Perustelut
Yleistä
Asetusehdotuksen tavoitteena on ihmisten terveyden ja ympäristön
suojeleminen kemikaalien aiheuttamilta haitoilta. Ehdotuksella luotaisiin kattava
järjestelmä kemikaaliriskien hallinnan tehostamiseksi.
Tavoitteena on myös avoimuuden lisääminen,
EU:n kemianteollisuuden kilpailukyvyn ylläpitäminen
ja tehostaminen, innovaatioiden kannustaminen ja muihin kuin eläinkokeisiin
perustuvan testauksen edistäminen.
Ympäristövaliokunta pitää näitä tavoitteita erittäin
tärkeinä. Valiokunta katsoo, että teollisuuden
lisääntyvä vastuu johtaa kemikaaleja koskevan
tiedon lisääntymiseen. Perusteellisemmat tiedot
puolestaan muodostavat perustan kemikaaliriskien kokonaisvaltaiselle
hallinnalle. Asetusehdotuksen keskeinen tavoite onkin altistumisen
välttäminen ja yleensä lisääntyvään
tietoon perustuva parempi ymmärrys aineiden vaikutuksista.
Tietopohjan ja riskienhallinnan parantaminen ja ennalta varautumisen
periaatteen soveltaminen johtavat myönteiseen kehitykseen terveydensuojelun
sekä ilman, veden, maaperän ja rakennusten kemikaalikontaminaation
ja luonnon monimuotoisuudelle aiheutuvien vahinkojen ehkäisemisen
kannalta. Valiokunta pitää myönteisenä myös
sitä, että asetusehdotus rohkaisee vaarallisten
kemikaalien korvaamiseen haitattomammilla silloin kun se on mahdollista.
Rekisteröinti ja lupamenettely
Valiokunta toteaa valtioneuvoston tavoin, että ehdotus
on kehittynyt aiempiin luonnoksiin verrattuna oikeaan suuntaan siten,
että siitä on tullut selkeämpi ja yksinkertaisempi.
Asetusehdotuksen mukainen rekisteröintivelvollisuus koskisi
aineita, joita valmistetaan tai tuodaan maahan 1 tonni tai enemmän.
Rekisteröinnin tarkoituksena on aineita koskevien perustietojen
kokoaminen turvallisuusarviointia varten. Arvioiden mukaan velvoite
koskisi noin 30 000 ainetta, joista erityistä turvallisuusselvitystä edellytettäisiin
noin 10 000 aineelle, joita tuotetaan yli 10 tonnia vuodessa.
Erityistä huolta aiheuttavia aineita varten ehdotetaan
lupajärjestelmää, jonka avulla aineiden käyttöön
liittyvät riskit arvioidaan ja niiden sallituista käyttötavoista
päätetään yhteisön
tasolla. Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että lupamenettelyyn esitetään otettavaksi
syöpää aiheuttavien, perimää muuttavien
ja lisääntymiselle haitallisten aineiden (CMR-aineet)
lisäksi pysyvät, kertyvät ja myrkylliset
aineet sekä muut samanlaista huolta aiheuttavat aineet,
kuten hitaasti hajoavat, biokertyvät ja myrkylliset aineet
(PTB-aineet) sekä erittäin hitaasti hajoavat ja
erittäin voimakkaasti biokertyvät aineet (vPvB-aineet). Nämä voivat
aiheuttaa sellaisia peruuttamattomia muutoksia ympäristössään,
että on perusteltua arvioida riskit perusteellisesti ennen
käytön sallimista.
Valtioneuvosto katsoo, että asetusehdotusta tulisi
edelleen kohdistaa turvallisuuden kannalta keskeisimpiin seikkoihin
sen tavoitteita vaarantamatta. Useiden vaikutusarvioselvitysten mukaan
asetuksesta aiheutuvat kustannukset tulevat olemaan merkittävät.
