Perustelut
ISIL:n vastainen kansainvälinen toiminta
Ääri-islamilaisen ISIL- (Daesh) järjestön äärimmäisen
väkivaltainen ja julma toiminta Syyriassa ja Irakissa ja
sen aktiivinen rekrytointi ja yllyttäminen terrori-iskuihin
eri puolilla Eurooppaa, Lähi-itää ja
Afrikkaa edellyttävät kansainväliseltä yhteisöltä laaja-alaista
yhteistyötä. Muista terroristijärjestöistä ISIL
poikkeaa siinä, että se pyrkii luomaan oman valtiollisen
alueen rikkoen näin perinteisiä valtarajoja. Järjestön
leviäminen muun muassa Libyaan on todellinen uhka. Terroristien
yksi keskeinen tavoite on kauhun aikaansaaminen vastustajan toiminnan
estämiseksi tai lamaannuttamiseksi. ISIL:in vastainen toiminta
edellyttää onnistuakseen erityisen määrätietoista
ja pitkäjänteistä toimintalinjaa, koska
järjestön vastatoimet, mukaan lukien julkiset
teloitukset, aiheuttavat avoimissa yhteiskunnissa pelkoa kansalaisten
keskuudessa.
Valiokunta korostaa, että alueen maiden rooli ISIL:n
vastaisessa toiminnassa ja radikalisaation ehkäisemisessä on
keskeistä. Yhteistyön esteinä ovat kuitenkin
maiden — usein lyhytnäköiset — valtapoliittisiin
tavoitteisiin liittyvät eturistiriidat ja uskonnollisten
ryhmien asettaminen tietoisesti vastakkain.
Valiokunta yhtyy selonteon näkemykseen, että terrorismin
vastaisessa työssä tulee korostaa kansainvälisen
oikeuden ja oikeusvaltioperiaatteiden noudattamista, mukaan lukien
ihmisoikeudet, humanitaarinen oikeus ja pakolaisoikeus. Jos näistä periaatteista
ja oikeuksista luovutaan terrorismin vastustamisessa, ovat terroristit
saavuttaneet tavoittelemansa päämäärän — demokraattisten
periaatteiden ja arvojen horjuttamisen pelon avulla.
Suomen osallistumisen poliittinen merkitys
YK:n turvallisuusneuvosto (2170 (2014)) vetosi jäsenmaihin,
jotta ne ryhtyisivät "kaikkiin mahdollisiin toimiin,
jotka ovat tarpeen, soveliaita ja kansainvälisen oikeuden
mukaisia, joilla pystytään vastustamaan ISIL:n
toimintaa". Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan mukaista
on kantaa vastuuta oman maan, mutta myös muiden maiden
turvallisuudesta. Valiokunta pitää ulko- ja turvallisuuspoliittisen
johdonmukaisuuden kannalta perusteltuna, että Suomi osallistuu USA:n
koordinoimaan kansainväliseen yhteistyöhön
ISIL:in toiminnan vastustamiseksi yli 60 muun maan kanssa, mukaan
lukien EU-maat ja Pohjoismaat. Kansainvälisen yhteenliittymän
tulee integroida alusta pitäen kriisinhallinnan suunnitelmiinsa
myös kehitysyhteistyön ja siviilikriisinhallinnan
tavoitteet, jotta talouden, oikeusvaltiokehityksen ja
ihmisoikeuksien edistäminen voidaan turvata pitemmällä aikavälillä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ISILin vahvistumisen taustalla vaikuttaneita tekijöitä selvitetään,
jotta terrorismin ja ääriliikkeiden vahvistumista
voidaan vastaisuudessa torjua tehokkaammin.
Irakin ja operaatio-alueen tilanne
Selonteossa on arvioitu Irakin tilannetta varovaisen myönteiseksi.
Valiokunta korostaa, että Irakin turvallisuustilanne on
kuitenkin edelleen vaikea ja humanitaarinen tilanne on heikentynyt.
Kansainvälisen yhteisön tuki Irakin hallitukselle
on tärkeää maan hallinnon ja alueellisen
yhtenäisyyden vahvistamiseksi.
