Perustelut
Työvoimapolitiikan toimeenpanon määrärahat
ja työttömyyden kehitys
Valtion vuoden 2005 talousarvioesitys pohjautuu pääministeri
Matti Vanhasen hallituksen aloittaessa päätetyille
määrärahakehyksille. Kehyspäätöksen
mukaan työttömyyden laskiessa työministeriön
määrärahoja voidaan vastaavasti vähentää.
Talousarvioesityksen perusteluissa työttömyyden
oletetaan laskevan tänä vuonna keskimäärin
8,8 prosenttiin ja ensi vuonna 8,5 prosenttiin.
Työttömien määräksi
vuonna 2005 arvioidaan keskimäärin 272 000
henkilöä. Vuoden 2004 talousarviossa työttömien
määräksi arvioitiin 290 000
henkilöä.
Työministeriön hallinnonalalle ehdotetaan määrärahoja
yhteensä 2 164 miljoonaa euroa. Vähennystä verrattuna
vuoden 2004 talousarvioon on 141 miljoonaa euroa, josta
20 miljoonaa euroa johtuu siirrosta Kainuun hallintokokeiluun. Työministeriön
osuus valtion budjetista laskee 6,2 %:sta 5,8 %:iin.
Työttömille työnhakijoille suunnattujen
toimenpiteiden piirissä on tarkoitus olla vuoden 2005 talousarvioehdotuksen
mukaan 87 350 henkilöä eli noin 3,4 % työvoimasta.
Suhteutettuna arvioituun työttömien määrään
aktiivitoimenpiteiden piirissä olisi noin 33 % työttömistä.
Vastaavat luvut vuoden 2004 talousarviossa olivat 94 700
henkilöä, 3,6 % työvoimasta
ja 32,7 % työttömistä.
Työvoimapoliittisia määrärahoja
ehdotetaan vähennettäväksi vuoden 2005
talousarvioehdotuksessa 113,5 miljoonalla eurolla Kainuun hallintokokeiluun
siirrettyjen määrärahojen lisäksi. Työmarkkinatukeen
kohdistuu 76 miljoonan euron vähennys, joka johtuu paitsi
arvioidusta työttömyyden vähentymisestä myös
kertaluontoisesta eläketuesta, jonka piiriin pääsee
noin 3 900 ikääntynyttä pitkäaikaistyötöntä.
Työvoimapoliittisiin toimiin ehdotetaan 34,4 miljoonan
euron vähennystä, joka on kohdistettu erityisesti
palkkaperusteiseen työllistämiseen ja investointeihin,
joiden määrärahat laskevat noin 12 %.
Toimenpiteiden piirissä olevien määrän lasketaan
vähenevän noin 5 000 henkilöllä.
Samalla kuitenkin talousarvioesityksen perusteluissa asetetaan tavoitteeksi
nostaa työttömien aktivointiaste 24 %:sta
25 %:iin laajasta työttömyydestä ja
työmarkkina- tai kotoutumistuella aktiivitoimiin osallistuvien
osuus 28 %:sta 30 %:iin.
Saadun selvityksen mukaan aktivointitavoite perustuu paitsi
arvioon työttömyyden alenemisesta myös
ajatukseen, että työmarkkinatuella tapahtuvia
toimenpiteitä (kuten työharjoittelu ja työhönvalmennus)
voitaisiin lisätä. Aikuisten osuus näissä toimenpiteissä on
ollut tähän asti melko pieni ja heitä on
ollut vaikea motivoida kyseisiin toimenpiteisiin. Muiksi keinoiksi
on ajateltu yhdistelmätuen toisen vuoden käytön
lisäämistä ja työllistämisjaksojen
lyhentämistä.
Valiokunta pitää aktivointiasteen nostamista 33 %:iin
tärkeänä, jotta työttömien
osaamistasoa voidaan ylläpitää ja parantaa
ja jotta heidät voidaan pitää työkykyisinä ja
ehkäistä syrjäytymiskehitystä.
Asetettu aktivointitavoite on kuitenkin varsin haastava, kun otetaan
huomioon työvoimapolitiikan toteuttamiseen esitetyt määrärahat.