Valiokunta katsoo, että saavutettavat hyödyt tulevat
olemaan niin huomattavat, että ehdotus on perusteltu ja
kannatettava. Kustannustehokkuuden varmistamiseksi on kuitenkin
mahdollista tarkentaa kemikaalien rajausta ja asettaa aineiden selvitystyö kiireellisyysjärjestykseen
niiden aiheuttaman riskin perusteella. Aineen käyttömäärä tai
aineen vaarallisuus sinänsä eivät kuvaa
riskiä terveydelle tai ympäristölle,
jos kontakti- ja altistumismahdollisuutta ei ole. Merkityksellisiä seikkoja
priorisoinnissa ovat kemikaalin tuotanto- ja käyttömäärä sekä käyttötapaan
perustuva kontakti- ja altistumisriski kemikaalille.
Selvitysten mukaan kemikaaleja koskevien käyttöturvallisuustiedotteiden
laatutaso on keskimäärin heikko. REACH-asetuksen
mukaan kaikki tiedot aineiden ominaisuuksista, käyttötavoista
ja suositelluista riskienhallintakeinoista rekisteröidään
kemikaaliviraston rekisteriin. Käyttöturvallisuustiedotteiden
tietojen tulee perustua näihin rekisteröityihin
tietoihin. Asetus parantaa käyttöturvallisuustiedotteiden
laatua, koska tiedotteiden sisällön asianmukaisuuden tarkastaminen
helpottuu, kun sisältöä voidaan verrata
rekisteröityihin tietoihin.
Luvanhakijoille asetettavat vaatimukset perustuvat aineesta
aiheutuviin riskeihin. Luvanhakijan on osoitettava, että aineen
käyttöön liittyvät riskit voidaan
hallita tai että niiden käytön sosioekonomiset
hyödyt ylittävät aiheutuvat riskit. Tieto
vaihtoehtoisista aineista on otettava huomioon.
Sosioekonomisessa analyysissä aineiden hyötyjä verrataan
niiden aiheuttamiin haittoihin lupamenettelyn sekä kieltojen
ja rajoitusten yhteydessä. Se, miten vertailu käytännössä tehdään, on
vielä avoinna. Komissiossa on valmisteilla ohje sosioekonomisen
tarkastelun toteuttamisesta, mutta työ on vielä alkuvaiheessa.
Esimerkiksi kloori on reaktiivinen ja vaarallinen alkuaine ja myös
monet sen yhdisteet ovat erittäin voimakkaita myrkkyjä,
mutta toisaalta klooria käytetään paljon
hyödyksi esimerkiksi lääkeaineiden valmistuksessa.
Valmistusprosessissa kloori muuttuu erilaisiksi kloorimolekyylin
sisältäviksi yhdisteiksi, joilla on monia lääketieteellisiä sovellutuksia.
Kloori on myös erittäin tärkeä juomaveden
desinfektioaine, jonka poistaminen voi aiheuttaa vakavia seurauksia
tartuntatautien leviämisen kautta. Kloorin käytöstä aiheutuvien hyötyjen
voidaan näin arvioida ylittävän siitä aiheutuvat
haitat.
Valiokunta pitää sosioekonomisia hyötyjä koskevan
analyysin ohjeistusta ja toteutustapaa erittäin tärkeänä.
Analyysin käytössä tulee varmistua siitä,
että hyväksytyt perusteet ovat yleisesti hyväksyttävät
eikä poikkeusperusteesta muodostu asetuksen tavoitteiden
vastaisesti käytettyä keinoa olla noudattamatta
asetettuja velvoitteita. Argumentaation läpinäkyvyyden
varmistaminen on tässä olennaista. Valiokunnan mielestä direktiivin
jatkokäsittelyn eri vaiheista on välittömästi
informoitava eduskuntaa.
Vaikutusselvitykset
Asetusehdotuksen taloudellisista vaikutuksista on tehty useita
selvityksiä. Keskeinen tavoite on ollut arvioida asetuksesta
teollisuudelle aiheutuvat kustannukset. Kustannusten lisäksi
on pyritty muun ohella arvioimaan sairastavuuden vähenemisestä aiheutuvia
kansantaloudellisia hyötyjä, vaikutuksia innovatiivisuuteen
ja uusiin jäsenmaihin.
Kauppa- ja teollisuusministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön,
Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliiton ja Kemianteollisuuden
tilaaman, haastattelututkimuksena toteutetun vaikutusarvion mukaan
REACH-asetuksen toteuttaminen johtaisi lähes kahden prosenttiyksikön vähentävään
vaikutukseen bruttokansantuotteen kasvussa vuosina 2007—2017
sekä Suomessa että muissa EU-maissa keskimäärin.
