Perustelut
Valiokunta on käsitellyt hallituksen toimenpidekertomusta
toimialaansa koskevin osin ja kertomuksen liiteaineistona olevan
työllisyyskertomuksen vuodelta 2007.
Valiokunnan lausumat
Valiokunta on arvioinut sen omasta ehdotuksesta hyväksyttyjä eduskunnan
lausumia. Valiokunta pitää hallituksen antamia
selvityksiä ja kannanottoja seuraavin huomautuksin asianmukaisina.
Sosiaaliset yritykset
Eduskunta edellytti 16.12.2003 hyväksyessään hallituksen
esityksen laiksi sosiaalisista yrityksistä ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi hallituksen seuraavan ja arvioivan, toimiiko
sosiaalisia yrityksiä koskeva lainsäädäntö ja
saadaanko sen avulla luotua maahan sosiaalista yritystoimintaa.
Hallituksen kertomuksen mukaan sosiaalisia yrityksiä oli
vuoden 2007 lopulla noin 150 ja niissä oli yli 750 työntekijää.
Työntekijöistä oli vajaat 40 % vajaakuntoisia
ja yli 10 % pitkäaikaistyöttömiä.
Tällä hetkellä sosiaalisia yrityksiä on
rekisteröity 168 ja käsittelyssä olevia
hakemuksia on noin 15. Kaikista maassamme toimivista sosiaalisista
yrityksistä valtaosa eli 87 % on yrityksiä,
joissa työntekijämäärä on enintään
viisi henkilöä.
Valiokunta totesi asiaa koskeneessa mietinnössään
(TyVM 9/2003 vp) sosiaalisten yritysten
avulla voitavan arvioiden mukaan työllistää joitakin
tuhansia vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä.
Tästä tavoitteesta ollaan vielä varsin kaukana.
Sosiaaliset yritykset ovat välityömarkkinoiden
toiminnan kannalta erittäin keskeinen toimija. Sosiaalisia
yrityksiä koskevaa lainsäädäntöä ja
siihen liittyviä tukijärjestelmiä on
viime vuonna joiltain osin muutettu. Kertomuksen mukaan parannukset
ovat vaikuttaneet myönteisesti sosiaalisten yritysten perustamisen
vilkastumiseen ja yritysten kasvuun. Jotta sosiaaliset yritykset
työllistäisivät joitakin tuhansia vajaakuntoisia
ja pitkäaikaistyöttömiä, kuten
lainsäädäntöä säädettäessä arvioitiin,
sosiaalisia yrityksiä ja niissä työllistettäviä tulisi
olla moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus jatkaa sosiaalisia yrityksiä koskevan
lainsäädännön ja siihen liittyvien
tukijärjestelmien toimivuuden seurantaa valiokunnan hyväksymän
lausuman pohjalta.
Työllistymisen ja muutosturvan toimintamalli
Eduskunta edellytti 14.6.2005 hyväksyessään hallituksen
esityksen työllistymisen ja muutosturvan toimintamalliin
liittyväksi lainsäädännöksi,
"että hallitus tarkoin seuraa muutosturvaa koskevan lainsäädännön
toimivuutta ja vaikutuksia sekä toiminnan edellyttämien
resurssien riittävyyttä ja ryhtyy välittömästi
toimenpiteisiin tarvittavien muutosten tekemiseksi, jotta lainsäädännöllä voidaan
päästä sille asetettuihin tavoitteisiin.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle tulee
toimittaa lainsäädännön toimivuutta koskeva
selvitys vuoden 2007 loppuun mennessä."
Valiokunta toteaa, että sille ei ole vielä toimitettu
lausumassa tarkoitettua selvitystä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että se saa edellytetyn selvityksen vuoden 2008 syysistuntokauden
alkuun mennessä.
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen
Kertomusvuonna jatkettiin samapalkkaisuusohjelman toteuttamista
ja ohjelmalle nimettiin uusi kolmikantainen korkean tason seurantaryhmä. Sen
tehtävänä on sopia keinoista, joilla
päästäisiin ohjelman asettamaan tavoitteeseen,
jonka mukaan naisten ja miesten välinen keskimääräinen
palkkaero kaventuisi nykyisestä noin 20 prosentista vähintään
viidellä prosenttiyksiköllä vuoteen 2015
mennessä.
Valiokunta pitää samapalkkaisuusohjelman toteuttamista
tärkeänä ja tukee hallituksen ponnisteluja
ohjelman tavoitteiden saavuttamiseksi. Valiokunta toistaa aiemman
lausumansa (TyVL 8/2008 vp) tarvittavien
resurssien turvaamisesta samapalkkaisuusohjelman edistämiselle.
