pystyä valvomaan,
ettei ulkomaista työvoimaa ohjaudu velvoitteitaan tahallisesti
laiminlyövien työnantajien palvelukseen. Valiokunta
painottaa ulkomaalaisten työntekijöiden työehtojen
valvonnan merkitystä ja katsoo, että esityksessä tarkoitettu
etukäteisvalvonta täydentää työsuojeluviranomaisten
suorittamaa jälkikäteisvalvontaa. Valiokunta korostaa,
että harmaan talouden torjunnan tehokkuus edellyttää riittävien
resurssien turvaamista sekä etukäteis- että jälkikäteisvalvontaa
suorittaville viranomaisille.
Harmaan talouden torjunta on nyt erityisen ajankohtaista, koska
taantuman myötä erilaiset harmaan talouden ilmiöt
ovat merkittävästi lisääntyneet.
Kun markkinoilla on runsaasti epätervettä kilpailua,
on rehellisesti toimivien yritysten kilpailuasema tullut hyvin vaikeaksi.
Hallituksen hyväksymissä toimintaohjelmissa
ja työryhmien selvityksissä on esitetty lukuisia
säännösmuutoksia talousrikollisuuden
ja harmaan talouden ehkäisyn ja valvonnan tehostamiseksi.
Muutosehdotusten valmistelu on hajautunut eri ministeriöille,
ja niitä koskevat ehdotukset näyttävät
tulevan eduskunnan käsiteltäviksi kovin pieninä palasina
ja verkkaisella aikataululla. Valiokunta kiirehtii säännösmuutosten
toteuttamista ja pitää tärkeänä,
että hallitus koordinoi hankkeiden valmistelua ja saattaa
toimenpidekokonaisuuteen liittyvät muutosehdotukset pikaisesti
eduskunnan päätettäviksi.
Harmaan talouden torjuntaa helpottavan tietopalvelun perustaminen
Valiokunta on mietinnössään (TyVM
5/2009 vp — HE 50/2009
vp) kiinnittänyt huomiota pääministeri
Matti Vanhasen II hallituksen ohjelman lukuun 11.5 Asuminen, maapolitiikka
ja rakentaminen, jossa todetaan: "Osana harmaan talouden torjuntaa
selvitetään mahdollisuus luoda julkinen tietopalvelu,
josta voidaan varmistaa, että palveluntarjoaja on hoitanut
vero-, työnantaja- yms. velvoitteet asianmukaisesti." Valiokunta katsoi
mietinnössään, että tällainen
tietopalvelu parantaisi merkittävästi tilaajayritysten
mahdollisuuksia luotettavasti selvittää yhteistyökumppaninsa
tilanne ja kohentaisi rehellisesti toimivien yritysten
asemaa markkinoilla. Samalla valvonta helpottuisi ja viranomaisresurssit
voitaisiin kohdistaa todellisiin ongelmatapauksiin.
Valiokunta pitää tärkeänä hallitusohjelman mukaisen
julkisen tietopalvelun perustamista. Valiokunta kiirehtii hallituksen
toimia julkisen tietopalvelun perustamiseksi.
Toimittaessa koko EU:n laajuisilla markkinoilla olisi tärkeää,
että tilaajalla olisi käytettävissään
luotettavat tiedot myös muissa EU-maissa toimivista yrityksistä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus selvittää mahdollisuudet
toimia aloitteellisesti koko EU:ta koskevan julkisen tietopalvelun
aikaansaamiseksi.
Verotietojen merkitykseen liittyvä harkinta
Lakiehdotuksen mukainen maahanmuuttoviranomaisten tiedonsaantioikeus
koskisi tietoja työnantajan veronmaksuvelvollisuuden täyttämisestä ja
verojen maksuun liittyvistä maksujärjestelyistä.
Jos työnantaja ei ole hoitanut velvoitteitaan, työntekijälle
anottu oleskelulupa voisi jäädä myöntämättä.
Hallituksen esityksestä ei kuitenkaan ilmene, miten vakava
laiminlyönti johtaisi oleskeluluvan epäämiseen
ja kuinka pitkäksi ajaksi yksittäinen laiminlyönti
estäisi oleskeluluvan myöntämisen.
Yksittäinen verovelvoitteen myöhässä maksaminen
tai verottajan kanssa maksujärjestelyistä tehty
sopimus ei vielä tarkoita, että työnantaja toimisi
harmaan talouden alueelIa. Nykyisen kaltaisessa taloudellisessa
tilanteessa verojen maksuun liittyviä ongelmia on runsaasti
myös rehellisesti toimivilla yrityksillä.
Valiokunta korostaa, että oleskeluluvan myöntäminen
perustuu kokonaisharkintaan, jossa veronmaksuvelvollisuuden täyttämistä koskevat
tiedot muodostavat vain osan harkinnan pohjana käytettävästä aineistosta.
Valiokunta painottaa, että yksittäinen verovelvoitteen
myöhässä maksaminen tai maksujärjestelyjä koskeva sopimus
ei sinällään estä oleskeluluvan
myöntämistä, vaan olennaista on arvioida,
mikä vaikutus näillä on ulkomaalaisen
työntekijän asemaan.