Suomessa ja muissa EU-maissa sekä työllisyyden
että reaalipalkkojen kasvu heikkenisi tarkasteluaikajänteellä noin
prosentin. Sen sijaan EU:n ulkopuolisessa maailmantaloudessa työllisyys
ja reaalipalkkataso paranisivat. Selvitystyö on vielä keskeneräinen.
Selvityksessä otettiin huomioon uudistuksen kustannusvaikutukset
11 vuoden ajanjaksolle. Kemikaalien testauskulut arvioitiin suurimmiksi
REACH-uudistuksen toteutusjakson alkupuolella. Myöhemmässä vaiheessa
riskin arvioinnin ja tuotekehityksen kulut nousisivat merkitsevämmiksi
kokonaiskustannuslisäyksessä. Erityisen suuret
kustannusvaikutukset aiheutuisivat pienille ja keskisuurille yrityksille.
Selvityksessä ei yritettykään ottaa huomioon
REACH-asetuksesta johtuvia hyötyjä, vaan sen voi
sanoa perustuvan staattiseen markkinamekanismioletukseen, jossa
yritykset eivät pysty lainkaan sopeutumaan muuttuvaan toimintaympäristöön.
Valiokunta katsoo komission tapaan, että on perusteltua
olettaa REACH-asetuksen parantavan teollisuuden innovaatiokykyä rohkaistessaan vanhojen,
vaarallisten kemikaalien korvaamiseen haitattomammilla ja suunnatessaan
näin tuotekehitystä turvallisempien kemikaalien
kehittämiseen. Mitä paremmin teollisuus tuntee käyttämänsä kemikaalien
ominaisuudet, sitä vahvempi sen luova tuotekehityskapasiteetti
on. Menestyvän teollisuuden keskeinen tekijä on
perinteisesti vahva tuotekehitys.
Asetusehdotuksen hyötyjä on arvioitu useissa muissa
selvityksissä. Saavutettavista ympäristöhyödyistä ei
kuitenkaan ole käytettävissä kuin suuntaa-antavia
arvioita. Tiedossa kuitenkin on, että kemikaalit saattavat
vaikuttaa haitallisesti myös luontoympäristöön.
Tästä ovat esimerkkinä pseudoestrogeenit,
jotka aiheuttavat muutoksia muun muassa kalojen lisääntymisessä.
Pohjoismaiden ministerineuvostossa on käynnistetty hanke,
jonka tavoitteena on selvittää ehdotuksesta erityisesti
ympäristönsuojelulle aiheutuvia hyötyjä konkreettisten
esimerkkien avulla, kuten PCB:llä saastuneiden maa-alueiden
kunnostuskustannukset. Muutoin hyötyarvioinnit koskevat
pääasiassa terveyshyötyjä.
Esimerkiksi komission ensimmäisessä, lokakuussa
2003 julkaistussa vaikutusarviossa arvioitiin REACHin tuovan noin
50 miljardin euron säästön EU:n terveydenhoitokuluihin
seuraavan 30 vuoden aikana. Tämä arvio perustui oletukseen,
että kemikaalien osuus kaikista sairauksista on noin 1 % ja
että asetusehdotus vähentäisi sairastavuutta
noin 10 % tehokkaamman kemikaaliriskinhallinnan ansiosta.
EU:ssa vältettäisiin noin 4 500 kuolemantapausta
vuodessa.
Komission toimeksiannosta tehdyssä selvityksessä vaikutuksista
työterveyteen (Risk & Policy Analysts Limited
RPA, 2003) arvioitiin kemikaalien aiheuttamista syöpäsairauksista
aiheutuvia kustannuksia. Selvityksessä oletettiin 20 % vuosittaisista
syöpätapauksista tuntemattomien syöpävaarallisten
kemikaalien aiheuttamiksi, joista REACH-asetuksen toteuttamisella voitaisiin
estää kolmannes tai kaksi kolmannesta. Estettävissä olevien
syöpäkuolemien määräksi
saatiin tällä perusteella EU:n alueella 2 167—4 333
kuolemaa. Pienin arvio torjuttavissa olevien syöpäkuolemien
arvosta oli noin 17 600 miljoonaa euroa ja suurin noin
54 200 miljoonaa euroa. Arvot ovat tarkastelun kohteena
olleen 30 vuoden ajanjakson vuodelle 2000 diskontattuja vältettävissä olevia
kustannuksia. Terveyden ja kuoleman taloudellinen arvottaminen on
sinänsä kyseenalaista, mutta antanee kuitenkin
kuvaa asetuksen positiivisista talousvaikutuksista pelkkien kustannusvaikutusten
ohella.