Kertomuksen mukaan valtioneuvostolle järjestettiin
koulutusta sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisesta
ja sukupuolivaikutusten huomioimista budjetin valmistelussa seurattiin.
Valiokunta pitää tasa-arvokoulutusta ensiarvoisen tärkeänä pyrittäessä muuttamaan
asenteita ja pitkäaikaisia käytäntöjä.
Valiokunta kannustaa hallitusta tehostamaan ja laajentamaan tasa-arvokoulutusta
niin, että se tavoittaa ministereiden, valtiosihteerien
ja johtavien virkamiesten lisäksi myös erilaisissa
asiantuntijatehtävissä toimivan henkilöstön.
Hallituksen esitysten ja budjetin sukupuolivaikutusten arviointi
on keskeinen keino pyrittäessä tasa-arvonäkökulman
huomioon ottamiseen kaikessa päätöksenteossa.
Arvioinnin kattava ja huolellinen suorittaminen on vaativa tehtävä,
jonka tueksi tarvitaan laajaa koulutusta, ohjeistusta ja valvontaa.
Valiokunta painottaa hallituksen vastuuta seurata ja valvoa, että sukupuolivaikutusten
arviointi suoritetaan asianmukaisesti hallituksen esityksiä ja
budjettia valmisteltaessa.
Vuoden 2007 työllisyyskertomus
Julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 1 luvun
6 §:n nojalla työ- ja elinkeinoministeriö antaa
vuosittain julkisen työvoimapalvelun tavoitteiden toteutumista
sekä työvoimapalvelun tilaa ja kehitystä koskevan
työllisyyskertomuksen käytettäväksi
hallituksen toimenpidekertomuksen oheisaineistona.
Vuoden 2007 työllisyyskertomus on ulkoasultaan uudistunut,
mutta sen sisältö on pääosin
säilynyt entisenä. Se sisältää perusteellisen tietopaketin
työllisyystilanteen kehityksestä ja vuonna 2007
toteutetuista työvoimapoliittisista toimenpiteistä.
Kertomus antaa hyvän kokonaiskuvan hallituksen harjoittamasta
työllisyyspolitiikasta ja sen tuloksista.
Työvoimapoliittiset lausunnot
Työvoimatoimisto tai työvoimatoimikunta antaa
työttömyysetuuden maksajaa sitovan työvoimapoliittisen
lausunnon hakijan oikeudesta työttömyyspäivärahaan
tai työmarkkinatukeen. Vuonna 2007 annettiin kaikkiaan
noin 1,87 miljoonaa työvoimapoliittista lausuntoa. Työvoimatoimikunnat
antoivat noin 155 600 lausuntoa. Työvoimatoimikunnissa äänestettiin
yhteensä 1 548 kertaa.
Työvoimapoliittisista lausunnoista noin 81 800
annettiin työvoimapoliittisesti moitittavan menettelyn
johdosta. Näistä 45 200 koski korvauksettoman
määräajan (ns. karenssin) asettamista
ja 36 700 oli ns. työssäolovelvoitteita. Työssäolovelvoitteen
saaneen työnhakijan oikeus työttömyysetuuteen
palautuu hänen oltuaan joko kolme tai viisi kuukautta työssä,
koulutuksessa tai työvoimapoliittisessa toimenpiteessä. Vuoden
2006 alusta voimaan tulleen työmarkkinatuen saamisedellytysten
tiukentumisen perusteella asetettiin pitkäaikaistyöttömille
10 000 (27 %) työssäolovelvoitetta.
Asetetut velvoitteet koskivat pääosin (9 000
lausuntoa) työstä tai työvoimapoliittisesta
aikuiskoulutuksesta kieltäytymistä, eroamista
tai erottamista.
Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut työryhmän
selvittämään työvoimatoimikuntien
aseman ja tehtävien kehittämistä. Saadun
selvityksen mukaan työryhmässä pohditaan
työvoimatoimikuntien toimenkuvan muuttamista siten, että ne
keskittyisivät alueen työvoimatilanteen seurantaan
ja työvoimatarpeiden tyydyttämiseen liittyvien
esitysten tekemiseen samalla, kun työvoimapoliittisten
lausuntojen antaminen siirrettäisiin työvoimatoimikunnilta
työvoimatoimistoille.
