Yleisperustelut
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muutettuna.
Hallitus esittää joukkoa kohdennettuja ja
osin määräaikaisia veronhuojennuksia,
joiden tarkoituksena on parantaa puun saatavuutta metsäteollisuuden
raaka-ainetarpeen tyydyttämiseksi. Ehdotukset koskevat
puun myyntitulon määräaikaista
ja osittaista verovapautta, ensiharvennushakkuista saatavan puun
myyntitulon määräaikaista verovapautta
sekä metsävähennyksen enimmäismäärän
ja määräytymisperusteen laajennusta.
Ensiharvennushakkuista saatavan puun myyntitulon verovapaudella
pyritään myös edistämään
hyvää metsänhoitoa. Lisäksi
nykyistä laaja-alaisemmalla metsävähennyksellä halutaan
kannustaa metsänomistajia lisäämään
metsäomistustensa määrää.
Tavoitteena on voida kasvattaa metsätilojen kokoa ja keskittää omistus
sellaisille omistajille, jotka harjoittavat aktiivista metsätaloutta.
Väliaikaisia lainmuutoksia on tarkoitus soveltaa taannehtivasti
1.4.2008 lukien. Metsävähennystä koskevaa
uutta säännöstä sovellettaisiin ensimmäisen
kerran vuodelta 2008 toimitettavassa verotuksessa.
Ehdotettujen toimenpiteiden katsotaan muodostavan etuuden, joka
täyttää lähtökohtaisesti valtiontuen
tunnusmerkit. Etuuksiin sovellettaisiin komission asetusta perustamissopimuksen 87
ja 88 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen
tukeen (EY) N:o 1998/2006 eli ns. de minimis -asetusta.
Tuen hyväksyttävyys edellyttäisi silloin,
että tuensaajan kaikkien de minimis -asetuksen nojalla
saamien tukien yhteismäärä ei ylitä 200 000
euroa verovuoden ja kahden edellisen verovuoden aikana. Raja olisi
maatalouden harjoittajilla 192 500 euroa maatalouden alkutuottajiin
sovellettavien erityissäännösten vuoksi.
Esityksen perusteluissa on todettu lisäksi, että jos
enimmäismäärä ylittyy, asetusta
ei voida soveltaa tukeen edes sen osuuden osalta, joka
ei ylitä enimmäismäärää.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto
Valiokunta on todennut yleisesti, että hallituksen
esittämät veronhuojennukset ja metsävähennyksen
laajennus edistävät niitä puun markkinoille
tuloon ja tilakoon kasvattamiseen liittyviä tavoitteita,
joita esityksellä on. Se on tärkeää metsätalouden
kannattavuudelle ja kilpailukyvylle. Valiokunta pitää myös
tärkeänä, että metsäverotusta
koskevat linjaukset muodostuvat yhdenmukaisiksi uusiutuvan energian
edistämisestä tehtyjen linjausten kanssa.
Valiokunta on kiinnittänyt kuitenkin huomiota tuloverolakiin
(laki 1) ehdotettuihin useisiin yksittäisiin muutoksiin,
joita se pitää ongelmallisina. Näitä ovat:
- verovapaisiin tuloihin kohdistuvien,
vain osittain vähennyskelpoisten menojen tulkinnanvaraisuus
(43 b §:n 3 mom.),
- verovapaaseen tuloon kohdistuvien, aiempien vuosien verotuksessa
tehtyjen vähennysten tuloutus (43 b §:n 2 mom.),
- metsävähennyksen ja kestävän
metsätalouden rahoituslain (544/2007) mukaisen
tuen (Kemera-tuki) sisällyttäminen komission de
minimis -asetuksen piiriin (43 c §),
- kaupantekohetken määrittelyn vaikeus käytännössä,
kun kaupasta ei tehdä erillistä kauppakirjaa,
- luovutusvoittoon lisättävät
metsävähennykset (46 §:n 8 mom.),
- ennakkoraivauksesta aiheutuneiden menojen osittainen vähennyskelvottomuus (43 b §:n
3 mom.).
Valiokunta on edellyttänyt, että esitystä tarkistetaan
näiltä osin tai ehdotetuista muutoksista luovutaan;
Siten esimerkiksi vähennysrajoitusten kohteena olevat
menot tulee yksilöidä ja niihin tulee sisällyttää vain
ne puutavaran hakkuusta ja korjuusta aiheutuvat menot, jotka liittyvät
välittömästi puutavaran myyntiin. Samoin
vähennettyjen menojen taannehtivasta tuloutuksesta tulee luopua,
koska tuloutukset olisivat merkityksettömiä valtiontaloudellisesti
eivätkä tukisi puukaupan edistämistavoitetta.
