Slopade indexhöjningar
I enlighet med programmet för statsminister Juha Sipiläs regering och statsrådets plan för de offentliga finanserna 2018—2021 föreslås det att indexhöjningarna av de förmåner som är bundna till folkpensionsindex slopas även år 2019. Slopandet av indexhöjningar är en av åtgärderna för att uppnå balans i statsfinanserna och eliminera hållbarhetsgapet i de offentliga finanserna.
Enligt den permanenta lagstiftningen bör pensioner och andra förmåner som är bundna vid folkpensionsindex höjas med uppskattningsvis 1,2 procent år 2019. Om höjningen slopas minskar utgifterna för pensioner och andra förmåner 2019 med totalt 68,6 miljoner euro. Indexfrysningens nettoeffekt på de offentliga finanserna är likväl större än så, eftersom frysningen också påverkar beskattningen av pensioner. Det beror på att de fulla beloppen av pensionsinkomstavdragen vid både den statliga och den kommunala beskattningen är knutna till folkpensionsbeloppet. Skatteinkomsterna ökar med uppskattningsvis 50 miljoner euro genom propositionen. Den föreslagna indexfrysningen minskar också utgifterna för förmåner permanent, eftersom det lägre indexvärdet också kommer att utgöra grund för beräkningen av folkpensionsindex år 2020.
Det är enligt utskottet positivt att regeringen samtidigt lämnat en separat proposition (RP 206/2018 rd) som kompenserar indexfrysningens effekter för vissa förmåner. Garantipensionen stiger med cirka 18 euro per månad, och minimidagpenningarna enligt sjukförsäkringslagen (sjukdagpenning, föräldradagpenning, specialvårdspenning) samt rehabiliteringspenningen med cirka 80 euro mer än vad de skulle ha stigit enligt den permanenta lagstiftningen om indexhöjning. Regeringen föreslår också att självrisken för läkemedelsersättningar sänks.
I propositionsmotiven noteras att indexsänkningarna har kumulativa verkningar. Regeringen konstaterar att försvagningarna av förmånerna lätt drabbar samma personer och hushåll. För den som får flera förmåner kan redan en enskild nedskärning ge flerdubbel effekt, eftersom nedskärningen samtidigt drabbar flera personer som får förmånen. Det gäller exempelvis dem som samtidigt får arbetsmarknadsstöd och bostadsbidrag. Också grundlagsutskottet har uttryckt oro över indexfrysningarnas kumulativa verkningar.
Enligt grundlagsutskottet har den föreslagna indexfrysningen relativt små konsekvenser för enskilda förmåner, men det är oroväckande att regleringen slår hårdast mot låginkomsttagare och hushåll. Grundlagsutskottet konstaterar att effekten av indexfrysningen för hushållen kan uppgå till tiotals euro, i ljuset av de exempel som behandlas i propositionsmotiven. De totala effekterna av frysningen kan således vara kännbara i enskilda fall. Grundlagsutskottet anser trots det att den föreslagna indexfrysningen inte ens vid en samlad bedömning försämrar det skydd för grundläggande försörjning som avses i 19 § 2 mom. i grundlagen i så väsentlig grad att förslaget ska anses strida mot grundlagen (se också GrUU 47/2017 rd, s. 4). Social- och hälsovårdsutskottet betonar i likhet med grundlagsutskottet att statsrådet noga måste följa upp de kumulativa konsekvenserna av indexfrysningen och ändringarna av pensions- och förmånssystemet.
Skydd i sista hand
Indexfrysningen gäller också grunddelen till utkomststödet. För de som har de allra minsta inkomsterna är det dock till fördel att regeringen föreslår att grunddelen ska höjas. I själva verket kommer grunddelen nu att höjas till fullt belopp också 2019, och det gör att effekten av indexfrysningen är mindre i de hushåll som har de minsta inkomsterna, eftersom köpkraften för skyddet i sista hand inte förändras.
Grundlagsutskottet ansåg vid bedömningen av indexfrysningen 2018 (GrUU 47/2017 rd, s. 4) att det var oroväckande att följden av den föreslagna lagstiftningen sannolikt var att en del av förmånstagarna skulle ha blivit beroende av utkomststöd, som är avsett att vara en sista utväg. Enligt propositionen innebär varken den indexfrysning eller den nivåhöjning av det grundläggande utkomststödet som nu föreslås att det blir fler personer än förut som får rätt till utkomststöd som en följd av indexfrysningen, vilket beror bland annat på nivåhöjningarna av dagpenningarnas minimibelopp.
Enligt uppgift till grundlagsutskottet kommer de föreslagna indexfrysningarna i kombination med de tidigare indexnedskärningarna att på sikt öka behovet av att ty sig till den sista utvägen, utkomststödet. Det är enligt utskottet därför nödvändigt att än en gång framhålla att en orsaksbaserad trygghet enligt 19 § 2 mom. i grundlagen inte får utgöras av den trygghet som kommer i sista hand, det vill säga det skydd för oundgänglig försörjning som avses i 19 § 1 mom. i grundlagen.
Social- och hälsovårdsutskottet godkänner förslaget att slopa indexhöjningarna, men konstaterar att de upprepade indexfrysningarna förstärker beroendet av utkomststöd särskilt hos dem som får arbetsmarknadsstöd eller grunddagpenning inom utkomstskyddet. När det behovsprövade utkomststödet kompenserar för orsaksbaserad trygghet blir bidragsfällorna lätt djupare och det uppstår hinder för att ta emot arbete.
Den europeiska sociala stadgan
I motiven till lagstiftningsordningen i regeringens proposition redogörs det för innehållet i artiklarna 12 och 13 i europeiska sociala stadgan och för avgörandepraxis av kommittén för sociala rättigheter när det gäller den sociala tryggheten i Finland samt för de kriterier som enligt regeringens uppfattning lett till att Finland har en annan syn än kommittén för sociala rättigheter. De stater som har satt i kraft stadgan har åtagit sig att skydda de sociala och ekonomiska rättigheter som anges i stadgan. Dessutom har Finland åtagit sig att följa tilläggsprotokollet om ett kollektivt klagomålsförfarande. Grundlagsutskottet upprepar att det förhåller sig mycket allvarligt till de erinringar som lagts fram i övervakningen av den sociala stadgan (se GrUU 47/2017 rd, s. 5). Social- och hälsovårdsutskottet omfattar grundlagsutskottets uppfattning att statsrådet med det snaraste bör göra en ingående granskning av frågan.