Senast publicerat 01-08-2025 16:58

Betänkande ShUB 11/2025 rd RP 210/2024 rd Social- och hälsovårdsutskottet Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om ordnande av social- och hälsovård

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om ordnande av social- och hälsovård (RP 210/2024 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för betänkande och till grundlagsutskottet och förvaltningsutskottet för utlåtande. 

Utlåtanden

Utlåtande har lämnats av 

  • förvaltningsutskottet 
    FvUU 6/2025 rd
  • grundlagsutskottet 
    GrUU 10/2025 rd

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • minister för social trygghet Sanni Grahn-Laasonen 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • kanslichef Veli-Mikko Niemi 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • jurist Salla Paavilainen 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • regeringsråd Erkki Papunen 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • beredskapsdirektör Pekka Tulokas 
    social- och hälsovårdsministeriet
  • räddningsöverinspektör Tuomas Pylkkänen 
    inrikesministeriet
  • överdirektör Ville-Veikko Ahonen 
    finansministeriet
  • överläkare Juha-Petri Ruohola 
    Försvarsmakten
  • överinspektör Oona Mölsä 
    Regionförvaltningsverket i Södra Finland
  • regionförvaltningsöverläkare Markus Torkki 
    Regionförvaltningsverket i Södra Finland
  • ledande beredskapsexpert Mikko Matikkala 
    Försörjningsberedskapscentralen
  • överdirektör Markus Henriksson 
    Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira)
  • forskarprofessor Hannu Kiviranta 
    Institutet för hälsa och välfärd (THL)
  • ledande sakkunnig Satu Koskela 
    Klient- och patientsäkerhetscentret
  • kontaktchef Hanna Laine 
    Helsingfors stad
  • chefsöverläkare Markku Mäkijärvi 
    HUS-sammanslutningen
  • ansvarig chefsöverläkare Sirpa Rainesalo 
    Birkalands välfärdsområde
  • välfärdsområdesdirektör Ilkka Luoma 
    Norra Österbottens välfärdsområde
  • utvecklingschef Ari Korhonen 
    Finlands Kommunförbund
  • beredskapskoordinator Niina Hirvonen 
    Finlands Röda Kors.

Skriftligt yttrande har lämnats av 

  • justitieministeriet
  • Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet Fimea
  • Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab
  • Mellersta Finlands välfärdsområde
  • Lapplands välfärdsområde
  • Västra Nylands välfärdsområde
  • Norra Savolax välfärdsområde
  • Ålands landskapsregering
  • Hyvinvointiala HALI ry
  • SOSTE Finlands social och hälsa rf
  • Finlands Apotekareförbund rf.

Inget yttrande av 

  • Egentliga Finlands välfärdsområde
  • Försvarsföreningen i Nyland rf.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att lagen om ordnande av social- och hälsovård ändras till den del lagen gäller beredskap och förberedelser samt hantering av störningssituationer under normala förhållanden och av undantagsförhållanden. 

Enligt propositionen ska välfärdsområdena inom ett samarbetsområde för social- och hälsovården även i fortsättningen i samarbetsavtalet mellan välfärdsområdena komma överens om arbetsfördelningen, samarbetet och samordningen mellan välfärdsområdena när det gäller beredskapen. För beredskapen inför nationella och internationella hotbilder föreslås det att social- och hälsovårdsministeriet ska få behörighet för den nationella ledningen av störningssituationer och undantagsförhållanden inom social- och hälsovården. Till stöd för beredningen av beslutsfattandet i anslutning till detta föreslås det att det inrättas en nationell beredskapsgrupp för social- och hälsovård, för vilken varje samarbetsområde utser en ansvarsperson. 

Social- och hälsovårdsministeriet och i förvaltningsstadgorna angivna tjänsteinnehavare i de välfärdsområden som är huvudmän för universitetssjukhus föreslås på de villkor som preciseras i lagen få ledningsansvar inom social- och hälsovården i samarbetsområdet eller nationellt, om det behövs med anledning av störningssituationens omfattning eller sakens brådskande natur eller av någon annan särskild anledning. Ett tydligare ledningsansvar inom samarbetsområdet eller nationellt behövs exempelvis i störningssituationer under normala förhållanden där välfärdsområdet inte har tillräckligt med egna social- och hälsovårdsresurser för att förutse eller hantera situationen. I sådana situationer kan man behöva använda och samordna resurser från flera välfärdsområden eller samarbetsområden. Förslaget gör det möjligt att inleda åtgärder inom social- och hälsovården tillräckligt snabbt i störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden. 

Det har upptäckts brister i beredskapen inom social- och hälsovården vid störningssituationer som drabbar flera välfärdsområden samtidigt och som kräver resurser från fler än ett välfärdsområde. Bristerna framträdde i synnerhet under covid-19-pandemin, då en hotbild oförutsett realiserades i snabb takt och med stor omfattning. De regionala och nationella befogenheter som behövs för ledningen av de gemensamma resurserna är inte vare sig tydliga eller tillräckliga för att bemöta de utrikes- och säkerhetspolitiska hotbilderna. Försvarsmakten förlitar sig så gott som helt på välfärdsområdenas servicesystem inom social- och hälsovården, såväl under normala förhållanden som när krig hotar och under krigstid, vilket kräver att social- och hälsovården kan fungera som en nationell helhet. 

Genom de ändringar som föreslås i propositionen kan man inom social- och hälsovården stärka beredskapen inför sådana störningssituationer enligt den nationella riskbedömningen som omfattar fler än ett välfärdsområde eller hela landet. Samtidigt kan man i fråga om social- och hälsovården till viss del göra det möjligt att uppfylla vissa förpliktelser som Finland ska förbinda sig till i och med anslutningen till Nordatlantiska fördragsorganisationen. 