Jos puutavarakaupasta ei tehdä nykyisin noudatettavien
käytännön kauppatapojen vuoksi erillistä kauppakirjaa,
korvaavana asiakirjana tulisi pitää valiokunnan
mukaan puutavaran luovutuksesta tai loppumittauksesta laadittua
asiakirjaa. Lisäksi ennakkoraivaus tulee katsoa muihin
metsänhoitotoimenpiteisiin verrattavaksi työksi,
eikä siitä aiheutuvia kuluja tulisi lukea myyntitulon
hankkimisesta johtuviin menoihin.
Valiokunta on kiinnittänyt lisäksi huomiota niihin
kielteisiin seuraamuksiin, joita hallituksen esityksessä omaksutulla
de minimis -asetusta koskevalla tulkinnalla olisi. Tämä koskee
erityisesti tilannetta, jossa tuen määrä ylittää sallitun
enimmäismäärän 200 000
euroa kolmen verovuoden aikana. Jos asetusta ei voida
soveltaa silloin edes siihen tuen osaan, joka ei ylitä enimmäismäärää,
eräät suuret toimijat, kuten yhteismetsät
ja suuret energiapuun hankkijat, voivat jäädä ilman
Kemera-tukia. Näin voi käydä myös
maatalousyrittäjille, jotka ovat saaneet yleistä de
minimis -perusteista tukea (yrityksen käynnistystuki, yrityksen
investointituki ja yrityksen tai yritysryhmän kehittämistuki).De
minimis -tukea koskevia yhteisön tukisäännöksiä voidaan
tulkita kuitenkin myös toisin; Valiokunnalle on todettu,
että vain enimmäismäärä 200 000
euroa olisi tuen maksamisen kannalta olennainen, eikä tukea
voitaisi evätä siltä osin kuin se ei
ylittäisi tätä määrää. Valiokunta
korostaa, että yhteisön tukea koskevia kansallisia
säännöksiä tulee tulkita tältä osin laventavasti
eli tämän jälkimmäisen vaihtoehdon
mukaisesti. Valiokunta on huomauttanut myös siitä,
että kysymys on asetuksen kansallisesta tulkinnasta.
Valiokunta on kiinnittänyt lisäksi huomiota siihen
työmäärään, jota de
minimis -järjestelmän edellyttämä säännösten
valmistelu, tietojärjestelmien muutokset ja tukien
hallinnointi sekä ylläpito tulevat vaatimaan valtakunnallisine rekistereineen.
Kuitenkin vastuu de minimis -perusteisen tuen ilmoittamisesta
säilyisi tuen hakijalla.Valiokunta on katsonut asian ongelmallisuuden
vuoksi, että Kemera-tuet tulee säilyttää notifioidun
järjestelmän piirissä. Verolainsäädännössä tulisi
lisäksi vahvistaa, että verohuojennusten ja kertyvien
Kemera-tukien (nuoren kasvatusmetsän hoidon,
energiapuun korjuun ja haketuksen tuen) yhteismäärä on
enintään 200 000 euroa. Lisäksi
yhteismetsät tulisi rajata tuen ulkopuolelle.
Valiokunta on esittänyt lopuksi, että valtiovarainvaliokunta
edellyttäisi hallitukselta pikaisesti esitystä,
jolla verovapaan hankintatyön arvo korotettaisiin nykyisestä 125
kuutiometristä 250 kuutiometriin. Tällä voitaisiin
myös lisätä kotimaisen puun tarjontaa.
Valtiovarainvaliokunnan kanta
Valiokunta pitää esitystä lähtökohdiltaan
onnistuneena ja perusteltuna. Se on syytä saattaa voimaan
joka tapauksessa pikaisesti metsänomistajien oikeusaseman
selkiinnyttämiseksi.
Valiokunta on kiinnittänyt kuitenkin huomiota samoihin
yksittäisiin ja osin varsin merkityksellisiin ongelmakohtiin
kuin maa- ja metsätalousvaliokunta. Valiokunta
puoltaa sen vuoksi ehdotettuja tarkennuksia tuloverolain 43 b §:n 2 ja 3 momenttiin.
