Yleisperustelut
Ympäristönsuojelulain ja hajajätevesiasetuksen
tavoitteet
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta toteaa, että ns. hajajätevesiasetuksenValtioneuvoston
asetus 542/2003 talousjätevesien käsittelystä vesihuoltolaitosten
viemäriverkostojen ulkopuolisilla alueilla. tavoitteena
on vähentää ympäristökuormitusta
kiinteistöiltä, joita ei ole liitetty yleiseen viemäriin.
Tavoitteena on ollut parantaa edellytyksiä ehkäistä kiinteistökohtaisista
jätevesistä aiheutuvaa asuin- ja vesiympäristön
pilaantumista ja toteuttaa vesien suojelun valtakunnallisia tavoitteita.
Haja-asutusalueiden jätevesiä koskeva sääntely
on aikaisemmin sisältynyt vesilakiin ja sittemmin myös
terveydensuojelulakiin terveydensuojelun näkökulmasta.
Vuonna 2000 tuli voimaan ympäristönsuojelulaki,
jossa säädettiin yleinen puhdistusvelvollisuus
viemäröinnin ulkopuolella sijaitseville kiinteistöille. Hajajätevesiasetuksella,
joka tuli voimaan 1.1.2004, täsmennettiin tätä velvollisuutta.
Lisäksi maankäyttö- ja rakennuslakiin
sisältyy säännöksiä jätevesijärjestelmän
lupamenettelystä.
Valtioneuvoston periaatepäätös valtakunnallisista
vesiensuojelun tavoitteista vuoteen 2015 koskee eri lähteistä peräisin
olevan jätevesikuormituksen yleisiä vähentämistavoitteita.
Periaatepäätöksessä linjataan
keskeiset kuormituksen vähentämiseksi tarpeelliset
toimet laajasti paitsi haja-asutuksen jätevesien myös
esimerkiksi maatalouden, metsätalouden, teollisuuden, yhdyskuntajätevesien,
vesirakentamisen ja turvetuotannon jätevesien osalta. Periaatepäätöksessä korostetaan,
että vesien hyvän tilan tavoitteen saavuttaminen
edellyttää ravinnekuormituksen vähentämistoimia
kaikilla sektoreilla. Rehevöitymistilanne ja siihen vaikuttavat
tekijät vaihtelevat paljon eri alueilla, mikä tulee
ottaa huomioon vesiensuojelutoimien kohdentamisessa.Vesiensuojeluperiaatepäätöksen
mukaan haja-asutuksen jätevesistä aiheutuvia haittoja
vähennetään panemalla toimeen jätevesien
käsittelystä annetun valtioneuvoston asetuksen
vaatimukset. Keskitettyä viemäröintiä ja
jätevesien käsittelyä edistetään
silloin, kun se on vesihuollollisesti ja ympäristöllisesti
järkevää, ja kehitetään
ja otetaan käyttöön kiinteistökohtaisesti
sovellettavissa olevia kustannustehokkaita ja ympäristöllisesti
kestäviä teknologioita jätevesien käsittelyä varten.
Lisäksi kehitetään ja edistetään
kiinteistökohtaisia jätevesien käsittelyn
hoito- ja huoltopalveluja. Haja-asutuksen fosforikuormituksen
osuus ihmistoiminnoista aiheutuvasta vesien kokonaisravinnekuormituksesta
oli vuonna 2004 noin 8 % ja vuonna 2008 noin 9 % sekä typpikuormituksen
vuonna 2004 noin 3 % ja vuonna 2009 noin 3,5 %.
HELCOMin Itämeren suojeluohjelman haja-asutuksen jätevesien
käsittelyä koskevan suosituksenSuosituksen
28E/6 mukaan tulee edistää lievempää kuormitustasoa
vastaavia toimenpiteitä haja-asutusalueella vuonna 2017. mukainen
puhdistustaso vastaa voimassa olevan hajajätevesiasetuksen
mukaista kunnan ympäristönsuojelumääräyksillä säädettävää lievempää puhdistustasoa.
Valiokunta pitää edellä viitattuja
vesiensuojelutavoitteita tärkeinä vesien hyvän
tilan saavuttamiseksi. Olennaista on ehkäistä kiinteistön
lähiympäristössä ilmeneviä haittoja,
kuten kaivovesien ja uimarantojen pilaantumista sekä hajuhaittoja.
Välillisesti kysymys on laajemmin yleisistä vesiensuojelutavoitteista.
Ympäristökuormitusta on vähennettävä kaikilla
sektoreilla ottaen huomioon saavutettavissa oleva hyöty
ja toimenpiteiden kustannukset. Vesiensuojelutavoitteita koskee
myös vuonna 2004 voimaan tullut ns. vesienhoitolaki (Laki
vesienhoidon järjestämisestä 2004/1299),
jolla on pantu täytäntöön EU:n
vesipolitiikan puitedirektiivi. Vesienhoitolaissa säädetään
vesien hoidon suunnittelusta, ja sen yleisenä tavoitteena
on vesien hyvä tila. Vesien hoidon suunnittelu tapahtuu
vesienhoitoalueittain, jolloin tavoitteita ja tarvittavia
toimenpiteitä voidaan tarkastella kokonaisvaltaisesti kustannustehokkuus
huomioon ottaen. Lakiin perustuvat
vesienhoitosuunnitelmat on hyväksytty valtioneuvoston päätöksellä 10.12.2009,
ja niiden mukaisten toimien toteuttamista tulee edistää myös
haja-asutuksen jätevesikuormituksen osaltaDirektiiviin
perustuvassa vesienhoitolaissa katsotaan ns. perustoimenpiteeksi
myös kansalliseen lainsäädäntöön
pohjautuvien säädösten mukaisia toimia,
kuten haja-asutuksen jätevesien käsittelyn tehostaminen. Ns.
täydentävät toimenpiteet nojautuvat usein
taloudellisten ohjauskeinojen käyttöön
ja ovat pääsääntöisesti
vapaaehtoisia. Tällaisia ovat esimerkiksi maatalouden ja
metsätalouden vesiensuojelutoimenpiteet. Toimenpideohjelmissa
esitettyjä toimenpiteitä vesien hyvän
tilan saavuttamiseksi toteutetaan monilla eri keinoilla, jotka eivät
ole vesienhoitolain nojalla suoraan julkishallintoa tai yksittäisiä toiminnanharjoittajia
velvoittavia. . Valiokunta on myös mietinnössään
hallituksen Itämeri-selonteostaYmVM 2/2010
vp — VNS 6/2009 vp, Valtioneuvoston selonteko
Itämeren haasteista ja Itämeri-politiikasta edellyttänyt,
että haja-asutusalueiden jätevesien käsittelyyn
liittyvää joustoa lisätään
siten, että asetuksen toimeenpanoa voidaan selventää vesiensuojelutavoitteista
kuitenkaan tinkimättä.
Asetuksen toimeenpanon ongelmat
Hajajätevesiasetus tuli voimaan 1.1.2004, mutta asetuksen
voimaantullessa olemassa oleviin kiinteistöihin sovelletaan
10 vuoden siirtymäaikaa, eli velvoitteet tulee täyttää viimeistään 1.1.2014
alkaen lukuunottamatta uudisrakentamista, jonka osalta asetusta
noudatettiin heti. Asetuksen toimeenpano on kuitenkin edennyt hitaasti,
ja toimijoiden arvion mukaan vain noin 10—15 % kiinteistöistä on
tähän mennessä tehostanut jätevesien
käsittelyä asetuksen edellyttämällä tavalla.
Osaltaan hitaaseen toimeenpanoon ovat vaikuttaneet epätietoisuus
edellytetystä käsittelyjärjestelmästä tai
kunnan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen laajentamisesta, pienpuhdistamojen
korkea hinta ja avustusjärjestelmän puutteet sekä julkisuudessa
esillä olleet tutkimustulokset eräiden pienpuhdistamojen
toimivuuden teknisistä ongelmista. Jätevesiasetuksen
kumoamisesta on tehty jopa välikysymys (VK 3/2010
vp).
Jätevesiasetuksen perustelumuistiossa (6.6.2003) todettiin,
että talousjätevesien käsittelyn tehostamisesta
voi eräissä tapauksissa aiheutua kiinteistön
haltijalle kohtuuttomia kustannuksia, minkä vuoksi asetuksen
toimeenpanon seurannassa tuli kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että taloudellisesti heikossa asemassa oleville
kiinteistön haltijoille ei aiheutuisi kohtuuttomia toimia.
Lisäksi muistiossa todettiin, että ympäristönsuojelulain
18 §:ää oli tarkoitus muuttaa
siten, että kohtuuttomissa tilanteissa ympäristönsuojeluviranomainen
voisi antaa tapauskohtaisesti lykkäystä tämän
asetuksen vaatimusten täyttämiselle. Tämä lainmuutos
toteutettiin vuonna 2005. Edelleen muistiossa kiinnitettiin huomiota
avustusmahdollisuuksiin kiinteistökohtaisiin tarpeisiin
todeten, että avustuksia varten osoitetut määrärahat
ovat olleet riittämättömiä ja
niiden riittävyys ja kohdentaminen tulisi selvittää.