Sosiaali- ja terveysministeriössä tehdyn arvion
mukaan kemiallisten tekijöiden aiheuttamien työperäisten
sairauksien ja kuolemien vuosikustannukset ovat Suomessa jopa miljardi
euroa. REACH-asetuksen toteuttamisella ei voitaisi poistaa kokonaan
tätä sairastavuutta, mutta oletettavaa on, että sitä voitaisiin
merkittävästi vähentää.
Hyötyjen määrällinen arviointi
on kuitenkin hyvin vaikeaa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
on selvää, että hyödyt olisivat mittavat.
Vaikutusarvioiden ongelmana on myös se, että kustannukset
ja hyödyt kohdistuvat hyvin eri tavoin. Ensisijaisesti
kustannukset maksavat kemikaalien tuottajat ja maahantuojat, kun hyödyt
jakautuvat pirstaleisesti koko yhteiskuntaan ja ovat näin
kustannuksia vaikeammin hahmotettavissa. Valiokunta pitää selvänä,
että asetuksella saavutettavat hyödyt ovat sekä terveyden
että ympäristön kannalta merkittävät.
Vaikutukset Suomessa
Valiokunta toteaa, että asetusehdotuksella on edellä viitattujen
selvitysten mukaan joka tapauksessa merkittäviä vaikutuksia
teollisuuden toimintaedellytyksiin. Suomessa lähes kaikki kemianteollisuuden
yritykset ovat pieniä tai keskisuuria, joille ehdotetuista
hallintomenettelyistä aiheutuvien kustannusten on arvioitu
muodostuvan suhteellisesti ottaen suuria yrityksiä raskaammiksi.
Myös välillisten ja muulle kuin kemianteollisuudelle
kohdistuvien kustannusten osuus tulee olemaan merkittävä.
Suomessa kemikaalien valmistajien ja niitä markkinoille maahantuovien
yritysten lisäksi rekisteröintivelvollisuus ulottuu
useisiin toimialoihin, jotka tuovat kemikaaleja tai raaka-aineita
omaan käyttöönsä EU-alueen ulkopuolelta.
Merkittävää tuontia on muun muassa Venäjältä.
Tämä tullee vaikeutumaan tai jopa loppumaan.
Asetuksen edellyttämä asiantuntemuksen ylläpito
asettaa erityisesti PK-sektorille suuria haasteita. Konsortioiden
muodostamisella tulee olemaan ratkaiseva merkitys sen suhteen, miten hyvin
ja kuinka suurin kustannuksin pienet ja keskisuuret yritykset voivat
täyttää asetetut vaatimukset. Pienten
ja keskisuurten yritysten mahdollisuudet toimia asetuksen vaatimusten
mukaan tulee turvata kiinnittämällä erityistä huomiota
testaustietojen julkisuuden varmistamiseen ja siihen, että Suomessa
on tasavertaiset mahdollisuudet testausten suorittamiseen ja menettelyjen
hoitamiseen suomen ja ruotsin kielellä. Tämä tukisi
myös alan työllisyyden ja osaamisen pysymistä ja
kehittymistä maassamme.
Haitalliset kemikaalit korvaavien uusien kemikaalien käyttöönotto
vaatii aikaa ja resursseja ja tuotteiden uudelleensuunnittelua.
Kustannuslisäys suhteessa liikevaihtoon kohdistuu suurimpana
pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Valiokunta pitää tärkeänä tutkimus-
ja tuotekehitysrahoituksen suuntaamista siten, että tätä ongelmaa voidaan
helpottaa. Erityistä huomiota tulee kiinnittää myös
kemikaaleja koskevan koulutuksen kehittämiseen sekä kemikaalien
käytön opastukseen yrityksissä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan nykyiset ympäristövaarallisuuden
testausmenetelmät eivät sovellu metalliseoksille.
