Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä säädetään Puolustusvoimien turvaamistehtävistä eli Puolustusvoimien suorittamista henkilösuojaustehtävistä sekä Puolustusvoimien erityisen omaisuuden kuljetusten koskemattomuuden suojaamisesta muualla kuin Puolustusvoimien hallinnassa olevalla alueella. Tarpeen tälle esitykselle asettavat Suomen muuttunut turvallisuusympäristö sekä tiivistynyt kansainvälinen puolustusyhteistyö.
Puolustusvoimilla on kyllä riittävät valtuudet suojata toimintaansa omilla, Puolustusvoimien hallussa olevilla alueillaan. Tällä hetkellä ongelma on se, että kun Puolustusvoimat esimerkiksi siirtää materiaaliaan toimipisteiden välillä tai valmiuden tehostamistilanteessa hajauttaa materiaalia, niin Puolustusvoimien tulee turvautua joko poliisin virka-apuun tai äärimmäisessä tapauksessa siviiliyritysten turvallisuuspalveluihin. Tällä hetkellä Puolustusvoimilla ei ole mahdollisuutta suorittaa Puolustusvoimien alueiden ulkopuolella turvaamistehtäviä ilman nimenomaista virka-apupyyntöä poliisille. Tämä kaipaa muutosta.
Hallituksen esityksen mukaan Puolustusvoimien suorittamaa turvaamistehtävää koskevaa toimivaltasääntelyä täsmennettäisiin sekä laajennettaisiin Puolustusvoimien hallinnassa olevien alueiden ulkopuolella. Lisäksi puolustusministeriölle säädettäisiin toimivalta antaa asetus Puolustusvoimien erityissuojattavista kohteista.
Voimassa olevan lainsäädännön mukaan Puolustusvoimat huolehtii kansainvälisten järjestöjen edustajien sekä muiden valtioiden korkeimman sotilasjohdon vierailujen turvajärjestelyistä mutta vain Puolustusvoimien hallussa olevalla alueella. Nykyisen lain perusteella Puolustusvoimien virkamiehillä on turvaamistehtävän edellyttämät toimivaltuudet vain Puolustusvoimien pysyvässä hallinnassa olevilla alueilla. Puolustusvoimien alueiden ulkopuolella toimivaltainen viranomainen turvaamistehtävissä on pääosin poliisi ja tietyissä tilanteissa Rajavartiolaitos.
Puolustusvoimien henkilösuojaustehtävällä tarkoitetaan Puolustusvoimien henkilöstön, Puolustusvoimien vieraana olevien toisen valtion sotilasjohtoon kuuluvien tai kansainvälisiä järjestöjä edustavien erityistä suojelua tarvitsevien henkilöiden turvallisuuden suojaamista. Kansankielellä henkilösuojaustehtävä sisältää henkivartijatehtävän sekä suojeltavan henkilön turvallisuuden takaamisen majoituspaikassa vuorokauden ympäri.
Puolustusvoimien erityisen omaisuuden kuljetusten koskemattomuuden suojaamisella tarkoitetaan normaalia korkeampaa suojaa edellyttävän materiaalin siirtojen suojaamista Puolustusvoimien alueiden välillä. Kuljetettava materiaali on Puolustusvoimien materiaalia, joka on määritelty erikoiskäsiteltäväksi maanpuolustuksen, operatiivisen käytettävyyden, rahallisen arvon, vaikean saatavuuden, rikolliseen käyttötarkoitukseen soveltuvuuden, julkisuuskuvan, maineenhallinnan tai vaarallisuuden johdosta. Kuljetuksen suojelemistehtävään kuuluvat myös kuriiritehtävät, joilla tarkoitetaan tiettyjen asiakirjojen kuljettamista.
Hallituksen esityksen mukaan Puolustusvoimien turvaamistehtäviä suorittaisi erityisen koulutuksen saanut Puolustusvoimien virkamies, josta käytetään nimitystä turvamies. Henkilösuojaustehtävässä turvamiehellä olisi käytössään hätävarjelun kaltainen toimivaltuus. Puolustusvoimien erityisen omaisuuden kuljetusten suojaamisessa käytössä olisivat kuljetusten välittömässä läheisyydessä ensinnäkin oikeus eristää, sulkea tai tyhjentää yleisesti käytetty paikka tai alue taikka kieltää tai rajoittaa liikkumista siellä, jos se on välttämätöntä erityisen omaisuuden koskemattomuuden suojaamiseksi, toiseksi oikeus poistaa paikalta henkilö, jos hänen uhkaustensa tai muun käyttäytymisensä perusteella on todennäköistä, että hän syyllistyisi Puolustusvoimien erityiseen omaisuuteen kohdistuvaan rikokseen, ja kolmanneksi oikeus ottaa kiinni henkilö, jos paikalta poistaminen on todennäköisesti riittämätön toimenpide eikä Puolustusvoimien erityiseen omaisuuteen kohdistuvaa rikosta voida muuten estää taikka häiriötä tai vaaraa muuten poistaa. Kiinniottamisesta olisi välittömästi ilmoitettava poliisille.
Materiaalikuljetusten suojaamistehtävissä turvamiehellä olisi käytössään kulloisenkin tehtävän kannalta riittävät voimankäyttövälineet sekä suojavarusteet. Puolustusvoimien suojaamistehtävien suorittamista edeltäisi yhteistoiminta poliisin kanssa. Puolustusvoimille on säädetty tietyissä tapauksissa poikkeustoimivalta suorittaa hallinnonalan sisäisesti viranomaistarkastuksia kohteissa, jotka on määritelty maanpuolustuksen kannalta salassa pidettäviksi. Vastaisuudessa maanpuolustuksen kannalta salassa pidettävistä kohteista käytettäisiin nimitystä "maanpuolustuksen kannalta erityissuojattavat kohteet", mikä kuvaisi paremmin kohteiden suojaamiseksi tehtävää toimintaa. Kohteista ja niihin sovellettavista käytännöistä säädettäisiin puolustusministeriön asetuksella, mikä selkeyttäisi toimivallan jakoa yleistoimivallan nojalla kohteita tarkastavien viranomaisten ja Puolustusvoimien viranomaisten välillä nykyisestä. Tämä selkeyttää Puolustusvoimien ja muiden viranomaisten välistä toimivallan jakoa.
Arvoisa puhemies! Kaikkiaan tällä hallituksen esityksellä parannetaan Puolustusvoimien suoriutumista sen lakisääteisistä tehtävistä. Suureen reserviin perustuva puolustusratkaisu edellyttää, että tarvittaessa jo normaalioloissa joukkoja voidaan perustaa hajautetusti. Olisi viranomaisen resurssien väärinkäyttöä, mikäli siinä tilanteessa edellytettäisiin poliisin virka-apua Puolustusvoimien materiaalin suojaamiseksi.