Valiokunta korostaa niin työvoimakoulutuksen kuin tukityöllistämisenkin
osalta toimenpiteiden vaikuttavuuden merkitystä. Tarkoituksenmukaisena
ei voida pitää aktivointiasteen nostamista esimerkiksi
tukijaksoja lyhentämällä, jos toimenpiteen
vaikutukset työttömän työllistymisedellytysten
paranemiseen samalla kärsivät. Jos työttömyys
ei vähene talousarvioesityksessä oletetulla tavalla,
vaarana on, että tavoitetta ei pystytä talousarvioesityksessä ehdotetuilla
määrärahoilla saavuttamaan.
Valiokunta edellyttää, että hallitus
tarkoin seuraa aktivointitoimenpiteiden toteutumista ja 33 %:n
aktivointitavoitteen saavuttamista. Jos työttömyys
ei alene talousarvioesityksessä oletetulla tavalla,hallituksen
tulee tehostaa työvoimapoliittisia toimia ja ottaa tarvittaessa
niitä varten lisäbudjettiin määrärahat.
Työvoiman palvelukeskukset
Työvoiman välitys ja vaikeasti työllistyvien
palvelut on tarkoitus eriyttää kokoamalla vaikeimmin
työllistettävien palvelut ja resurssit työvoiman
palvelukeskuksiin. Palvelukeskukset ovat alue- ja paikallishallinnon
viranomaisten moniammatilliseen yhteistyöhön
perustuvia palvelupisteitä, joissa asiakkaille tarjotaan
tukea elämänhallinnassa ja työnhaussa
sekä monipuolisia kuntouttavia ja aktivoivia toimenpiteitä.
Keskeistä palvelukeskuksissa on työvoimatoimiston,
kunnan sosiaali- ja terveystoimen sekä Kelan yhteistyö.
Palvelukeskusverkko on tarkoitus rakentaa vaiheittain niin,
että vuonna 2006 palvelukeskuksia olisi 40. Tänä vuonna
toiminnassa on 17 palvelukeskusta ja 12 työvoiman yhteispalvelupistettä,
joissa henkilöstöä on yhteensä noin
450. Valikoituminen palvelukeskuksen asiakkaaksi tapahtuu työvoimatoimiston
ja sosiaali- ja terveystoimen tekemän palvelutarvearvion
perusteella.
Valiokunta pitää moniammatillisten palvelukeskusten
perustamista tärkeänä. Niiden toimintaan
ovat olleet tyytyväisiä niin asiakkaat kuin työntekijätkin.
Asiakkaat ovat kokeneet, että heitä on kuunneltu
ja heidän asioitaan kohtaan on osoitettu kiinnostusta,
asioiden käsittelylle on varattu aikaa ja he ovat saaneet
selkeitä tietoja ja ohjeita. Ongelmana on ollut löytää asiakkaille
sopivia työharjoittelu- ja työpaikkoja. Sosiaali-
ja terveydenhuollon päihdepalveluista on monilla paikkakunnilla
puutetta, mikä vaikeuttaa palvelukeskusten asiakkaiden
pääsyä päihde- ja huumevieroituspalveluihin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että palvelukeskusten toimintaa seurataan ja arvioidaan
sekä huolehditaan parhaiden käytäntöjen
levittämisestä. Valiokunta korostaa kuitenkin,
että palvelukeskusten toiminta on vasta alkanut. Niille
tulee antaa mahdollisuus kehittyä ja vakiinnuttaa toimintamuotojaan.
Palvelukeskusten asiakaskunta on usein moniongelmaista ja heidän
työllistymisensä edellyttää monenlaisia,
pitkäkestoisia toimenpiteitä. Näin ollen
tuloksia toiminnasta ei voida odottaa kovin nopeasti.
Tärkeätä on, että palvelukeskuksille
turvataan niiden tarvitsemat resurssit. Erityisesti tulee huolehtia
siitä, että kuntien sosiaalitoimen henkilöstön
niukkuus ei heijastu palvelukeskusten toimintaan asiantuntevien
sosiaalityöntekijöiden saannin vaikeutumisena.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa tulee huolehtia myös siitä,
että päihdehuollon palvelut saadaan tarvetta vastaavalle
tasolle.
Valiokunta on useissa lausunnoissaan kiinnittänyt huomiota
työttömien terveydenhuollon järjestämiseen.
Tutkimusten mukaan pitkään työttöminä olleiden
sairastavuus on muuta väestöä yleisempää.