Irakin Kurdistanin itsehallintoalueen tehtäviin on
kirjattu alueen kaikkien hallinnollisten tarpeiden ja myös
alueellisten turvallisuusjoukkojen organisoiminen. Alueen turvallisuudesta vastaavat
Kurdistanin asevoimat (peshmerga) sekä poliisivoimat. Kurdihallinnolla
on oma ulkoasiainhallinto ja epävirallisia edustustoja
eri maissa. Kurdit muodostavat noin 15—20 % Irakin
väestöstä, ja kaikkiaan heitä asuu
Irakissa noin kuusi miljoonaa.
Kriisinhallinnan kokonaisvaltaisen lähestymistavan
toimeenpano
ISIL:in vastainen toiminta voi tuottaa kestäviä tuloksia
vain kokonaisvaltaisen toiminnan kautta. Suomi osallistuu ISIL:n
vastaiseen kansainväliseen yhteistyöhön
tukemalla kehitysyhteistyömäärärahoin
Syyriaa ja sen naapurivaltioita (Libanon, Jordania ja Irak) sekä auttamalla
humanitaarisella avulla ISIL:n uhreja. Yhteensä Suomi on
antanut tukea noin 25 miljoonaa euroa vuonna 2014.
EU:n jäsenmaiden on tehostettava toimiaan radikalisoitumisen
ehkäisemiseksi, jotta terrorismia voidaan ehkäistä kestävällä tavalla.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että EU:n toiminta vierastaistelijoiden uhkaan vastaamiseksi
on tehokasta. Viranomaisten toimintamahdollisuuksiin puuttua matkustamiseen
Syyriaan ja muille konfliktialueille terroristisessa tarkoituksessa
vaaditaan paljon nykyistä laajempaa yhteistyötä. Myös
kumppanimaille, mukaan lukien Turkki, on tehtävä selväksi,
että EU edellyttää siltä konkreettisia
toimia rajavalvonnan tehostamiseksi. Suomessa tulisi tehostaa vierastaistelijoiden
deradikalisointia ja syyllisten saattamista oikeuden eteen, mukaan
lukien lainsäädäntömuutoksin.
Koulutusoperaation keskeiset tavoitteet
Operaation tarkoituksena on osallistua Irakin armeijan ja turvallisuusjoukkojen
koulutukseen (Building Partner Capacity). Koko koulutusoperaatioon
osallistuu saadun tiedon mukaan Australia, Belgia, Espanja, Hollanti,
Iso-Britannia, Italia, Kanada, Norja, Saksa, Tanska, Unkari ja Yhdysvallat.
Tavoitteena on vahvistaa Irakin kykyä toimia ISIL:iä vastaan
ja palauttaa laillisen valtiovallan kontrolli sekä tukea
alueellisen turvallisuuden ja vakauden palauttamisessa. Koulutustukea
on Irakin hallituksen nimenomaisen pyynnön mukaisesti tarkoitus
antaa myös Irakin Kurdistanin turvallisuusjoukoille.
Koulutusta varten Irakiin perustetaan neljä alueellista
koulutuskeskusta. Varsinaisen kouluttamisen lisäksi henkilöstöä tarvitaan
mm. esikunta- ja huoltotehtäviin sekä omasuojaan
ja räjähteiden raivaamiseen liittyviin tehtäviin.
Valiokunta pitää perusteltuna, että Suomen
on tarkoitus osallistua Saksan johtamaan ja koordinoimaan peshmerga-joukkojen
koulutukseen Erbilissä. Saksa on tammikuussa 2015 tehnyt
päätöksen 100 sotilaan lähettämisestä koulutusoperaatioon.
Erbilin koulutuskeskuksen koulutustoimintaan tai sen tukemiseen
osallistuvat saadun selvityksen mukaan Saksan lisäksi Hollanti,
Italia, Iso-Britannia, Norja ja Yhdysvallat (tukitoimet). Valiokunnan
saaman tiedon mukaan myös Ruotsi on todennäköisesti
osallistumassa operaatioon.
