Viimeksi julkaistu 23.6.2022 14.45

Valiokunnan lausunto SuVL 4/2021 vp E 120/2021 vp Suuri valiokunta Valtioneuvoston selvitys: EU:n kestävän rahoituksen taksonomia: Ilmastoa koskeva delegoitu säädös

Valtioneuvostolle

JOHDANTO

Vireilletulo

Valtioneuvosto on toimittanut eduskunnalle perustuslain 97 §:n mukaisen selvityksen E 120/2021 vp EU:n kestävän rahoituksen taksonomia: Ilmastoa koskeva delegoitu säädös. Selvitys koskee myös komission tiedonantoa 'EU:n kestävyysluokitusjärjestelmä, yritysten kestävyysraportointi, kestävyysmieltymykset ja luottamusvelvollisuudet: rahoituksen suunta kohti Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa' (COM(2021) 188 final). 

Lausunnot

Asiasta on annettu seuraavat lausunnot: 

  • ympäristövaliokunta 
    YmVL 35/2021 vp
  • maa- ja metsätalousvaliokunta 
    MmVL 33/2021 vp
  • talousvaliokunta 
    TaVL 53/2021 vp

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • ministeri Annika Saarikko 

Valiokunta on keskustellut aiheesta myös pääministeri Sanna Marinin kanssa 24.11.2021 pidetyssä kokouksessaan. 

VALTIONEUVOSTON SELVITYS / JATKOKIRJELMÄ

Ehdotus

Komission tiedonanto 'EU:n kestävyysluokitusjärjestelmä, yritysten kestävyysraportointi, kestävyysmieltymykset ja luottamusvelvollisuudet: rahoituksen suunta kohti Euroopan vihreän kehityksen ohjelmaa' (COM(2021) 188 final) 

Komissio antoi tiedonannon 4.6.2021 samassa yhteydessä kuin delegoidun säädöksen. Tiedonannossa todetaan, että Euroopan rahoitusjärjestelmän on muututtava kestävämmäksi, jotta Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteet voidaan saavuttaa. Tämä vaatii sekä vakaata rahoitusmarkkinalainsäädäntöä että selkeää siirtymäpolkua hiilineutraaliin liiketoimintamalliin yrityksille. Jotta investoinnit saadaan skaalattua tukemaan kestävää ja kattavaa elpymistä covid-19-kriisistä ja Euroopan pitkäaikaista kestävää taloudellista kasvua, Euroopan finanssisektorilla on tehtävä tarpeellisia muutoksia. Tiedonannon tietoja on osin päivitetty komission 6.7.2021 antamassa kestävän rahoituksen strategiassa (E 102/2021 vp). 

Tiedonannossa taustoitetaan taksonomia-asetuksen ((EU) 2020/852) kestävän rahoituksen luokitusjärjestelmän kokonaisuutta sekä kerrotaan asetuksen nojalla annetun ilmastoa koskevan delegoidun säädöksen valmisteluprosessista ja kriteeriehdotuksiin tulleista kommenteista.  

Taksonomia-asetuksella, joka tuli voimaan 12.7.2020, luodaan luokitusjärjestelmä ympäristön kannalta kestävinä sijoituskohteina pidettäville taloudellisille toiminnoille. Asetuksessa määritetään kuusi ympäristötavoitetta, joiden merkittävä edistäminen olisi asetuksen mukaan ympäristön kannalta kestävää: 1. ilmastonmuutoksen hillintä, 2. ilmastonmuutokseen sopeutuminen, 3. vesivarojen ja merten luonnonvarojen kestävä käyttö ja suojelu, 4. siirtyminen kiertotalouteen, 5. ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen ja vähentäminen sekä 6. biologisen monimuotoisuuden ja ekosysteemien suojelu ja ennallistaminen. Jotta taloudellinen toiminta voisi olla ympäristön kannalta kestävää taksonomia-asetuksen tarkoittamassa mielessä, sen tulisi merkittävästi edistää yhtä tai useampaa edellä mainittua ympäristötavoitetta, eikä se saisi aiheuttaa yhdellekään ympäristötavoitteista merkittävää haittaa. Lisäksi sen tulisi täyttää sosiaaliset vähimmäistason suojavaatimukset, joihin sisältyy muun muassa ihmisoikeudet. Asetuksessa valtuutetaan komissio antamaan tarkemmat ja sektorikohtaiset tekniset arviointikriteerit delegoiduilla säädöksillä. Ilmastoa koskeva delegoitu säädös on näistä ensimmäinen. 