Valiokunta toteaa edelliseen viitaten, että keskeiset
ongelmakohdat asetuksen toimeenpanossa on tunnistettu jo asetuksen
valmisteluvaiheessa. Toimeenpano on kuitenkin osoittautunut osin
ennakoitua vaikeammaksi. Valiokunta korostaa, että kiinteistökohtainen
neuvonta ja jokaiselle kiinteistökohtaisen sopivuuden perusteella
harkittu jätevesiratkaisu ovat välttämättömiä edellytyksiä sääntelyn
onnistuneelle toimeenpanolle. Kiinteistökohtaisesti sovellettavissa
oleva kustannustehokas jätevesien käsittelyjärjestelmä voi
olla erilainen kiinteistön käytöstä ja
ympäristöolosuhteista johtuen. Lisäksi kunnat
ovat voineet kunnallisin ympäristönsuojelumääräyksin
poiketa asetuksen mukaisesta puhdistustasosta lievempään
tai ankarampaan suuntaan, mistä myös aiheutuu
eroja käytännössä vaadittavista
ratkaisuista.
Hallituksen esityksen tavoitteena ei ole puuttua laajemmin jätevesien
käsittelyä koskeviin vaatimuksiin, vaan selkiyttää erityisesti
tilanteita, joissa vaatimuksista on mahdollista poiketa (ns. sosiaalinen
suorituseste). Lisäksi asetuksella säädettyjä,
yleisiä käsittelyvaatimuksia puhdistustasosta
ei esityksen mukaan sovelleta, jos kiinteistön haltija,
joka asuu vakinaisesti kiinteistöllä, on lain
voimaan tullessa täyttänyt 68 vuotta ja kiinteistöllä on
käyttökuntoinen jätevesijärjestelmä (ns.
automaattilykkäys). Kiinteistön vaihtaessa omistajaa
ja vakinaisesti asuvaa lykkäys raukeaa. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
voi puuttua tilanteeseen myös, jos jätevesien
käsittely aiheuttaa ympäristön pilaantumisen
vaaraa, joten automaattilykkäys koskee ainoastaan puhdistustasoa
koskevia tarkempia vaatimuksia eikä yleisesti jätevesien
käsittelyvelvollisuutta.
Sääntelyn toimivuuden ja kohtuullisuuden arviointi
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan arvioinut hallituksen
esitystä perustuslain kannalta pitäen välttämättömänä,
että ympäristövaliokunta arvioi sitä,
miltä osin asetus sisältää sellaista
yksilön velvollisuuksien kannalta olennaista normiainesta,
joka perustuslain 80 § huomioon ottaen
kuuluisi lain tasolle. Lisäksi perustuslakivaliokunta edellyttää ympäristöministeriön
vielä tämän eduskunnan aikana saattavan
asiaintilan perustuslain mukaiselle kannalle. Perustuslakivaliokunta
katsoo lausunnossaan edelleen, että samassa yhteydessä olisi
syytä varmistua laissa säädettävien
talousjätevesien käsittelyä koskevien
vaatimusten asettuvan sellaiselle tasolle, että ne on kohtuullisella
investoinnilla ja toimivalla tekniikalla myös mahdollista
moitteettomasti täyttää. Voimaantulosäännökseen ehdotetulle
68 vuoden ikärajalle eli ns. automaattilykkäykselle
perustuslakivaliokunta katsoo olevan perustuslain 6 §:n
2 momentissa tarkoitettuja hyväksyttäviä perusteita.
Ympäristövaliokunta toteaa, että edellä mainituista
lähtökohdista johtuen tarve asian nopeaan
käsittelyyn on ollut ilmeinen. Myös rakennuslupaviranomaiset
ovat joutuneet vaikeaan tilanteeseen, kun jätevesijärjestelmiä koskeva
nykyinen asetus on todettu perustuslain vastaiseksi, eikä sitä siten
tulisi soveltaa. Valiokunta on yhteistyössä ympäristöministeriön kanssa
pyrkinyt täyttämään esitetyt
vaatimukset selvittäen asiaan liittyvät näkökohdat
mahdollisimman laajasti ja perusteellisesti. Kokonaisarvioinnin
lähtökohtana on ensin näkemys siitä, mikä osa
asetukseen sisältyvästä sääntelystä on perustuslain
80 § huomioon ottaen syytä säätää lain
tasolla. Valiokunta katsoo ministeriön kanssa suorittamaansa
arviointiin viitaten, että asetuksesta on tarpeen nostaa
lain tasolle jätevesien yleisten käsittelyvaatimusten
määräytymisen perusteiden lisäksi
jonkin verran muuta sääntelyä.
Suorittamansa kokonaisarvioinnin perusteella valiokunta pitää välttämättömänä myös
kohtuullistaa ja selventää sääntelyn
tavoitteita kokonaisuudessaan sekä täsmentää poikkeusmahdollisuuksia
sosiaalisten suoritusesteiden perusteella tarkoituksenmukaisella
tavalla ympäristönäkökohdat
huomioon ottaen. Tämä kokonaisuus muodostaa niin
laajan muutostarpeen verrattuna hallituksen esityksen muutosehdotuksiin,
että valiokunta on harkinnut tarpeelliseksi ehdottaa ympäristönsuojelulakiin
uutta 3 a lukua, joka sisältää säännöskokonaisuuden
talousjätevesien käsittelystä viemäriverkostojen
ulkopuolisilla alueilla. Valiokunta esittää edempänä tähän
perustuvat muutosehdotuksensa.
Keskeiset muutosehdotukset
Valiokunnan keskeiset muutosehdotukset yhdistettynä hallituksen
esityksen sisältämiin ehdotuksiin muodostavat
seuraavan kokonaisuuden:
-
Perusvaatimustason kohtuullistaminen;
-
Puhdistustasovaatimuksen säätäminen
jätevesijärjestelmän suunnittelun ja
rakentamisen lähtökohdaksi eikä valvontaperusteeksi;
-
Kiinteistökohtaisen neuvonnan varmistaminen
valtakunnallisesti;
-
Poikkeuksen myöntämisen selventäminen
sosiaalisin perustein kiinteistön haltijalle viideksi vuodeksi
kerrallaan;
-
Yli 68-vuotiaiden vakinaisesti asuttamien
kiinteistöjen osalta ei edellytetä parantamistoimia,
ellei kiinteistön jätevesijärjestelmää muutoin
saneerata;
-
Vaatimus avustusjärjestelmän parantamisesta
pienituloisille kotitalouksille myönnettävien
avustusten käyttömahdollisuuden lisäämiseksi
jätevesijärjestelmien uusimiseksi;
-
Siirtymäajan pidentäminen noin kahdella vuodella,
vuoden 2016 alkuun saakka; ja
-
Varmistuminen siitä, että kaivoveden
pilaantuminen ja hygieniahaittojen syntyminen ehkäistään,
herkillä alueilla vesiensuojelusta huolehditaan ja muutoin
vesiensuojelun taso kokonaisuutena nousee pitkällä aikavälillä myös haja-asutusalueiden
jätevesien osalta.
Valiokunta on päätynyt näihin muutosehdotuksiin
kiinnittäen erityistä huomiota perustuslakivaliokunnan
esittämään vaatimukseen varmistua vaatimusten
asettamisesta sellaiselle tasolle, että ne on kohtuullisella
investoinnilla ja toimivalla tekniikalla mahdollista moitteettomasti täyttää.
Säännöksillä selvennetään,
että kiinteistöllä tulee olla sille soveltuva
jätevesien käsittelyjärjestelmä,
jolla normaalikäytössä oletetaan saavutettavan
lain vaatima puhdistustaso, eikä kyse lähtökohtaisesti
ole puhdistustason saavuttamisen valvontaa koskevasta sääntelystä.
Perusvaatimustason kohtuullistaminen
Valiokunta ehdottaa siis nykyisen lievempää vaatimustasoaLievempi
taso orgaanisen aineen osalta 80 %, kokonaisfosforin 70 % ja
kokonaistypen osalta 30 %. Ankarampi taso orgaanisen aineen
osalta 90 %, kokonaisfosforin 85 % ja kokonaistypen
osalta 40 %. vastaavan tason säätämistä pääsääntöisesti
noudatettavaksi lähtökohdaksi, koska mittava osa
kiinteistöistä sijaitsee kaukana ranta-alueilta,
tärkeiltä pohjavesialueilta tai muuten pilaantumisvaaraltaan
herkiltä alueilta. Valiokunta korostaa, että normaalitilanteessa edellytettävän
vaatimustason voi täyttää esimerkiksi
kolmiosaisen saostussäiliön (eli saostuskaivon/sakokaivon)
ja maaperäkäsittelyn muodostamalla käsittelyjärjestelmällä.
Maaperäkäsittely tarkoittaa joko maahanimeyttämöä tai maasuodattamoa,
jos maaperä ei ole soveltuva imeyttämölle.
Valiokunta toteaa, että tämä ei merkitse
olennaista tinkimistä ympäristönsuojelun
tasosta, koska kunnat voivat kuitenkin määrätä alueista,
joilla tulee noudattaa tiukempia vaatimuksia ympäristön
pilaantumisvaaran perusteella eli erityisen herkillä alueilla,
kuten rannoilla, pohjavesialueilla tai hyvin pienialaisilla kiinteistöillä.
Ruotsissa on tässä suhteessa sama sääntelyrakenne
eli pääsääntönä lievemmät
vaatimukset ja erityisestä syystä noudatettava
ankarampi vaatimustaso. Valiokunta pitää myös luontevana
ympäristölainsäädännössä yleisesti lähtokohtana
olevaa rakennetta vähimmäisvaatimusten asettamisesta
ja erityisvaatimusten soveltamisesta silloin, kun siihen on erityiset,
ympäristölliset perusteet. Lainsäädännön
muuttaminen sanotulla tavoin on siten myös rakenteellisista
lähtökohdista perusteltua.