Pitkäaikaistyöttömien työ- ja
työllistymiskyvyn säilyttäminen edellyttäisi
työkykyä ylläpitäviä,
ehkäisevästi painottuneita palveluja kuten terveystarkastuksia,
ohjausta hoitoon ja kuntoutukseen sekä terveyttä ja
kuntoa ylläpitäviä toimintoja. Työsuhteessa
oleville tällaisia palveluja tarjoaa työterveyshuolto.
Valiokunta kiirehtii toimenpiteitä vastaavien palveluiden
järjestämiseksi työttömille.
Näiden palvelujen saatavuus on edellytys myös
palvelukeskusten toiminnan onnistumiselle.
Jotta palvelukeskuksen asiakkaille voidaan rakentaa yksilöllisiä työllistymispolkuja,
tarvitaan sopivia työpaikkoja, joihin on mahdollista liittää tarvittavaa
koulutusta ja kuntoutusta. Näiden työpaikkojen
luomisessa tarvitaan kaikkia alueellisia toimijoita: valtiota, kuntia,
yrityksiä ja kolmannen sektorin yhdistyksiä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että säännökset mahdollistavat paikallisen
tarkoituksenmukaisuusharkinnan niin, että kaikki alueella
käytettävissä olevat voimavarat voidaan
hyödyntää.
Samalla kun vaikeasti työllistyvien palvelut keskitetään
palvelukeskuksiin, työvoimatoimistojen on tarkoitus suuntautua
entistä selvemmin työnvälitykseen ja
työnantajien palvelun parantamiseen. Valiokunta pitää tätä tärkeänä ja
katsoo, että työpaikkakäynnit ja työnantajayhteyksien
parantaminen luovat mahdollisuuksia työpaikkojen säilyttämiselle
ja työttömyyden ennaltaehkäisylle.
Palvelukeskusten ja yhteispalvelupisteiden asiakasmäärän
on arvioitu voivan olla yhteensä noin 20 000—25 000
vuonna 2005. Vaikeasti työllistyviä arvioidaan
olevan monin paikoin jopa puolet työttömistä.
Kun työvoimatoimistojen palvelut pyritään suuntaamaan
aktiiviseen työvoiman välitystyöhön,
vaarana on, että osa pitkäaikais- tai toistuvaistyöttömistä jää entistä vähempien
palvelujen varaan. Valiokunta pitää tärkeänä,
että työvoimatoimistojen toimintaa kehitettäessä huolehditaan
siitä, että niiden palvelujen piiriin jäävien
vaikeasti työllistettävien palvelut turvataan yhteistyössä kuntien
sosiaalitoimen edustajien kanssa.
Kuntien työllistämisaktiivisuuden lisääminen
Kuntien työllistäminen on vähentynyt
huippuvuosien 30 000 tukityöllistetystä noin
7 000—8 000 henkilöön.
Työllistämistä kunnissa on vaikeuttanut
työllistämistuen suhteellisen osuuden pienentyminen
palkkakustannuksista. Työllistämistuen taso on
ollut 19,85 euroa päivältä vuodesta 1995
lähtien, vaikka palkkataso on noussut. Tämä on
vähentänyt kuntien mahdollisuuksia ja halukkuutta
työllistämiseen.
Kuntien työllistämisen lisäämismahdollisuuksia
pohditaan parhaillaan työministeriön asettamassa
työryhmässä, jonka tehtävänä on valmistella
hallituksen työllisyysohjelmaan sisältyvän
työmarkkinatuen aktivointikokonaisuuden toimenpiteitä työttömien
työllistymismahdollisuuksien parantamiseksi. Valiokunta
pitää tärkeänä, että tämän
työryhmän työn yhteydessä selvitetään
mahdollisuudet parantaa kuntien työllistämismahdollisuuksia
nostamalla työllistämistuen tasoa.
Valtion työllistämistoimet
Valiokunta on kiinnittänyt vuosien 2003 ja 2004 talousarvioesityksistä antamissaan
lausunnoissa (TyVL 18/2002 vp ja TyVL 4/2003 vp)
huomiota valtion tukityöllistämiseen ja pitänyt
tärkeänä, että valtion työllistäminen
palautetaan aikaisemmalle tasolleen poistamalla työllistämistä rajoittavat
määrälliset kiintiöt. Vuoden
2005 talousarvioesityksessä valtion tukityöllistämisen määrää esitetään
alennettavaksi 2 000 työllistettävästä 1 600
työllistettävään.