Tiedonannossa todetaan, että komissio julkaisee myöhemmin tänä vuonna erillisen delegoidun säädöksen koskien muiden taksonomia-asetuksen ympäristötavoitteiden teknisiä arviointikriteerejä. On odotettavissa, että komissio myöhästyy tästä aikataulusta ja delegoitu säädös julkaistaan vuoden 2022 puolella. Kestävän rahoituksen foorumi julkaisi raportin koskien sen ehdotuksia kyseisiksi teknisiksi arviointikriteereiksi, jota komissio käyttää pohjana delegoidulle säädökselle. 

Komissio julkaisi tiedonannon ja delegoidun säädöksen kanssa samaan aikaan myös lainsäädäntöehdotuksen yritysten kestävyysraportointia koskevaksi direktiiviksi (CSRD) (COM(2021) 189 final) (U 29/2021 vp) sekä muutamien finanssimarkkinalainsäädännön alaan kuuluvien delegoitujen säädösten muutokset, jotka koskevat asiakkaan kestävyysmieltymysten selvittämistä sijoitus- ja vakuutusneuvonnassa, luottamusvelvoitteita sekä tuotehallintamenettelyitä ja -valvontaa. Tiedonannossa avataan myös näitä ehdotuksia. 

Ilmastoa koskeva delegoitu säädös 

Kuten edellä on todettu, komissio antoi ilmastoa koskevan delegoidun säädöksen 4.6.2021 taksonomia-asetuksen ((EU) 2020/852) nojalla. Siinä säädetään asetuksen mukaisista teknisistä arviointikriteereistä ilmastonmuutokseen liittyville ympäristötavoitteille. Delegoitu säädös sisältää vain kolme artiklaa, joissa viitataan säädöksen liitteisiin ja säädetään voimaantulosta. Säädöksen liite I sisältää ilmastonmuutoksen hillitsemisen ja liite II ilmastonmuutoksen sopeutumisen tekniset arviointikriteerit. Säädöstä tulisi soveltaa 1.1.2022 alkaen. 

Ilmastonmuutoksen hillinnän ympäristötavoitteen osalta teknisiä arviointikriteerejä on yhdeksälle eri sektorille: 1. metsätalous, 2. ympäristön suojeleminen ja palauttaminen, 3. tuotanto, 4. energia, 5. vesi- ja jätehuolto, 6. liikenne, 7. rakennukset ja kiinteistöala, 8. tieto- ja viestintä sekä 9. ammatilliset, tieteelliset ja tekniset toiminnot. Yhteensä teknisiä arviointikriteerejä on 88 eri toiminnolle. Valtioneuvoston selvityksessä on yksityiskohtaisemmin kuvattu edellä mainittujen sektorien osalta niitä toimintoja ja teknisiä arviointikriteereitä, joita valtioneuvosto pitää merkittävinä tai joihin on muuten ollut tarvetta kiinnittää huomiota. Valtioneuvosto toteaa, että määrällisesti suurimmasta osasta kriteereistä ei ole noussut keskustelua ja niitä on pidetty lähtökohtaisesti toimivina. 

Ilmastonmuutokseen sopeutumisen ympäristötavoitteen osalta teknisiä arviointikriteerejä on 13 eri sektorille: 1. metsätalous, 2. ympäristön suojeleminen ja palauttaminen, 3.tuotantoteollisuus, 4. energia, 5. vesi- ja jätehuolto, 6. liikenne, 7. rakennukset ja kiinteistöala, 8. tieto- ja viestintä, 9. ammatilliset, tieteelliset ja tekniset toiminnot, 10. rahoitus- ja vakuutustoiminnot, 11. koulutus, 12. terveyden ja sosiaalityön toiminnot sekä 13. taide, viihde ja virkistäytyminen. Yhteensä teknisiä arviointikriteerejä on otsikkotasolla 95 eri toiminnoille. 