Valiokunta toteaa, että työvoimatoimikunnilla
on erityisesti pienemmillä paikkakunnilla ollut tärkeä tehtävä työvoimapoliittisten
lausuntojen antamisessa. Ne ovat tuoneet päätöksentekoon
paikallisten olosuhteiden ja pienemmillä paikkakunnilla
myös henkilön olosuhteiden tuntemusta, jota työvoimatoimiston
henkilökunnalla ei välttämättä ole
ollut. Ne ovat myös uskaltaneet käyttää lain
suomaa harkintavaltaa tilanteissa, joissa lain kirjaimen noudattaminen
olisi johtanut työttömän ja hänen
perheensä kannalta kohtuuttomiin tilanteisiin. Valiokunta
painottaa, että karenssit ja työssäolovelvoitteet
ovat työttömän toimeentuloon merkittävästi
vaikuttavia päätöksiä ja niiden
oikeudenmukaisuus ja kohtuullisuus tulee turvata myös jatkossa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kehitettäessä työvoimatoimikuntien
toimenkuvaa huolehditaan siitä, että ei menetetä sitä lisäarvoa,
jonka työvoimatoimikuntien osallistuminen työvoimapoliittisten
lausuntojen antamiseen on parhaimmillaan tuonut.
Valiokunta kiinnittää huomiota työmarkkinatuelta
pudonneiden työttömien tilanteeseen ja pitää tärkeänä,
että hallitus tarkoin seuraa, mitä heille tapahtuu
työmarkkinatuelta putoamisen jälkeen. Valiokunta
toteaa, että osa heistä on sairauden tai muun
elämäntilanteensa johdosta sellaisessa asemassa,
että heitä ei pystytä työvoimapolitiikan
keinoin auttamaan. Valiokunta kiirehtii hallitusta sellaisen kestävän
ratkaisun etsimisessä, joka auttaisi nämä ihmiset
eläkejärjestelmän piiriin. Näiden
ihmisten toimeentulon järjestäminen pysyvällä ja
heidän ihmisarvoaan kunnioittavalla tavalla edistäisi
samalla työvoimatoimistojen työn mielekkyyttä ja
vapauttaisi työvoimaviranomaisten työaikaa käytettäväksi toimenpiteisiin,
joilla voidaan tarkoituksenmukaisesti edistää työvoiman
kysynnän ja tarjonnan kohtaamista.
Alueellinen tasa-arvo
Julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain mukaan työllisyyden
alueellisesta tasapainosta on huolehdittava niin, että minkään
työmarkkina-alueen työttömyys ei olennaisesti
ylitä maan keskimääräistä tasoa.
Vuodelle 2007 ylittämiskriteeriksi talousarviossa
määriteltiin 1,8-kertainen työttömyys.
Kertomuksen mukaan talousarvion mukainen kriteeri ylittyi noin
20 työmarkkina-alueella ainakin jonain kuukautena. Alueellisten
velvoitteiden perusteella toimenpiteissä oli keskimäärin
1 450 henkilöä. Edelliseen vuoteen verrattuna
alueelliset työttömyyserot olivat hieman nousseet.
Valiokunta pitää alueellisen tasa-arvon edistämistä tärkeänä.
Valiokunta pitää huolestuttavana, että alueelliset
työttömyyserot ovat lisääntyneet
vuoden 2007 aikana. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että työllisyysmäärärahoja kohdennetaan
riittävän voimakkaasti vaikean työllisyystilanteen
alueille niin, että lainsäätäjän
tarkoitus toteutuu ja työttömyyserot tasoittuvat
eikä työttömyys ole millään
alueella yli 1,8-kertainen
keskiarvoon verrattuna. Valiokunta korostaa myös työllisyysperusteisten
investointimäärärahojen merkitystä luotaessa
syrjäseuduille sellaista infrastruktuuria, jota elinkeinoelämän
kehittyminen alueella tarvitsee.
Terveen aluekehityksen edellytyksiin kuuluu koulutuksellinen
tasa-arvo, jonka olennainen osa on pyrkiä järjestämään
peruskoulun päättäneille nuorille mahdollisuus
saada toisen asteen koulutusta omalla alueellaan niin, että koulumatkat
olisi mahdollista suorittaa kotoa käsin. Osa nuorista ei
vielä 15—16-vuotiaina ole riittävän
itsenäisiä muuttamaan yksin toiselle paikkakunnalle
opiskelemaan. Jos koulutusta ei ole tarjolla sellaisella etäisyydellä,
että nuori voisi kotona asuen osallistua koulutukseen,
nuori voi jäädä useaksi vuodeksi kotiin.
Välivuodet saattavat heikentää halua
lähteä opiskelemaan ja sopeutua koulutukseen,
jolloin riski keskeyttää koulu kasvaa ja nuori
voi jäädä ilman ammatillista tutkintoa.