Den föreslagna lagen avses träda i kraft våren 2025. 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Allmänt

Regeringen föreslår att lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) ändras i fråga om bestämmelserna om beredskap och förberedelser. I propositionen föreslås bestämmelser om samarbetsstrukturer för att skapa och samordna en enhetlig beredskapsplanering inom social- och hälsovården samt för att hantera störningssituationer under normala förhållanden och undantagsförhållanden. På regional nivå ska välfärdsområdena avtala om detta inom samarbetsområdena för social- och hälsovården i ett samarbetsavtal mellan välfärdsområdena. Nationellt anvisas beslutanderätten social- och hälsovårdsministeriet, som tillsätter en nationell beredskapsgrupp för social- och hälsovård. Social- och hälsovårdsministeriet samt de ansvariga tjänsteinnehavare som enligt propositionen anges i förvaltningsstadgan ska ges ledningsansvar inom social- och hälsovården på samarbetsområdesnivå eller nationellt och på de villkor som preciseras i propositionen, om det behövs med anledning av störningssituationens omfattning eller sakens brådskande natur eller av någon annan motsvarande anledning. Propositionen ändrar inte den uppgiftsspecifika lagstiftningen, och de befogenheter som avses i de föreslagna bestämmelserna får enligt propositionsmotiven endast utövas inom ramen för den uppgiftsspecifika lagstiftningen. 

Syftet med de föreslagna ändringarna är att precisera lagstiftningen så att lagen vid störningssituationer och under undantagsförhållanden ger tillräckliga befogenheter för ledning och beslutsfattande som överskrider välfärdsområdesgränserna. Genom ändringarna kan man inom social- och hälsovården förbereda sig bättre på hotbilderna enligt den nationella riskbedömningen. Samtidigt möjliggörs för social- och hälsovårdens del uppfyllandet av de skyldigheter som följer av Finlands fullvärdiga medlemskap i Nato. Propositionen förbättrar möjligheterna att skapa ett enhetligt nationellt system för social- och hälsovårdstjänster med avseende på beredskap och förberedelser. Den möjliggör också en bättre ledning av verksamheten under normala förhållanden och förbättrar förutsättningarna för informationsutbyte och samarbete med och mellan olika aktörer. 

Enligt grundlagsutskottets utlåtande (GrUU 10/2025 rd) kan lagförslaget behandlas i vanlig lagstiftningsordning, men bara om utskottets konstitutionella anmärkning till 50 b § om den nationella ledningen av störningssituationer och undantagsförhållanden inom social- och hälsovården beaktas på behörigt sätt. 

Social- och hälsovårdsutskottet anser att propositionens syften är motiverade och tillstyrker lagförslaget, men föreslår ändringar i det på det sätt som anges nedan, med beaktande även av de ändringar som grundlagsutskottet förutsatt. Vid utskottets sakkunnigutfrågning fick propositionen ett brett stöd och även förvaltningsutskottet ansåg i sitt utlåtande (FvUU 6/2025 rd) att propositionens syften är motiverade. Lagändringen effektiviserar den nationella styrningen och ledningen av social- och hälsovårdssystemet i situationer som avses i den nationella krisbedömningen. En tydligare ledning, möjligheten att använda resurser över välfärds- och samarbetsområdesgränser samt en harmonisering av beredskapsplaneringen stärker samhällets resiliens vid störningssituationer under normala förhållanden och under undantagsförhållanden. Covid-19-pandemin visade till exempel att styrnings-, lednings- och beslutssystemen samt verksamhetsprocesserna i störningssituationer och undantagsförhållanden måste vara tydliga även över den administrativa områdesindelningen. Genom att skapa strukturer i lagstiftningen för beslutsfattande och för snabb mobilisering av nationella och internationella resurser förbättras verksamhetsförutsättningarna utan att det behöver tillgripas befogenheter enligt beredskapslagen. 

Utskottet anser att de föreslagna ändringarna förbättrar social- och hälsovårdens förmåga att samordna samarbetet också med myndigheter inom andra förvaltningsområden. Utskottet betonar att det är särskilt viktigt att befolkningsskyddsuppgifterna samordnas mellan räddningsväsendet och social- och hälsovården samt mellan välfärdsområdena och kommunerna. Välfungerande ledningssystem som används både under normala förhållanden och under undantagsförhållanden säkerställer en effektiv delning av lägesbilden mellan dessa myndigheter. 

Hantering av störningssituationer och undantagsförhållanden i samarbetsområdena för social- och hälsovården

Propositionen har beretts i enlighet med regeringsprogrammet så att de fem samarbetsområdenas roll i fråga om beredskap och förberedelser stärks. Det föreslås att lagen kompletteras bland annat med en ny 50 a §, där det föreskrivs om hantering av störningssituationer under normala förhållanden och av undantagsförhållanden i samarbetsområdena för social- och hälsovården. I den föreslagna 50 a § föreskrivs det närmare om det innehåll som ska avtalas i samarbetsavtalet mellan välfärdsområdena i fråga om social- och hälsovårdens beredskap, förberedelser samt hantering av störningssituationer under normala förhållanden och av undantagsförhållanden. Enligt bestämmelsen ska det i samarbetsavtalet bland annat avtalas om gemensamma grunder för regleringsnivåer i beredskapen och alarmarrangemang och förfarandena för dessa i samarbetsområdet, om det stöd som välfärdsområdena (inklusive HUS-sammanslutningen och Helsingfors stad) ska ordna för de andra välfärdsområdena i samarbetsområdet vid störningssituationer som ett enskilt välfärdsområde inte har tillräckliga social- och hälsovårdsresurser för att hantera samt om rätten för det välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus, HUS-sammanslutningen och Helsingfors stad att leda den verksamhet vid ett eller flera välfärdsområden i samarbetsområdet som gäller hanteringen av störningssituationer inom social- och hälsovården och att fördela social- och hälsovårdsresurser mellan välfärdsområdena i samarbetsområdet. En tjänsteinnehavare som anges i förvaltningsstadgan för ett välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus (i södra Finland gäller detta HUS-sammanslutningen och Helsingfors stad) kan enligt bestämmelsen inleda föreskrivna åtgärder i anslutning till hanteringen av störningssituationer, om det behövs med anledning av störningssituationens omfattning eller sakens brådskande natur eller av någon annan motsvarande anledning. Regionförvaltningsverken och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) övervakar social- och hälsovårdens beredskap och förberedelser som en del av tillsynen över välfärdsområdenas uppgift att ordna social- och hälsovården. Tillsynsbehörigheten omfattar också tillsyn över de tjänsteinnehavare som anges i förvaltningsstadgan samt över verksamheten vid beredskapscentren inom social- och hälsovården. 

