Perustelut
Yleistä
Euroopan parlamentti esitti lähes 2 000 muutosesitystä komission
esityksiin. Näitä ei ole aikaisemmin saatettu
valtioneuvoston toimesta eduskunnan tietoon, vaikka muutosesitykset
olivat pääosin tiedossa jo tammikuun lopulla ja
niistä äänestettiin Euroopan parlamentissa
maalis-huhtikuussa. Vaikeimmat avoinna olevat kysymykset ovat lainsäädäntöpaketin
sanktioasetuksiin sisällytetty käännetty
määräenemmistöpäätöksenteko,
kysymys eurobondeista sekä päätöksentekojärjestelmä makrotalouden
indikaattoritulostaulujen ja delegoitujen säädösten
osalta.
Aikaisempiin lausuntoihinsa (SuVL 9/2010 vp
SuVL
11/2010 vp) viitaten suuri valiokunta toistaa
myönteisen näkemyksensä ehdotettujen talouspolitiikan
koordinaation tehostamisen keinojen tarpeellisuudesta ja yleisistä perusteista. Valiokunta
yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, että on
ratkaisevan tärkeätä, että asiassa saavutetaan
sellainen lopputulos, joka vahvistaa talouspolitiikan koordinaatiota
ja uudelle lainsäädäntöpaketille
asetettuja tavoitteita.
Suuri valiokunta arvioi, että oikein toteutettuna säädöspaketti
tarjoaa mahdollisuuden palauttaa kansalaisten ja markkinoiden luottamus EU:n
toimielinten talouspoliittiseen suorituskykyyn, ja pitää esitysten
viivytyksetöntä hyväksymistä tärkeänä.
Kaikissa valituissa ratkaisuissa on painotettava EU:n ja euroalueen
talouspolitiikan koordinaation uudistamiselle asetettuja keskeisiä tavoitteita,
joita ovat vakaus- ja kasvusopimuksen ennaltaehkäisevän
osan vahvistaminen, velkakriteerien operationalisointi sekä jäsenvaltioiden
makrovakautta koskevan uuden seurantamenettelyn vahvistaminen. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että säädöspaketin
valmistuminen ei viivästy sellaisten ehdotusten vuoksi,
jotka eivät liity suoraan talouspolitiikan koordinaatioon
vaan Euroopan parlamentin toiveisiin valta-asemansa vahvistamisesta.
Suuri valiokunta toteaa, että neuvottelut ovat varsin
pitkällä ja tässä vaiheessa
valiokunta katsoo perustelluksi ottaa jäljempänä kantaa
vain kysymyksiin eurobondeista ja delegoiduista säädöksistä.
Muilta osin valiokunta viittaa valtioneuvoston jatkokirjelmissä esitettyihin
kantoihin niihin yhtyen.
Eurobondit
Suuri valiokunta katsoo, että Euroopan parlamentin
ehdotusta eurobondeista ei voida hyväksyä. Valiokunta
toteaa, että ehdotus on kaikissa muodoissaan rajattava
ulos keskusteluista nyt käsiteltävään
kokonaisuuteen kuulumattomana. Ehdotus unionin ja sen jäsenvaltioiden
yhteisvastuullisesti liikkeelle laskemista joukkovelkakirjoista — eurobondeista —
jäsenvaltioiden luotonsaannin
välineenä ei liity millään tavalla komission
ehdottaman säädöspaketin sisältöön tai
tavoitteisiin. Eurobondeja voidaan pitää jopa komission
ehdotusten tavoitteiden vastaisina, koska ne heikentävät
yksittäisten jäsenvaltioiden vastuuta omasta rahoitusasemastaan
ja laajentavat samalla perussopimuksille tuntemattomalla tavalla
jäsenvaltioiden yhteisvastuuta.
Suuri valiokunta arvioi edelleen, että eurobondit edellyttäisivät
hyvin vahvaa luottamusta jokaisen unionin jäsenvaltion
sitoutumiseen perussopimuksessa sovittuihin terveen talouspolitiikan
sääntöihin. Komission ehdotus lienee
jo itsessään selkeä osoitus tämän
luottamuksen puuttumisesta.
Delegoidut säädökset
Suuri valiokunta suhtautuu valtioneuvoston tavoin erittäin
kriittisesti Euroopan parlamentin ehdotuksiin antaa komissiolle
toimivaltaa vahvistaa SEUT 290 artiklan mukaisia delegoituja säädöksiä koskien
asetusta makrotalouden epätasapainon ennalta ehkäisemisestä ja
korjaamisesta. Euroopan parlamentin ehdotukset liittyvät
liiallisten tasapainottomuuksien ehkäisemistä koskevaan
uuteen menettelyyn ja siihen liittyvästä tulostaulusta
ja indikaattorilistasta päättämiseen.