Asiantuntijakuulemisessa on tullut esiin, että kokonaisharkinnan
kannalta on ongelmallinen ulkomaalaisrekisteristä annetun
lain 8 §:n säännös,
jonka mukaan rekisterinpitäjän oikeus saada tietoja
on rajoitettu työnantajan veronmaksuvelvollisuuden täyttämistä ja
verojen maksuun liittyvää maksujärjestelyä koskeviin
tietoihin. Säännöksen antama tiedonsaantioikeus
ei välttämättä kaikissa tilanteissa
riitä antamaan todellista kuvaa työnantajan kyvystä selviytyä työnantajavelvoitteista.
Se ei mahdollista sellaisten verottajalla olevien tietojen saamista,
jotka koskevat esimerkiksi työnantajayrityksen taustoja
ja olisivat tarpeen arvioitaessa työnantajan kykyä ja
halua hoitaa lakisääteisiä velvoitteitaan.
Harmaan talouden alueella on yleisenä käytäntönä kiertää lakeja
uuden vastaperustetun tai yrityskauppiaan pöytälaatikosta
ostetun osakeyhtiön avulla. Pöytälaatikkoyrityksellä ei
ole verojäämiä tai veronmaksun laiminlyöntejä, eikä verotoimiston
todistuksesta käy ilmi, onko yhtiön
vastuuhenkilöillä takanaan konkursseja tai merkittäviä verojäämiä taikka
onko heidän aikaisemmilla yrityksillään
ollut vakavia lakisääteisten velvoitteiden laiminlyöntejä.
Valiokunta katsoo, että ulkomaalaisrekisterin pitäjän
tietojensaantioikeuden tulisi olla työnantajaa koskevien
tietojen osalta väljempi. Jotta ulkomaalaisrekisterin pitäjä voisi
saada verohallinnolta tietoja myös työnantajana
toimivan juridisen yrityksen taustalla toimivien henkilöiden laiminlyönneistä,
pykälään tulisi lisätä tätä koskeva
säännös esimerkiksi seuraavasti: "...sekä muita
tietoja, joilla saattaa olla merkitystä arvioitaessa
ulkomaalaisen ilmoittaman työnantajan kykyä ja
halua selviytyä lakisääteisistä velvoitteistaan".
Eräissä valiokunnan saamissa lausunnoissa on
kuitenkin pidetty edellä esitettyä tietojensaantioikeuden
laajennusta liian epämääräisenä ja
laajana ja katsottu sen voivan heikentää oikein
toimivien yritysten oikeusturvaa ja luottamusta viranomaistoiminnan
luotettavuuteen. Valiokunnan mielestä on tärkeää,
ettei oikein toimivien yritysten asema vaikeudu tiedonsaantioikeuden
laajennuksen vuoksi.
Valiokunta esittää, että hallintovaliokunta selvittää,
voidaanko ulkomaalaisrekisterinpitäjän tiedonsaantioikeutta
laajentaa edellä esitetyllä tavalla.
Harmaan talouden selvityskeskus
Viranomaisyhteistyön kehittämisprojekti (Virke)
on toiminut vuodesta 2000 lähtien valtiovarainministeriön
projektina. Projektin tehtävänä on ollut
kehittää harmaan talouden ja talousrikosten torjuntaa
keräämällä, analysoimalla ja
jakamalla eri viranomaisille tietoa talousrikoksista ja talousrikollisuudesta
sekä ylläpitää harmaan talouden
ja talousrikollisuuden kokonaiskuvaa. Yhtenä toimintamuotona
on ollut tietojenvaihto eri viranomaisten kesken.
Saadun selvityksen mukaan projektin vakinaistamiseen tähtäävä lainsäädäntöhanke
on tarkoitus saada eduskunnan käsiteltäväksi
keväällä 2010. Projektin tehtävät
ehdotetaan siirrettäviksi verohallintoon perustettavalle
harmaan talouden selvityskeskukselle. Sen tehtävänä olisi
harmaan talouden tilannekuvan ylläpitämisen lisäksi
toimia tukitoimintona viranomaisille ja julkista tehtävää hoitaville
ja tarjota poikkihallinnollisia selvityksiä yritysten ja
henkilöiden toiminnasta harmaan talouden piirissä.
Keskukselle annettaisiin Virke-projektia laajemmat tietojensaanti-
ja tietojenkäsittelyoikeudet. Selvityksiä laadittaisiin
toisen viranomaisen tai julkista tehtävää hoitavan
pyynnöstä ns. tilausselvityksinä.
Valiokunta pitää tärkeänä harmaan
talouden selvityskeskuksen perustamista. Valiokunta katsoo, että sen
tarjoamat analyysi- ja selvityspalvelut yhdessä 1. lakiehdotukseen
esitetyn tiedonsaantioikeuden laajennuksen kanssa parantaisivat
merkittävästi viranomaisten mahdollisuuksia ennaltaehkäistä ulkomaalaisten
työntekijöiden joutumista harmaan talouden piirissä toimivien
yritysten palvelukseen.