Utskottet anser att den föreslagna regleringen om hantering av störningssituationer och undantagsförhållanden inom samarbetsområdet behövs och är viktig för att stärka välfärdsområdenas beredskap och förberedelser. Enligt utskottets uppfattning främjar regleringen likabehandling av invånarna i de välfärdsområden som hör till samma samarbetsområde samt kvaliteten på beredskapsplaneringen och förberedelserna genom att säkerställa enhetliga grunder och förfaranden för hantering av störningssituationer och undantagsförhållanden för alla välfärdsområden inom samarbetsområdet. De föreslagna bestämmelserna fick starkt stöd också vid utskottets sakkunnigutfrågning, där det bland annat konstaterades att förslaget klargör den redan gällande regleringen i fråga om styrnings- och ledningssystemet och i hög grad förverkligar den centrala principen att ledningen också i störningssituationer så långt som möjligt ska bygga på det ledningssystem som tillämpas under normala förhållanden. 

Utfrågade sakkunniga fäste uppmärksamhet vid att nivåerna för reglering av beredskap och de tillhörande förfarandena bör definieras enhetligt på nationell nivå i lag eller åtminstone i förordning. Utskottet anser att sådana enhetliga definitioner är viktiga, men bedömer utifrån uppgifter från social- och hälsovårdsministeriet att tillräcklig nationell enhetlighet i både nivåerna för beredskapsreglering och de tillhörande förfarandena kan säkerställas genom att samarbetsavtalet mellan välfärdsområdena bereds i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet i enlighet med 37 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård i fråga om de delar som gäller beredskap och förberedelser. 

I några sakkunnigyttranden till utskottet ansågs det att samarbetsmekanismen i fråga om beredskap och förberedelser är ett alltför långsamt och stelt redskap i en föränderlig omvärld och att det åtminstone bör övervägas att hålla de frågor som ska avtalas i avtalet på en tillräckligt övergripande nivå. Enligt uppgifter från social- och hälsovårdsministeriet kan en helhet som bygger på samarbetsavtalet utformas så att avtalet innehåller grunderna för de helheter som föreskrivs i lag och ger befogenhet att avtala om detaljerna exempelvis mellan områdesstyrelserna och/eller tjänsteinnehavare. Utskottet anser att detta förfarande är motiverat. På så sätt kan man förverkliga både principen om folkstyre som är kopplad till samarbetsavtalet och uppnå den flexibilitet som behövs när man avtalar om de frågor som avses i lagförslaget. 

De praktiska förfarandena för välfärdsområdenas beredskap inför störningssituationer och för att trygga kontinuiteten ingår i välfärdsområdenas beredskapsplaner. Enligt gällande 50 § 1 mom. i lagen om ordnande av social- och hälsovård ska ett välfärdsområde i samråd med kommunerna inom sitt område och de andra välfärdsområdena i samarbetsområdet för social- och hälsovården genom beredskapsplaner och andra åtgärder i förväg skaffa sig beredskap inför störningssituationer och undantagsförhållanden. Enligt 51 § 1 mom. ska de välfärdsområden som är huvudmän för universitetssjukhus samt HUS-sammanslutningen styra beredskapsplaneringen för social- och hälsovården i sina samarbetsområden för social- och hälsovården i enlighet med enhetliga riksomfattande principer. Enligt 3 § i statsrådets förordning om välfärdsområdenas beredskap för störningssituationer inom social- och hälsovården ska välfärdsområdet i sina beredskapsplaner för social- och hälsovården beakta planernas förenlighet med områdets räddningsväsende, med kommunerna och med de övriga välfärdsområdena i samarbetsområdet. Regionförvaltningsverken ansvarar i nuläget för det regionala beredskapssamarbetet, men avsikten är att uppgiften i fortsättningen ska överföras till det nya statliga tillstånds- och tillsynsverket (RP 13/2025 rd). Utskottet betonar vikten av välfärdsområdenas beredskapsplanering och den regionala beredskapsplaneringen och anser att även samarbetet med kommunerna i området är viktigt. Dessutom fäster utskottet i fråga om säkerställandet av läkemedelsförsörjningen uppmärksamhet vid att det i beredskapsplanerna är motiverat att också beakta läkemedelsförsörjningen inom öppenvården, så att medborgarnas läkemedelsförsörjning tryggas även under undantagsförhållanden. Apoteken är en integrerad del av hälso- och sjukvården och ansvarar för läkemedelsförsörjningen inom öppenvården också under undantagsförhållanden. 

Sakkunniga lyfte fram behovet av att säkerställa ett tillräckligt informationsflöde till tillsynsmyndigheterna och den nationella beredskapsgruppen för social- och hälsovården när det fattas beslut om åtgärder för hantering av en störningssituation. För att trygga informationsflödet föreslår utskottet att 50 a § 2 mom. kompletteras så att det framgår att inte bara samarbetsområdets välfärdsområdesstyrelser utan också tillsynsmyndigheterna och social- och hälsovårdsministeriet utan dröjsmål ska informeras om att en tjänsteinnehavare som avses i förvaltningsstadgan för det välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus har beslutat inleda åtgärder för hantering av en störningssituation. 

Dessutom anser utskottet att det för konsekvensens skull är motiverat att precisera 50 a § så att välfärdsområdet inte genom ett beslut av en tjänsteinnehavare som anges i förvaltningsstadgan för ett välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus kan åläggas att vidta åtgärder som innebär avvikelse från de krav som i annan lagstiftning ställs upp för social- och hälsovård, om det inte föreskrivs särskilt om detta genom lag eller med stöd av lag (nytt 3 mom.). Den föreslagna bestämmelsen motsvarar den bestämmelse i 50 b § 5 mom. som grundlagsutskottet förutsatte i sitt utlåtande (GrUU 10/2025 rd). 

Nationell ledning av störningssituationer och undantagsförhållanden inom social- och hälsovården

I den föreslagna 50 b § föreskrivs det om den nationella ledningen av störningssituationer och undantagsförhållanden inom social- och hälsovården. Enligt 1 mom. fattar social- och hälsovårdsministeriet i störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden beslut om ledningen av välfärdsområdenas verksamhet inom social- och hälsovården och om ändringar i verksamheten samt om fördelningen av resurser mellan välfärdsområdena eller samarbetsområdena, om beslutet behövs för en ändamålsenlig användning av resurserna, för tryggande av ordnandet av tjänster eller för samordning av verksamheten. 