Valiokunta katsoo, että vaatimustasoa tarkoittavia,
voimassa olevassa asetuksessa prosentteina ilmaistuja puhdistustavoitteita
ei ole tarpeen nostaa lain tasolle, vaan tarkoituksenmukaisempaa
on säätää laissa tavoitteiden
määräytymisen perusteista ja täsmentää tätä asetuksen
tasolla. Valiokunta katsoo, että hyvin tekninen, esimerkiksi
raja-arvoihin perustuva sääntely on tarkoituksenmukaista
sijoittaa jatkossakin asetuksen tasolle, mikä edellyttää riittävän
täsmällisen ja tarkkarajaisen asetuksenantovaltuutuksen
sisällyttämistä lain tasolle.
Valiokunta korostaa, että nykyisen lievemmän
tason säätämisen pääsäännöksi
ei arvioida käytännössä merkitsevän
ympäristönsuojelutavoitteiden heikentymistä.
Valiokunta toteaa, että ranta-alueilla ja tärkeillä pohjavesialueilla
tulisi jatkossakin olla ankarampi vaatimustaso. Tästä kuitenkin
säädetään kunnan ympäristönsuojelumääräyksillä ja
valtioneuvoston asetuksella annetaan ankarampaa tasoa koskevat tarkemmat määräykset
vain ohjeellisesti, koska sitovien tasovaatimuksien ei ole katsottu
soveltuvan yhteen määräysten vapaaehtoisuuden
kanssa. Ankarampaa tasoa tarkoittavien vaatimusten sisältyminen
kunnan ympäristönsuojelumääräyksiin merkitsee
kunnan roolin merkittävää vahvistumista.
Valiokunta pitää tätä perusteltuna,
koska sääntelyn tavoitteena on erityisesti kiinteistön lähiympäristössä ilmenevien
haittojen ehkäiseminen ja siitäkin syystä paikallisilla
olosuhteilla on erityisen suuri merkitys.
Ympäristönsuojelulain 19 §:n
2 momentin mukaan kunnan ympäristönsuojelumääräykset voivat
koskea muun muassa vesien tilan parantamista koskevia toimia, jotka
ovat vesienhoidon järjestämisestä annetun
lain mukaisen vesienhoitosuunnitelman mukaan tarpeellisia. Valtioneuvoston
joulukuussa 2009 hyväksymissä vesienhoitosuunnitelmissa
on vesistöalueittain tietoja haja-asutuksen jätevesikuormituksen
suhteesta muihin kuormituslähteisiin sekä toimenpiteitä,
jotka ovat tarpeen kuormituksen vähentämiseksi.
Valiokunta katsoo, että vesienhoitosuunnitelmien tavoitteiden
sitovuus velvoittaa välillisesti toimiin niiden vesistöalueiden
osien osalta, joilla haja-asutuksen jätevesien aiheuttama
kuormitus on arvioitu merkittäväksi tekijäksi
vesienhoitolain ympäristötavoitteiden saavuttamisen
kannalta.
Arvion mukaan lievemmän vaatimustason eli uuden perusvaatimustason
noudattaminen kattavasti koko maassa alentaa hajajätevesien
fosforikuormitusta nykyisestä noin 350—400 tonnista vuodessa
noin 150 tonniin vuodessa, joten ihmisperäinen fosforikuormitus
vesiin alenee kokonaisuudessaan noin 5—6 prosenttiyksikköä. Ihmisperäinen
typpikuormitus vesiin on yhteensä noin 77 000 tonnia vuodessa,
josta hajajätevesien osuus on noin 3 %. Typen
30 %:n poistoteholla päästöjen
ympäristöön arvioidaan vähentyvän
nykyisestä noin 3 700 tonnista noin 2 700 tonniin
vuodessa eli noin 1 000 tonnia. Kun otetaan huomioon typen
poistuminen maaperässä ennen pintavesiä,
vuosittaisen typpikuormituksen vesiin arvioidaan alenevan noin 700
tonnia. Typpikuormituksen vähentyminen ei ole merkittävä koko
ihmisperäiseen kuormitukseen verrattuna, mutta tarpeen
silti tavoitteiden saavuttamiseksi. Käytännössä 40 %:nkin
poisto voidaan saavuttaa nykyisin käytössä olevilla
yleisimmillä puhdistusratkaisuilla käytännössä ilman
merkittäviä rakentamiseen kohdistuvia lisäkustannuksia.
Jos kunnallisia ympäristönsuojelumääräyksiä ankarammasta
vaatimustasosta ei lainkaan annettaisi, puhdistustasovaatimuksen
lieventäminen valiokunnan ehdottamalla tavalla johtaisi käytännössä siihen,
että ankarampaan vaatimustasoon verrattuna päästöt
ympäristöön orgaanisen aineen ja fosforin
osalta sallitaan kaksinkertaisina. Näin arvioiden fosforikuormituksen
on arvioitu lisääntyvän noin 50 tonnia
vuodessa verrattuna nykyisen lainsäädännön
toteuttamiseen.
Jos kunnallisia ympäristönsuojelumääräyksiä ankarammasta
vaatimustasosta ei annettaisi, typpikuormituksen on arvioitu valiokunnan
ehdottamalla muutoksella laskennallisesti lisääntyvän
noin 400 tonnia vuodessa verrattuna ankarampaan vaatimustasoon.
Typpikuormituksen osalta lievempi vaatimustaso sopii yleensä ympäristöolosuhteiden
vuoksi harvaan haja-asutukseen, jossa tilan väljyys sallii
parhaaseen käyttökelpoisen tekniikan tasoon verrattuna
suuremman jätevesikuormituksen ilman, että haitat
ympäristöön lisääntyvät
vastaavalla määrällä. Typpikuormituksen
vähentyminen ei ole merkittävä koko ihmisperäiseen
kuormitukseen verrattuna, sillä kuormituksen osuus on noin
3 %.
Ehdotetun lainmuutoksen kuvatut laskennalliset päästölisäykset
eivät toteudu täysimääräisesti
siksi, että ranta-alueilla ja tärkeillä pohjavesialueilla
on kuitenkin lähtökohtana tiukempien
määräysten soveltaminen siten kuin kunnallisissa
ympäristönsuojelumääräyksissä määrätään.
Ehdotetulla lievemmälläkin perusvaatimustasolla
on katsottu voitavan täyttää lähiympäristön
tilaan liittyvät ympäristönsuojeluvaatimukset.
Ympäristönsuojeluvaatimuksia kokonaisuutena tarkastellaan
ja toteutetaan vesienhoitosuunnitelmien kautta.
Valiokunta korostaa, että sovellettava perustekniikka
on käytännössä hyvin samankaltaista kuin
asetuksen nykyisellä vaatimustasolla, vaikka se voidaan
toteuttaa usein yksinkertaisempana. Tekniset ratkaisut velvoitteiden
toteuttamiseksi säilyvät pääsääntöisesti
ennallaan. Tavanomaiseen tilanteeseen sopivia teknisiä ratkaisuja
tämän vähimmäisvaatimustason
saavuttamiseksi ovat esimerkiksi saostuskaivo yhdistettynä maaimeyttämöön
tai maasuodattamoon sekä laitepuhdistamo, jossa on biologinen
käsittely ja kemikaaleilla fosforin kemiallinen saostus.
Koska sääntely on teknologianeutraalia, monenlaiset
vaihtoehdot ovat mahdollisia. Jätevesijärjestelmien
tehostamistoimien rakennuskustannusten arvioidaan olevan keskimäärin
noin 3 000—4 000 euroa. On kuitenkin
syytä korostaa, että keskimääräisten
arvioiden esittäminen on hyvin vaikeaa siksi, että kiinteistökohtaiset
ratkaisut voivat edellä esitetyin tavoin poiketa hyvin
paljon toisistaan. Säästöt kustannuksissa
syntyvät lähinnä siitä, että rakenteiden
mitoituksessa, laitevarustelussa sekä hoidon ja huollon
tasossa voidaan tinkiä, mitä kautta riskit erilaisiin
toimintahäiriöihin saattavat tosin lisääntyä.
Muutos toteuttaa kuitenkin perustuslakivaliokunnankin edellyttämää varmistumista
investointien kohtuullisuudesta. Valiokunta katsoo, että muutosehdotuksin
varmistutaan investointien kohtuullisuudesta myös sitä kautta,
että turhilta investoinneilta epätarkoituksenmukaisen
kalliisiin ratkaisuihin vältytään.
Valiokunta korostaa, että jätevesien käsittelyvaatimusten
tason nostaminen on tärkeä tavoite, joka edellyttää pitkäjänteistä työtä ja
josta ei sinänsä ole syytä tinkiä.
Vaatimustason hyvin huomattavalle muuttamiselle ei ole ympäristönsuojelullisia
eikä muitakaan perusteita, kun sääntelyn
toimivuutta parannetaan ja sosiaalisiin suoritusesteisiin perustuvat
poikkeusmahdollisuudet otetaan käyttöön,
neuvontaa lisätään ja avustusjärjestelmiä kehitetään.
