Perustelut
         
         Tieoikeuden muuttaminen omistusoikeudeksi
         
         Ehdotetun maantielain voimaantulosäännöksiin liittyvän
            112 §:n 1 momentin mukaan olemassa olevan yleisen tien
            tiealue, johon tienpitäjällä on tieoikeus,
            siirtyy tämän lain tullessa voimaan tienpitäjän
            omistukseen. Sama koskee 2 momentin mukaan tiealueeseen välittömästi
            rajoittuvaa ja maantietä varten edelleen tarpeellista liitännäisaluetta.
            Saman pykälän 3 momentin nojalla kiinteistörekisterin
            pitäjä muuttaa kiinteistörekisterissä olevat
            1 momentin yleisen tien rekisteriyksiköt lunastusyksiköiksi.
            Toimenpide tehdään ilman erityistä toimitusta
            tai päätöstä. 
         
         
          Tieoikeuden muuttamista omistusoikeudeksi lain voimaantulon
            jälkeen kirjaamistoimenpiteellä on arvioitava
            perustuslain 15 §:n mukaisen omaisuudensuojan kannalta.
            Menettelyä on pidettävä pakkolunastuksena
            eikä oikeudenrajoituksena, koska omaisuus siirtyy omistajalta tienpitäjälle
            lopullisesti. Perustuslain 15 §:n 2 momentin mukaan omaisuuden
            pakkolunastuksen edellytyksenä on yleinen tarve ja täysi
            korvaus.
         
         
         Tiealueet on aikanaan lunastettu tienpitäjälle yleistietoimituksissa
            pysyvällä käyttöoikeudella eli
            tieoikeudella tietarkoituksiin. Yleisen tien perustaminen tieoikeudella
            on aikanaan täyttänyt yleisen tarpeen vaatimukset.
            Vaikka tienpitäjälle tieoikeus riittääkin,
            kiinteistöjärjestelmän selvyyden kannalta
            voidaan pitää perusteltuna, että tieoikeus
            muutetaan omistusoikeudeksi. Tältä osin ehdotus
            täyttää pakkolunastuksen edellytyksenä olevan
            yleisen tarpeen vaatimuksen.
         
         
         Perustelujen mukaan pysyvää käyttöoikeutta lunastettaessa
            tiealueesta on maksettu omistajalle täysi korvaus. Tiealue
            on myös vähennetty omistajan kiinteistön
            pinta-alasta. Valiokunta katsoo, että tässä tapauksessa
            pysyvästä käyttöoikeudesta maksettu
            täysi korvaus ei suuruudeltaan poikkea omistusoikeuden
            pakkolunastuskorvauksesta. Omistaja on siten jo saanut täyden
            korvauksen. Näin ollen ehdotuksen 112 § täyttää pakkolunastuksen
            edellytyksenä olevan täyden korvauksen vaatimuksen.
         
         
         Omistajalla katsotaan olevan tietty odotusoikeus siihen, että jos
            kiinteistöstä erotettu tiealue lakkautetaan, se
            palautuu takaisin kiinteistön yhteyteen. Tienpitäjän
            omistama lakanneen maantien tiealue siirtyy ehdotuksen 91 §:n
            1 momentin nojalla tien lakatessa tienpitäjältä korvauksetta
            viereiseen kiinteistöön sekä asemakaava-alueella
            ja alueella, jolle kunta on päättänyt
            laadittavaksi asemakaavan, kunnan omistukseen. Pysyvä käyttöoikeus
            on ajallisesti rajoittamaton. Omistajalla ei siten ole varmuutta,
            että omaisuus koskaan palaisi takaisin siihen kiinteistöön,
            josta se on erotettu. Se voi joutua mainituilla kaava-alueilla kunnan
            omistukseen. Perustuslakivaliokunta on pitänyt tällaista
            tien vierialueen omistajan odotusoikeutta varsin kuvitteellisena
            ja palautumisen edellytyksiä arkikokemuksen mukaan hyvin
            epätodennäköisenä (PeVL
               7/1990 vp s. 2/I). Se on katsonut, että vain
            perustellut ja konkreettiset odotusoikeudet nauttivat omaisuudensuojaa
            (PeVL 17/1997 vp. s. 3/II).
            Valiokunta katsoo, että pysyvällä käyttöoikeudella
            lunastetun tieoikeuden palauttamisen odotus ei ole omaisuudensuojan
            kannalta merkityksellinen. Näin ollen ei ole merkitystä myöskään
            sillä, palautuuko maantien alue tien lakatessa luovuttaneen
            kiinteistön sijasta kunnan omistukseen.
         