Valiokunta pitää lisäksi aiheellisena
täsmentää metsävähennyksen
enimmäismäärää koskevan
55 §:n 2 momentin soveltamista tilanteissa, joissa
metsäkiinteistö on luovutettu ennen 1.1.2008.
Ehdotuksia on perusteltu erikseen yksityiskohtaisissa perusteluissa.
Valiokunta käsittelee seuraavassa metsävähennyksen
asemaan ja puukaupan kaupantekohetkeen liittyviä kysymyksiä.
Valiokunta ehdottaa lisäksi yhteismetsiä koskevaa
lausumaa.
Tässä yhteydessä käytettävissä olevassa
ajassa ei ole ollut sen sijaan mahdollisuutta arvioida de minimis
-järjestelmän ylläpitoon liittyviä käytännön
näkökohtia eikä Kemera-tukien siirtoa
de minimis -tuen piiriin. Valiokunta ei esitä myöskään
muutosta verovapaan hankintatyön arvoa koskevaan
säännökseen.
Metsävähennys
Esityksen perustelut.
Esityksessä on käsitelty laajasti yhteisöoikeuden
valtiontukisääntelyä ja sen vaikutuksia
käsiteltävänä olevaan esitykseen.
Tarkastelun yhtenä lähtökohtana on se,
että komissio on pitänyt 8.2.2008 tekemässään
päätöksessä uuden Kemera-lain
mukaisia tukia valtiontukena. Komissio on todennut samassa yhteydessä myös,
että yksityinen metsänomistaja voi täyttää valtiontukisääntelyssä tarkoitetun yrityksen
tunnusmerkit. Kannanotto tukeutuu yhteisön tuomioistuimen
ratkaisukäytäntöön.
Esityksessä on kuvattu myös niitä tunnusmerkkejä,
joilla komissio on tarkentanut verotuksen kautta annettavaa valtiontukea.
Niistä keskeisiä ovat tässä yhteydessä myönnetyn
edun erityisyyteen tai valikoivuuteen liittyvät ominaisuudet.
Jos toimenpide on erityinen tai valikoiva siinä suhteessa,
että se suosii jotakin yritystä tai tuotannonalaa
eikä tätä voida perustella yleisen verojärjestelmän
luonteella tai taloudellisella rakenteella, kysymyksessä on
valtiontuki.
Tarkastelussa on siis olennaista arvioida, muodostaako toimenpide
poikkeuksen yleisessä verojärjestelmässä.
Toimenpide on poikkeuksellinen, ellei etuus ole yhtäläisin
perustein kaikkien jäsenvaltion alueella toimivien
yritysten saatavilla. Esityksessä ei ole kuitenkaan tarkasteltu
tarkemmin, miten perusteiden yhtäläisyyttä arvioidaan,
kun verojärjestelmä itsessään sisältää eri
tavoin verotettavia verovelvollisryhmiä ja on
siis lähtökohdiltaan erotteleva.
Hallituksen esityksessä on päädytty
siihen, että myös metsävähennystä on
pidettävä valtiontukena. Tätä perustellaan
sillä, että metsävähennyksellä mahdollistetaan
laajempi hankintamenon vähennysmahdollisuus kuin
verojärjestelmässämme muutoin. Vertailukohtana
on hankintamenon vähennysoikeus yleisesti joko vuotuisina
poistoina tai luovutusvoittoverotuksen yhteydessä. Vähennysoikeuden
poikkeuksellisuutta korostaa perustelujen mukaan se, että metsävähennys
laajenee verovelvolliskohtaiseksi.
Valtiovarainministeriö on todennut lisäksi asian
käsittelyn yhteydessä, ettei metsävähennyksen
kaltaista vähennystä ole muussa yritystoiminnassa
kuin metsätaloudessa. Vähennys ei koske myöskään
kaikkia verovelvollisia eikä kaikkia kiinteistöjä.
Tällä tarkoitettaneen sitä, että vähennykseen
ovat oikeutettuja vain luonnolliset henkilöt, kuolinpesät,
näiden muodostamat verotusyhtymät sekä yhteisetuudet
mutta eivät esimerkiksi yhteisöt. Vähennys
myönnetään lisäksi
vain tuloverolain voimaantulon jälkeen vastikkeellisesti
hankituista metsäkiinteistöistä saadun
pääomatulon perusteella.
Ministeriö on huomauttanut lisäksi siitä,
ettei metsävähennyksen määrä perustu
jatkossa enää myyntihetkellä myytävän
puun hankintamenoon. Puun myynnin yhteydessä voi
siis tulla käytännössä vähennettäväksi
aivan muun metsän hankintamenoa kuin sen, jolta puuta myydään.