Valiokunta pitää harkinnassaan tärkeänä myös
kansalaisten luottamuksensuojaa julkisen hallinnon toimia ja toimien
ennakoitavuutta kohtaan.Valiokunta on ottanut harkinnassaan
huomioon myös sen yleisen vahingonkorvausoikeudellisen
lähtökohdan, että julkista valtaa käytettäessä tehty
päätös, joka on kulloinkin käytettävissä olevan
harkintavallan oikeudellisten rajojen puitteissa, ei aikaansaa vahingonkorvausvelvollisuutta
(KKO 2006:71). Ehdotettua merkittävämmät
muutokset vaatimustasossa voisivat johtaa myös pohdintoihin
mahdollisesta valtion vahingonkorvausvastuusta. Valiokunta katsoo,
että nyt ehdotettavat muutokset eivät ole tässä suhteessa
niin merkittäviä, että tällaiseen
pohdintaan syntyisi tarvetta.
Vesien hyvän tilan tavoitteen saavuttaminen edellyttää ravinnekuormituksen
vähentämistoimia kaikilla sektoreilla, minkä vuoksi
myös haja-asutuksen jätevesikuormitusta kokonaisuutena
on alennettava. Miljoona haja-asutusalueella asuvaa kuormittaa ympäristöä hieman
enemmän kuin 4,2 miljoonaa viemärin piirissä olevaa asukasta.
Rehevöitymistilanne ja siihen vaikuttavat tekijät
vaihtelevat kuitenkin paljon eri alueilla, mikä tulee
ottaa huomioon yksilöllisten vesiensuojelutoimien määrittämisessä ja
kohdentamisessa, mikä todetaan myös vesiensuojelun
periaatepäätöksessä. Kiinteistökohtaiset
ratkaisut voivat siis olla perustellusti erilaisia, ja joustavuutta
sallitaan myös sosiaalisilla perusteilla. Valiokunta toteaa,
että jätevesien käsittelyä varten
edellytettävällä käsittelyjärjestelmällä on
kytkentä myös ympäristönsuojelulain
4 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaiseen parhaan käyttökelpoisen
tekniikan periaatteeseen, jota sovellettaessa otetaan yleisesti
huomioon myös toimien kustannustehokkuus ja taloudellinen
toteuttamiskelpoisuus.
Valiokunta huomauttaa, että lain vähimmäisvaatimuksista
huolimatta saneeraustilanteessa kannattaa milloin mahdollista valita
mahdollisimman hyvän puhdistustuloksen saavuttava laite
tai menetelmä, sillä jätevesien käsittelyjärjestelmään
investoiminen voi nostaa kiinteistön arvoa aivan samalla
tavoin kuin muu peruskorjaustoimenpide. Jätevesien käsittelyjärjestelmä parantaa
suoraan asukkaan oman lähiympäristön
tilaa ja ehkäisee myös hygieenisiä haittoja
ja esimerkiksi kaivoveden pilaantumisen vaaraa. Kiinteistön
lähiympäristön hygieenisten haittojen
ehkäiseminen on sääntelyn hyvin merkittävä tavoite.
Ympäristöministeriö on valmistellut
samanaikaisesti valiokunnan muutosehdotusten valmistelun kanssa
kumottavan asetuksen sijaan annettavaa uutta asetusta, johon prosentteina
ilmaistut tavoitteet sisältyvät. Edellä esitettyyn
viitaten valiokunta edellyttää,
että hallitus kumoaa voimassa olevan hajajätevesiasetuksen
ja antaa uuden, tämän lainmuutoksen mukaisen asetuksen mahdollisimman
pian tämän lainmuutoksen hyväksymisen
jälkeen (Valiokunnan lausumaehdotus 1).
Sääntelyn kohdistaminen suunnittelun lähtökohdaksi
Samalla kun valiokunta ehdottaa kiinteistökohtaista
jätevesien käsittelyjärjestelmää koskevista
perusvaatimuksista säätämistä lain
tasolla, valiokunta selventää sääntelyn
kohdistuvan erityisesti järjestelmien suunnitteluun ja
rakentamiseen. Tärkeää on turvata myös
sääntelyn teknologianeutraalius eli se peruslähtökohta,
että vaatimuksena on soveltuvan laitteen tai menetelmän
tai niiden yhdistelmän hankkiminen kiinteistölle
sitomatta valintaa mihinkään tiettyyn menetelmään
tai laitteeseen. Olennaista on, että kiinteistöille
valitaan sopiva ja mahdollisimman toimintavarma järjestelmä.
Sääntelyn kohteena on nimenomaan käsittelyjärjestelmän
puhdistustaso teknologianeutraalisti ja sen kautta jätevesien
kuormituksen vähentäminen. Valiokunta ehdottaa
lakiin lisättäväksi uuden 27 c §:n
siten kuin yksityiskohtaisissa perusteluissa esitetään sen
selventämiseksi, että kokonaiskuormituksen vähentämiseen
pyritään ensisijaisesti edellyttämällä käsittelyjärjestelmien
suunnittelijoilta ja rakentajiilta vaadittavan puhdistustason huomioon
ottamista. Puhdistustulos voi vaihdella esimerkiksi kuormituksen
heilahteluista tai sääoloista johtuen, mutta tämä ei
merkitse sitä, ettei lain vaatimuksia täytettäisi.
Keskeistä on, että haja-asutusalueiden kiinteistöillä on
kohtuulliseen puhdistustasoon yltävä, toimintavarma
ja asianomaiselle kiinteistölle ja sen käyttötarpeisiin
soveltuva järjestelmä, jonka kunnossapidosta kiinteistön
omistaja voi saamiensa käyttö- ja huolto-ohjeiden
perusteella huolehtia.
Poikkeamisperusteista
Valiokunta pitää tarpeellisena hallituksen
esitykseen sisältyviä poikkeamisperusteita, joiden mukaan
yleisten käsittelyvelvoitteiden toteuttamisesta voi erityisestä syystä saada
määräajaksi oikeuden poiketa edellyttäen,
että ympäristökuormitus on vähäinen.
Valiokunta korostaa, että ympäristönsuojelulaissa
keskeinen käsite on ympäristön pilaantuminen
tai sen vaara, kun taas vähäinen ympäristökuormitus
asettuu selkeästi pilaantumisen vaaraa alemmalle tasolle.
Valiokunta katsoo, että kuormituksen vähäisyyttä tulee
arvioida suhteessa käsittelemättömän
jäteveden kuormitukseen, joka määritellään
uudessa 27 a §:ssä. Valiokunta katsoo, että lähtökohtaisesti
kuormituksen vähäisyyden edellytyksenä on
käytännössä, että kiinteistöllä asuvien
lukumäärä ei merkittävästi
ylitä haja-asutuksen keskimääräistä kiinteistökohtaista
asukasmäärää, joka on noin 3
henkeä. Lisäksi vähäisyyttä arvioitaessa
otetaan huomioon käytössä olevien vesikalusteiden
tyyppi ja tästä johtuva jäteveden määrä.
Mustien ja harmaiden jätevesien erottelu voi myös
olla yksi peruste kuormituksen vähäisyyden arvioimiseen.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että ympäristökuormituksen
vähäisyyden tulkintaa ohjeistetaan tältä pohjalta, jotta
poikkeamiskäytäntö tältä osin
muodostuisi mahdollisimman yhdenmukaiseksi.
Valiokunta korostaa, että lain voimaan tullessa 68
vuotta täyttäneitä koskeva automaattilykkäys
lain soveltamisesta on myös ympäristölähtökohdista
hyväksyttävä, sillä nämä poikkeukset
jäävät kokonaisuutena arvioiden tilastojen valossa
suhteellisen lyhytaikaisiksi ja ympäristöviranomainen
voi poikkeuksesta huolimatta vaatia tarpeellisia toimia, jos ympäristön
pilaantumisen vaaraa aiheutuu. Valiokunta korostaa kokonaisarvioinnin
merkitystä tämän harkinnan taustalla.
Huomioon on otettava sekin, että jos yli 68-vuotias asuu
kiinteistöllä, jonka varustelutaso on huomattavan
korkea, myös jätevesien käsittelyjärjestelmästä on
yleensä huolehdittu. Lisäksi on huomattava, että jos
kiinteistöä tältä osin saneerataan,
säännökset tulevat sovellettavaksi ja
poikkeus koskee siten vain olemassaolevaa tilannetta. Automaattilykkäyksen
sitominen lain tasolla kiinteistöllä vakituisesti
asuviin merkitsee sitä, että kesämökin
osalta poikkeusta ei voi tällä perusteella saada.
Automaattilykkäyksen tarkoituksena ei ole ohjata yli 68-vuotiaita jättämään
jätevesijärjestelmän parannustoimet tekemättä.
Valiokunta kannustaa jätevesijärjestelmän
puhdistustason tarkasteluun kaikkia niitä yli 68-vuotiaita,
joilla on siihen taloudellisesti ja muutoin mahdollisuudet, sillä kysymys
on aina kiinteistön arvon ja yleisen kunnossapidon kannalta
merkittävästä investoinnista.