         
         Liitännäisalueen lakkauttaminen
         
         Ehdotuksen 7 §:n mukaan maanteihin luetaan niiden liitännäisalueina
            tiealueen ulkopuoliset tienpitoaineen ottopaikat maantien rakentamista ja
            kunnossapitoa varten sekä maantietä ja tienpitoa
            varten tarpeelliset teknisen huollon alueet. Tienpitoviranomainen
            lakkauttaa  ehdotuksen 95 §:n 1 momentin nojalla
            liitännäisalueen, kun sitä ei enää tarvita
            tienpitoon. Saman pykälän 2 momentin mukaan muuna
            rekisteriyksikkönä kiinteistörekisteriin
            merkitty lakkautettu liitännäisalue on maantietoimituksessa
            määrättävä kuulumaan
            siihen kiinteistöön, josta se on otettu tietarkoituksiin
            tai, jollei sitä kiinteistöä enää ole,
            siihen tai niihin kiinteistöihin, joihin se alueellisesti
            parhaiten soveltuu.
         
         
         Maanomistajalla on säätämisjärjestysperustelujen
            mukaan kiviainesten ottamiseen tarkoitetun, voimassa olevan lain
            nojalla perustetun liitännäisalueen suhteen perusteltu
            odotusoikeus siihen, että alue palautuu ottotoiminnan lakattua omistajalleen.
            Valiokunta toteaa, että kiviainesten ottoalueita koskeva
            maanomistajan odotusoikeus alueen palauttamiseksi on omaisuudensuojan
            kannalta merkityksellinen.
         
         
          Lakkauttamisen peruste, ettei liitännäisaluetta
            enää tarvita tienpitoon, voi johtaa tulkinnallisiin
            epäselvyyksiin. Ehdotuksen 9 §:n mukaan tienpito
            käsittää maantien suunnittelun, rakentamisen,
            kunnossapidon ja liikenteen hallinnan. Kiviainesten ottoon tarkoitetut
            liitännäisalueet on perustettu juuri ottotoimintaa
            varten. Sen vuoksi on perusteltua, että kiviainesten oton
            tai maa-ainesluvan voimassaolon lakattua alue palautuu omistajalleen.
            Ehdotuksen 95 §:n 1 momentin sanamuoto mahdollistaisi kiviainesten oton
            päätyttyä sen, että aluetta
            voitaisiin käyttää esimerkiksi tienpitäjän
            varikkoalueena tai varastoalueena. Sen vuoksi valiokunta pitää tärkeänä, että säännöstä
            täsmennetään
            esimerkiksi siten, että liitännäisalue
            on lakkautettava, kun sitä ei enää tarvita
            siihen tarkoitukseen, jota varten se on perustettu.
         
         
         Tilusjärjestelyt
         
         Ehdotuksen 63 §:n 2 momentin mukaan voidaan maantietoimituksessa
            tilusjärjestelytoimenpiteenä suorittaa tilusvaihto
            kiinteistöjen kesken tai, jos sitä ei voida sopivasti
            toimittaa, alueen siirtäminen kiinteistöstä  toiseen  rahana
            suoritettavaa täyttä  korvausta  vastaan.  Ehdotuksen 64 §:n
            1 momentin 3 kohdan nojalla tilusjärjestely voidaan suorittaa
            muun muassa, jos alueen siirtäminen lisäalueen
            antamiseksi maantiehen rajoittuvalle kiinteistölle on erityisen
            tärkeää kiinteistön käyttökelpoisuuden
            lisäämiseksi. Samoin 4 kohdan perusteella tilusjärjestely
            voidaan suorittaa, jos se on tarpeen sellaisen arvoltaan vähäisen,
            maantien vuoksi erilleen jäävän alueen
            siirtämiseksi toiseen kiinteistöön, jota alueen
            omistaja ei voi käyttää tarkoituksenmukaisella
            tavalla hyväkseen, mutta jota voidaan käyttää toisen
            kiinteistön yhteydessä. Lisäedellytyksenä  tilusjärjestelylle   on   muun  ohella
            64 §:n
            2 momentin 2 kohdan mukaan, ettei siitä aiheudu kenellekään
            merkittävää haittaa.
         