Lausunnossaan SuVL 11/2010 vp suuri
valiokunta totesi, että "asetusehdotukseen makrota- louden
epätasapainon ennalta ehkäisemisestä ja korjaamisesta
liittyy edelleen epävarmuutta komission toimesta valittavien
talousindikaattoreiden sisällöstä. Asetusehdotuksen
mukaan poikkeaminen komission asettamista tunnusluvuista johtaisi
puoliautomaattisiin sanktioihin. Asian jatkovalmistelussa olisi
valiokunnan mielestä välttämätöntä,
että komissiolle annettavan, talousindikaattoreiden valintaa
koskevan toimivallan tarkkarajaisuutta lisättäisiin
esimerkiksi ottamalla asetukseen esimerkkejä kysymykseen tulevista
indikaattoreista tai edellyttämällä konsultaatioita
ennen uusien indikaattoreiden käyttöönottoa."
Suuri valiokunta ei ole saanut lopullista selvitystä tästä kysymyksestä.
Valiokunta toteaa kuitenkin, että maakohtaisien tulostaulujen
ja niihin liittyvien ei-sitovien indikaattorien vahvistamisen on
katsottava olevan täytäntöönpanonluonteista,
jolloin siitä tulisi päättää komitologiamenettelyssä.
Valiokunta painottaa, että SEUT 290 artiklan mukaisia delegoituja
säännöksiä tulisi käyttää vain
silloin, kun komissio valtuutetaan antamaan lainsäädännön
luonteisia perussäännöstä täsmentäviä säännöksiä.
Niiden käyttöä ei tule laajentaa ohi
perussopimusten tarkoituksen ja kirjaimen.
Suuri valiokunta arvioi, että suhtautumista delegoituihin
säädöksiin ei voida arvioida pelkkänä toimielimien
välisenä toimivaltakysymyksenä, vaikka
delegoitujen säädösten ehdottaminen johtuneekin
Euroopan parlamentin pyrkimyksistä kasvattaa valtaansa
perussopimuksia muuttamatta. Valiokunta toteaa, että kaikissa ratkaisuissa
on pyrittävä säilyttämään
toimielinten välinen tasapaino. Toimivaltaa ei tule myöskään
suoraan tai epäsuorasti siirtää jäsenvaltioilta
unionille ja Euroopan parlamentille.
On muistettava, että SEUT 290 artiklan mukaiset delegoidut
säädökset ovat uusi Lissabonin sopimuksella
luotu asiaryhmä. Delegoitujen säännösten
osalta päätöksentekomenettelyt ovat vasta
muotoutumassa, joten käytännön kokemuksia
jäsenvaltioiden mahdollisuuksista osallistua ja vaikuttaa
päätöksentekoon ei juuri ole. Delegoitujen
säädösten säätämismenettely
poikkeaa täytäntöönpanoa koskevasta
komitologiamenettelystä, jossa komissiolla on oikeudellinen
velvollisuus kuulla jäsenvaltioiden asiantuntijoita asian
valmisteluvaiheessa.
Suuri valiokunta toteaa, että asian arvioinnissa on
otettava huomioon myös ehdotuksen vaikutukset unionin jäsenvaltioiden
ja unionin välisiin sekä unionin toimielinten
keskinäisiin valtasuhteisiin, joihin valiokunta kiinnitti
huomiota jo lausunnossaan SuVL 9/2010 vp. Delegoitujen säännösten
osalta Euroopan parlamentilla on huomattavasti enemmän
valtaa kuin esimerkiksi komitologiamenettelyssä: sillä on
mahdollisuus hylätä tai hyväksyä perusteluitta
komission esitykset. Käytännössä sillä on
siten varsin merkittävä neuvotteluasema suhteessa
komissioon. Mikäli Euroopan parlamentin esitykset delegoiduista
säädöksistä hyväksyttäisiin,
merkitsisi tämä käytännössä sitä,
että Euroopan parlamentti voisi yhdessä komission
kanssa — ohi jäsenvaltioiden vaikutusmahdollisuuksien — sopia niistä talouden
tunnusluvuista ja ei-sitovista indikaattoreista, joilla ohjataan
jäsenvaltioiden talouspolitiikkaa.
Suuri valiokunta muistuttaa, että säädösehdotukset
jo itsessään mahdollistavat puuttumisen jäsenvaltioiden
suvereenisuuden ytimeen kuuluvaan talouspolitiikkaan. Tämän
vuoksi kaikkiin toimivaltakysymyksiin tulee suhtautua erityisen suurella
varovaisuudella. Euroopan parlamentin aktiiviselle osallistumiselle
yksittäisten jäsenvaltioiden talouspolitiikan
ohjaukseen on kaikissa olosuhteissa saatava kansalaisten hyväksyminen.