Perustelut
Valiokunnan kannanotot puolustus- ja turvalliusuusalan hankintoja
koskevaan direktiiviehdotukseen
Komission 5.12.2007 julkaisemaan tiedonantoon, jota valiokunta
on käsitellyt lausunnossaan (PuVL 5/2008
vp), sisältyy kaksi direktiiviehdotusta (KOM
(2007) 766 lopullinen, KOM (2007) 765 lopullinen). Valiokunta keskittyy tässä lausunnossaan
käsittelemään näiden kahden
direktiiviehdotuksen sisältöä.
Saadun selvityksen mukaan komission tavoitteena on puolustus-
ja turvallisuusalan hankintadirektiivillä lisätä kilpailua
ja yritysten tasavertaista kohtelua sisämarkkinoilla puolustus-
ja turvallisuussektorilla. Puolustustarvikkeiden julkisten hankintojen
arvo unionimaissa oli vuonna 2005 noin 26 miljardia euroa. Muista
jäsenvaltioista tehtyjä hankintoja oli tästä kokonaisuudesta
3,4 miljardia euroa. Puolustusteollisuusyritysten liikevaihdosta
56 % tuli kotimarkkinoilta, 25 % muista unionimaista
ja 19 % EU-alueen ulkopuolelta. Direktiivin soveltamisalaan
kuuluvat ehdotuksen mukaan ne puolustusalan tavarat, palvelut ja
rakennusurakat, joiden hankinnassa jäsenmaa ei katso tarpeelliseksi
käyttää EY:n perustamissopimuksen 296
artiklaa.Artikla 296: Tämän sopimuksen määräykset
eivät estä soveltamasta seuraavia sääntöjä:
a) mikään jäsenvaltio ei ole velvollinen
antamaan tietoja, joiden ilmaisemisen se katsoo keskeisten turvallisuusetujensa vastaiseksi;
b) jokainen jäsenvaltio voi toteuttaa toimenpiteet, jotka
se katsoo tarpeellisiksi keskeisten turvallisuusetujensa turvaamiseksi
ja jotka liittyvät aseiden, ammusten ja sotatarvikkeiden
tuotantoon tai kauppaan; nämä toimenpiteet eivät
kuitenkaan saa heikentää sellaisten tuotteiden
kilpailun edellytyksiä yhteismarkkinoilla, joita ei ole
tarkoitettu nimenomaan sotilaalliseen käyttöön.
2. Neuvosto voi yksimielisesti komission ehdotuksesta muuttaa luetteloa, jonka
se on vahvistanut 15 päivänä huhtikuuta
1958 tuotteista, joihin sovelletaan 1 kohdan b alakohtaa.
Tähän saakka pääosa jäsenmaiden
puolustusviranomaisten hankinnoista on ollut sisämarkkinasääntöjen
ulkopuolella 296 artiklan käyttämisen takia. Kyseinen
artikla on luonteeltaan poikkeussäännös,
mutta komission mielestä sen laaja-alainen soveltaminen
heikentää oleellisesti eurooppalaisten puolustusvälinemarkkinoiden avoimuutta
ja kehittämistä jäsenmaiden välillä.
Asiantuntijakuulemisessa tuotiin esiin, että artiklan
296 laajan soveltamisen lisäksi nykyiset hankintadirektiivit
soveltuvat huonosti puolustusalan hankintoihin. Saadun selvityksen
mukaan puolustus- ja turvallisuusalan hankintadirektiivin valmisteluprosessissa
on pohjana käytetty nykyistä hankintadirektiiviä (2004/18/EY).
Komission direktiiviehdotus sisältää kehittämisehdotuksia
neuvottelumenettelyksi, jonka kautta prosesseihin haetaan avoimuutta.
Lisäksi siihen sisältyvät erityissäännöt
tietosuojaa ja huoltovarmuutta koskien.