         
         Valtiosääntöoikeuden kannalta merkityksellistä on,
            täyttääkö tällainen
            alueen siirtäminen tilasta toiseen  pakkolunastukselle  perustuslain 15 §:n
            2 momentissa säädetyn yleisen tarpeen vaatimuksen.
            Alueen siirtäminen tapahtuu yksityisen edun eli toisen
            maanomistajan hyväksi.
         
         
         Yhtäaikaa voimassa olevan yleisen tielain säätämisen
            kanssa säädettiin perustuslain säätämisjärjestyksessä valtuuslaki
            eli laki vastikemaan luovutuksesta yleisiä teitä varten
            toimitettavan tilusjärjestelyn yhteydessä. Vaikka
            lakia yleisistä teistä ei vuonna 1954 käsitelty
            perustuslakivaliokunnassa, on perustuslakivaliokunta myöhemmin
            todennut eduskunnan tuolloin tarkoittaneen, ettei lunastuksen kohteeksi
            joutuneen kiinteistön omistajan intressi saada tiluksiaan
            eheyttävää maata toiselta maanomistajalta ollut
            yleinen tarve (PeVM 14/1977 vp s. 2/II). Valtuuslakia
            1971 muutettaessa tilusten siirron edellytykseksi asetettiin huomattavan
            haitan poistaminen tai sen olennainen vähentäminen. Laista
            ei pyydetty perustuslakivaliokunnan lausuntoa. Laki on edelleen
            voimassa.
         
         
         Lunastuslakia säädettäessä ehdotuksen
            23 §:n mukaan lunastuksesta aiheutuvasta tilusten pirstoutumisesta
            tai muusta syystä johtuvan haitan poistamiseksi tai olennaiseksi
            vähentämiseksi voitiin tilusvaihtojen lisäksi
            erityisistä syistä siirtää luovutuksen
            kohteeksi joutuneeseen kiinteistöön tiluksia muista
            kiinteistöistä. Perustuslakivaliokunta tuolloin
            katsoi, että "näiden kahden tapauksen perusteella
            ei voida puhua mistään sitovasta käytännöstä varsinkaan,
            kun säätämisjärjestykseen vaikuttaneet
            tulkintaratkaisut on omaksuttu valiokunnan ulkopuolella. Kun otetaan
            huomioon se yhteys, missä lakiehdotuksen 23 § on
            ehdotukseen kokonaisuudessaan, valiokunta katsoo, että varsinaisen
            lunastuksen oikeuttava yleinen tarve kattaa kaikki ne toimenpiteet,
            jotka oleellisesti ja luontevasti kuuluvat lunastusmenettelyyn ja
            pyrkimykseen lunastuksesta aiheutuvien haittojen minimoimiseen sekä että tähän
            voidaan lukea myös muihinkin kansalaisiin kuin lunastuksen
            varsinaiseen kohteeseen ulottuvat toimenpiteet edellyttäen,
            että ne eivät tuota sanottavaa haittaa tai vahinkoa.
            Lakiesitys voidaan valiokunnan mielestä tältäkin osin
            näin ollen käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä."
            (PeVM 14/1977 vp. s. 2/II).
         
         
         Perustuslakivaliokunta on käytännössään myös
            katsonut, ettei yleisen tarpeen vaatimus välttämättä edellytä lunastuksen
            toteuttamista julkisyhteisön hyväksi, vaan lunastetun
            omaisuuden saajana voi olla muukin taho (PeVL 28/2000
               vp s. 4/I ja PeVL 49/2002 vp s.
            4/I).
         