Utskottet anser i likhet med de sakkunniga som hörts att det är motiverat att precisera och stärka den nationella ledningen av störningssituationer och undantagsförhållanden inom social- och hälsovården i enlighet med propositionen. Vid allvarliga och omfattande kriser är det viktigt att säkerställa att resurserna inom alla samarbetsområden vid behov kan styras på nationell nivå. Det är motiverat att den nationella ledningen av störningar inom social- och hälsovården och undantagsförhållanden hör till social- och hälsovårdsministeriets behörighet, men utskottet betonar ändå att ledningen av mer omfattande störningssituationer och undantagsförhållanden som berör flera förvaltningsområden utöver social- och hälsovården bör höra till statsrådet. 

Utskottet föreslår de ändringar i 50 b § som grundlagsutskottet har förutsatt i sitt utlåtande (GrUU 10/2025 rd). Grundlagsutskottet konstaterar i sitt utlåtande (stycke 8) att med undantagsförhållanden avses i förslaget uppenbarligen undantagsförhållanden enligt beredskapslagen. Uttrycket ”störningssituationer under normala förhållanden” blir mycket obestämt i ljuset av den föreslagna bestämmelsen och motiveringen till den. Enligt grundlagsutskottet är det nödvändigt att ändra regleringen så att det avsevärt mer exakt framgår under vilka relativt allvarliga förhållanden bestämmelsen kan tillämpas. Det är ett villkor för att lagförslaget ska kunna behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Preciseringen kan göras exempelvis genom att en öppen exempelförteckning över tillämpningssituationer tas in i lagen. Enligt grundlagsutskottets utlåtande (stycke 9) är det med avseende på 121 § i grundlagen också problematiskt vittsyftande och flertydigt formulerat vad ministeriets behörighet i sak innehåller (”beslut om ledningen av välfärdsområdenas verksamhet inom social- och hälsovården och om ändringar i verksamheten”). Bestämmelsen bör enligt grundlagsutskottet preciseras betydligt och gälla de åtgärder som är nödvändiga i störningssituationer. 

Social- och hälsovårdsutskottet föreslår utifrån grundlagsutskottets utlåtande att 50 b § 1 mom. kompletteras med en hänvisning till undantagsförhållanden enligt beredskapslagen. I detta sammanhang konstaterar utskottet att den föreslagna regleringen utöver undantagsförhållanden enligt beredskapslagen också omfattar sådana störningssituationer under normala förhållanden där förutsättningarna för att konstatera undantagsförhållanden enligt beredskapslagen är uppfyllda eller håller på att uppfyllas, men där undantagsförhållanden ännu inte har konstaterats i enlighet med beredskapslagen. 

Dessutom föreslår utskottet att 50 b § 1 mom. kompletteras med en precisering enligt vilken ministeriets beslut, med undantag av beslut i brådskande situationer, förutsätter beredning av den nationella beredskapsgrupp som avses i 50 c §. Bestämmelsen begränsar ministeriets självständiga handlingsutrymme i beslutsfattandet, eftersom besluten enligt huvudregeln förutsätter beredning av den nationella beredskapsgruppen. Utskottet föreslår också att 50 b § 1 mom. kompletteras i enlighet med grundlagsutskottets utlåtande så att ett beslut av ministeriet om ledning av verksamheten, ändring av verksamheten eller fördelning av resurser ska vara nödvändigt för att hantera en störningssituation. Utskottet konstaterar att denna precisering i väsentlig grad begränsar ministeriets behörighet och riktar den till åtgärder som är nödvändiga för att hantera störningssituationer. 

Utskottet föreslår att 50 b § kompletteras med ett nytt 2 mom., där det i enlighet med grundlagsutskottets utlåtande ges en öppen exemplifierande förteckning över de allvarliga förhållanden under vilka bestämmelsen kan tillämpas. I det föreslagna 2 mom. definieras som störningssituationer under normala förhållanden de risker enligt den nationella riskbedömningen som delegationen för social- och hälsovård under undantagsförhållanden i praktiken har ansett vara de mest centrala för social- och hälsovården. Den föreslagna regleringen kan också tillämpas vid andra allvarliga störningssituationer, såsom en omfattande eller annars allvarlig störning i vattenförsörjningen eller en storolycka, om den till sina verkningar kan jämställas med de störningssituationer som nämns i momentet. 

Enligt grundlagsutskottets utlåtande (stycke 10) saknar den föreslagna 50 b § bland annat de begränsningar av beslutsrätten som nämns i motiveringen till bestämmelsen. Enligt propositionen (RP 210/2024 rd, s. 45) är det möjligt att ändra verksamheten bara inom ramen för den gällande lagstiftning som gäller uppgiftshelheten och de föreslagna bestämmelserna gör det inte i sig möjligt att avvika från kraven i den lagstiftning som gäller uppgiften i fråga. Grundlagsutskottet anser att 50 b § åtminstone bör ändras så att begränsningarna också framgår av bestämmelsen. Det är ett villkor för att lagförslaget ska kunna behandlas i vanlig lagstiftningsordning. 

Utskottet föreslår att 50 b § kompletteras med ett nytt 5 mom. där det på det sätt som grundlagsutskottet förutsätter föreskrivs att beslut som avses i 1 och 4 mom. inte får avvika från de krav för social- och hälsovårdens verksamhet som ställs i annan lagstiftning, om det inte föreskrivs särskilt om detta genom lag eller med stöd av lag. Bestämmelsens ordalydelse avses omfatta både kraven på innehållet i social- och hälsovårdstjänsterna och exempelvis lagstiftning som påverkar personalens ställning inom social- och hälsovården, såsom bestämmelserna om arbetstid och semestrar. 

Den nationella beredskapsgruppen

Enligt propositionen ska det till lagen fogas en ny 50 c §, i vilken det föreskrivs om en nationell beredskapsgrupp för social- och hälsovård. Syftet med beredskapsgruppen är att fungera som stöd för social- och hälsovårdsministeriet vid beredningen och verkställandet av beslut som avses i 50 b §. Den nationella beredskapsgruppens verksamhet är en del av social- och hälsovårdsministeriets verksamhet och omfattas därmed av de högsta laglighetsövervakarnas tillsynsbehörighet. Utskottet anser att förslaget är motiverat, och även de sakkunniga ansåg det vara av betydelse att det i fortsättningen inom social- och hälsovårdens beredskap finns en grupp på nationell nivå som bedömer och överväger vilka nationella åtgärder som krävs i störningssituationer samt hur resurserna ska fördelas nationellt och på ett ändamålsenligt sätt. 

