Terrorismirikosten kokonaistarkastelu

​​Terrorismirikosten rangaistavuuden alaa on laajennettu lukuisissa lainsäädäntöhankkeissa Suomessa vuodesta 2002 lähtien. Viimeiset merkittävät muutokset ovat tulleet voimaan vuoden 2022 alussa. Sääntelyn kokonaistarkastelua ja -uudistamista ei ole tehty missään vaiheessa.

Rangaistussäännökset muutoksineen perustuvat pääosin kansainvälisiin Yhdistyneiden kansakuntien, Euroopan neuvoston ja Euroopan unionin kriminalisointivelvoitteisiin. Muutoksia on kuitenkin tehty myös kansalliseen harkintaan perustuen. 

Eduskunnan perustuslakivaliokunta ja lakivaliokunta ovat terrorismirikoksia koskevien lainsäädäntöhankkeiden käsittelyn yhteydessä useasti nostaneet esiin sääntelyn kokonaistarkastelun tarpeen. Valiokuntien mukaan terrorismirikoksia koskeva rikoslain 34 a luku​ muodostaa vaikeaselkoisen kokonaisuuden.

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan hallitus tekee terrorismilainsäädännön kokonaisuudistuksen, jotta lainsäädäntö vastaa paremmin nykyisiin uhkiin. Uudistuksen on myös tarkoitus poistaa nykyisen sääntelyn vaikeaselkoisuus. Hallitusohjelmassa todetaan lisäksi, että mahdolliset aukot nykyisissä kriminalisoinneissa arvioidaan ja rangaistusasteikkoja tarkistetaan siten, että rangaistukset terrorismirikoksista kovenevat. 

Oikeusministeriö asetti 15.11.2023 työryhmän, jonka tehtävänä oli uudistaa terrorismirikoksia koskeva rikoslain 34 a luku. Lisäksi työryhmän tuli valmistella tarvittavat muutokset muuhun lainsäädäntöön, esimerkiksi poliisilain 5 lukuun ja pakkokeinolain 10 lukuun. 

Työryhmän mietintö julkaistiin 20.12.2024. Mietintö oli lausuntokierroksella 20.12.2024–28.2.2025.

Oikeusministeriössä valmistellaan työryhmän mietinnön ja lausuntopalautteen pohjalta hallituksen esitystä terrorismirikoksia koskevan lainsäädännön uudistamisesta. Koska nykyisen lainsäädännön on arvioitu täyttävän kansainvälisten velvoitteiden asettamat vaatimukset, kysymys on kansalliseen harkintaan perustuvasta sääntelyn muuttamisesta. 

Hankkeen tavoitteena on, että terrorismirikoksia koskevat säännökset muodostavat kattavan, selkeän ja johdonmukaisen kokonaisuuden. Lainsäädännön tulee täyttää myös kansainväliset velvoitteet ja ottaa huomioon perus- ja ihmisoikeuksien vaatimukset. 

Hankkeen painopisteenä on terrorismirikosten tunnusmerkistöjen ja terrorismirikosten välisten suhteiden selkeyttäminen. On olennaista, että terrorismirikosten rangaistavuus kattaa terrorismia merkityksellisesti edistävät teot ja että säännökset vastaavat jatkuvasti muuttuvaan terrorismirikollisuuteen. Rangaistusasteikkojen osalta tavoitteena on, että otetaan asianmukaisesti huomioon kunkin teon vahingollisuus ja vaarallisuus sekä että asteikot ovat asianmukaisessa suhteessa toisiinsa ja myös rikoslaissa rangaistaviksi säädettyihin muihin rikoksiin nähden. 

Hallituksen esitys eduskunnalle on tarkoitus antaa lokakuun 2025 lopussa. Lakimuutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan vuonna 2026.

Valmistelu ennen eduskuntakäsittelyä

Terrorismirikosten kokonaistarkastelu OM086:00/2023
– Hankkeen toimikausi on 15.11.2023–31.3.2026.