Valiokunta toistaa aiemmissa lausunnoissa esitetyt näkemykset
ja korostaa, että erityisesti syrjäseuduilla valtio
on usein ainoa, jolla on tarjota sopivia työtilaisuuksia
myös kouluttamattomille pitkäaikaistyöttömille.
Kun otetaan huomioon työllistämisen vaikutukset
sosiaalisesti ja yksilön elämänhallinnan
kannalta, on valiokunnan käsityksen mukaan kokonaistaloudellisesti järkevää,
että henkilö työllistetään
valtiolle ja hänen työpanoksensa saadaan yhteiskunnan käyttöön
ja samalla katkaistaan hänen mahdollinen syrjäytymiskehityksensä.
Valiokunta toteaa, että valtion työllistämisen kalleus
verrattuna kunnan tai yksityisten työllistämiseen
on osittain laskennallista ja perustuu siihen, että valtiolle
työllistettäessä kaikki kustannukset
katsotaan kuluiksi ottamatta lainkaan huomioon työllistettävän
työn tuottoa. Monissa tapauksissa valtiolla olisi kuitenkin
osoittaa työttömille esimerkiksi luonnonhoitoon
liittyviä järkeviä tehtäviä,
joista taloudellinen hyöty tulisi metsätalouden
tai paikallisen matkailuelinkeinon hyväksi.
Työvoiman palvelukeskuksien tuloksellinen toiminta
edellyttää sopivien työpaikkojen löytymistä palvelukeskuksien
asiakkaille. Jos alueellisesti katsotaan, että järkevin
tapa järjestää tarvittava työpaikka
on alueella toimivan valtion viraston tai laitoksen palveluksessa,
ei voi valiokunnan käsityksen mukaan olla perusteltua,
että mielekäs toiminta estetään
asettamalla valtion työllistämiselle enimmäismäärät
talousarviossa.
Valiokunta edellyttää, että valtion
työllistämistä rajoittavat kiintiöt
poistetaan, jotta työvoimatoimistot ja työvoiman
palvelukeskukset voivat tulostavoitteidensa puitteissa joustavasti,
paikalliset mahdollisuudet ja tarpeet huomioon ottaen huolehtia
tukityöpaikkojen järjestämisestä niitä tarvitseville.
Kriisialueiden tukeminen
Viime aikoina on useilta paikkakunnilta tullut huolestuttavia
tietoja paikallisesti hyvin merkittävien teollisuuslaitosten
toiminnan lopettamisesta tai siirtämisestä ulkomaille.
Ison työllistäjän lopettaminen merkitsee
pienessä tai keskisuuressa kunnassa työttömien
määrän moninkertaistumista ja vie samalla
pohjan myös kunnan taloudelta. Valiokunta pitää välttämättömänä, että valtio
tukee vaikeuksiin joutunutta aluetta esimerkiksi suuntaamalla sinne
investointiavustuksia tällaisissa työmarkkinatilanteen äkillisissä,
merkittävissä heikkenemistilanteissa.
Työttömyystilanteessa on suuria eroja paitsi maakuntien
välillä myös niiden sisällä.
Valiokunta korostaa alueiden omaa päätäntävaltaa
toimenpiteiden suuntaamisessa niiden omien mahdollisuuksien ja tarpeiden
mukaisesti. Tulosohjauksen yhteydessä tulee huolehtia,
että rahojen käytön joustavuus näkyy
myös työvoimatoimistotasolla.
Työsuojelupiirien resurssit
Työsuojeluviranomaiset valvovat kokonaan tai osittain
noin kahdenkymmenen lain, noin sadan alemmanasteisen säädöksen
sekä kahden EU-asetuksen noudattamista. Keskeiset lait — työsopimuslaki,
työaikalaki, työturvallisuuslaki ja työterveyshuoltolaki — on
vastikään uudistettu kokonaisuudessaan. Niihin
sisältyy uusia, valvonnan laatuun ja määrään
vaikuttavia säännöksiä, kuten
esimerkiksi epäasiallisen kohtelun kielto (työssä kiusaaminen).
Vuoden 1994 jälkeen työsuojelun piirihallinto
on saanut lisätehtäviä, jotka liittyvät
muun muassa autonkuljettajien ajo- ja lepoaikojen valvontaan, työpaikkatupakointiin,
yksityisyyden suojaan työelämässä sekä lähetettyjen
työntekijöiden työsuhteen ehtojen ja
ulkomaalaisten työlupien valvontaan. Työsuojelupiirien
henkilöstöä ei ole kuitenkaan lisätty.