Operaation luonne, joukkojen asema ja voimankäyttövaltuudet
Operaation koulutuksella halutaan vahvistaa Irakin omaa kykyä ISIL:n
vastustamisessa. Koulutus perustuu kolmeen vaiheeseen: koulutettavien
valinta, koulutussuunnitelma ja koulutus. Kurdistanin itsehallintoalueella
päätöksen koulutettavista tekee peshmergan
asioista vastaava ministeriö (Ministry of Peshmerga Affairs).
Valiokunta viittaa Afganistanin kokemuksiin ja korostaa, että koulutettavien
valintaan tulisi kiinnittää erityistä huomiota
luotettavuuden ja lojaliteetin näkökulmasta suunniteltujen
pitemmän aikavälin vaikutusten saavuttamiseksi.
Selonteon mukaan koulutusta annetaan neljällä eri alueella:
johtajakoulutus, yksikkökoulutus, erikois- ja raskasasekoulutus
sekä huoltokoulutus. Erbilin koulutuskeskuksen kokonaisvahvuus
tulee olemaan noin 400 sotilasta ja toiminta jakautuu kouluttajaorganisaatioon
ja tukiorganisaatioon.
Joukkojen asema
Valiokunta pitää erittäin poikkeuksellisena,
että Irakin kanssa ei ole voitu tehdä kaikki osallistujamaat
kattavaa yhteistä, kriisinhallintaoperaatioissa
tavanomaista joukkojen oikeudellista asemaa koskevaa sopimusta (Status
of Forces Agreement, SOFA). Osallistujamaat joutuvat siten sopimaan
joukkojensa asemasta kahdenvälisesti Irakin kanssa. Suomen
on tarkoitus noudattaa kehysvaltio Saksan mallia ja sopia joukkojen
asemasta Irakin kanssa noottienvaihdolla. Kyseessä ei siis
ole varsinainen valtiosopimus. Noottienvaihdossa todetaan, että kouluttajille annettaan
diplomaattisia suhteita koskevan Wienin yleissopimuksen (Wienin
sopimus) mukaiset edustustojen hallinnolliselle ja teknilliselle henkilöstölle
myönnettäviin erioikeuksiin ja vapauksiin rinnastettavat
oikeudet. Lisäksi todetaan, että kouluttajilla
on mahdollisuus käyttää sotilaspukua
ja kantaa aseita itsepuolustustarkoituksessa ("for personal
protection"). Wienin sopimuksen mukaan hallinnollisen ja
teknillisen henkilökunnan jäsenet ovat muun muassa
vapautettuja vastaanottajavaltion rikosoikeudellisesta, siviilioikeudellisesta
ja hallinnollisesta tuomiovallasta virkatehtävissään
suorittamiensa tekojen osalta. Sotilaille on tarkoitus antaa virkapassit.
Saadun selvityksen mukaan järjestelyllä voidaan
saavuttaa keskeiset joukkojen asemaan liittyvät tavoitteet.
Valiokunta ei pidä järjestelyä tyydyttävänä,
mutta ottaen huomioon, että Irak on poliittista syistä kieltäytynyt
yhtenäisen SOFA:n laatimisesta, voi se pitää esitettyä menettelyä tässä poikkeustapauksessa
hyväksyttävänä.
Voimankäyttösäännöt
Koulutustehtävissä toimivan henkilöstön
mahdollisen voimankäytön arvioidaan aktualisoituvan
käytännössä vain itsepuolustustilanteissa. On
muistettava, että kriisinhallinnassa joudutaan kuitenkin
usein arvaamattomiin ja haastaviin tilanteisiin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan voimankäyttösäännösten
osalta joudutaan poliittista syistä tyytymään
poikkeukselliseen ja Suomen kannalta ei-toivottuun järjestelyyn.
Koulutukseen osallistuvalle maaryhmälle ei laadita yhteisesti
sovittuja voimankäyttösääntöjä.
Suomalaiselle koulutusosastolle on saadun selvityksen mukaan tarkoitus
laatia mahdollisimman yhdenmukaiset voimankäyttösäännökset
muiden Erbilin koulutuskeskuksessa toimivien maiden kanssa. Puolustusvaliokunnan
lausunnon mukaan voimankäyttösäännökset
eivät tule välttämättä olemaan
yhteismitallisia. Keskeistä olisi, että Suomen
voimankäyttösäännöt
ovat yhteismitalliset kehysvaltio Saksan kanssa.