Lain toimeenpanon seuranta ja muut vaikuttavat toimet
Valiokunta katsoo, että uuden asetuksen siirtymäaikaa
on tarpeen pidentää kahdella vuodella siten kuin
hallituksen esityksen antamisen yhteydessä on
arvioitu. Vanhojen kiinteistöjen velvoite vaatimusten toteuttamisen
määräajaksi olisi siten vuoden 2016 alussa.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että lain
toimeenpanoa seurataan tarkasti. Koska lain tehokas toimeenpano
edellyttää kiinteistökohtaisen neuvonnan
järjestämistä valtakunnallisessa ohjauksessa
ja tuella, saadaan tästä samanaikaisesti tehokkaasti
seurantatietoa. Koska tiukempien määräysten
antaminen tapahtuu kunnan ympäristönsuojelumääräyksin,
edellyttää valtakunnallisen toimeenpanokehityksen
seuranta tietojen kokoamista eri kunnista. Valiokunta katsoo, että ministeriön
tulisi ohjata kuntia selvittämään ympäristönsuojelumääräysten
tarkistamistarve ja antamaan määräykset
tiukemmista puhdistustavoitteista alueille, joilla tähän
on ympäristönsuojelulliset perusteet. Valiokunta
huomauttaa, että sekä pinta- että pohjavesien
suojelu ja hyvän tason saavuttaminen on joka tapauksessa
vesienhoitolaista seuraava tavoite.
Myös lukuisten poikkeusmahdollisuuksien olemassaolo
edellyttää, että niiden käytöstä saadaan
selkeä näkemys ja voidaan arvioida niiden vaikutusta
kokonaistavoitteiden saavuttamiseen. Myöhemmin tullee tarpeelliseksi
selvittää jätevesijärjestelmien
teknistä käyttöikää ja
toimivuutta ja harkita tarvetta toimenpiteisiin puhdistustulosten
pysyttämiseksi kohtuullisella tasolla vanhenevissa järjestelmissä.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta edellyttää,
että hallitus seuraa lain toimeenpanoa ja antaa
asiasta valiokunnalle selvityksen ennen siirtymäajan päättymistä (Valiokunnan
lausumaehdotus 2).
Vuonna 2001 on tullut voimaan vesihuoltolaki, jonka mukaan kunnan
tulee määritellä toiminta-alueet, joilla
kiinteistöt saatetaan vesijohtoverkoston piiriin, ja alueet,
jotka on saatettava viemäriverkoston piiriin. Viemäriverkostojen
lähialueilla on runsaasti alueita, jotka olisi ympäristönsuojelullisista
syistä perusteltua saattaa viemäriverkoston piiriin.
Myös siirtoviemärihankkeiden yhteydessä voidaan
usein liittää niiden piiriin linjan varrella olevia
haja-asutusalueita. Kuntien työ vesihuollon toiminta-alueiden määräämiseksi
on monin paikoin hidasta lähinnä taloudellisista
syistä. Vesihuoltolainsäädäntö avustusjärjestelmineen
on edistänyt viemärien ja siirtoviemärien
rakentamista, mutta tämä on ollut tarpeisiin nähden
liian hidasta. Valiokunta korostaa, että valtionavustus
vesihuollon kehittämiseen on välttämätöntä viemäröintihankkeiden
edistämiseksi. Valiokunta viittaa aiemmissa budjettilausunnoissaan
esittämiinsä arvioihin siitä, että valtakunnallisesti
viemäriverkostoja koskeva määrärahatarve
on noin 20 miljoonaa euroa. Edellä esitettyyn viitaten
valiokunta esittää,
että hallitus valmistelee valtakunnallisen viemäröintitukiohjelman
riittävine määrärahatasokorotuksineen
vähintään tämän lain
ja uuden asetuksen voimaanpanolle asetettavan siirtymäajan
loppuun saakka (Valiokunnan lausumaehdotus 3).
Valiokunta toteaa vielä, että talousjätevesien
käsittelytavoitteet on helpompi saavuttaa, jos vaatimusten
täyttymistä voidaan edistää esimerkiksi
fosfaatittomien pesuaineiden käytöllä.
Vähentämistavoitteitahan arvioidaan suhteessa
kuormituslukuihin, jolloin kiinteistöllä syntyviin
jätevesiin vaikuttamalla voidaan vaikuttaa suoraan aiheutuvaan
kuormitukseen. Käymäläjätteet
muodostavat kuitenkin jätevesissä suurimman osan
kuormituksesta. Jätevesien kokonaistypestä virtsa
ja ulosteet muodostavat noin 90 %, kokonaisfosforista noin
80 % ja ulosteperäisistä bakteereista
noin 98 %. Valiokunta viittaa tässä yhteydessä myös
HELCOMin puitteissa käynnissä olevaan työhön
fosfaatteja sisältävien pesuaineiden ja tiskiaineiden
käytön vähentämiseksi ja lopettamiseksi.
Fosfaatittomien pesuaineiden käytöstä on
eniten hyötyä viemäriverkoston ulkopuolella
olevissa talouksissa. Valiokunta viitaten valtioneuvoston Itämeri-selonteosta antamaansa
mietintöön toistaa vaatimuksen kiirehtiä päätöstä fosfaatteja
sisältävien pesuaineiden ja tiskiaineiden käytön
kieltämiseksi.
Neuvonta
Valiokunta korostaa, että tärkeimpänä tekijänä lain
ja asetuksen toimeenpanon onnistumisessa on pidetty asianmukaista,
kiinteistökohtaista neuvontaa. Jätevesijärjestelmien
valinta edellyttää kiinteistön olosuhteiden
huomioon ottamista ja kiinteistökohtaista suunnittelua,
minkä vuoksi ei ole mahdollista säätää talousjätevesien
käsittelystä siten, että käsittelyvaatimukset
voitaisiin täyttää kaikilla kiinteistöillä säännöksissä täsmällisesti
yksilöidyillä teknisillä ratkaisuilla. Neuvontatarpeeseen
on kiinnitetty huomiota jo voimassa olevaa asetusta annettaessa.
Lisäksi esimerkiksi selvitysmies Lauri Tarasti esitti,
että valtion talousarvioon tulisi ottaa vuosiksi 2011 ja
2014 valtionavustusta 5 miljoonaa euroa ja vuosiksi 2012 ja 2013
6 miljoonaa euroa vuodessa järjestöjen suorittamaan
neuvontaan kiinteistöjen jätevesijärjestelmän
parantamiseksi hajajätevesiasetuksen vaatimukset täyttävällä tavalla.
Valiokunta korostaa, että neuvonnan tarve ei poistu,
vaikka lakia täsmennetään ja säädetään vastaavasti
uusi asetus kuvatusta kiinteistökohtaisesta tarkastelutarpeesta
johtuen. Luonnollisesti myös lain muutoksesta aiheutuu
osaltaan lisäneuvontatarvetta. Valiokunta korostaa, että neuvonnan
tulee olla puolueetonta sekä laitevalmistajista, materiaalien
tuottajista ja muista kaupallisista intresseistä vapaata.
Suomen ympäristökeskus vastaa neuvontatyön
koulutusohjelman ja -aineiston valmistelusta ja sen pitämisestä ajan
tasalla. Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukset
vastaavat valtionavun käytön valvonnasta sekä ohjaavat
alueensa kuntia ja asukkaita käyttämään
alueellaan toimivien neuvojien palveluja. Kunnat ovat haja-asutuksen
jätevesihuollon valvontaviranomaisia ja osallistuvat neuvonnan
järjestämiseen alueillaan yhteistoimin järjestöjen
ja neuvojien kanssa. Valiokunta korostaa kuntien neuvontatyön
merkitystä siinä suhteessa, että kunnan
ympäristönsuojelumääräyksiin
perustuvista vaatimuksista sekä vesihuollon toiminta-alueiden
määrittämistä koskevista asioista
tiedottaminen ja neuvonta ovat kuntakohtaista työtä.
Valiokunta painottaa kuntien tärkeää roolia
lain toimeenpanossa ja on huolissaan kuntien ympäristönsuojeluresurssien
riittävyydestä. Valiokunta korostaa, että ministeriön tulee
yhteistyössä kuntien kanssa varmistaa riittävä ohjeistus
kuntien viranomaisille lain tehokkaaksi toimeenpanemiseksi ja neuvonnan
järjestämiseksi.
Vuoden 2010 kolmannessa lisätalousarviossa osoitetulla
miljoonan euron pilottihankkeita varten tarkoitetulla määrärahalla
on aloitettu yleisen kiinteistökohtaisen neuvonnan järjestämisen
valmistelu. Valiokunta korostaa tarvetta turvata riittävä rahoitus
pilottihankkeen laajentamiseen valtakunnalliseksi neuvonnaksi momentin 35.10.61
määrärahalla. Neuvonnan tarve on osoittautunut
nyt ennakoituakin laajemmaksi. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä tarvittavien
lisäresurssien turvaamista kunnille. Edellä esitettyyn
viitaten valiokunta esittää,
että hallitus yhteistyössä kuntien
kanssa varmistaa riittävän ohjeistuksen kunnan viranomaisille
lain tehokkaaksi toimeenpanemiseksi ja että hallitus turvaa
kunnille riittävän neuvontamäärärahan
kiinteistökohtaisen jätevesineuvonnan toteuttamiseen
uuden asetuksen voimaanpanon siirtymäajan loppuun saakka
(Valiokunnan lausumaehdotus 4).