Valtioneuvoston kanta

Suomi on sitoutunut EU:n ilmastotavoitteisiin, Pariisin ilmastosopimukseen ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden (Agenda 2030) toimeenpanoon. Lisäksi Suomella on kansallisesti kunnianhimoinen tavoite olla ilmastoneutraali yhteiskunta vuoteen 2035 mennessä. Komission kestävän rahoituksen hanke ja sen alaiset toimet ovat keskeisiä Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteiden toteutumisessa ja rahoituksessa. Kestävän rahoituksen toimien, kuten EU:n kestävän rahoituksen taksonomian, on tarpeen olla yhteensopivia keskenään ja muiden EU-kehikoiden kanssa. Valtioneuvoston näkemys koskien kestävää rahoitusta on päivitetty kestävän rahoituksen strategiaa koskevassa E-kirjeessä (E 102/2021 vp).  

Suomi pitää delegoidun säädöksen tavoitetta ilmastonmuutoksen hillinnän ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen rahoittamisen edistämisestä tärkeänä. Delegoidun säädöksen monien taloudellisten toimintojen teknisiä arviointikriteerejä on pidettävä pääosin onnistuneina ja tavoitteita tukevina. 

Suomi pitää tärkeänä, että teknisten arviointikriteerien tulisi olla ymmärrettäviä, helppokäyttöisiä, yksitulkintaisia ja teknologianeutraaleja edistäessään samalla merkittävästi ympäristötavoitteita. Kriteerien ei tulisi luoda ristiriitaa olemassa olevan EU-lainsäädännön kanssa. 

Metsätalouden osalta Suomi katsookin, että metsien käsittelyä koskevat tekniset kriteerit ovat osin vaikeasti ymmärrettäviä, tulkinnanvaraisia ja niiden täyttymisen todentaminen on vaikeaa, eikä kriteerejä voi kaikilta osin pitää tarkoituksenmukaisina. Lisäksi teknisissä arviointikriteereissä vaaditaan niiden mukaisuuden tarkastelua metsätila- tai hankinta-aluetasolla, kun aikaisemmin metsien käytön kestävyyden todentamista koskevassa EU-lainsäädännössä tarkastelu on ollut systeemistä ja tapahtunut lähtökohtaisesti maatasolla. Näitä olemassa olevia EU-työkaluja, kuten uusiutuvan energian direktiiviä tai LULUCF-asetusta, ei ole kriteereissä täysimääräisesti ja johdonmukaisesti hyödynnetty. Suomi katsoo, että yksityiskohtaisen metsätalouden säätelyn tulisi pysyä jäsenmaiden toimivallassa. 

Energiaan liittyvissä teknisissä arviointikriteereissä Suomi pitää valitettavana sitä, että vesivoimaa ja bioenergiaa kohdellaan eri tavoin kuin muita vähäpäästöisiä energiamuotoja. Suomi pitää valitettavana etenkin sitä, että arviointikriteerit eivät lue kiinteitä monipolttoainekattiloita kestäväksi bioenergian osalta. 

Lisäksi Suomi pitää valitettavana sitä, että komissio ei ole sisällyttänyt ydinenergiaa koskevia teknisiä arviointikriteerejä ilmastoa koskevaan delegoituun säädökseen ja pitää tärkeänä, että komissio antaa asiasta täydentävän delegoidun säädösehdotuksen viivytyksettä. Suomi kiinnittää huomiota siihen, että asiantuntija-arvioiden valmistuttua kesällä 2021, komissio ei ole antanut jäsenvaltioille lisää yksityiskohtaista tietoa tai aikataulua siitä, miten se aikoo valmistella ja edistää ydinenergiaa koskevia arviointikriteerejä. Suomi kiinnittää huomiota siihen, että päästöttömien energialähteiden asema osana taksonomiaa on varmistettava teknologianeutraaliuden periaatteita noudattaen ja että epävarmuus ydinenergian kriteereistä vaikuttaa alan investointivarmuuteen. 