Saadun selvityksen mukaan lakia julkisista hankinnoista (347/2008)
ei sovelleta lain 7 §:n 1 ja 2 kohdan mukaan hankintoihin,
jotka ovat salassa pidettäviä tai joiden toteuttaminen
edellyttää lakiin perustuvia erityisiä turvatoimenpiteitä taikka
jos valtion keskeiset turvallisuusedut sitä vaativat. Edelleen
soveltamisen ulkopuolelle rajataan hankinnat, joiden kohde soveltuu
pääasiassa sotilaskäyttöön.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rajankäynti sotilaallisiin hankintoihin
on kuulunut puolustushallinnon hankintojen osalta puolustusministeriölle.
Puolustusministeriö on tehnyt asiasta yleisluontoisen päätöksen
vuonna 1995. Tällöin on tulkittu, että siviilituotteet,
kuten esimerkiksi elintarvikkeet, henkilöautot, tavalliset
tietokoneet ja pääosin myös varusmiesten
vaatetus kuuluu pääosin hankintalain kilpailuttamisen
piiriin. Kansallisen sääntelyn puuttumista on
pidetty puolustusministeriössä epätyydyttävänä tilanteena
ja asiaa selvittämään on asetettu työryhmä vuonna 2006.
Asiantuntijakuulemisessa kävi ilmi, että jos direktiivi
toteutuu ehdotuksen mukaisesti, Suomen kansallista lainsäädäntöä on
tarkistettava ja hankintalakia on täydennettävä.
Vastaostoja direktiiviehdotus ei saadun selvityksen mukaan suoranaisesti
käsittele. Asiaa kuitenkin käsitellään
komission vaikutusarvioinnissa sekä puolustusteollisuustiedonannossa.
Komissio on kritisoinut vastakauppamekanismeja soveltumattomina
sisämarkkinoiden yhteyteen ja pitänyt niitä epäterveenä toimintana myös
puolustushankinnoissa. Valiokunta pitää valtioneuvoston
asiassa esittämää toimintalinjaa hyvänä ja
realistisena. Vastakauppojen käyttö on Suomelle
edelleen tärkeää merkittävissä puolustusvälinehankinnoissa
(arvoltaan vähintään 10 miljoonaa euroa),
eikä Suomi voi tässä vaiheessa luopua
vastakauppaehdosta. Aihepiiriä koskeva harmonisoiva keskustelu
tulisi valiokunnan mielestä ohjata tehtäväksi
Puolustusviraston puitteissa, jonne asia luontevasti kuuluu.
Valiokunta katsoo valtioneuvoston kannan mukaisesti, että direktiivissä säädettävän
kynnysarvon tulisi olla tavaroiden ja palvelujen osalta ehdotettua
133 000 euroa huomattavasti korkeampi. Johdonmukaista olisi
soveltaa samaa kynnysarvoa, josta on saavutettu yhteisymmärrys
Puolustusviraston käytännesääntöjen osalta
eli yhden miljoonan euron rajaa.
Valiokunta korostaa direktiiviehdotuksessa lisäksi
kansallisen huoltovarmuuden merkitystä. Direktiiviin sisältyvät
huoltovarmuutta koskevat järjestelyt ovat Suomen kannalta
oikean suuntaisia. Valiokunta huomauttaa, että elinvoimainen
kotimainen puolustusteollisuus on materiaalisen huoltovarmuuden
tärkeä osa.
Yhteenvetona direktiiviehdotuksesta ja sen sisällöstä valiokunta
toteaa, että siihen sisältyy potentiaalisesti
paljon hyödyllisiä elementtejä. Samalla
valiokunta kuitenkin huomauttaa, että direktiiviehdotuksen
soveltamisala (1 artikla) on epäselvä ja sitä tulee
käsittelyn aikana pyrkiä tarkentamaan. Artiklan
1 a kohdan mukainen muotoilu sisältää viittauksen
vuodelta 1958 peräisin olevaan tavaralistaan, jota ei ole
koskaan julkistettu virallisesti ja josta on olemassa lukuisia eri
versioita.