Avustukset ja tuet jätevesien käsittelyjärjestelmien
hankkimiseen
Kotitalousvähennystä on voinut saada oman asunnon
ja vapaa-ajan asunnon jätevesijärjestelmän
asennus- ja korjaustöiden työkustannuksiin vuodesta
2005 alkaenKotitalousvähennyksen piiriin koneella
tehdyssä työssä on työpalkan
lisäksi hyväksytty myös käytetyn
konetyön laskennallinen osuus, millä on merkitystä jätevesijärjestelmän
asentamisen kustannuksiin (KHO:n päätös
12.8.2009).. Valiokunta pitää tätä verotukea
yhtenä lisätekijänä, joka vaikuttaa
myös tavoitetason kohtuullisuusharkintaan. Kotitalousvähennystä tulisi
kehittää siten, että se tukee mahdollisimman
hyvin ympäristönsuojelun kannalta perusteltuja
toimia, kuten jätevesien käsittelyä tehostavat
ja energiatehokkuutta edistävät saneeraustyöt.
Valiokunta korostaa, että kotitalousvähennyksen
kautta saatava tuki ei kuitenkaan auta pienituloisimpia talouksia,
koska ne eivät maksa siinä määrin
veroja, että kotitalousvähennyksestä voisi
hyötyä tehokkaasti. Pienituloisille on voitu maksaa
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen ARA:n ns. talousjätevesiavustusta korjaus-
ja energia-avustusmäärärahasta. Avustusta
voi saada 35 % hyväksyttävistä kustannuksista
lainsäädännön vaatimukset täyttävän
jätevesijärjestelmän rakentamiseen. Avustuksen myöntää asuinkunta.
Vuonna 2009 tätä avustusta sai noin 350 hakijaa
ja keskimääräinen avustus oli noin 3 000
euroa. Määräraha on riittänyt kaikille
hakijoille, koska myöntämisen edellytyksenä olevat
tulorajat ovat suhteellisen alhaiset. Valiokunta katsoo, että korjaus-
ja energia-avustusmäärärahaa ja avustuksen
myöntämisen edellytyksenä olevia tulorajoja
tulisi edelleen nostaa avustuksen käytettävyyden
lisäämiseksi. Edellä esitettyyn viitaten
valiokunta esittää,
että hallitus nostaa korjausavustusmäärärahan
myöntämisen perusteena olevia tulorajoja ja korjaus-
ja energia-avustusmäärärahaa siten, että avustus
edistää jätevesien käsittelyn
parantamistoimien toteuttamista (Valiokunnan lausumaehdotus 5).
Laitteiden valvonta ja kuluttajainformaatio
Valiokunta toteaa, että ehdotettu lainsäädäntö on teknologianeutraalia,
eli laki ei määrää tiettyä laitetta
tai menetelmää käsittelyjärjestelmäksi, vaan
suunnittelijan tehtävänä on esittää kiinteistön
omistajalle valittavaksi tekninen ratkaisu, jolla lain ja asetuksen
vaatimukset voidaan täyttää. Olennaista
on, että keskimääräinen puhdistustulos
on riittävä. Tätä lähtökohtaa
selventää valiokunnan ehdottama uusi 27 c §.
Pienpuhdistamo voidaan merkitä CE-merkinnällä,
mutta puhdistusmenetelmiä ei, koska ne eivät ole
tuotteita. Tuotteen valmistaja voi kiinnittää tuotteeseen
CE-merkinnän, jos puhdistamo täyttää kaikki
eurooppalaisen tuotestandardin (EN 12566-3) vaatimukset. Suomessa
ei ole mahdollista asettaa standardille omia vaatimuksia, esimerkiksi
edellyttää testiä tehtäväksi
viiden hengen kuormalla, koska se olisi vastoin tavaroiden vapaan
liikkuvuuden periaatetta. Tästä johtuen CE-merkintä ei
ratkaise käsittelyjärjestelmän soveltuvuutta
kiinteistölle. Koska CE-merkinnän luonteesta on
epäselvyyttä, tulee asiaan kiinnittää kansalaisten
informoinnissa erityistä huomiota. Rakennustuotteiden CE-merkintä on
tulossa EU:ssa pakolliseksi vuonna 2013, minkä jälkeen
myös kaikkien edellä mainitun standardin piiriin
kuuluvien pienpuhdistamojen tulee olla testattuja standardin mukaisesti.
Valiokunta korostaa tarvetta kohdentaa neuvontaa siten, että standardin
pakollisuudesta ei kuitenkaan aiheudu virheellisiä käsityksiä pienpuhdistamon
välittömästä kiinteistökohtaisesta soveltuvuudesta
yksinomaan merkinnän perusteella.
Yksityiskohtaiset
perustelut
18 §. Talousjätevedet.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan kumottavaksi ympäristönsuojelulain 18 §:n
2 momentti, koska poikkeuksia koskeva sääntely
ehdotetaan sisällytettäväksi lain 103 §:ään.
Valiokunta ehdottaa koko 18 §:n kumoamista, koska valiokunta
ehdottaa sen 1 momenttiin nyt sisältyvän asetuksenantovaltuuden siirtämistä tarkistettuna
uuden 3 a luvun uuteen 27 c §:ään ja
2 momentin keskeisen sisällön siirtämistä tarkistettuna
uudeksi 27 d §:ksi siten kuin näiden
pykälien yksityiskohtaisissa perusteluissa tarkemmin esitetään.
Pykälän 2 momentin mukaan ns. harmaat vedet eli
muut kuin vesikäymälän jätevedet
voidaan johtaa puhdistamattomana maahan, jos niiden määrä on
vähäinen eikä niistä aiheudu
ympäristön pilaantumisen vaaraa. Valiokunta toteaa,
että harmaiden vesien määrän
vähäisyyden arviointi on herättänyt käytännössä tulkintaepäselvyyksiä erityisesti
vapaa-ajan
kiinteistöillä. Valiokunta korostaa siksi, että harmaiden
jätevesien määrä on yleensä vähäinen
silloin, kun kiinteistön vuotuinen käyttöaika
on vähäinen ja käytettävä vesi
kannetaan tai johdetaan kantamiseen verrattavalla tilapäisellä vesijohdolla
tai kiinteistö muutoin on veden käytön
kannalta varustelultaan vaatimaton.
3 a luku. 27 a §. Talousjätevesien käsittelyyn
liittyvät määritelmät.
Valiokunta ehdottaa jätevesiasetukseen sisältyvien
tarvittavien määritelmien nostamista lain tasolle,
jotta uusi luku muodostaa itsenäisen kokonaisuuden tarvittavine
käsitteineen. Määritelmät ovat
pääasiassa samansisältöiset
kuin asetukseen sisältyvät määritelmät. Jätevesien
käsittelyjärjestelmän määritelmää 2 kohdassa
on kuitenkin tarkennettu. Kuormitusluku on määritelty
yleisesti ja siihen liittyvistä lukuarvoista on tarkoitus
säätää tarkemmin asetuksen tasolla.
Valiokunta toteaa, että saostussäiliöllä tarkoitetaan
saostuskaivoa eli sakokaivoa.
27 b §. Jätevesien yleinen puhdistamisvelvollisuus.
Valiokunta ehdottaa voimassa olevan ympäristönsuojelululain
103 §:n siirtämistä uudeksi
27 b §:ksi pykälän 2 momentti tarkistettuna
siten, että ensimmäisestä virkkeestä poistetaan loppuosa
"siten, että jätevesien puhdistus vastaa vähintään
18 §:n nojalla annetussa asetuksessa tarkoitettujen
puhdistustoimien tehoa" tarpeettomana, koska vastaava uusi sääntely
sisältyy ehdotettavaan 27 c §:ään.
Pykälän sanamuotoon on tehty myös tekninen
tarkistus.
27 c §. Jätevesien käsittelyjärjestelmä.
Valiokunta ehdottaa uutta pykälää,
jossa säädetään velvollisuudesta
huolehtia siitä, että kiinteistöllä on
jätevesien käsittelyjärjestelmä,
järjestelmältä vaadittavista ominaisuuksista,
järjestelmän suunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa
koskevista määräyksistä sekä laissa
ja sen nojalla asetetun tavoitetason suhteesta alueisiin, joilla sovelletaan
kunnallisia ympäristönsuojelumääräyksiä jätevesien
puhdistamisesta.
Pykälän 1 momentin mukaan kiinteistöllä tulee
olla käyttökohteeseensa soveltuva jätevesien käsittelyjärjestelmä.
Käsittelyjärjestelmä on määritelty
27 a §:ssä, ja se voi olla esimerkiksi saostussäiliö,
maahanimeyttämö, maasuodattamo, umpisäiliö,
pienpuhdistamo tai muu laite tai menetelmä tai näiden
yhdistelmä. Sääntelyn tarkoituksena on
selventää lain teknologianeutraalia lähestymistapaa,
jonka mukaan mikä tahansa soveltuva laite tai menetelmä on
lähtökohtaisesti hyväksyttävissä.
Olennaista on soveltuvuus kiinteistölle ottaen huomioon
kiinteistön käytöstä aiheutuva
kuormitus, jätevesijärjestelmän ominaisuudet,
ympäristön pilaantumisen vaara ja ympäristöolosuhteet,
kuten kiinteistön sijainti ranta-alueella taikka tärkeällä tai
muulla vedenhankintakäyttöön soveltuvalla
pohjavesialueella. Valiokunta korostaa, että soveltuvan jätevesien
käsittelyjärjestelmän arviointi edellyttää lopulta
kuitenkin aina kiinteistökohtaista arviointia lain säännösten
perusteella.