I vissa sakkunnigyttranden till utskottet föreslogs nya aktörer som medlemmar i beredskapsgruppen eller att bestämmelserna om sakkunniga som hörs av gruppen skulle vara mer detaljerade än vad som föreslås. I Försvarsmaktens utlåtande framhölls att en företrädare för Försvarsmakten bör utses till beredskapsgruppen vid undantagsförhållanden under krigstid, eftersom gruppen särskilt i sådana förhållanden måste ha en tydlig bild av läget inom Försvarsmaktens medicinalvård i fält. Å andra sidan ansågs gruppens sammansättning i flera utlåtanden vara ändamålsenlig just i den föreslagna formen. 

Utskottet anser det motiverat att den nationella beredskapsgruppens sammansättning hålls tillräckligt koncentrerad. Utskottet fäster också uppmärksamhet vid att det enligt den föreslagna 50 c § är möjligt för gruppen att vid behov kalla permanenta eller tillfälliga sakkunniga som stöd för sitt arbete, vilket tryggar den extra sakkunskap som den nationella beredskapsgruppen kan behöva. I bestämmelsen ingår också en informativ bestämmelse om att den nationella beredskapsgruppen i den mån det är möjligt också ska höra andra aktörer med koppling till hanteringen av störningssituationen. Utskottet anser dock att det med tanke på informationsgången och samordningen av verksamheten är motiverat att en företrädare för Försvarsmakten utses till gruppen vid undantagsförhållanden enligt 3 § 1 och 2 punkten i beredskapslagen, och föreslår att 50 c § 2 mom. kompletteras i detta avseende. 

Verkställighet och fortsatt beredning av lagstiftningen

Utskottet anser det vara viktigt att hanteringen och ledningen av störningssituationer och undantagsförhållanden samt samarbetet mellan olika aktörer övas både inom samarbetsområdena och på nationell nivå i samband med genomförandet av den föreslagna lagstiftningen. Utskottet anser det också viktigt att i fortsättningen stärka den regionala beredskapen och bland annat samarbetet mellan välfärdsområdena och kommunerna i fråga om beredskapen. Utskottet välkomnar också att man i inrikesministeriets projekt för utveckling av det regionala beredskapssamarbetet och lägesbildsverksamheten (projektkod SM029:00/2024) utreder olika alternativ för hur de regionala samarbetsstrukturerna kan organiseras. 

Med beaktande av det förändrade säkerhetsläget i samhället betonar utskottet att det är motiverat att höja social- och hälsovårdens och räddningsväsendets beredskap för störningar. I anslutning till detta anser utskottet det vara viktigt att reservera tillräckliga resurser för beredskap och förberedelser inom social- och hälsovården. Detta förutsätter också att tillräckliga resurser säkerställs under normala förhållanden, så att nödvändiga resurser vid behov kan riktas till hantering av störningssituationer och undantagsförhållanden. (Utskottets förslag till uttalande 1

Utskottet anser att det i samband med genomförandet av den föreslagna regleringen även är viktigt att bedöma behovet av att vidareutveckla regleringen så att den motsvarar de föränderliga behoven i ledningen av hanteringen av störningssituationer och undantagsförhållanden inom social- och hälsovården. I den fortsatta beredningen är det viktigt att beakta de lärdomar som dragits av tidigare störningssituationer och undantagsförhållanden (t.ex. covid-19-pandemin) samt regionala och nationella erfarenheter av genomförandet av den föreslagna lagstiftningen. (Utskottets förslag till uttalande 2

DETALJMOTIVERING

50 a §. Hantering av störningssituationer och undantagsförhållanden i samarbetsområdena för social- och hälsovården.

Utskottet föreslår att 2 mom. i paragrafen kompletteras så att det framgår att inte bara samarbetsområdets välfärdsområdesstyrelser utan också tillsynsmyndigheterna och social- och hälsovårdsministeriet utan dröjsmål ska informeras om att en tjänsteinnehavare som avses i förvaltningsstadgan för det välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus har beslutat inleda åtgärder enligt 1 mom. 3—6 punkten och om väsentliga förändringar i sådana åtgärder. Syftet med bestämmelsen är att säkerställa ett tillräckligt informationsflöde till tillsynsmyndigheterna och den nationella beredskapsgruppen för social- och hälsovården. 

Grundlagsutskottet ansåg i sitt utlåtande (GrUU 10/2025 rd) att 50 b § bör ändras åtminstone så att det framgår att de föreslagna bestämmelserna inte i sig gör det möjligt att avvika från kraven i den social- och hälsovårdslagstiftning som gäller uppgiften i fråga. I annat fall kan lagförslaget inte behandlas i vanlig lagstiftningsordning. För att säkerställa en konsekvent reglering föreslår utskottet att ett nytt 3 mom. med detta innehåll också fogas till 50 a §. Enligt det föreslagna nya 3 mom. kan välfärdsområdet inte genom ett beslut som stöder sig på 1 mom. 3—6 punkten åläggas att vidta åtgärder som avviker från krav som i annan lagstiftning ställts upp för social- och hälsovårdsverksamhet, om det inte särskilt föreskrivs om det genom lag eller med stöd av lag. För närmare motivering hänvisar utskottet till det som sägs nedan i detaljmotiven till 50 b § 5 mom. 

50 b §. Nationell ledning av störningssituationer och undantagsförhållanden inom social- och hälsovården.

Utskottet föreslår med hänvisning till grundlagsutskottets utlåtande (GrUU 10/2025 rd) att det till 1 mom. fogas ett förtydligande om att paragrafen avser undantagsförhållanden enligt 3 § i beredskapslagen. Utskottet konstaterar att den föreslagna regleringen även omfattar sådana störningssituationer under normala förhållanden där förutsättningarna för att konstatera undantagsförhållanden enligt beredskapslagen är uppfyllda eller håller på att uppfyllas, men där undantagsförhållanden ännu inte har konstaterats i enlighet med beredskapslagen. 