Jonkin metsän hankintamenoa voidaan näin vähentää vaikkapa
vuosikymmeniä ennen kuin samasta metsästä myydään
puuta.
Valiokunnan näkemys.
Valiokunta ei ole voinut selvittää tässä yhteydessä,
miten oikeutettu on se johtopäätös, jonka
mukaan yksityinen metsänomistaja täyttää valtiontukisääntelyssä tarkoitetun
yrityksen tunnusmerkit. Asia on ilmaistu hallituksen esityksessä epävarmassa
muodossa. Ministeriö on todennut lausunnossaan lisäksi,
että asiaa tulisi selvittää. Valiokunta
pitää tätä välttämättömänä ja
perusteltuna.
Valiokunta pitää esityksessä olevaa
päättelyä sinänsä johdonmukaisena
mutta kyseenalaistaa kuitenkin sen perusteiden kestävyyden.
Edellä on todettu jo yksityisten metsänomistajien
yritysasemaan liittyvä epävarmuus. Lisäksi
esityksen perustelut voidaan nekin nähdä toisessa
valossa;
Metsävähennys koskee ensinnäkin kaikkia niitä,
joiden verotus toimitetaan eriytetyn tuloverojärjestelmän
mukaisesti ja joilla vähennyksen yleiset soveltamisedellytykset
täyttyvät. Se seikka, ettei vähennys
koske mm. yhteisöjä, ei voine olla ratkaiseva,
koska yhteisöjen verotus toimitetaan kaikilta osin eri
perustein (EVL) kuin esimerkiksi luonnollisten henkilöiden.
Ero johtuu siis verojärjestelmän yleisestä rakenteesta.
Olennaista lienee, että samanlaisissa olosuhteissa olevia
kohdellaan yhtäläisin perustein. Metsävähennys
täyttää tämän kriteerin.
Toiseksi se seikka, että metsävähennys
koskee vain 1.1.1993 tai jälkeen vastikkeellisesti hankittuja
kiinteistöjä, selittyy tuloverolain voimaantulolla.
Sitä ennen koko metsäverojärjestelmä oli
erilainen, eikä vertailu vuotta 1993 edeltävään
aikaan ole sen vuoksi johdonmukainen.
Valiokunta ei pidä ratkaisevana myöskään sitä,
että metsävähennys on jatkossa verovelvolliskohtainen,
jolloin se tehdään verovelvollisen omistamien
kaikkien metsäkiinteistöjen hankintamenon perusteella.
Samantapaisia, yhteiseen hankintamenoon perustuvia vähennyksiä on ja on
ollut vakiintuneesti myös muualla verolainsäädännössä.
Ratkaisu ei siis ole tältäkään
osin poikkeuksellinen.
Muutos verovelvolliskohtaiseksi ei myöskään
lisää metsävähennyksen kokonaismäärää vaan
ainoastaan jaksottaa sen uudella tavalla. Vaikka jaksotuksen muutos
voidaan tulkita tukielementiksi, sen määrä on
kuitenkin niin vähäinen, ettei koko metsävähennystä ole
perusteltua pitää valtiontukena.
Muutoksen vähämerkityksellisyyttä korostaa lisäksi
se seikka, että metsänomistaja voi kiinteistötoimituksella
liittää erilliset kiinteistöt yhdeksi
kiinteistöksi.
Metsävähennyksessä on kysymys kaiken kaikkiaan
metsäkiinteistön puuston hankintamenon
vähentämisestä. Itse maapohjan osuus hankintamenosta
vähennetään yleisten periaatteiden
nojalla, kun kiinteistö luovutetaan. Metsävähennys
on näin osa yleistä verojärjestelmää ja
nyt tehtävä muutos askel kohti sitä.
Koska metsävähennyksen muutos liittyy hallituksen
esitykseen määräaikaisista metsäveron huojennuksista,
valiokunta katsoo, että metsävähennys
voidaan tässä yhteydessä sisällyttää oikeusvarmuuden
vuoksi de minimis -tuen piiriin.
Koska valiokunta ei pidä metsävähennystä sinänsä valtiontukena,
valiokunta katsoo, että määräaikaisen
veronhuojennuksen päätyttyä tulee selvittää,
miten metsävähennys voidaan sen jälkeen
poistaa de minimis -tuen piiristä.
De minimis -tuen ylitys.