Asianmukaista käsittelytapaa harkittaessa huomioon
otettavia seikkoja ovat olleet esimerkiksi maaperä, rakennuspaikan
koko, rakennukset ja niiden käyttö, määräys
rakennuspaikan vähimmäispinta-alasta tai toimintojen
etäisyys vesistöstä. Kiinteistön
käytöstä aiheutuvalla kuormituksella
tarkoitetaan, että järjestelmä on mitoitettava
kiinteistön asukasmäärän ja
syntyvän jäteveden laadun ja määrän
mukaan. Järjestelmän suunnittelun mitoitusperusteena
käytetään yleensä asukaslukua,
jonka arvo saadaan jakamalla huoneistoala neliömetreissä luvulla
30, kuitenkin siten, että mitoituksen asukasluku on vähintään
viisi. Valiokunta korostaa, että huoneistoala ei kuitenkaan
saa olla määräävä tekijä, jos
kiinteistöllä asuu suuresta huoneistoalasta ja siten
kapasiteetista riippumatta pysyvästi vain muutama henkilö.
Valiokunta korostaa siten, että järjestelmä tulee
suunnitella ottaen huomioon tilanne, jossa kiinteistöllä asuu
sen kapasiteetin mukainen määrä henkilöitä.
Järjestelmä on kuitenkin voitava käytännössä toteuttaa
vaiheittain, jos kiinteistöllä järjestelmän
rakennushetkellä asuu olennaisesti vähemmän
henkilöitä.
Muun jätevesijärjestelmän ominaisuuksilla viitataan
erityisesti siihen, onko kiinteistöllä harmaat
ja mustat jätevedet erotteleva järjestelmä.
Jätevesien erottelu vaikuttaa suoraan tarvittavaan mitoitustarpeeseen,
koska mustia vesiä syntyy vähemmän. Valiokunta
toteaa tässä yhteydessä, että ottamalla
käyttöön kuivakäymäläratkaisu
vähennetään merkittävästi
tarvetta ylipäätään käsitellä kiinteistön
jätevesiä.
Valiokunta toteaa, että jätevesilietettä koskeva
sääntely perustuu EU:n direktiiviin ja sisältyy
jätelakiin ja lannoitevalmistelakiin, eikä sen käsittelystä siten
säädetä tässä yhteydessä.
Valiokunta katsoo, että lainsäädännöllä ei
tule asettaa esteitä lietteiden asianmukaiseksi käsittelemiseksi
myös lähellä lietteen syntypaikkaa.
Yleensä sijainti ranta-alueella tai tärkeällä pohjavesialueella
merkitsee tarvetta normaalia tiukemmille puhdistustasovaatimuksille
ympäristön pilaantumisen vaaran ehkäisemiseksi, mistä säädetään
pykälän 3 momentissa. Ranta-alueella tarkoitetaan
yleensä melko kapeaa vyöhykettä, mutta
maaston muodoilla on suuri merkitys sen suhteen, miten jätevedet
kuormittavat vesistöä.
Pykälän 2 momentin mukaan jätevesien
käsittelyjärjestelmä on suunniteltava,
rakennettava ja ylläpidettävä siten,
että sillä voidaan kohtuudella normaalikäytössä olettaa
saavutettavan valtioneuvoston asetuksessa talousjätevesien
käsittelylle tarkemmin määriteltävä kuormitukseen
perustuva riittävä orgaanisen aineen, fosforin
ja typen puhdistustaso. Riittävä puhdistustaso
tulee määrittää siten, että sillä voidaan
saavuttaa ympäristönsuojelun kannalta kokonaisuutena
tarkastellen hyväksyttävä kuormituksen
taso ottaen erityisesti huomioon valtakunnalliset vesiensuojelutavoitteet.
Valiokunta korostaa, että sääntelyn tarkoituksena
on säätää lain tasolla pääsäännöksi
nykyisen lievemmän vaatimustason mukainen järjestelmä,
ellei ole erityisiä perusteita ankaramman vaatimustason
noudattamiselle herkillä alueilla siten kuin kunnallisilla ympäristönsuojelumääräyksillä
voidaan
3 momentin mukaisesti määrätä.
Voimassa olevan hajajätevesiasetuksen mukaan sen tavoitetasosta
voidaan poiketa sekä lievempään että ankarampaan
suuntaan, mikä on ollut omiaan hämärtämään
sääntelyn perustavoitteita ja johtanut hyvin erilaisiin
käytäntöihin eri puolilla maata. Valiokunnan
ehdotuksella käytäntö selkiytyy, kun
on yksi lakiin perustuva pääsääntö ja
siitä poikkeaminen ankarampaan suuntaan kunnan ympäristönsuojelumääräyksin.
Valiokunta toteaa, että olemassa olevissa ympäristönsuojelumääräyksissä on
käytännössä yleensä rajattu
ankarampien vaatimusten alueiksi erityisesti pohjavesialueita ja
ranta-alueita, tai kohteeksi tiettyjä toimintoja tai tietyntyyppisiä jätevesiä,
joiden käsittelytavoista on annettu määräyksiä.
Valiokunnan ehdottama lievemmän tason vaatimuksen säätäminen
pääsäännöksi perustuu
osaltaan siihen näkemykseen, että kunnan ympäristönsuojelumääräyksillä edelleen
jatkossakin rajataan ankarampien vaatimuksien alueeksi erityisen
herkät ranta-alueet ja tärkeät pohjavesialueet.
Valiokunta toteaa, että varsinkin Etelä-Suomessa
kunnallisin ympäristönsuojelumääräyksin
annettavia lievempiä määräyksiä on
käytössä hyvin vähän
ja useissa kunnissa on annettu erikseen esimerkiksi umpisäiliöpakkoa
koskevia vaatimuksia erityisen herkillä alueilla.
Valiokunta katsoo, että vastaavasti tulisi myös
jatkossa ottaa huomioon mahdollisuus sekä tavoitetaso-
että muihin määräyksiin ympäristöolosuhteiden
perusteella.
Pykälän 3 momentin mukaan 2 momentissa tarkoitetun
puhdistustason sijaan sovelletaan ankarampia puhdistusvaatimuksia,
jos niistä muualla laissa säädetään.
Edellä 2 momentissa tarkoitettua puhdistustasoa ei sovelleta
myöskään alueilla, joita koskevat kunnan
ympäristönsuojelumääräykset.
Ympäristönsuojelulain 19 §:n
2 momentin mukaan kunnan ympäristönsuojelumääräykset
voivat koskea muun muassa vesien tilan parantamista koskevia toimia,
jotka ovat vesienhoidon järjestämisestä annetun
lain mukaisen vesienhoitosuunnitelman mukaan tarpeellisia. Ympäristönsuojelulain
92 §:n 2 momentin mukaan elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksella on oikeus panna vireille
vaatimus 19 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaisesta
ympäristönsuojelumääräyksen
antamista koskevasta asiasta. Edellytyksenä on, että kunta
ei ole antanut tällaista määräystä ja
määräystä on pidetty vesienhoidon
järjestämisestä annetun lain mukaisessa
vesienhoitosuunnitelmassa merkityksellisenä keinona vesien
tilan kannalta. Vesienhoitosuunnitelmat on hyväksytty valtioneuvostotasolla
vuonna 2009.
Valiokunta katsoo, että kunnan tulisi kiinnittää erityistä huomiota
ympäristönsuojelumääräysten
antamista harkitessaan sellaisiin vesistöalueisiin tai
niiden osiin, joilla haja-asutuksen jätevesien aiheuttama
kuormitus on arvioitu merkittäväksi vesien hyvän
tilan tavoitteen saavuttamisen kannalta. Koska vesienhoitosuunnitelmat
kattavat laajoja vesistöalueita eikä niistä uudessa
sääntelytilanteessa muutoinkaan ole kaikilta osin
johdettavissa konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, tulisi ympäristönsuojelumääräysten
tarvetta arvioida kunkin konkreettisen, rajatun alueen osalta erikseen.
Valiokunta korostaa, että lain muutos johtaa kunnissa tarpeeseen
tarkastella ympäristönsuojelumääräysten mahdollista
muutostarvetta. Uudelleentarkastelu tulee tarpeelliseksi myös
vesienhoitosuunnitelmien tarkistamisen yhteydessä vuonna
2015.
Hajajätevesiasetusta sovelletaan niiden kiinteistöjen
jätevesien käsittelyyn, joita ei liitetä viemäriverkostoon
ja joilta ei edellytetä ympäristölupaa.
Lupakynnyksen alapuolelle jääviä, hajajätevesiasetuksen
soveltamisalaan kuuluvia pieniä jäteveden puhdistamoita
ovat paitsi kiinteistöjen omat ja yhteiset pienpuhdistamot
myös esimerkiksi pienten kylien yhteiset jätevedenpuhdistamot
sekä viemäriverkoston ulkopuolella sijaitsevien
oppilaitosten tai matkailualan taikka muun sellaisen elinkeinotoiminnan
puhdistamot, joilla käsiteltävä jätevesi
ominaisuuksiltaan ja koostumukseltaan vastaa asumisessa syntyvää jätevettä.
Käsiteltävien jätevesien määrä ja
lika-ainepitoisuus on tällaisilla puhdistamoilla tyypillisesti
selvästi suurempi kuin tavallisella asuinkiinteistöllä,
minkä vuoksi voi usein olla perusteltua edellyttää tapauskohtaisesti
tehokkaampaa jätevesien käsittelyä. Valiokunta katsoo,
että kunnan ympäristönsuojelumääräyksiä annettaessa
tulisi vastaavasti ottaa huomioon myös tällaisten
asumiseen rinnastuvien muiden toimintojen jätevesien käsittelylle
asetettavat vaatimukset.