Uusi yhdenvertaisuuslaki tuli voimaan tämän vuoden
alusta. Sen myötä työsuojelupiirien valvonnan
piiriin tuli uutena kohderyhmänä noin 550 000
kuntien ja valtion virkamiestä. Hyväksyessään
yhdenvertaisuuslain eduskunta edellytti, että hallitus
huolehtii yhdenvertaisuuslainsäädännön
toteuttamisen edellyttämistä voimavaroista vuoden
2004 lisätalousarviossa ottaen samalla laajemminkin huomioon
työsuojelupiirien tehtävien kasvun.
Saadun selvityksen mukaan yhdenvertaisuuslain ja ulkomaalaislain
valvonta edellyttää 13 uutta tarkastajaa työsuojelupiireihin,
mikä merkitsee henkilökunnan palkkaus- ja muihin
toimintamenoihin 650 000 euron lisäystarvetta.
Valiokunta edellyttää, että valtion
vuoden 2005 talousarvioon lisätään 650 000 euroa
käytettäväksi 13 tarkastajan palkkaamiseen
työsuojelupiireihin huolehtimaan erityisesti yhdenvertaisuuslain
ja ulkomaalaislain valvonnan aiheuttamista lisääntyneistä tehtävistä.
Sosiaaliset yritykset
Vuoden 2004 alusta tuli voimaan sosiaalisia yrityksiä koskeva
lainsäädäntö, jonka avulla toivottiin
voitavan edistää vajaakuntoisten ja pitkäaikaistyöttömien
työllistymistä. Työministeriön ylläpitämään
sosiaalisten yritysten rekisteriin on tähän mennessä hyväksytty
11 sosiaalista yritystä. Nämä yritykset
työllistivät rekisteröintihetkellään
204 henkilöä, joista 61 oli vajaakuntoisia ja
31 pitkäaikaistyöttömiä.
Säätäessään sosiaalisia
yrityksiä koskevan lain eduskunta edellytti, että sosiaalisia
yrityksiä koskevasta lainsäädännöstä tiedotetaan
tehokkaasti, jotta tieto toiminnan edellytyksistä ja siihen
suunnattavista tukimuodoista tavoittaa kaikki potentiaaliset yrittäjät.
Erityistä huomiota tuli kiinnittää viranomaisten
kouluttamiseen, jotta heillä on valmiuksia neuvoa ja opastaa mahdollisia
yrityksen perustajia toiminnan käynnistämiseen
liittyvissä kysymyksissä. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta korosti myös, että sosiaaliset
yritykset ja niiden tarvitsemat palvelut tulee ottaa esille tulostavoitteita
TE-keskuksille asetettaessa. Valiokunta katsoi, että hallituksen
tuli tarkoin seurata ja arvioida lainsäädännön
vaikutuksia ja ryhtyä pikaisesti toimenpiteisiin, jos lainsäädännöllä ei
saavuteta siltä toivottuja vaikutuksia.
Valtion vuoden 2004 talousarviossa työllisyyspoliittiseen
projektitukeen lisättiin 4,2 miljoonaa euroa myönnettäväksi
sosiaalisten yritysten perustamiseen ja niiden toiminnan vakiinnuttamiseen.
Hyväksyessään lain valiokunta piti tärkeänä,
että 4,2 miljoonan euron määräraha
todella ohjataan sosiaalisten yritysten tukemiseen. Tähän
mennessä projektitukea on myönnetty kahdelle sosiaaliselle
yritykselle yhteensä 42 391 euroa. Lisäksi
sitä on myönnetty sosiaalisten yritysten tuki-
ja neuvontapalveluprojektiin sekä sosiaalisten yritysten
edellytyksiin liittyviin selvityksiin yhteensä 205 851
euroa. Kaiken kaikkiaan sosiaalisten yritysten perustamiseen tarkoitetusta
4,2 miljoonan euron määrärahasta on siis
käytetty noin 250 000 euroa.
Vuoden 2005 talousarvioon sosiaalisille yrityksille ei ole budjetoitu
korvamerkittyä työllisyyspoliittista projektitukea.