Ulkoasiainvaliokunta viittaa sotilaallisen kriisinhallintalain
käsittelyssä esittämäänsä kantaan,
jonka mukaan eroavaisuudet kansallisissa voimankäyttösäännöksissä ovat
toiminnan uskottavuuden kannalta haitallisia. Eroavuudet voivat
myös heikentää joukon turvallisuutta,
jos sen osat eivät kykene yhdenmukaiseen toimintaan (UaVM
1/2006 vp). Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
voimankäyttösäännökset ovat
käytännössä hyvin lähellä toisiaan.
On muistettava, että kyky olosuhteisiin nähden
riittävään ja yhdenmukaiseen voimankäyttöön muodostaa
olennaisen pelotevaikutuksen, joka edistää tehtävän
suorittamista ja joukon omaa turvallisuutta. Sotilaallisessa operaatiossa
yhtenäisten voimankäyttösäännösten
puuttuminen tuo mukanaan riskitekijän, jonka minimoimiseksi
Suomen tulee edellyttää jo ennakolta erityisen tiukkaa
koordinaatiota mahdollisen voiman käytön tilanteessa
koulutusoperaatioon osallistuvilta muilta mailta.
Sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain (211/2006)
mukaan sotilaallisessa kriisinhallinnassa palvelevalla sotilaalla
on palvelustehtävää suorittaessaan oikeus
käyttää tehtävän kannalta
välttämättömiä voimakeinoja.
Voimakeinoja voidaan käyttää vain siinä määrin
ja siihen saakka, kun ne ovat tehtävän kannalta
tarpeen, hyväksyttävässä suhteessa
operaation tavoitteeseen nähden ja operaatiolle vahvistettujen
voimankäyttösääntöjen
mukaisia. Lisäksi sotilailla on, kuten muillakin yksilöillä,
oikeus hätävarjeluun ja pakkotilatekoon, joista
säädetään Suomessa rikoslaissa.
Voimakeinojen käyttöä rajaavat humanitaarisen
oikeuden säännöt. Joukkojen koulutuksessa
on tärkeää kiinnittää huomiota
niin humanitaarisen oikeuden kuin ihmisoikeuksien normien tuntemukseen.
Näitä tietoja tarvitaan niin peshmerga-joukkojen
koulutuksessa kuin kriisinhallintaan liittyvässä operaatioalueella
mahdollisesti tapahtuvien sotarikosten havaitsemisessa ja raportoinnissa.
Valiokunta korostaa, että Suomen joukoilla tulee olla selkeät
ohjeet edellä mainittujen rikosten raportoinnista.
Operaation turvallisuustilanne, riskiarvio ja vaativuus
Olosuhteiden selkiintymättömyydestäkin
johtuen selonteon riskiarvio on monin osin puutteellinen.
Se että kyseessä on koulutusoperaatio, ei poista
toiminta-alueen uhka-arvion tärkeyttä valiokunnan
kannanmuodostukselle. Valiokunta on kuulemisissa pyrkinyt selvittämään
niin operaation kuin oman joukkomme turvallisuuteen liittyviä tekijöitä.
Keskeinen johtopäätös on, että tilanne
operaatioalueella on erittäin arvaamaton. Kyseessä on
olosuhteista johtuva korkean uhkatason operaatio, vaikka tehtävä on
perinteinen koulutustehtävä.
Selonteon mukaan Irakin Kurdistanin alue on ollut pitkään
rauhallinen ja suhteellisen vakaa. ISIL:llä ei arvioida
olevan varsinaisia ideologisia liittolaisia Irakin kurdialueella.
Pohjois-Irakissa on ollut pieni islamistinen terroristiryhmä, joka
on tiettävästi hiljattain kytkeytynyt osaksi ISIL:iä.
Viime vuoden aikana kurdialueilla esiintyi yksittäisiä iskuja
kurdeja ja shiioja vastaan. Valiokunta huomauttaa, että koulutuskeskuksen
sijaintipaikka Erbil sijaitsee 80 kilometrin päässä Mosulista,
joka on ISIL:n valtaamista tärkein kaupunki Irakissa. Taisteluja
käydään vain noin 30 kilometrin päässä Erbilistä.