Direktiivin konkreettista sisältöä koskeva neuvotteluprosessi
on vasta alkutekijöissään. Asiantuntijakuulemisessa
tuotiin esiin, että mahdollinen lopputilanne voisi olla
sellainen, jossa osa hankinnoista suoritettaisiin jatkossakin ei-julkisten
hankintojen direktiivin mukaan, osan hankinnoista kattaisivat Puolustusviraston käytännesäännöt,
puolustus- ja turvallisuusvälinehankintadirektiivi kattaisi
tietyn kokonaisuuden ja siviilihankintadirektiivi kattaisi loput hankinnoista.
Valiokunta huomauttaa, että eri direktiivien ja käytännesääntöjen
kautta toteutettavien hankintojen rajapinnat ovat epäselvät. Suomen
kannalta on erityisen tärkeää, että kansallinen
linja on johdonmukainen sekä hallitustenvälisessä,
vapaaehtoisuuteen perustuvassa markkinoiden vapauttamisessa että komissiovetoisessa
prosessissa.
Valiokunnan kannanotot sisäisten siirtojen direktiiviin
Saadun selvityksen mukaan direktiivialoite on ensimmäinen
yhteisötason lainsäädäntöaloite ehdotuksen
alalla. Jäsenvaltioissa sovelletaan nykyään
kansallisia lupamenettelyjä (27 erilaista mekanismia) puolustusmateriaalin
viennissä. Kansalliset lupamenettelyt poikkeavat toisistaan
huomattavasti. Komissio esittää yleislupajärjestelmää EU:n
sisäisiin siirtoihin nykyisten erillisten kansallisten
lupamenettelyjen sijaan. Myönnetyt yleisluvat olisivat
sisämarkkinaperiaatteiden mukaisesti voimassa koko yhteisön alueella.
Nykyään käytössä olevissa
kansallisissa lupamenettelyissä luvat myönnetään
pääsääntöisesti tapauskohtaisesti
yksittäisille siirroille.
Komission vuonna 2005 teettämän tutkimuksen
mukaan lupien käsittelyn välittömät
kustannukset ovat 434 miljoonaa euroa vuodessa. Lisäksi
sisäisten siirtojen välillisiksi kustannuksiksi
arvioitiin 2,73 miljardia euroa vuodessa. Vuosittaisten siirtojen
määrä tutkimuksessa koko yhteisön
alueella oli 11 400. Suomen osuus EU:n sisäisistä myönnetyistä luvista
on saadun selvityksen mukaan noin 1,0—1,5 prosenttia. Direktiivi
helpottaisi toteutuessaan merkittävästi myös
suomalaisyritysten toimintaa, sillä useat suomalaiset yritykset
pyrkivät alihankkijoiksi suurille eurooppalaisille puolustusjärjestelmätoimittajille.
Erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten osalta nykyinen lupaprosessi
on raskas.
Komissio pyrkii lupamenettelyjen yksinkertaistamisella ja harmonisoimisella
parantamaan puolustusteollisuuden toimintaedellytyksiä,
lisäämään eurooppalaisen puolustusteollisuuden kilpailukykyä ja
parantamaan huoltovarmuutta vahvistamalla luottamusta puolustusmateriaalin viiveettömään
saatavuuteen EU:n jäsenmaiden puolustusvoimien ja puolustusteollisuuden
käyttöön.
Valiokunta pitää komission esittämiä tavoitteita
direktiivin osalta oikeansuuntaisina. Positiivista on saadun selvityksen
mukaan myös se, että toimenpiteet edistäisivät
osaltaan suomalaisten yritysten tuotteiden vientimahdollisuuksia
nopeuttamalla puolustustarvikevientiin liittyvien lupien saamista
yhteisön sisäisissä siirroissa.
Direktiivin soveltamisalaan kuuluisivat kaikki EU:n yhteisen
puolustustarvikeluettelon sisältämät
tuotteet mukaan lukien alajärjestelmät, komponentit,
varaosat, teknologian siirto, kunnossapito ja korjaus. Lisäksi
jäsenvaltioilla olisi mahdollisuus tehdä kansallisia
lisäyksiä tuoteluetteloon, jos tuotteiden siirrot
yhteisön sisällä aiheuttaisivat riskejä.
