Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 11 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger ekonomiutskottets betänkande EkUB 13/2020 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakiesitys ei ole näitä korona-ajan lakeja vaan paremminkin perustuu yhteiseurooppalaiseen sääntelyyn siitä, miten kuluttajansuojaviranomaiset voivat tehdä yhteistyötä, ja jotta yhteistyötä voidaan tehdä, niin eri maiden kuluttajansuojaviranomaisilla täytyy tietysti olla käytössään vähintään se yhteneväinen minimityökalupakki siitä, miten kuluttajaa suojataan.
Palaamme näihin korona-ajan toimenpiteisiin tarkemmin varmasti tuossa seuraavassa mietinnössä, joka sitten koskee konkreettisemmin tätä suomalaista kuluttajansuojalakia. Mutta olisin toki, arvoisa puhemies, ehkä toivonut hallitukselta nyt sitten tässä koronatilanteessa nopeampaa reagointia, ja miksei tämä nyt sitten jää tästä kriisin jälkeen hautumaan, että miten asiaa tulisi tulevaisuutta varten korjata. Kun suomalaiseen ikääntyvään väestöön kohdistuu enenevässä määrin erilaisia huijausyrityksiä ja suoranaisia petoksia, niin näihin pitäisi kyllä kuluttajaviranomaisella ja viranomaisilla ylipäätään olla enemmän työkaluja puuttua.
Tietenkin erittäin valitettavana pidän tätä: Kun nyt tässä koronatilanteessa on iäkästä väestöä jouduttu suojaamaan erityistoimenpitein, kehotuksin yli 70-vuotiaitten osalta pysytellä tällaisissa karanteeninomaisissa olosuhteissa, niin tilanne on varmasti ollut monin tavoin hämmentävä ja pelottavakin. Kun monet kunnat ja kaupungit ovat esimerkiksi erittäin asiallisesti organisoineet apua ja tukea sinne karanteeninomaisiin olosuhteisiin, vaikkapa soittojen muodossa on kysytty kuulumisia ja on kysytty, tarvitaanko vaikka asiointiapua ja niin edelleen, niin huijarit ovat valitettavasti sitten lähteneet tähän samaan mukaan, esittäytyneet toimivansa esimerkiksi viranomaisen nimissä, pyrkineet tulemaan koteihin, ja sieltä on sitten anastettu, tai muuten on huijattu näitä iäkkäitä ihmisiä. Pidän tätä erittäin paheksuttavana toimintana, ja sitä mietin, olisiko tähän tilanteeseen pitänyt säätää vaikkapa kovempaa rikosoikeudellista vastuuta niille, jotka tällaista pandemiatilannetta ja tätä iäkkään väestön erityisen haavoittuvaa asemaa tässä tilanteessa pyrkivät tällä tavoin petoksellisesti hyväksikäyttämään. Se on erittäin paheksuttavaa, ja mielestäni tässä nyt lainvalmistelijoiden tuolla ministeriöissä ja meidän lainsäätäjinä täällä eduskunnassa tulisi olla tilanteen tasalla. Mutta on hyvä, että tämä lainsäädäntö joka tapauksessa etenee.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 2, 4 och 6—16 i proposition RP 54/2019 rd enligt betänkandet. Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1, 3 och 5 i proposition RP 54/2019 rd samt lagförslag 1, 2 och 3 i proposition RP 10/2020 rd sammanförda enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.