Valiokunta toteaa vielä, että 3 momentin mukaan
valtioneuvosto voi säätää ohjeellisesta
puhdistustasosta, joka talousjätevesien puhdistuksella
tulisi saavuttaa, jos kunnan ympäristönsuojelumääräyksissä asetetaan
2 momenttia ankarampia määräyksiä.
Valiokunta toteaa, että puhdistustaso voi olla ainoastaan
ohjeellinen, koska kunnan ympäristönsuojelumääräysten
antaminen on lähtökohtaisestikin kunnan määräysvallassa.
Valiokunta kuitenkin katsoo, että ohjeellisesta tasosta
säätäminen voi ohjata käytäntöä siihen
suuntaan, että toisena pääosin käytettävänä vaatimustasona
olisi nykyinen ankarampi taso. Tämä olisi omiaan
yhdenmukaistamaan käytäntöä ja
suojaamaan kansalaisten luottamusta hallinnon toimien johdonmukaisuuteen,
mitä on pidettävä yleisesti tärkeänä tavoitteena.
Pykälän 4 momentin mukaan kiinteistön
jätevesijärjestelmän rakentamisesta ja
muuttamisesta ja niiden edellyttämästä luvasta
sekä käyttö- ja huolto-ohjeesta on lisäksi
voimassa, mitä niistä säädetään
maankäyttö- ja rakennuslaissa. Valiokunta toteaa,
että pääosa kiinteistön jätevesijärjestelmää koskevista
teknisluonteisista vaatimuksista on maankäyttö-
ja rakennuslain perusteella annetussa rakennusmääräyskokoelmassa, jonka rakennusten
viemäröintiä koskevaa
D1-osaa on noudatettava aina rakentamisen yhteydessä.
27 d §. Talousjätevesien käsittelyvaatimuksista poikkeaminen.
Valiokunta ehdottaa uuden 27 d §:n
säätämistä. Pykälä sisältää säännökset siitä,
millä edellytyksillä 27 c §:n nojalla
säädetyistä vaatimuksista voidaan poiketa.
Sääntely vastaa asiallisesti hallituksen esityksen
103 §:n 3 ja 4 momenttia eräin muutoksin.
Valiokunta ehdottaa pykälää täsmennettäväksi
edellytettyjen toimien kohtuuttomuudesta kiinteistön haltijan
kannalta tarkentaen näkökulman korkeiden kustannusten
tai teknisen vaativuuden arvioimiseen yhdessä korkean iän
tai muun vastaavan erityisen tekijän, kuten pitkäaikaisen
työttömyyden tai sairauden, kanssa. Myös
kiinteistön sijainti alueella, jonne on tarkoitus ulottaa
viemäriverkosto, on peruste poiketa käsittelyä koskevista
vaatimuksista.
Valiokunta korostaa, että sääntelyn
peruslähtökohtana on edellytettyjen toimien kustannusten
kohtuullisuus. Valiokunta on verrannut kustannustasoa esimerkiksi
vesihuoltolain mukaisiin liittymismaksuihin. Vesihuoltolaitoksen maksujen
tulee vastata vesihuollosta laitokselle aiheutuneita kustannuksia,
ja niiden tulee olla kohtuulliset ja tasapuoliset. Vesihuoltolaitoksen tulee
aina periä asiakkailtaan käyttömaksua, minkä lisäksi
se voi periä liittymismaksua ja perusmaksua sekä muita
maksuja laitoksen toimittamista palveluista. Käytännössä vesihuoltolaitosten
perimät liittymismaksut ovat vuonna 2005 vaihdelleet 0—14
000 euron välillä (keskiarvo noin 3 500
euroa) ja käyttömaksut 0—650 euron välillä (keskiarvo
noin 90 euroa) vuodessa omakotitalokiinteistöä kohden.
Valiokunta on arvioinut, että jätevesijärjestelmän
kustannukset vaihtelevat samassa määrin kuin vesihuollon liittymismaksut
kiinteistön erityisolosuhteista riippuen; vesihuollossa
liittymismaksu voi olla kalliimpi vedettävän johdon
pituudesta riippuen, kun taas jätevesijärjestelmältä voidaan
edellyttää tehokkaampaa puhdistustehoa herkillä alueilla,
kuten ranta-alueilla. Koska kustannukset voivat tällöin
nousta myös tavanomaista tasoa korkeammiksi, on poikkeusmahdollisuudelle
erityisestä syystä selkeä peruste.
Valiokunta ehdottaa lisäksi, että pykälän
soveltamisen edellytyksenä aina oleva ympäristökuormituksen
vähäisyys mainitaan ensin eli asiajärjestys
on tältä osin käännetty verrattuna hallituksen
esityksen 103 §:ään. Lisäksi
säännöstä on täsmennetty
siten, että vähäisyyttä verrataan
käsittelemättömän talousjäteveden
kuormitukseen kiinteistön käyttö huomioon
ottaen. Valiokunta viittaa tältä osin yleisperusteluissa todettuihin
lähtökohtiin siitä, että yleensä vähäisyys
edellyttää, että kiinteistöllä asuvien
lukumäärä tai kiinteistön käyttö muutoin
ei merkittävästi poikkea haja-asutuksen keskimääräisestä tilanteesta
kuormitusta lisäävästi. Edellytyksenä olisi
siten käytännössä, että kiinteistöllä asuvien
lukumäärä ei merkittävästi
ylitä keskimääräistä kolmen
hengen asukasmäärää tai että kiinteistön
käyttöaste muusta syystä jää keskimääräistä alhaisemmaksi.
Perustuslakivaliokunta nostaa lausunnossaan esiin myös
ehdotetun poikkeussääntelyn soveltamisen vapaa-ajan
asuntoihin ja katsoo, että vapaa-ajan kiinteistöjä ei
tulisi kategorisesti sulkea säännösten
soveltamisalan ulkopuolelle. Ympäristövaliokunta
katsoo, että myös vapaa-ajan kiinteistöillä voi
tietyissä tilanteissa olla perusteita ehdotettujen poikkeussäännösten
soveltamiselle. Harkitessaan tapauskohtaisesti poikkeussäännösten
soveltamisedellytysten olemassaoloa on viranomaisella mahdollisuus
ottaa huomioon myös esimerkiksi vapaa-ajan asuntojen varustelutason
nousu ja ympärivuotiset käyttömahdollisuudet
kyseisen kiinteistön näkökulmasta. Vapaa-ajan
asuntojen osalta yksi tekijä kuormituksen vähäisyyttä arvioitaessa
on asunnolla vietetty aika. Jos kysymys on ns. kakkosasunnosta,
jolla aikaa vietetään hyvin suuri osa vuodesta,
kuormitus ei välttämättä ole
pykälän edellyttämällä tavalla
vähäinen.
Valiokunta ehdottaa sääntelyä täsmennettäväksi
siten, että kunnan toimivaltainen viranomainen, joka yleensä on
ympäristönsuojeluviranomainen, myöntää poikkeuksen
hakijalle enintään viideksi vuodeksi kerrallaan.
Koska kohtuuttomuuden arviointi liittyy välttämättä aina
henkilön olosuhteisiin, poikkeus on hakijakohtainen ja
raukeaa kiinteistön omistuksen tai hallinnan vaihtuessa.
27 f §. Voimaantulosäännös.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan esittänyt
eräitä muutoksia voimaantulosäännökseen
katsoen, että voimaantulosäännöksen
soveltamista ei ole perusteltua kytkeä kiinteistöllä vakituisesti
asuvan kiinteistön haltijan tai haltijoiden lisäksi
muihin kiinteistöllä mahdollisesti vakituisesti
asuviin henkilöihin tai heidän henkilökohtaisiin
ominaisuuksiinsa. Kiinteistöllä asuvien henkilöiden määrä ja
sitä kautta vaikutus kiinteistöllä syntyvien
jätevesien määrään
tulee valiokunnan näkemyksen mukaan ottaa huomioon ympäristöön kohdistuvan
kuormituksen arvioinnin kautta. Tästä syystä valiokunta
ehdottaa voimaantulosäännöksen muuttamista
siten, että siihen sisällytetään
maininta ympäristönsuojelulain 103 §:ssä jo
nyt lähtökohtana olevasta ympäristön
pilaantumisen vaaran välttämisestä ja
poistetaan viittaus kiinteistöllä vakituisesti
asuviin henkilöihin. Valvontaviranomaisen vaatimukset eivät
tällöin voi kuitenkaan perustua asetuksella säädetyn
puhdistustason täyttymiseen, vaan vaatimukset voivat ainakin
periaatteessa koskea kiinteistön jätevesijärjestelmän
parantamista joillakin asetuksen edellyttämiä parantamistoimia
vähäisemmillä toimenpiteillä.
Voimaantulosäännöksen ns. automaattilykkäystä ei
ole katsottu perustelluksi ulottaa koskemaan iäkkäiden
ihmisten omistamia vapaa-ajan kiinteistöjä, mistä syystä hallituksen
esityksessä on toisaalta myös jossain määrin
korostettu vakituisessa asumiskäytössä olevien
ja vapaa-ajan kiinteistöjen erilaista asemaa. Valiokunta katsoo,
että sääntelyn kokonaisuus huomioon ottaen
tälle on hyväksyttävät perusteet.