Utskottet föreslår dessutom att 1 mom. kompletteras så att bestämmelsen begränsar det materiella innehållet i social- och hälsovårdsministeriets behörighet på det sätt som grundlagsutskottet har förutsatt i sitt utlåtande. Utskottet föreslår för det första att det till 1 mom. fogas en hänvisning till den nationella beredskapsgrupp som avses i 50 c §, så att social- och hälsovårdsministeriet får fatta beslut om ledning och ändring av välfärdsområdenas verksamhet inom social- och hälsovården samt om fördelning av resurser mellan välfärdsområden eller samarbetsområden först efter beredning i den nationella beredskapsgruppen. I 4 mom. föreskrivs det om de situationer där ministeriet undantagsvis får fatta beslut utan att ärendet har beretts i den nationella beredskapsgruppen. Utskottet föreslår också att det materiella innehållet i social- och hälsovårdsministeriets beslutanderätt begränsas till åtgärder som är nödvändiga för att hantera störningssituationen. 

Grundlagsutskottet ansåg i sitt utlåtande att 50 b § bör preciseras så att det avsevärt mer exakt framgår under vilka relativt allvarliga förhållanden bestämmelsen kan tillämpas. I annat fall kan lagförslaget enligt grundlagsutskottet inte behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Enligt grundlagsutskottet kan denna precisering göras exempelvis genom att en öppen exempelförteckning över tillämpningssituationer tas in i lagen. Utskottet föreslår att paragrafen kompletteras med ett nytt 2 mom. som anger de störningssituationer under normala förhållanden som avses i paragrafen och utifrån vilka social- och hälsovårdsministeriet på det sätt som avses i 1 mom. kan besluta om åtgärder som behövs för att åtgärda störningssituationen eller förbereda sig för den. I det föreslagna 2 mom. definieras som störningssituationer under normala förhållanden de risker enligt den nationella riskbedömningen som delegationen för social- och hälsovård under undantagsförhållanden i praktiken har ansett vara de mest centrala för social- och hälsovården. Enligt den föreslagna 2 mom. 7 punkten kan bestämmelserna bli tillämpliga också för hantering av andra allvarliga störningssituationer, om de till sina verkningar kan jämställas med de andra störningssituationer som nämns i 1—6 punkten. 

Enligt propositionsmotiven är det möjligt att använda den behörighet som avses i paragrafen bara inom ramen för den uppgiftsspecifika lagstiftning som gäller vid tidpunkten i fråga, och de föreslagna bestämmelserna gör det inte i sig möjligt att avvika från kraven i den lagstiftning som gäller uppgiften i fråga. Grundlagsutskottet ansåg i sitt utlåtande att det är en fråga om lagstiftningsordningen att 50 b § ändras åtminstone så att begränsningarna också framgår av bestämmelsen. Utskottet föreslår att det till paragrafen fogas ett nytt 5 mom., enligt vilket välfärdsområdet inte genom ett beslut som stöder sig på 1 och 4 mom. kan åläggas att vidta åtgärder som avviker från krav som i annan lagstiftning ställts upp för social- och hälsovårdsverksamhet, såvida det inte särskilt föreskrivs om det i lag eller med stöd av lag. Med krav hänvisas i detta sammanhang inte bara till lagstiftningen om social- och hälsovårdstjänster utan också i stor utsträckning till lagstiftning som har samband med ordnandet av social- och hälsovård, såsom arbetstids- och semesterlagstiftningen. 

50 c §. Den nationella beredskapsgruppen för social- och hälsovård.

Utskottet föreslår att 2 mom. ändras så att också en representant för Försvarsmakten ska utses till ordinarie ledamot i den nationella beredskapsgruppen under de undantagsförhållanden som avses i 3 § 1 och 2 punkten i beredskapslagen. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 210/2024 rd med ändringar. (Utskottets ändringsförslag) Riksdagen godkänner två uttalanden. (Utskottets förslag till uttalanden) 