Myös sivistysvaliokunta on nuorten syrjäytymisen
ehkäisyä koskeneessa lausunnossaan (SiVL
10/2008 vp) kiinnittänyt huomiota tarpeeseen
luoda nuorten seurantajärjestelmä ja yrittää tavoittaa
niitä nuoria, jotka muuten jäisivät viettämään
peruskoulun jälkeistä välivuotta. Toiminnan
tavoitteena on yrittää estää nuorta
ajautumasta eristyneeksi ja sitä kautta mahdollisesti syrjäytyneeksi.
Sivistysvaliokunta kiirehtii myös työpajatoiminnan
alueellisen kattavuuden ja saavutettavuuden lisäämistä.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
yhtyy sivistysvaliokunnan edellä esitettyihin näkemyksiin. Valiokunta
pitää tärkeänä, että hallitus
selvittää, miten suuri vaikutus pitkillä etäisyyksillä on nuorten
hakeutumiseen koulutukseen ja vaikeuttavatko toisen asteen koulutuksen
järjestämiselle asetetut vähimmäisoppilasmäärä-
ja -asukaspohjatavoitteet koulutetun työvoiman saantia syrjäisillä alueilla.
Valiokunta korostaa koulutuksen korkean laadun ja monipuolisten
opintomahdollisuuksien tärkeyttä. Valiokunta painottaa
kuitenkin, että monet pienet yksiköt antavat korkeatasoista
opetusta, joka tukee joustavasti paikallista elinkeinoelämää ja
palvelee oman alueen työvoimatarpeita.
Äkilliset rakennemuutokset
Globalisaatio ja tuotantorakenteen muutokset aiheuttavat odottamattomia, äkillisiä
ja
vakavia uhkia alueiden kehitykselle erityisesti silloin, kun jokin
toimiala vähentää merkittävästi
työpaikkoja alueella tai lopettaa tuotantoyksikkönsä siellä kokonaan.
Valtioneuvosto on nimennyt äkillisen rakennemuutoksen alueiksi
tällä hetkellä Itä-Lapin, Kotkan-Haminan,
Forssan, Kouvolan, Joensuun, Jämsän, Keuruun,
Lappeenrannan, Saarijärven-Viitasaaren, Vakka-Suomen ja Etelä-Pirkanmaan
seutukunnat. Näillä alueilla on viime vuosina
menetetty äkillisen rakennemuutoksen takia noin 3 200 työpaikkaa.
Menetys on ollut määrällisesti suurinta
Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan alueella (1 270).
Alueiden työvoimaan suhteutettuna työpaikkavähennys on
ollut suurinta Joensuun ja Itä-Lapin seutukunnissa.
Vuoden 2008 talousarvion kansallisissa rakennemuutosmäärärahoissa
osoitetaan rakennemuutosalueille yritysten investointi- ja kehittämisavustuksiin
ja työllisyysperusteisiin investointiavustuksiin 23,7 milj.
euroa. Lisäksi EU:n rakennerahasto-ohjelmissa näitä alueita
varten on varattu kolme prosenttia kokonaisrahoituksesta. Helmikuussa
2008 valtioneuvosto jakoi rakennemuutosalueille 16,7 milj. euroa
vuosien 2007 ja 2008 kiintiöstä, mutta jätti
jakamatta noin 30 prosenttia kansallisesta ja EU-rahoituksesta käytettäväksi
tulevia tarpeita varten.
Globalisaatio jatkuu, ja sen seurauksena tapahtuvat tuotantorakenteen
nopeat muutokset ovat todennäköisiä myös
tulevaisuudessa. Tästä syystä valiokunta
pitää tärkeänä, että valtiolla
on koko ajan käytettävissään
riittävästi varoja ja keinoja, joilla se voi reagoida
nopeasti ja tuoda helpotusta äkillisen rakennemuutoksen
kohteeksi joutuneille paikkakunnille ja alueille. Valiokunta korostaa
eri hallinnonalojen yhteistyötä pyrittäessä löytämään
tehostetut toimenpiteet kriisialueiden auttamiseksi. Tällaisia
toimia ovat muun muassa kohdennetut erityistoimet sopivan koulutuksen
järjestämiseksi työttömille
ja työttömyysuhan alaisille sekä yritystukien
ja muun rahoituksen ohjaaminen uusien työpaikkojen luomiseksi
ja vanhojen säilyttämiseksi. Nopeilla toimilla
uusien työpaikkojen luomiseksi lyhennetään
irtisanottujen työttömyysaikaa ja parannetaan
perheiden mahdollisuuksia jäädä paikkakunnalle,
mikä puolestaan luo edellytyksiä terveen väestörakenteen
säilymiselle ja alueen työvoimatarpeiden
tyydyttämiselle pitkällä tähtäimellä.