Sosiaalisten yritysten projektituki on suunniteltu rahoitettavan
projektituen 19 050 000 euron suuruisesta määrärahavarauksesta.
Valiokunta toteaa, että sosiaalisten yritysten perustaminen
ei ole toistaisesti lähtenyt käyntiin niin kuin
lakia säädettäessä toivottiin.
Tarve luoda sosiaalisten yritysten avulla vajaakuntoisille ja pitkäaikaistyöttömille
soveltuvia työpaikkoja on kuitenkin palvelukeskusten perustamisen
myötä tullut entistäkin polttavammaksi. Valiokunta
kiirehtii hallituksen toimenpiteitä sosiaalisten yritysten
perustamismahdollisuuksia koskevan tiedottamisen tehostamiseksi
sekä TE-keskusten ja työvoimatoimistojen henkilöstön
kouluttamiseksi, jotta niissä osattaisiin auttaa ja neuvoa
sosiaalisesta yritystoiminnasta kiinnostuneita toimijoita toiminnan
käynnistämiseen liittyvissä kysymyksissä.
Työttömien yhdistysten toiminnan tukeminen
Pitkäaikaistyöttömyys on keskeinen
köyhtymistä ja yhteiskunnasta syrjäytymistä aiheuttava
tekijä. Syrjäytymisen vastaisessa työssä on
työttömien yhdistysten alueellinen ja valtakunnallinen
toiminta ollut erittäin arvokasta. Työttömien
yhdistyksiä toimii 185 paikkakunnalla. Ne työllistivät
vuonna 2003 noin 4 900 työtöntä, joista
useat olivat kaikkein vaikeimmin työllistettäviä pitkäaikaistyöttömiä.
Monet yhdistykset pyörittävät toimintaansa
vapaaehtoisvoimin ilman yhtään pysyvästi
palkattua työntekijää. Yhdistysten toimintaa
tuetaan omatoimisuusavustuksin, joihin vuoden 2005 talousarvioesityksessä ehdotetaan
3 298 000 euron määrärahaa.
Yhdistysten työllistämät henkilöt
ovat pitkäaikaistyöttömiä, jotka
tarvitsevat oikean työnohjauksen, eikä toiminnan
vetäjä voi jatkuvasti vaihtua. Toiminnanohjaaja
huolehtii yhdistyksen palkanmaksuista ja muusta rahaliikenteestä sekä työn
valvonnasta. Toiminnanohjaaja toimii työnantajan edustajana,
ja hänen tulee tuntea työlainsäädäntö ja
sovellettavat työehtosopimukset. Jotta yhdistysten toimintaa
pystytään kehittämään,
toiminnalle tulee taata jatkuvuus, mikä edellyttää toiminnanohjaajien
vakinaistamista. Ammattitaitoisten toiminnanohjaajien avulla pystytään
lisäämään työntekijämäärää yhdistyksissä ja
mahdollistamaan kaikkein vaikeimmassa asemassa olevien työttömien
ottaminen eri toimenpiteisiin. Yhdistysten piiristä voi kehittyä myös
sosiaalisia yrityksiä. Nostamalla omatoimisuusavustusten
määrää työttömien
yhdistyksille voidaan taata perusrahoitus ja toiminnanohjauksen
jatkuvuus.
Valiokunta edellyttää, että valtion vuoden 2005 talousarvioon
momentille 34.06.51 otetaan lisäyksenä 3 298 000
euroa käytettäväksi omatoimisuusavustusten
nostamiseen.
Työttömien yhdistyksistä ja muista
kolmannen sektorin toimijoista on tullut merkittäviä pitkäaikaistyöttömien
työllistäjiä. Ongelmaksi yhdistyksissä on
koettu yhdistelmätuen toiselle vuodelle tulevan tuen alhainen
taso, joka käytännössä tekee
useimmissa tapauksissa mahdottomaksi työsuhteen jatkamisen.
Ottaen huomioon monien pitkäaikaistyöttömien
moniongelmaisuus ja elämänhallintaan liittyvät
puutteet vuoden työllistämisjakso on usein liian
lyhyt työkunnon palauttamiseksi ja työtaitojen
päivittämiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus selvittää mahdollisuudet
muuttaa säännöksiä siten, että työttömien
yhdistykset ja muut kolmannen sektorin toimijat voisivat saada täyden
yhdistelmätuen myös toiseksi työllistämisvuodeksi.