Utskottets ändringsförslag

Lag om ändring av lagen om ordnande av social- och hälsovård 

I enlighet med riksdagens beslut  
ändras i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) 36 § 3 mom. 10 punkten, 37 § 2 mom., 38 § 2 mom. och 51 § 2 mom. 4 punkten samt  
fogas till lagen nya 50 a—50 c § och till 51 § 2 mom. en ny 5 punkt som följer:  
36 § 
Samarbetsavtal mellan välfärdsområden 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Med beaktande av vad som föreskrivs om saken i denna lag och annanstans, bestäms i samarbetsavtalet arbetsfördelningen, samarbetet och samordningen mellan välfärdsområdena 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
10) vid skapande av beredskap för störningssituationer och undantagsförhållanden, vid den hantering av störningssituationer och undantagsförhållanden i samarbetsområdena för social- och hälsovården som avses i 50 a § och vid ordnandet av verksamheten vid det beredskapscenter som avses i 51 §, 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
37 § 
Beredning av samarbetsavtalet och uppföljning av dess fullgörande 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Vid beredningen av samarbetsavtalet ska välfärdsområdena höra de högskolor som tillhandahåller utbildning inom social- och hälsoområdet när de avtalar om utbildnings-, forsknings- och innovationsverksamhet på grundval av 36 § 3 mom. 7 punkten. Vad gäller de uppgifter enligt 36 § 3 mom. 10 punkten som avser förberedelser och beredskap bereds samarbetsavtalet i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet. För denna uppgift har social- och hälsovårdsministeriet oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att av välfärdsområdena i samarbetsområdet få de uppgifter som behövs för beredningen av samarbetsavtalet. De uppgifter som lämnas ut får inte innehålla personuppgifter. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
38 § 
Statsrådets behörighet att besluta om samarbetsavtal mellan välfärdsområden 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
Statsrådets beslut bereds vid social- och hälsovårdsministeriet. I samband med beredningen ska ministeriet höra de välfärdsområden som berörs av beslutet. Ministeriet har oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att av välfärdsområdena få de uppgifter som det behöver för beredningen av statsrådets beslut. De uppgifter som lämnas ut får inte innehålla personuppgifter. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
50 a § 
Hantering av störningssituationer och undantagsförhållanden i samarbetsområdena för social- och hälsovården 
I det samarbetsavtal mellan välfärdsområden som avses i 36 § bestäms 
1) de gemensamma grunderna för nivåerna på regleringen av beredskapen och för alarmarrangemang och förfarandena för dessa i välfärdsområdena i samarbetsområdet, 
2) förfarandena på olika nivåer på regleringen av beredskapen, 
3) det stöd och den styrning som det välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus, HUS-sammanslutningen eller Helsingfors stad ska ordna för de andra välfärdsområdena i samarbetsområdet vid störningssituationer som ett enskilt välfärdsområde inte har tillräckliga social- och hälsovårdsresurser för att hantera,  
4) de principer enligt vilka de förfaranden som avses i 2 punkten kan tas i bruk eller enligt vilka det välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus, HUS-sammanslutningen eller Helsingfors stad kan besluta om förfarandena, 
5) rätten för det välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus, HUS-sammanslutningen eller Helsingfors stad att leda den verksamhet vid ett eller flera välfärdsområden i samarbetsområdet som gäller hanteringen av störningssituationer inom social- och hälsovården och att fördela social- och hälsovårdsresurser mellan välfärdsområdena i samarbetsområdet, 
6) de principer enligt vilka de andra välfärdsområdena i samarbetsområdet kan stödja det välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus, HUS-sammanslutningen eller Helsingfors stad vid störningssituationer som dessa inte själva har tillräckliga social- och hälsovårdsresurser för att hantera,  
7) de principer enligt vilka social- och hälsovårdsresurser hos välfärdsområdena i samarbetsområdet kan användas inom ett annat samarbetsområde, 
8) de principer enligt vilka social- och hälsovårdsresurser hos välfärdsområdena i samarbetsområdet kan användas nationellt på det sätt som överenskoms med en statlig myndighet. 
En tjänsteinnehavare som anges i förvaltningsstadgan för det välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus ska fatta beslut om ibruktagande av de åtgärder som avses i 1 mom. 3—6 punkten, om det behövs med anledning av störningssituationens omfattning eller sakens brådskande natur eller av någon annan motsvarande anledning. Inledandet av åtgärderna och väsentliga förändringar i åtgärderna ska då utan dröjsmål meddelas alla välfärdsområdesstyrelser i samarbetsområdet. I samarbetsavtalet ska det bestämmas om de förfaranden genom vilka välfärdsområdesstyrelserna informeras om användningen av åtgärderna.Utskottet föreslår en ändring  Inledandet av åtgärderna och väsentliga förändringar i åtgärderna ska dessutom utan dröjsmål meddelas social- och hälsovårdsministeriet och tillsynsmyndigheten. Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring Ett välfärdsområde kan inte genom ett beslut som fattats med stöd av 1 mom. 3—6 punkten åläggas att vidta åtgärder som skulle innebära avvikelse från de krav som i annan lagstiftning uppställs för verksamheten inom social- och hälsovården, om det inte genom lag eller med stöd av lag särskilt föreskrivs om detta. Slut på ändringsförslaget (Nytt 3 mom.) 
I det samarbetsområde till vilket HUS-sammanslutningen hör  
1) fungerar som tjänsteinnehavare enligt 2 mom. en tjänsteinnehavare som anges i HUS-sammanslutningens förvaltningsstadga till den del som HUS-sammanslutningen ordnar hälso- och sjukvård, 
2) fungerar som tjänsteinnehavare enligt 2 mom. i andra fall än de som avses i 1 punkten i detta moment en tjänsteinnehavare som anges i Helsingfors stads förvaltningsstadga. 
50 b § 
Nationell ledning av störningssituationer och undantagsförhållanden inom social- och hälsovården  
Social- och hälsovårdsministeriet fattarUtskottet föreslår en ändring , efter beredning i den nationella beredskapsgrupp som avses i 50 c §, Slut på ändringsförslaget i störningssituationer under normala förhållanden samt under undantagsförhållanden Utskottet föreslår en ändring enligt 3 § i beredskapslagen (1552/2011) sådana  Slut på ändringsförslagetbeslut om ledningen av välfärdsområdenas verksamhet inom social- och hälsovården och om ändringar i verksamheten samt om fördelningen av resurser mellan välfärdsområdena eller samarbetsområdenaUtskottet föreslår en ändring  som är nödvändiga för att hantera störningssituationen Slut på ändringsförslaget, om beslutet behövs för en ändamålsenlig användning av resurserna, för tryggande av ordnandet av tjänster eller för samordning av verksamheten. Ministeriet fattar också beslut om fördelningen mellan välfärdsområdena eller samarbetsområdena av sådana för verksamhetsområdet centrala resurser som överenskommits inom ramen för internationellt samarbete. 
Utskottet föreslår en ändring Till de störningssituationer under normala förhållanden som avses i 1 mom. och utifrån vilka social- och hälsovårdsministeriet på det sätt som avses i 1 mom. kan besluta om behövliga åtgärder för att hantera störningssituationen eller i förväg skaffa sig beredskap för den hör Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 1) pandemier, Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 2) terrordåd eller andra våldsdåd mot samhällets strukturer eller stora folksamlingar, Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 3) omfattande eller till sina verkningar annars allvarliga cyberattacker, Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 4) omfattande eller till sina verkningar annars allvarliga störningar i energiförsörjningen, Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 5) användning av militära maktmedel eller hot om det, Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 6) massinvandring och påtryckning genom styrning av invandrare, och Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 7) andra allvarliga störningssituationer som till sina verkningar kan jämställas med situationerna i 1—6 punkten. Slut på ändringsförslaget (Nytt 2 mom.) 
Ministeriets beslut är i störningssituationer under normala förhållanden i kraft högst tre månader åt gången och under undantagsförhållanden högst så länge undantagsförhållandena varar. Verkställigheten av ett beslut ska i beslutet åläggas ett eller flera välfärdsområden. Om både ministeriets beslut för hantering av en störningssituation och ett välfärdsområdes beslut som står i strid med ministeriets beslut i samma fråga är i kraft samtidigt, tillämpas ministeriets beslut. 
Social- och hälsovårdsministeriet kan fatta beslut om de frågor som avses i 1 mom. utan den beredning som avses i 50 c §, om det är nödvändigt med anledning av att hanteringen av störningssituationen brådskar, med anledning av störningssituationens art eller omfattning eller av någon annan jämförbar anledning. 
Utskottet föreslår en ändring Välfärdsområdena kan inte genom ett beslut enligt 1 och 4 mom. åläggas att vidta åtgärder som skulle innebära en avvikelse från de krav som ställs på social- och hälsovårdsverksamhet i annan lagstiftning, om det inte genom lag eller med stöd av lag särskilt föreskrivs om detta. Slut på ändringsförslaget (Nytt 5 mom.) 
Närmare bestämmelser om fördelningen av kostnaderna mellan välfärdsområdena för ledning av verksamheten, ändring av verksamheten och allokering av resurser enligt 1 mom. får utfärdas genom förordning av statsrådet. Bestämmelser om statliga ersättningar för hanteringen av exceptionella störningssituationer finns i 52 §. 
50 c § 
Den nationella beredskapsgruppen för social- och hälsovård 
Statsrådet tillsätter på framställning av social- och hälsovårdsministeriet för högst fem år i sänder en nationell beredskapsgrupp för social- och hälsovård för beredningen av beslut som avses i 50 b § 1 mom. Beredskapsgruppen har till uppgift att: 
1) bedöma behovet av och de allmänna förutsättningarna för beslutsfattande som avses i 50 b § 1 mom., 
2) göra framställningar om ändring, förlängning och upphävande av beslut som avses i 50 b § 1 mom., 
3) göra framställningar om sådana ändringar i verksamheten och andra åtgärder som behövs för att hantera en störningssituation, 
4) utreda och göra framställningar om fördelningen mellan välfärdsområdena av resurser i anslutning till hanteringen av en störningssituation,  
5) vid behov lägga fram förslag om fördelningen mellan välfärdsområdena av nationella resurser, 
6) lägga fram förslag om ett eller flera välfärdsområden som svarar för verkställigheten av ett beslut. 
Ordförande och vice ordförande för beredskapsgruppen ska vara tjänstemän vid social- och hälsovårdsministeriet. Övriga ledamöter i beredskapsgruppen utses enligt följande: 
1) en företrädare för finansministeriet, 
2) en företrädare för varje välfärdsområde som är huvudman för ett universitetssjukhus, 
3) en företrädare för Helsingfors stad, 
4) en företrädare för HUS-sammanslutningen, 
5) en företrädare för ett annat välfärdsområde än de som avses i 2 punktenUtskottet föreslår en ändring , Slut på ändringsförslaget 
Utskottet föreslår en ändring 6) under undantagsförhållanden enligt 3 § 1 och 2 punkten i beredskapslagen, en företrädare för Försvarsmakten. Slut på ändringsförslaget (Ny punkt) 
För varje ledamot i beredskapsgruppen ska det utses ett tillräckligt antal personliga ersättare. De ledamöter i beredskapsgruppen som avses i 2 mom. 2–4 punkten och deras ersättare ska vara tjänsteinnehavare som avses i 50 a § 2 och 3 mom. I beredskapsgruppens sammansättning ska sakkunskap i ordnande av social- och hälsovård, servicesystemet inom social- och hälsovården samt beredskap och förberedelser inom social- och hälsovården beaktas i den mån det är möjligt. Bestämmelserna i 4 a § i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) tillämpas inte på beredskapsgruppens sammansättning. Beslut om ändringar i beredskapsgruppens sammansättning under beredskapsgruppens mandattid fattas av social- och hälsovårdsministeriet. 
Beredskapsgruppen samarbetar med de behöriga myndigheterna med koppling till hanteringen av störningssituationen. Beredskapsgruppen kan kalla permanenta eller tillfälliga sakkunniga och höra andra aktörer och experter med koppling till hanteringen av störningssituationen. 
51 § 
Beredskapen i samarbetsområdena för social- och hälsovården  
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
De välfärdsområden som är huvudmän för universitetssjukhus samt HUS-sammanslutningen ska för att upprätta och upprätthålla en lägesbild för samarbetsområdet ha ett beredskapscenter för social- och hälsovården. Beredskapscentret för social- och hälsovården har till uppgift att inom sitt samarbetsområde 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
4) trots sekretessbestämmelserna göra de lägesbildsuppgifter som avses i 1 och 2 punkten tillgängliga för övriga beredskapscenter för social- och hälsovården och för social- och hälsovårdsministeriet för skapandet av en riksomfattande lägesbild,5) styra beredskapsplaneringen för social- och hälsovården i enlighet med riksomfattande enhetliga principer. 
 En icke ändrad del av lagtexten har utelämnats 
 Paragraf eller bestämmelse om ikraftträdande börjar 
Denna lag träder i kraft den 20 . 
Den nationella beredskapsgrupp för social- och hälsovård som avses i 50 b § ska tillsättas inom två månader från ikraftträdandet av denna lag. När beredskapsgruppen tillsätts för första gången kan till ledamöter i gruppen utses också andra tjänsteinnehavare än de som anges i förvaltningsstadgan på det sätt som avses i 50 a § 2 och 3 mom. 
Samarbetsavtalen mellan välfärdsområdena och välfärdsområdenas förvaltningsstadgor ska bringas i överensstämmelse med denna lag inom nio månader från ikraftträdandet av lagen. 
 Slut på lagförslaget 