Oikeusministeriö asetti 15.11.2023 työryhmän laatimaan ehdotusta terrorismirikoksia koskevaksi kokonaisuudistukseksi. Työryhmän toimikausi oli 15.11.2023−31.12.2024.
– ​Päätös työryhmän asettamisesta tehtiin 9.11.2023, VN/24185/2023-OM-6.

Terroristisia rikoksia koskevan rangaistussääntelyn uudistaminen : työryhmämietintö / Oikeusministeriö. Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2024:40.
– Työryhmämietintö oli lausuntokierroksella 20.12.2024–28.2.2025.
Lausuntopyyntö terrorismirikostyöryhmän mietinnöstä 20.12.2024.
– Lausuntopalvelu.fi: Lausunnot terrorismirikostyöryhmän mietinnöstä

Terroristisia rikoksia koskevan rangaistussääntelyn uudistaminen : lausuntotiivistelmä / Janne Kanerva. Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2025:17.

​Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto oikeusministeriölle hallituksen esityksen luonnoksesta terrorismirikoksia koskevan sääntelyn muuttamiseksi. 16.9.2025.

Käsittely eduskunnassa

Asian käsittely ei ole vielä alkanut eduskunnassa.

Aiheen aikaisempi käsittely

Eduskunnan perustuslakivaliokunta on terrorismirikoksia koskevissa lausunnoissaan (muun muassa PeVL 26/2014, PeVL 37/2016, PeVL 20/2018, PeVL 1/2021 ja PeVL 34/2021) kiinnittänyt erityistä huomiota sääntelyn selkeyteen ja rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen, joka edellyttää rikoksen tunnusmerkistön ilmaisemista laissa riittävällä täsmällisyydellä siten, että säännöksen sanamuodon perusteella on kohtuudella ennakoitavissa, onko toiminta tai laiminlyönti rangaistavaa.

Lakivaliokunta on mietinnöissään (muun muassa LaVM 4/2018 ja LaVM 15/2021) myös kiinnittänyt huomiota terrorismirikoksia koskevan sääntelyn selkeyttämistarpeeseen ja kattavuuteen.

Kirjalliset kysymykset

Kirjallinen kysymys KK 597/2018 hallituksen toimista terrorismin torjumisessa / Ville Tavio, ps

Kirjallinen kysymys KK 300/2019 terroristijärjestöön kuulumisen kriminalisoinnista / Jaana Pelkonen, kok

Kirjallinen kysymys KK 965/2020 suomalaisten turvallisuuden takaamisesta ja terrorismin torjunnasta / Sofia Wikman, kok ym.

Kirjallinen kysymys KK 974/2020 lasten viemisestä terroristileirille / Minna Reijonen, ps

Kirjallinen kysymys KK 1010/2020 terrorismirikoksien tutkimisesta / Minna Reijonen, ps

Kirjallinen kysymys KK 1011/2020 terrorismirikoksia koskevan lainsäädännön kehittämisestä / Sanna Antikainen, ps

Aloitteet

Lakialoite LA 45/2014 laiksi rikoslain 34 a luvun muuttamisesta / Timo Heinonen, kok

Lakialoite LA 47/2015 laiksi rikoslain 34 a luvun muuttamisesta / Timo Heinonen, kok

Lakialoite LA 41/2019 laeiksi rikoslain 34 a luvun ja kansalaisuuslain 33 a §:n muuttamisesta / Pia Kauma, kok ym.

Toimenpidealoite TPA 158/2020 terroristiryhmään kuulumisen ja toimintaan osallistumisen sekä perheenjäsenten ja elinkumppanien osallisuuden määrittämisestä rangaistavaksi teoksi / Vilhelm Junnila, ps

Oikeusvertailevaa aineistoa

Kansainvälinen sääntely

Terrorismin ennaltaehkäisyä koskeva Euroopan neuvoston yleissopimus (SopS 48-49/2008)

​Terrorismin ennaltaehkäisyä koskevan Euroopan neuvoston yleissopimuksen lisäpöytäkirja (SopS 49-50/2023)

