Senast publicerat 04-06-2021 18:59

Punkt i protokollet PR 79/2015 rd Plenum Torsdag 10.12.2015 kl. 16.02—3.07

27. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till ändring av bokföringslagen och vissa lagar som har samband med den samt en ny lag om offentliggörande av sådana betalningar till myndigheter som gjorts av företag som är verksamma i utvinningsindustrin eller inom avverkning av naturskog

Regeringens propositionRP 89/2015 rd
Utskottets betänkandeEkUB 16/2015 rd
Första behandlingen
Andre vice talman Paula Risikko
:

Ärende 27 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger ekonomiutskottets betänkande EkUB 16/2015 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen. 

Debatt
2.15 
Arto Pirttilahti kesk :

Arvoisa rouva puhemies! Tämän lakiesityksen pohjana ovat EU-direktiivin muutokset, eli kirjanpitolaki muutetaan vastaamaan tilinpäätösdirektiiviä ja myös tapahtunutta kirjanpidollisten menetelmien teknologista kehitystä. Muutokset on pyritty tekemään niin, ettei voimassa olevaa sääntelyä tai lain rakennetta ole tarpeettomasti muutettu. 

Talousvaliokunnassa käsiteltiin asiaa ja nähtiin, että tässä on hyvin huomioitu tämä pien- ja mikroyritysten hallinnollisen taakan vähentäminen ja direktiivin sallimia joustoja hyödynnetty tinkimättä kuitenkaan tilinpäätöskäsittelyn keskeisistä tavoitteista eli oikean ja riittävän kuvan antamisesta. Pien- ja mikroyrityksille suunnatuista joustoelementeistä mainittakoon liikkeen- ja ammatinharjoittajien vapauttaminen tilinpäätöksen laatimisvelvollisuudesta, luopuminen paperisesta tasekirjasta, muutokset pääomalainan esitystapaan taseessa sekä erillinen asetus pien- ja mikroyritysten tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista. 

Sitten sanotaan, että EU tuo lisää byrokratiaa, mutta tässä on mahtava kohta, eli näitä pien- ja mikroyritysten kokorajoja on nostettu huomattavasti, mikä sitten keventää pien- ja mikroyritysten kirjanpitovelvoitteita ja myös tilintarkastusvelvoitteita. 

Eli kaikkinensa tässä voi todeta, niin kuin valiokuntakin toteaa, että lähtökohtaisesti tässä on kyse sääntelyn selkeyttämisestä ja hallinnollisen taakan vähentämisestä, mikä on yksi tämän hallituksen tavoitteista eli byrokratian purku. 

Valiokunnassa keskustelutti eniten tämä murrettu tilikausi, eli hallituksen esityksessä oli, että ammatinharjoittajan tilikausi olisi aina yksi vuosi, mutta tässä on muutosesityksenä siten, että kun katsottiin yleisperusteluita, niin talousvaliokunta esittää sääntelyä muutettavaksi siten, että on mahdollisuus myös murrettuun eli kalenterivuodesta poikkeavaan tilikauteen. Se tarkoittanee sitä, että jos henkilöyritys pitää kaksinkertaista kirjanpitoa, niin he voivat määritellä oman tilikautensa, mutta yksinkertaisen kirjanpidon tilikausi aina on yksi vuosi, kalenterivuosi. 

Toinen kohta, arvoisa rouva puhemies, oli tämä, mitenkä suhtaudutaan tilintarkastukseen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen osalta. Siinä päädyttiin lausumaan, ja tämä lausuma viittaa siihen, että tulevassa tilintarkastuslaissa tämä tulisi huomioida, eli valiokunnan lausumaehdotus on, että eduskunta edellyttää, että tilintarkastuslain muuttamista koskevassa hallituksen esityksessä tehdään tarvittavat muutokset lainsäädäntöön siten, että varsinaisen tilintarkastuksen kohteena voi olla yksinomaan tilinpäätös ja toimintakertomukseen kohdistetaan vain direktiivien edellyttämät toimet. Tämä tilintarkastuslaki tulee ensi kevään aikana käsittelyyn. 

Lisäksi tämän kirjanpitolain ohessa on vielä puunkorjuuta aarniometsissä harjoittavien yritysten viranomaisille suorittamien maksujen julkistaminen ja siihen perustettu erillislaki, joka on myös sitten tämän liitteenä. 

Mietintö oli tästä asiasta yksimielinen. 

Riksdagen avslutade den allmänna debatten. 

Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1—6 i proposition RP 89/2015 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.