Puolustustarvikkeiden maastaviennistä, kauttakuljetuksesta
ja välityksestä on Suomessa säädetty
maastavientilaissa ja maastavientiasetuksessa, suuntaviivoissa sekä puolustustarvikkeiden
maastaviennistä ja kauttakuljetuksesta annetun asetuksen
täytäntöönpanosta annetussa
puolustusministeriön päätöksessä.
Direktiiviehdotuksen täytäntöönpano
edellyttäisi saadun selvityksen mukaan muutoksia ainakin
osaan näistä säädöksistä.
Voimassa olevan lainsäädännön
perusteella puolustustarvikkeiden viennille EU-jäsenvaltioihin
ei ole lähtökohtaisesti ulko- ja turvallisuuspoliittista
estettä, ellei vastaanottajamaan olosuhteista muuta johdu.
Muiden kuin puolustustarvikkeiden maastavientiä, kauttakuljetusta ja
välitystä koskevista yleisistä suuntaviivoista annetun
valtioneuvoston päätöksen (1000/2002) osalta
arvio tehdään tapauskohtaisesti.
Direktiivin hyväksyminen johtaisi valiokunnan saaman
selvityksen mukaan käytännössä siihen,
että EU:n sisäisissä siirroissa siirryttäisiin asteittain
alkuperäisessä jäsenvaltiossa tehtävästä tapauskohtaisesta
etukäteisvalvonnasta yleiseen jälkikäteisvalvontaan.
Myönnetyt yleisluvat olisivat sisämarkkinaperiaatteiden
mukaisesti voimassa koko yhteisön alueella. Ehdotetussa yleislupajärjestelmässä tuotteet
voisivat liikkua yleisluvan ehtojen mukaisesti koko EU:n alueella
ja jälleenvientilupa edellytettäisiin vasta, kun tuote
vietäisiin EU:n ulkopuolelle.
Yhteenvetona direktiivistä valiokunta arvioi, että vientilupamenettelyjen
harmonisoinnilla voitaisiin parantaa puolustusteollisuuden toimintaedellytyksiä EU:n
jäsenvaltioiden rajat ylittävässä yhteistyössä.
Saadun selvityksen mukaan direktiiviehdotuksen konkreettisia hyötyjä olisivat
kilpailukyvyn parantuminen, toimitusvarmuuden lisääntyminen
ja kustannussäästöt lupamenettelyn yksinkertaistuessa.
Suunniteltu sääntely tukisi lisäksi eurooppalaisen
huoltovarmuuden kehittämistä lisäämällä luottamusta puolustusmateriaalin
viiveettömään saatavuuteen EU:n jäsenmaiden
puolustusvoimien ja puolustusteollisuuden käyttöön.
Tätä tavoitetta on pidettävä Suomen
näkökulmasta erityisen tervetulleena.
Keskeinen kysymys, johon valiokunnan mielestä direktiivin
jatkovalmistelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota,
on siirtojen jäljitettävyys. Vastuu mahdollisten
jälleenvientiehtojen tarkistamisesta siirtyisi järjestelmän
myötä nykyistä järjestelmää vahvemmin
vientilupaa hakevalle yritykselle. Vientilupaa EU-alueen ulkopuolelle
haettaessa yrityksen olisi vahvistettava, että se noudattaa
alkuperämaan asettamia rajoituksia.
Saadun selvityksen mukaan ehdotettuun järjestelmään
ei sisälly mekanismia puolustustarvikesiirtojen ajantasaiselle
jäljittämiselle. Luottamusta lisääviksi
toimiksi ehdotetaan yritysten sertifiointijärjestelmää ja
sitoutumista alkuperäisjäsenvaltion asettamien
vientirajoitusten noudattamiseen. Varsinaiseksi seurantajärjestelmäksi
ehdotetaan yritysten jälkikäteisraportointia.
Tällaista seurantamekanismia ei valiokunnan mielestä voi
pitää riittävänä. Lisäksi
puolustustarvikkeiden toimittajilta tulee edellyttää kirjanpitoa,
jossa vientiselvitysvelvollisuus olisi direktiiviehdotuksen 3 vuoden
sijasta vähintään 10 vuotta.