Bulgaria ja Romania ovat liittyneet EU:n jäseniksi vuonna 2007 ja Kroatia vuonna 2013. Kunkin valtion Schengen-kelpoisuus arvioidaan erikseen sen liityttyä EU:n jäseneksi. Neuvosto tekee erillisen päätöksen uuden EU:n jäsenvaltion ja muiden jäsenvaltioiden välisten sisärajatarkastusten poistamisesta. Romanian, Bulgarian ja Kroatian osalta tällaista päätöstä ei ole vielä tehty.
Osa Schengenin säännöstöstä sitoo jo nykyisin mainittua kolmea jäsenvaltiota, ja säännöstöä sovelletaan näissä maissa muiden kuin sisärajatarkastusten poistamisen osalta. Neuvosto on jo vuonna 2011 Schengen-arviointiprosessin jälkeen katsonut, että Bulgaria ja Romania täyttävät Schengenin säännöstön noudattamisen tekniset edellytykset. Komissio on maaliskuussa 2021 ilmoittanut, että Kroatia on teknisesti valmis Schengen-jäsenyyteen. Neuvoston päätelmät Schengenin säännöstön täysimääräiseen soveltamiseen tarvittavien edellytysten täyttymisestä Kroatiassa on hyväksytty joulukuussa 2021.
Hallintovaliokunta on aiemmin käsitellyt Schengenin säännöstön täysimääräistä soveltamista Bulgariassa ja Romaniassa lausunnoissaan HaVL 34/2010 vp, HaVL 39/2010 vp, HaVL 11/2021 vp ja HaVL 25/2011 vp. Valiokunta on näissä lausunnoissaan suhtautunut sisärajatarkastusten poistamiseen varauksellisesti ja tuonut esiin muun ohella Bulgarian ja Romanian korruption torjuntaan ja oikeuslaitoksen kehittämiseen liittyviä näkökohtia sekä korostanut oikeusvaltioperiaatteen noudattamista yleisesti ja erityisesti sisäisen turvallisuuden näkökulmasta.
Valiokunta toteaa, että Schengenin arviointi- ja valvontamekanismin tarkoituksena on ylläpitää jäsenmaiden keskinäistä luottamusta ja edistää Schengen-alueen toimintaa varmistamalla, että jäsenmaat noudattavat Schengenin säännöstöä tehokkaasti. Jäsenmaat ja komissio tekevät yhteistyönä arviointeja jäsenmaiden toimista säännöstön eri osa-alueilla (ulkorajavalvonta, poliisiyhteistyö, tietojärjestelmät, viisumipolitiikka ja palautukset).
Schengenin arviointi- ja valvontamekanismia on hiljattain uudistettu. Valiokunta on mekanismin uudistamista koskevaa asetusehdotusta käsitellessään (HaVL 27/2021 vp—U 33/2021 vp) pitänyt tärkeänä Schengen-alueen kokonaisvaltaista kehittämistä. Jäsenmaiden on pystyttävä turvaamaan vapaa ja häiriötön liikkuvuus niille, joille se sopimusten ja lainsäädännön perusteella kuuluu. Vastaavasti tulee kyetä huolehtimaan siitä, ettei vapaata liikkuvuutta hyödynnetä rikollisiin tarkoituksiin tai käytetä oikeudettomasti. EU:n sisäisen turvallisuuden kysymyksissä ja maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa on löydettävä tätä tukevat toimivat ratkaisut. Valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä tehokkaan ulkorajavalvonnan keskeistä merkitystä Schengen-alueen toimivuuden kannalta. Säännöstön puutteellinen täytäntöönpano tai sen laiminlyöminen yhdessä jäsenmaassa voi vaikuttaa kaikkiin muihin jäsenmaihin ja vaarantaa siten koko Schengen-alueen toiminnan.
Valtioneuvoston selvityksen mukaan kaikki EU:n jäsenvaltiot on tärkeää saada uudistetun Schengenin arviointi- ja valvontamekanismin piiriin. Mekanismin avulla voidaan aiempaa paremmin valvoa Schengen-velvoitteiden täytäntöönpanoa kussakin jäsenmaassa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uudistettu arviointi- ja valvontamekanismi mahdollistaa uusien Schengen-maiden arvioinnin vuoden kuluessa siitä, kun kyseiset maat ovat alkaneet noudattaa Schengenin säännöstöä täysimääräisesti. Bulgarian, Romanian ja Kroatian on arvioitu täyttävän Schengenin säännöstön täysimääräisen soveltamisen tekniset edellytykset. Sen lisäksi, että edellytykset täyttyvät kaikilta osin, hallintovaliokunta pitää tärkeänä, että arviointi- ja valvontamekanismin keinoin voidaan tehokkaasti varmistaa mahdollisten puutteiden korjaaminen. Valiokunta voi yhtyä valtioneuvoston selvityksestä ilmenevään toimintalinjaan.