Suomi vastustaa delegoidun säädöksen hyväksymistä nykyisessä muodossaan, sillä delegoitu säädös ei kaikilta osin toteuta taksonomia-asetuksessa määritettyä tahtotilaa eikä kaikkia teknisille arviointikriteereille tai niiden valmistelulle asetettuja ehtoja. 

Samalla Suomi tiedostaa, että ilmastoa koskevan delegoidun säädöksen viivästyminen saattaa lisätä epävarmuutta rahoitusmarkkinoilla erityisesti niille toimijoille, joita taksonomian mukaiset tiedonantovelvoitteet koskevat. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Suuri valiokunta toistaa mietinnössään SuVM 1/2021 vp esittämänsä kannan siitä, että ilmastoneutraali EU vuoteen 2050 mennessä on tavoite, jonka on ohjattava kaikkea päätöksentekoa EU:ssa. Jotta ilmastonmuutokseen voidaan vastata, EU:n on säilytettävä asemansa maailmanlaajuisen ilmastopolitiikan suunnannäyttäjänä sekä edistettävä Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita, etenkin lämpenemisen rajoittamista 1,5 asteeseen (SuVM 1/2021 vp). 

Suuri valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin delegoidun säädöksen tavoitetta ilmastonmuutoksen hillinnän ja ilmastonmuutoksen sopeutumisen rahoittamisen edistämisestä tärkeänä. Sijoittajien tiedonsaanti kestävyydestä paranee luomalla kriteerit siitä, millaiset toimet hillitsevät ilmastonmuutosta ja siten tukevat yhteiskunnallisia tavoitteita ja ympäristötavoitteita. Rahamarkkinoiden kestävyyttä pyritään edistämään kanavoimalla sijoituspääomia hankkeisiin, joilla edistetään siirtymää hiilineutraaliuteen. Finanssiala on ryhtynyt omaehtoisiin toimiin kestävän sijoittamisen edistämiseksi, mutta on kannattanut myös toimien harmonisointia toimijoiden vertailukelpoisuuden ja markkinoiden läpinäkyvyyden edistämiseksi (YmVL 35/2021 vp). 

Suuri valiokunta korostaa, että delegoitujen säädösten teknisten arviointikriteerien, joilla arvioidaan, ovatko sijoituskohteina pidettävät taloudelliset toiminnot taksonomia-asetuksessa tarkoitetulla tavalla kestäviä, tulee olla selkeitä, ymmärrettäviä, tarkoituksenmukaisia, teknologianeutraaleja ja tieteelliseen tutkimustietoon perustuvia. Suuri valiokunta toteaa, että säädöksen metsätaloutta koskevat kriteerit eivät täytä näitä kriteerejä ja ovat siten ongelmallisia (TaVL 53/2021 vp, YmVL 35/2021 vp, MmVL 33/2021 vp). Valtioneuvoston tavoin suuri valiokunta katsoo, että kriteerit ovat osin vaikeasti ymmärrettäviä ja tulkinnanvaraisia ja niiden täyttymisen todentaminen olisi vaikeaa. On valitettavaa, että kriteerit huomioivat arvoketjuja epäjohdonmukaisesti. Tutkimus ja innovaatiotoiminta on pääosin suljettu kriteerien ulkopuolelle, ja sellaisten uusien ratkaisuiden käyttöönotto, jotka eivät ole yleisesti tunnettuja, on merkittäviltä osin taksonomian ulkopuolella (TaVL 53/2021 vp).  