Utskottets förslag till uttalanden

1.

Riksdagen förutsätter att statsrådet säkerställer tillräckliga resurser för beredskap och förberedelser inom social- och hälsovården. 

2.

Riksdagen förutsätter att statsrådet följer genomförandet av lagändringarna och bedömer behovet av att vidareutveckla regleringen så att den motsvarar de föränderliga behoven i ledningen av hanteringen av störningssituationer och undantagsförhållanden inom social- och hälsovården, med beaktande av lärdomarna från tidigare störningssituationer och undantagsförhållanden samt regionala och nationella erfarenheter av genomförandet av lagändringarna. Dessutom bör den fortsatta beredningen beakta de olika alternativen för att ordna regionala samarbetsstrukturer. 
Helsingfors 10.6.2025 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Krista Kiuru sd 
 
vice ordförande 
Mia Laiho saml 
 
medlem 
Maaret Castrén saml 
 
medlem 
Bella Forsgrén gröna 
 
medlem 
Hilkka Kemppi cent 
 
medlem 
Hanna-Leena Mattila cent 
 
medlem 
Ville Merinen sd 
 
medlem 
Aino-Kaisa Pekonen vänst 
 
medlem 
Anne Rintamäki saf 
 
medlem 
Päivi Räsänen kd 
 
medlem 
Pia Sillanpää saf 
 
medlem 
Oskari Valtola saml 
 
medlem 
Henrik Wickström sv 
 
ersättare 
Terhi Koulumies saml 
 
ersättare 
Aki Lindén sd 
 
ersättare 
Mira Nieminen saf. 
 

Sekreterare var

valiokuntaneuvos Pirjo Kainulainen.