Taistelujen leviäminen, esimerkiksi Mosulin pommittamisen
tai ISIL:in iskujen vuoksi, on otettava huomioon jo valmistelussa.
Samoin on otettava huomioon puolustusvaliokunnan huomio, että lisääntynyttä kansainvälisten
sotilaiden läsnäoloa alueella voidaan hyväksikäyttää ISIL:in
toiminnassa ja propagandassa.
Selonteon mukaan Irakin operaatiossa toiminnan riskit ovat verrannollisia
koulutusoperaatioihin Malissa ja Somaliassa. Valiokunta
pitää ISIL:in toimintatavat huomioon ottaen riskitasoa
arvaamattomampana ja uhkakuvaa ongelmallisempana. ISIL on pyrkinyt
kohdentamaan propagandaa kurdeihin, ja sen riveissä toimii
näkyvästi useita kurditaustaisia henkilöitä.
Selonteon mukaan mahdolliset ISIL:lle myötämieliset tahot
Pohjois-Irakissa voivat aktivoitua, kun ulkomaalaisia joukkoja saapuu
alueelle.
Selonteon mukaan kouluttajat liikkuvat Kurdistanissa peshmerga-joukkojen
omilla harjoitusalueilla ja koulutuskeskuksissa. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan erityisesti kuljetustilanteisiin liittyy monia
riskitekijöitä. ISIL:n tienvarsipommien laukaisumenetelmät
ovat vastaavat kuin Irakissa aiemmin. Valiokunnan käsityksen
mukaan riskeinä ovat sekä ISIL:in koulutuskeskuksiin
kohdistamat iskut että kuljetuksiin liittyvät
tuliylläköt, tienvarsipommit ja kidnappausuhka.
Selonteon mukaan uhkaan koulutustehtävässä toimivia
joukkoja vastaan varaudutaan.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy puolustusvaliokunnan kantaan, että kriisinhallinnan
veteraaniohjelmaa tulee viedä määrätietoisesti
eteenpäin.
Joukkojen omasuoja
Valiokunnan kuulemisissa on ilmennyt, että tietyt joukkojen
omasuojaan liittyvät kysymykset ovat edelleen avoinna.
Puolustusvaliokunta huomauttaa, että kaikkiin uhkakuviin
on varauduttava perusteellisesti. Puolustusvaliokunnan mukaan Erbilin
pääkoulutuskeskukseen liittyvät riskit
pystytään minimoimaan. Omasuojan riittävyyttä testataankin
erityisesti koulutuksessa peshmergan tukikohdissa ja siihen liittyvissä joukkojen
kuljetuksissa. Sotilaiden varustuksen ja kuljetuskaluston tulee
vastata myös näitä korkeampia turvallisuusuhkia.
Suomeen kohdistuva terrorismin uhka
Valiokunta on korostanut, että keskinäisriippuvuus
merkitsee kaukaistenkin turvallisuusuhkien heijastuvan myös
Suomen turvallisuuteen. Irakin operaatiota on pidetty sinällään
poikkeuksellisena, että osallistuminen kriisinhallintaoperaatioon
voi saadun selvityksen mukaan vaikuttaa osaltaan myös turvallisuustilanteeseen
Suomessa. Valiokunta huomauttaa, että osallistuminen ISIL:in
vastaiseen yhteistyöhön on osa globaalia terrorismin
uhkan torjumista. Vahvistamalla Irakin turvallisuussektoria pyritään
heikentämään ISIL:in toimintaa ja vähentämään globaalia
terroriuhkaa pitkällä aikavälillä.
Operaatiosta pois jääminen ei vähentäisi
terrorismin uhkaa Suomessa. Suojelupoliisi on kesällä 2014 päivittämässään
uhka-arviossa nostanut terrorismin uhka-arviota liittyen riskihenkilöiden
ja vierastaistelijoiden määrän kasvuun.
Suomessa on — Euroopassa tapahtuneet terrori-iskutkin huomioon
ottaen — varauduttava kasvavaan terroristiuhkaan riippumatta
siitä, osallistummeko Irakin koulutusoperaatioon.