Suuri valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että etenkin pienempien metsänomistajien osalta raportointivelvoitteista aiheutuva hallinnollinen taakka saattaa nousta kohtuuttoman suureksi suhteessa toiminnan laajuuteen (TaVL 53/2021 vp, YmVL 35/2021 vp, MmVL 33/2021 vp). Taksonomia-asetus koskee niin kutsuttuja suuria PIE-yhteisöjä, joita ovat Suomessa luottolaitokset, vakuutusyhtiöt ja pörssiyhtiöt, joilla on yli 500 työntekijää. Raportointivaatimukset koskevat suoraan ainakin kolmea Suomessa toimivaa metsäteollisuusyritystä. Käytännössä raportointivelvoitteet voivat siirtyä alihankkijoille, kuten metsäpalveluyrityksille ja metsänomistajille, koska metsäteollisuusyritys ei muuten saa tietoa raaka-aineen alkuperästä ja metsänomistajia koskevien vaatimusten noudattamisesta. Tämä voisi työllistää erityisesti yli 13 hehtaarin metsätiloja, sillä näitä koskee säädöksen mukaan velvollisuus tehdä ilmastohyötyanalyysi. Vaikuttavuuden ja oikeasuhtaisuuden näkökulmasta taksonomiasääntelyssä olisi keskityttävä kooltaan riittävän suurimittaisen toiminnan sääntelyyn. 

Suuri valiokunta pitää valitettavana, ettei komissio ole antanut arviota asetuksen epäsuorista vaikutuksista. Kuten lausunnossa MmVL 33/2021 vp todetaan, puuraaka-aineen tuottajille arviointikriteerit saattavat tosiasiassa muodostua pakollisiksi, vaikka niiden noudattaminen onkin vapaaehtoista rahoittajalle ja rahoitusta markkinoilta hankkivalle teollisuudelle. 

Suuri valiokunta korostaa myös periaatteellisempaa kysymystä toimivaltajaosta metsätalouteen liittyvissä kysymyksissä. Valiokunta tukee valtioneuvoston näkemystä siitä, että yksityiskohtaisen metsätalouden sääntelyn tulee pysyä jäsenmaiden toimivallassa (MmVL 33/2021 vp, YmVL 35/2021 vp, TaVL 53/2021 vp), jotta voidaan myös tehokkaammin argumentoida tarpeella ottaa jäsenvaltioiden luonnontieteellisten olosuhteiden erilaisuus huomioon. Jäsenvaltiokohtaisten erojen ohella olennaista on myös kasvupaikkakohtaisen arvioinnin tarve (YmVL 35/2021 vp).  

EU:n perussopimuksiin ei sisälly yhteistä metsäpolitiikkaa, vaikka monilla EU-toimilla, erityisesti maatalous-, ympäristö- sekä ilmasto- ja energiapolitiikan alalla, onkin vaikutuksia suoraan tai välillisesti myös metsätalouteen ja -teollisuuteen (SuVM 1/2021 vp). 

Energiaan liittyvien arviointikriteerien osalta suuri valiokunta pitää valitettavana sitä, että vesivoimaa ja bioenergiaa kohdellaan eri tavoin kuin muita vähäpäästöisiä energiamuotoja. Erityisen ongelmallista on, etteivät arviointikriteerit lue kiinteitä monipolttokattiloita kestäväksi bioenergian osalta (TaVL 53/2021 vp, YmVL 35/2021 vp, MmVL 33/2021 vp). Erilaisten polttoaineiden seospolttomahdollisuus lisää käytännössä energiamarkkinoilla joustavuutta ja ajettavuutta sekä vähentää polttoainehankinnan riskejä. Nämä tekijät edistävät uusiutuvan energian hyödyntämistä lisäävien investointien toteutumismahdollisuuksia. Samalla voidaan käyttää resurssitehokkaasti energiaksi sellaisia raaka-aine-eriä, joiden muu käyttö ei ole kuljettamisen tai käytettävyyden takia mahdollista (MmvL 33/2021 vp). Uusiutuvan energian direktiivissä ((EU) 2018/2001) ei ole vastaavaa rajoitusta polttoaineiden seospolttoon. Lausunnoissa TaVL 35/2021 vp ja MmVL 33/2021 vp tuodaan esiin, etteivät bioenergiaa koskevat arviointikriteerit ole muutoinkaan kaikin osin yhdensuuntaisia kyseisen direktiivin kanssa. 

Valtioneuvoston selvityksessä todetaan, että komissio aikoo antaa ilmastoa koskevan täydentävän delegoidun säädöksen ydinvoiman ja maakaasun osalta tämän hetken tiedon mukaan vielä ennen vuoden 2021 loppua. Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, että päästöttömien energialähteiden asema osana taksonomiaa on varmistettava teknologianeutraaliuden periaatteita noudattaen ja että epävarmuus ydinenergian kriteereistä vaikuttaa alan investointivarmuuteen. 