Hallituksen esityksessä ei ole perusteltu sitä,
millä perusteella 200 000 euron rajan ylitys epää myös
sen tuen osan, joka ei ylitä tätä määrää.
Kuten todettu, asiasta on esitetty myös päinvastainen
näkemys, joka ei myöskään kavenna
millään lailla de minimis -tuen
perusajatusta. Valiokunta pitää sen
vuoksi tärkeänä, että tuen ylitystä koskeva kysymys
selvitetään perusteellisesti ja että ratkaisusta
tiedotetaan metsäjärjestöille ja metsänomistajille.
Kaupantekohetken määräytyminen
Puun myyntitulolle esitetyn määräaikaisen,
osittaisen verovapauden eräänä edellytyksenä on
se, että puukauppa on tehty säännöksessä mainittuna
aikana. Verovapaus kattaisi pysty-, hankinta- ja käteiskaupoista
saatavan puun myyntitulon. Vastaavasti ensiharvennushakkuista saatavan
puun myyntitulon määräaikaisen verovapauden
edellytyksenä on, että metsänhakkuu- tai
puun hankintasopimus on tehty määräajassa.
Esityksen perusteluissa on otettu huomioon myös tilanne,
jossa myyjän ja ostajan välillä ei tehdä erillistä kauppakirjaa.
Kaupantekohetki määriteltäisiin silloin
yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden nojalla. Esityksen
perustelut ovat herättäneet tältä osin
tulkinnallista epävarmuutta, koska erityisesti metsänhoitoyhdistysten
hankintapalvelun välityksellä toteutettujen puukauppojen
sopimusajankohtaa ei voida määritellä yksiselitteisesti
ja ottamatta huomioon alalla vallitsevaa yleistä toimintatapaa.
Metsänhoitoyhdistysten välittämiä puukauppoja
edeltää monta erillistä vaihetta, jotka
saattavat ajoittua useiden vuosien ajalle. Tällainen toimi
voi olla esimerkiksi ostajan antama valtakirja puukaupan tekemiseksi.
Valtakirja voi olla voimassa jotakin hanketta varten tai pitkäaikaisesti
vuosien ajan. Valtakirjan antamisen ja puukauppasopimuksen teon
välinen aika voi olla näin huomattavan pitkä.
Valtakirja on tyypillisesti valtuutus, jolla metsänhoitoyhdistys
valtuutetaan tekemään kauppa parhaaksi katsomanaan
hetkenä ja parhaaksi katsomillaan ehdoilla.
Yhtä lailla edeltävä toimi on myös
metsänhoitoyhdistyksen laatima puun toimitussuunnitelma,
jossa yhdistys sopii puun ostajan kanssa hankittavasta puusta. Osapuolten
tiedossa ei ole tyypillisesti tässä vaiheessa
esimerkiksi se, kenen metsästä puu toimitetaan.
Metsänomistaja ei ole muutoinkaan tämän
suunnitelman osapuolena.
Olennaista on, että jos puun myynnistä ei
tehdä erillistä sitovaa sopimusta missään
vaiheessa, näitä edeltäviä toimia
ei tulkita kaupanteoksi.
Ratkaisevin aika kaupantekoajankohdan määräytymisessä on
käytännössä yleensä se,
jolloin metsänomistaja tai valtuutettu päättää leimikon myynnistä.
Siitäkään ei synny aina erillistä päivättyä dokumenttia,
kun kauppa toteutetaan metsänhoitoyhdistyksen hankintapalvelun
välityksellä.
Valiokunta korostaa, että kaupantekoajankohdan
tulkinnassa täytyy ottaa huomioon alan yleinen toimintatapa.
Suotavaa olisi, että metsänhoitoyhdistykset antaisivat
tänä vuonna toteutetuista puukaupoista
todistuksen, jossa kaupantekohetki todetaan. Verotus toimitettaisiin
sitten muun selvityksen puuttuessa tämän todistuksen
perusteella. Muutoin aikaisin hetki, jolloin puukaupan voidaan katsoa
syntyneen, on hakkuiden alkaminen. Viime kädessä ratkaisevana
voidaan pitää puutavaran luovutuksesta tai loppumittauksesta
laadittua asiakirjaa tai muuta vastaavaa luotettavaa asiakirjaa.
Valiokunta pitää suotavana, että metsänhoitoyhdistykset
muuttavat toimintatapaansa niin, että kaupantekoajankohta
dokumentoidaan vastaisuudessa alun alkaen asianmukaisesti ja luotettavasti.