ISIL on kehottanut kannattajiaan iskemään koalitioon
osallistuvien maiden kansalaisiin. Suomesta on lähtenyt
yli 50 tunnistettua henkilöä Syyriaan tai Irakiin.
Heistä pääosa kannattaa ISIL:iä tai
taistelee ISIL:n riveissä. Näiden taistelijoiden
paluu lisää uhkatekijöitä. Palanneet vierastaistelijat
samaistuvat selonteon mukaan voimakkaasti ISIL:iin ja sen julistamaan
kalifaattiin. Osallistuminen ISIL:n toiminnan heikentämiseen
Irakissa on tärkeää myös vierastaistelijoiden
vähentämisen näkökulmasta. Puolustusvaliokunta
on kiinnittänyt huomiota tarpeeseen toimeenpanna varusmiespalveluksen
suorittaneiden palaajien osalta uhka-arvio, jotta heidän
sopivuuttaan reserviin voidaan harkita.
Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että ei
ole poissuljettua, että osallistuminen lisää Suomeen
kohdistuvaa terroristi-iskujen uhkaa. Valiokunta suhtautuu asiaan
erittäin vakavasti. Valiokunta kuitenkin muistuttaa, että kriisinhallinta
ei ole riskitöntä ja lähtökohtaisesti
päätöksiä tehtäessä on
aina oltava poliittinen valmius ottaa vastuu myös tappioista
niin toimintakentällä kuin kotimaassa.
Valiokunta korostaa, että Irakin operaatioon osallistuttaessa
on syytä varautua myös toimiin, joilla vahvistetaan
sisäistä turvallisuutta. Viranomaisilla tulee
olla riittävät resurssit ja toimintavaltuudet
mahdollisten terroristi-iskujen torjumiseen. Valiokunta pitää perusteltuna,
että toimenpiteisiin niin lainsäädännön
kuin resurssien vahvistamiseksi on jo ryhdytty. Valiokunta muistuttaa,
että terrorismin torjunnan painopisteen on kuitenkin oltava
ennalta ehkäisevässä työssä.
Esimerkiksi syrjäytymisen ja syrjinnän ehkäisy
ovat tärkeitä väkivaltaisen radikalisoitumisen
ja siitä mahdollisesti seuraavan toiminnan ennalta ehkäisemiseksi.
Myös yhteiskunnan henkistä ja materiaalista kriisinsietokykyä tulisi vahvistaa
iskujen vaikutusten minimoimiseksi.
Suomen osallistumisen muoto, tavoitteet ja vaikutus kansalliseen
puolustuskykyyn
Suomen on tarkoitus lähettää operaatioon
enintään 50 sotilasta. Joukko koostuu varsinaisesta kouluttajaosastosta
sekä henkilöstöstä huolto- ja tukitehtäviin,
mukaan lukien omasuojaan ja räjähteiden vastatoimiin
liittyviin tehtäviin. Puolustusvaliokunta on käsitellyt
sotilaiden rekrytointia ja kiinnittänyt perustellusti huomiota muun
muassa kriisinhallinnan neuvottelumekanismin tehokkuuteen.
Suomen osasto voisi siirtyä alueelle aikaisintaan huhtikuun
2015 lopussa. Kansallisesti täysi operatiivinen valmius
voitaisiin saadun selvityksen mukaan saavuttaa kesäkuun
2015 aikana.
Suomi suorittaa operaatiossa joukkojen peruskoulutusta. Ulkoasiainvaliokunta
viittaa puolustusvaliokunnan lausuntoon ja korostaa, että kuten
kehitysyhteistyössä niin myös kriisinhallinnassa
koulutustoimintaa on kohdennettava pitemmällä aikavälillä tuloksia
tuottavaan toimintaan (ml. kouluttajien kouluttamiseen). Toisaalta
on huomattava, että operaatiossa tällaista johtajatason
koulutusta annetaan muiden maiden toimesta.
Osallistumisen merkitys Suomen puolustuskyvylle
Puolustusvaliokunta on lausunnossaan (PuVL 16/2014
vp) todennut osallistumisen hyödyn kansalliselle
puolustukselle olevan vaatimaton. Selonteon arvio vaikutuksesta
on myönteisempi — osallistumisen arvioidaan kehittävän
kykyä vaativaan koulutustoimintaan. Ulkoasiainvaliokunta
huomauttaa tämän näkemyseron valossa, että koulutusoperaatiossa
tulisi pyrkiä hyödyntämään
kaikin tavoin mahdollisuutta edistää myös pohjoismaista
yhteistyötä kriisinhallinnassa.