Lopuksi suuri valiokunta haluaa muistuttaa valtioneuvostoa eduskunnan valtioneuvoston EU-selonteon käsittelyssä hyväksymästä ponnesta (SuVM 1/ 2021 vp), jonka mukaan "eduskunta edellyttää, että valtioneuvostolla on valmiudet ennakollisesti vaikuttaa erityisesti komission tulevien lainsäädäntöaloitteiden sisältöön ja tähän työhön on ohjattava riittävät resurssit". Siksi taksonomiakokonaisuuden seuraavissa vaiheissa, erityisesti tulevan ympäristökriteereitä ja biodiversiteettiä käsittelevän delegoidun säädöksen kohdalla, sekä kansalliseen koordinaatioon että ennakkovaikuttamiseen pitää kiinnittää erityistä huomiota. 

VALIOKUNNAN LAUSUNTO

Suuri valiokunta ilmoittaa,

että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan, ja katsoo, että Suomen tulee äänestää delegoitua säädöstä vastaan. 
Helsingissä 26.11.2021 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Satu Hassi vihr 
 
1. varapuheenjohtaja 
Jani Mäkelä ps 
 
2. varapuheenjohtaja 
Merja Kyllönen vas 
 
jäsen 
Eva Biaudet 
 
jäsen 
Sari Essayah kd 
 
jäsen 
Hannakaisa Heikkinen kesk 
 
jäsen 
Eveliina Heinäluoma sd 
 
jäsen 
Olli Immonen ps 
 
jäsen 
Eeva Kalli kesk 
 
jäsen 
Ville Kaunisto kok 
 
jäsen 
Johannes Koskinen sd 
 
jäsen 
Suna Kymäläinen sd 
 
jäsen 
Lulu Ranne ps 
 
jäsen 
Jenna Simula ps 
 
jäsen 
Iiris Suomela vihr 
 
jäsen 
Sinuhe Wallinheimo kok 
 
jäsen 
Anne-Mari Virolainen kok 
 
varajäsen 
Sanna Antikainen ps 
 
varajäsen 
Heikki Autto kok 
 
varajäsen 
Jussi Halla-aho ps 
 
varajäsen 
Mari Holopainen vihr 
 
varajäsen 
Inka Hopsu vihr 
 
varajäsen 
Pasi Kivisaari kesk 
 
varajäsen 
Matias Marttinen kok 
 
varajäsen 
Matias Mäkynen sd 
 
varajäsen 
Anders Norrback 
 
varajäsen 
Arto Pirttilahti kesk 
 
varajäsen 
Hussein al-Taee sd 
 
varajäsen 
Peter Östman kd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Kaisa Männistö 
 

Eriävä mielipide 1

Perustelut

Laatimassaan mietinnössä (SuVM 1/2021 vp) valtioneuvoston EU-poliittisesta selonteosta suuri valiokunta kantoi erityistä huolta Suomen EU-politiikan perinteisistä vahvuuksista eli vahvasta ennakkovaikuttamisesta ja kansallisesta koordinaatiosta. Osoituksena tästä suuri valiokunta sisällytti mietintöönsä kannanoton, jossa "eduskunta edellyttää, että valtioneuvostolla on valmiudet ennakollisesti vaikuttaa erityisesti komission tulevien lainsäädäntöaloitteiden sisältöön ja tähän työhön on ohjattava riittävät resurssit". Eduskunta hyväksyi valiokunnan ehdotuksen kannanotoksi valtioneuvoston selonteon VNS 7/2020 vp johdosta 29.10.2021 pidetyssä täysistunnossa.  

Suuren valiokunnan esille nostama ja eduskunnan hyväksymä huoli on ollut perusteltu erityisesti kysymyksessä EU:n kestävän rahoituksen taksonomiasta ja ilmastoa koskevasta delegoidusta säädöksestä (valtioneuvoston selvitys E 120/2021 vp).  