Sääntely Euroopan unionissa

Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2017/541 terrorismin torjumisesta sekä neuvoston puitepäätöksen 2002/475/YOS korvaamisesta sekä neuvoston päätöksen 2005/671/YOS muuttamisesta (terrorismirikosdirektiivi)

Sääntely muissa maissa

Terroristisia rikoksia koskevan rangaistussääntelyn uudistaminen : työryhmämietintö / Oikeusministeriö. Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2024:40.
– Katso 5.2 Ulkomaiden lainsäädäntö s. 230–257. Ruotsi, Norja, Tanska, Saksa, Viro, Yhdistynyt kuningaskunta, Alankomaat, Belgia, Ranska

Ruotsi

Terroristbrottslag (2022:666)

Norja

Lov om straff (straffeloven), LOV-2005-05-20-28, Kapittel 18, Terrorhandlinger og terrorrelaterte handlinger/p>

Tanska

Straffeloven LBK nr 1145 af 05/11/2024, 13. kapitel

Aiheeseen liittyvää aineistoa kirjaston kokoelmassa ja verkossa

Suomen rikosoikeuden soveltamisala : selvitys nykytilasta ja muutostarpeista / Dan Helenius. Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2025:19.

Esitutkinta ja pakkokeinot / Markku Fredman ym. Helsinki, Alma Insights, 2025.
Fredmanin ym. julkaisun saatavauus Eduskunnan kirjastossa
– Luettavissa Alma Insights -palvelussa Eduskunnan kirjastossa asiakastietokoneilla ja eduskunnan lähiverkossa.

Kansallinen terrorismintorjunnan strategia 2022–2025. Sisäministeriön julkaisuja 2022:36.

Terrorismirikokset (RL 34 a luku) / Kimmo Nuotio. Teksti päivitetty joulukuussa 2021. Julkaisussa: Rikosoikeus / Tapio Lappi-Seppälä et al.
​– ​​ Lappi-Seppälän ym. julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa​
– Luettavissa Alma Insights -palvelussa Eduskunnan kirjastossa asiakastietokoneilla ja eduskunnan lähiverkossa.

Några anmärkningar kring regleringen av terroristiska brott i de nordiska rättssystemen / Kimmo Nuotio. Julkaisussa JFT 2/2020. s. 248–264.
JFT-lehden saatavuus Eduskunnan kirjastossa
– Luettavissa Edilex-palvelussa Eduskunnan kirjastossa asiakastietokoneilla ja eduskunnan lähiverkossa.

Terrorismirikosten sääntelyn ajanmukaisuus ja vastaavuus vertailumaiden sääntelyn kanssa : työryhmämietintö. Oikeusministeriön julkaisuja, Mietintöjä ja lausuntoja 2020:8.

Terrorismia vai jotain muuta : onko sillä jotain väliä? / Minna Kimpimäki. Julkaisussa: Juhlajulkaisu Kimmo Nuotio 1959–18/4–2019 / Dan Frände. et al. (toim.). Helsingin yliopisto 2019, sivut 161–182.
Fränden ym. julkaisun saatavuus Eduskunnan kirjastossa​​​

Muuta aineistoa

Sisäministeriö – Terrorismin torjunta

​Suojelupoliisi Supo – Terrorismintorjunta: Kansallinen terrorismintorjunnan strategia 2021–2025. Sisäministeriön julkaisuja 2022:36.

International Criminal Police Organization, Interpol: Terrorism

European Union Agency for Law Enforcement Cooperation, Europol: Terrorism

United Nations: Office of Counter-Terrorism

United Nations: Security Council – Counter-Terrorism Committee (CTC), Counter-Terrorism Committee Executive Directorate (CTED)

European Union Agency for Criminal Justice Cooperation, Eurojust: Terrorism

European Union Terrorism Situation and Trend Report (EU TE-SAT), June 2025.

Financial Action Task Force (FATF). Terrorist Financing: Finland

Sisällöllinen toimitus: Eduskunnan kirjasto, sähköposti: kirjasto@eduskunta.fi, kesäkuu 2025, päivitetty 17.9.2025