Suomen osallistumisen kustannukset
Arvio Suomen osallistumisen kustannuksista on yhteensä noin
15 miljoonaa euroa. Suunnitteluperusteena on käytetty 50
sotilaan vahvuista joukkoa ja noin 12 kuukauden mittaista osallistumista.
Kustannukset on ulkoministeriön osalta sisällytetty
vuoden 2015 lisätalousarvioksi (yhteensä 5,8 miljoonaa
euroa) ja puolustusministeriön pääluokkaan
(noin 9,2 miljoonaa euroa).
Päätöksenteko ja eduskunnan kuuleminen
Kriisinhallintalain (211/2006) mukaan tasavallan presidentti
päättää Suomen osallistumisesta ja
osallistumisen lopettamisesta kriisinhallintaoperaatioihin valtioneuvoston
ratkaisuehdotuksesta. Ennen esityksen tekemistä valtioneuvosto
kuulee eduskuntaa joko selvitys- tai selontekomenettelyn kautta
riippuen operaation mandaatista, laajuudesta ja vaativuudesta.
Eduskuntaa on pidetty mahdollisen osallistumisen osalta informoituna
joulukuusta 2014 lähtien (UTP 26/2014
vp, 3.12.2014.) Tasavallan presidentin ja hallituksen
ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan yhteiskokous linjasi
helmikuussa 2015 Suomen osallistumisesta Irakin koulutusoperaatioon.
Varsinaista YK:n valtuutusta toiminnalle Irakin alueella ei
ole, vaan voimakas poliittinen tuki YK:n turvallisuusneuvoston ja
turvallisuusneuvoston puheenjohtajan taholta. YK:n turvallisuusneuvoston
valtuutus tällaiselle operaatiolle ei ole kansainvälisoikeudellisesti
välttämätön, eikä Suomen
sotilaallinen kriisinhallintalaki vaadi YK:n mandaattia. Laissa
todetaan, että osallistumisessa otetaan huomioon YK:n peruskirjan
päämäärät ja periaatteet
sekä muut kansainvälisen oikeuden säännöt.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella kyseessä on
sotilaallisesti korkean riskin operaatio, kun otetaan huomioon operaation
luonteeseen vaikuttavat tekijät, kuten operaation tavoitteet,
tehtävät ja toteuttamistapa sekä olosuhteet kriisialueella.
Edellä olevan johdosta ulkoasiainvaliokunta pitää perusteltuna,
että eduskuntaa kuullaan operaatioon osallistumisesta selontekomenettelyn kautta.
Johtopäätökst
Kokonaisarviossa Suomen osallistumisesta Irakin koulutusoperaatioon
on otettu huomioon edellä mainitut seikat ja arvioitu niiden
vaikutuksia operaation tavoitteiden saavuttamiseen, joukon turvallisuuteen,
Suomen turvallisuuden ylläpitämiseen ja terrorismin
torjumisen tehokkuuteen pitkällä aikavälillä.
Ulkoasiainvaliokunta pitää perusteltuna ja
puoltaa Suomen osallistumista turvallisuussektorin koulutusyhteistyöhän
Irakissa.
Ulkoasiainvaliokunta edellyttää, että ennen
joukko-osaston lähettämistä Erbiliin noottienvaihto
Irakin kanssa joukkojen oikeudellisesta asemasta on saatettu päätökseen.
Mikäli noottienvaihtoa ei jostain syystä saada
aikaan, valtioneuvoston tulee kuulla ulkoasiainvaliokuntaa uudelleen
antamalla sille asiasta selvitys.
Ulkoasiainvaliokunta viittaa puolustusvaliokunnan kantaan
ja korostaa, että joukkojen omasuojaa koskevat kysymykset
on saatava ratkaistua puolustusvoimia tyydyttävällä tavalla,
ennen kuin suomalaisjoukkoja voidaan lähettää operaatioon.