Tässä kotimaisen metsätalouden ja -teollisuuden kannalta kriittisen tärkeässä kysymyksessä hallituksen toiminta ja edunvalvonta on epäonnistunut.  

Ensinnäkin hallituksen kannanmuodostus asiassa kesti luvattoman pitkään. Komissio julkaisi esityksensä jo viime keväänä, ja lopullinen päätös tehdään muutaman viikon päästä, kun asiasta pi-täisi päättää jäsenmaiden kesken. Hidastelullaan hallitus menetti tärkeän EU-edunvalvonnan paikan vaikuttaa muihin jäsenvaltioihin ja komissioon nähden. Kuvaavaa oli, että hallituksen kanta taksonomiaan oli auki, kun asiasta vastaava komissaari Mairead McGuinness vieraili Suomessa pari viikkoa sitten. 

Kaiken lisäksi hallituksen rivit hajosivat lopullisen taksonomiapäätöksen yhteydessä. Hallitus-puolueet vihreät ja vasemmistoliitto eivät tue oman hallituksensa linjaa, eikä pääministeri ole pystynyt saamaan hallitusryhmiä yhtenäisen kannan taakse. Käytännössä hallituksemme toimii tässä kysymyksessä vähemmistöhallituksena luottaessaan suomalaista metsäelinkeinoa ja metsäteollisuuden edellytyksiä puolustavan opposition tukeen eduskunnassa.  

Edellä esitetyn perusteella kannustamme hallitusta korjaamaan EU-politiikkansa suuntaa. On tärkeää, että Suomella on yhtenäinen viesti komission ja jäsenmaiden suuntaan erityisesti kriittisen tärkeissä kysymyksissä. Yhtä lailla on tärkeää huolehtia siitä, että Suomi palaa korkean ennakkovaikuttamisen tasoon. 

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitämme,

että lausuntonaan suuri valiokunta ilmoittaa, että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan, ja katsoo, että Suomen tulee äänestää delegoitua säädöstä vastaan, ilmaisten samalla huolensa ennakkovaikuttamisen tasosta ja oikea-aikaisen kannanmuodostuksen tärkeydestä. 
Helsingissä 26.11.2021
Anne-Mari Virolainen kok 
 
Heikki Autto kok 
 
Ville Kaunisto kok 
 
Matias Marttinen kok 
 
Sinuhe Wallinheimo kok 
 
Sari Essayah kd 
 
Jani Mäkelä ps 
 
Ritva Elomaa ps 
 
Olli Immonen ps 
 
Lulu Ranne ps 
 
Jenna Simula ps 
 

Eriävä mielipide 2

Perustelut

EU:n taksonomia-asetusta tarkentava delegoitu säädös luo vapaaehtoisesti noudatettavat kriteerit rahoitusvirtojen ohjaamiseksi ilmaston kannalta kestävällä tavalla. Itse asetus on tullut voimaan heinäkuussa 2020. 

Luokituksen ulkopuolelle jääminen ei tarkoita, että toiminta olisi kiellettyä tai leimattu saastuttavaksi tai että toiminnalle ei voisi saada rahoitusta. 

Suomi on sitoutunut kunnianhimoisiin kansallisiin ilmastotavoitteisiin ja toimiessaan EU:n ministerineuvoston puheenjohtajamaana vei läpi päätöksen EU:n ilmastotavoitteiden kunnianhimon tason nostamisesta. Osana Pariisin ilmastosopimusta Suomi on sitoutunut myös yksityisten rahavirtojen ohjaamiseen tukemaan ilmastotavoitteita. 

Myös rahoitusmarkkinatoimijat ovat pitkään toivoneet yhtenäisiä, tieteeseen perustuvia kriteerejä kokonaisuutena kestävämmille vihreän kehityksen sijoituskohteille. 

Delegoitu säädös taksonomian ilmastokriteereistä on ensimmäinen askel kestävyysluokittelun luomiseksi. 

Päästöjen vähentämisen tulee olla taksonomian ilmastoa koskevien tavoitteiden arviointikriteereiden perusta. Delegoidun säädöksen tekniset arviointikriteerit tukevat taksonomia-asetuksen ilmastonmuutoksen hillintää koskevia ympäristötavoitteita. 