Testausmenetelmien kehittäminen edellyttää merkittävää tutkimus-
ja tuotekehityspanosta, jotta myös ne saataisiin tarkoituksenmukaisella
tavalla asetusehdotuksen piiriin. Kun terästen ja metalliseosten
terveys- ja ympäristöriskit ovat pienet, voitaneen
myös aiheutuvaan riskiin perustuvaa kiireellisyysjärjestystä noudattamalla
päästä tarkoituksenmukaiseen lopputulokseen
asetuksen tavoitteita vaarantamatta.
Kemikaaliviraston sijoittaminen Suomeen edistää Suomen
korkeatasoista osaamista alalla. On siten Suomen edun mukaista,
että asetus hyväksytään joutuisasti.
Näin ollen komission direktiiviehdotuksen 98 artiklan 3
alakohta tulee muuttaa vastaamaan Eurooppaneuvoston päätöstä.
Eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien kehittäminen
EU:n tavoitteena on ollut vähentää koe-eläinten käyttöä.
Vaihtoehtoisten menetelmien validointia koordinoimaan on perustettu
tutkimuskeskus (ECVAM) vuonna 1991. Asetusehdotuksen tavoitteena
on vähentää selkärankaisilla
tehtäviä eläinkokeita ja pienentää samalla
teollisuudelle aiheutuvia kustannuksia. Tämä tavoite
on linjassa myös Suomen hallitusohjelman kanssa. Tiedot
koe-eläintutkimusten tuloksista on ehdotuksen mukaan annettava
yhteiskäyttöön maksua vastaan. Teollisuuden
velvollisuus luovuttaa kemikaalien turvallisuutta koskevat tiedot
eteenpäin vähentää tarvittavien
eläinkokeiden määrää,
kun jokaisen yrityksen ei tarvitse suorittaa samoja kokeita uudelleen.
Asetuksen kannatettava tavoite koe-eläinten käytön
vähentämisestä ei kuitenkaan toteudu,
ellei vaihtoehtoisten testausmenetelmien hyväksymistä ja
käyttöönottoa turvata. Asetusehdotus
lisää lähtökohtaisesti toksikologisen
turvallisuusarvioinnin tarvetta, ja ellei vaihtoehtoisten menetelmien
käyttöä lisätä, uhkana
on, että eläinkokeet lisääntyvät
päinvastaisesta tavoitteesta huolimatta.
Vaihtoehtoisten menetelmien etuna ovat niiden nopeus, edullisuus,
suurten koesarjojen mahdollisuus, eettisyys ja se, että niiden
perusteella on mahdollista arvioida suoraan vaikutuksia ihmiseen,
kun eläinkokeet ovat hitaita ja kalliita ja lisäksi
osoittautuneet epäluotettaviksi arvioitaessa kemikaalien
vaikutuksia ihmiseen. Valiokunta toteaa, että Suomessa
on korkeatasoista solu- ja kudosmallitutkimusta, mikä mahdollistaa
kehittymisen menetelmien kehittämisen kärkimaaksi
jopa niin, että osaamisalueesta muodostuisi merkittävä kilpailutekijä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan maa- ja metsätalousministeriön
asettamassa työryhmässä selvitetään
parhaillaan eläinkokeille vaihtoehtoisten menetelmien koordinaatiota. Selvitystyön
lähtökohtana on REACH-asetuksesta johtuva kemikaalien
testaustarpeen huomattava lisääntyminen. Valmisteilla
olevassa strategialuonnoksessa pyritään edistämään
vaihtoehtoisten menetelmien kehittämisen rahoituksen lisäämistä,
tietokantojen kehittämistä, koulutuksen kehittämistä,
vuorovaikutusta sekä yliopistojen, tutkimuslaitosten ja
yritysten yhteistyötä. Valiokunta kiirehtii selvityksen
valmistumista ja pitää nykyisten, varsin vähäisten
tutkimusmäärärahojen nostamista perusteltuna
edellä mainituilla perusteilla.
Asetuksen jatkokäsittelyssä ja kansallisessa toteutuksessa
on kiinnitettävä huomiota eläinkokeiden
vähentämistavoitteen tosiasialliseen toteuttamiseen.