Pidämme arviointikriteerien kunnianhimon tasoa osin matalana. Delegoidun säädöksen "ei merkittävää haittaa" -kriteerit perustuvat pääosin olemassa olevaan lainsäädäntöön ja ovat siten minimitasoa. Näistä puutteista huolimatta pidämme tärkeänä, että delegoitu säädös hyväksytään. 

Taksonomian etenemisellä on suuri merkitys koko kestävän rahoituksen sääntelyn kokonaisuudelle, toisin sanoen yksityisten rahavirtojen ohjaamiselle ilmastokriisin ja luontokadon ratkaisemiseen, kiertotalouden edistämiseen sekä ilman, veden ja maaperän saastumisen vähentämiseen. 

Delegoitu säädös taksonomian ilmastokriteereistä on ensimmäinen askel rahoituksen kestävyysluokittelun luomiseksi, ja sitä on mahdollista myöhemmin päivittää vastaamaan paremmin Pariisin sopimuksen mukaisesti kiristyviin ilmastotavoitteisiin. 

Taksonomian uskottavuus edellyttää, että arviointikriteerien kokonaisuuteen otetaan mukaan vain todistetusti ilmastonmuutoksen hillintää tai ilmastonmuutokseen sopeutumista tukevia toimia. Kriteerien on voitava olla lainsäädäntöä tiukempia, muuten koko taksonomia menettää merkityksensä. 

Kestävän rahoituksen tulee olla mahdollisimman yhteensopiva muiden Euroopan vihreän kehityksen ohjelman kokonaisuuksien kanssa. Sen tulee tukea vuodelle 2050 sovitun EU:n ilmastoneutraaliustavoitteen ja EU:n biodiversiteettistrategian tavoitteiden saavuttamista. 

Ilmastoa koskevasta delegoidusta säädöksestä äänestetään neuvostossa vahvistetun määräenemmistön mukaisesti. Säädöksen kaataminen vaatii vähintään 72 % neuvoston jäsenistä, ja lisäksi vastustavien maiden väkiluvun on oltava vähintään 65 % EU:n väestöstä. Valtioneuvoston EU-sihteeristöltä saatujen arvioiden mukaan säädöksen kaatuminen on epätodennäköistä. 

Toisin sanoen delegoidun säädöksen kumoamista ajava kanta ei tosiasiallisesti vaikuttaisi säädöksen sisältöön tai sen hyväksymättä jättämiseen. 

Jos delegoitu säädös kumottaisiin, se vaikuttaisi kielteisesti Suomen ja EU:n ilmastotavoitteiden sekä Pariisin sopimuksen toteuttamiseen. 

Tässä vaiheessa delegoitua säädöstä vastaan äänestäminen ei myöskään edistäisi Suomen EU-vaikuttamista, koska olemme taksonomia-asetuksen valmistelun yhteydessä olleet mukana hyväksymässä komissiolle oikeuden delegoitujen säädösten antamiseen emmekä siinä yhteydessä ole vaatineet delegoinnin sisällön rajaamista. 

Katsomme, että delegoidun säädöksen kumoamista ajava linja on Suomen etujen vastainen ja aiheuttaa haittaa ilmastotavoitteiden toteutumiselle ja luo kuvan, ettei Suomi tue ajatusta taloudellisen ohjauksen kokonaiskriteeristöstä, jonka tavoitteena on varmistaa, että voimme vastata ilmasto-, ympäristö- ja biodiversiteettihaasteisiimme myös taloudellisesti kestävien investointien kautta. 

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitämme,

että suuri valiokunta valtioneuvoston kannasta poiketen katsoo, että Suomen tulee tukea EU:n taksonomia-asetuksen (EU 2020/852) nojalla annettavan, ilmastoa koskevan delegoidun säädöksen hyväksymistä. 
Helsingissä 26.11.2021
Satu Hassi vihr 
 
Iiris Suomela vihr 
 
Merja Kyllönen vas 
 
Inka Hopsu vihr