         
         Valiokunta katsoo, että maantietoimitukseen sisältyviä tilusjärjestelyjä mukaan
            lukien alueen siirtäminen kiinteistöstä toiseen
            voidaan pitää osana lunastuskokonaisuutta, joka
            täyttää välillisesti yleisen
            tarpeen vaatimuksen. Valiokunnan mielestä tilusjärjestelyn
            edellytyksenä ehdotuksen 64 §:n 2 momentin 2 kohdassa
            olevan määräyksen ilmaisu, ettei toimenpide
            saa aiheuttaa kenellekään merkittävää haittaa,
            on syytä muuttaa sanottavaksi haitaksi. Tältä osin
            ehdotus voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Poikkeuslakien välttäminen 
         
         Vuoden 1971 valtuuslaki on voimassa edelleen. Perustuslakiuudistuksen
            myötä on omaksuttu poikkeuslakien välttämisen
            periaate, jonka mukaan tulee välttää perustuslaista
            poikkeavien, uusien puhtaasti kansallisten lakien säätämistä. Poikkeuslakimenettelyyn
            tulee turvautua vain erityisen poikkeuksellisissa tapauksissa ja
            pakottavasta syystä (PeVL 1a/1998 vp s.
            2/II ja PeVL 26/2004 vp s.
            5/II). Valiokunnan kannan mukaan hallituksen tulee arvioida
            ennen uuden perustuslain voimaantuloa säädettyjen
            poikkeuslakien tarpeellisuus ja suhde uuden perustuslain
            säännöksiin ja ryhtyä tarvittaviin
            toimiin sääntelyn saattamiseksi näiltäkin
            osin uuden perustuslain vaatimuksia vastaavaksi (PeVM 10/1998
            vp s. 23/I).
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että liikenne- ja viestintävaliokunta
            tekisi huomautuksen, että valtioneuvoston piirissä ryhdyttäisiin
            tarvittaviin toimenpiteisiin vuoden 1971 valtuuslain kumoamiseksi.
         
         
         Tutkimusoikeus
         
         Voimassa olevan yleisen tielain 46 §:n mukaan, kun
            on tehty aloite tien tekemisestä tai liitännäisalueen
            perustamisesta, on kiinteistöllä sallittava viranomaisten
            toimesta tai toimeksiannosta erinäisiä valmistavia
            toimenpiteitä kuten mittauksia, paalutuksia,
            kartoituksia ja maaperän tutkimista. Myös säädettävän
            lain 16 §:n mukaan näin ehdotetaan meneteltäväksi.
            Tutkimustyö ei saa aiheuttaa omistajalle tai oikeudenhaltijalle
            tarpeetonta häiriötä, ja siitä tulee
            ilmoittaa kuulutuksella tai muulla sopivalla tavalla muiden ohella
            maanomistajille. Toimenpiteistä aiheutuvista vahingoista
            ja haitoista on maksettava ehdotuksen 73 §:n mukaisesti
            korvaus. Muussa lainsäädännössä,
            kuten lunastulain 84 §:ssä ja vesilain
            1 luvun 31 §:ssä, tällaisen tutkimustoiminnan
            edellytyksenä toisen alueella on lupa. Koska tutkimustyöt
            useimmiten edellyttävät koneiden käyttöä ja
            tiehankkeen toteuttaja käytännössä voi
            olla myös yksityinen yritys eikä ehdotus aseta
            ehdottomaksi edellytykseksi henkilökohtaista tiedoksiantoa
            omistajalle tai oikeudenhaltijalle, pitää valiokunta
            perustuslain turvaaman omaisuudensuojan ja oikeusturvan kannalta
            parempana, että tutkimustöiden suorittamiseen
            tulee saada lupa.
         
         
         Arvohetki
         
         Ehdotuksen 76 §:n mukaan korvaus lunastettavasta omaisuudesta
            on määrättävä haltuunoton ajankohdan
            (arvohetki) arvon perusteella. Jos maanomistajalla on ollut voimassa
            oleva maa-aineslupa, maksetaan hänelle korvaus maa-aineslupaan
            kuuluvien, tiealueelle jäävien maa-ainesmäärien
            perusteella. Maantien linjalle jää kuitenkin usein
            myös sellaisia maa- tai kiviainesten ottoon soveltuvia
            alueita, joille maanomistaja ei ole ehtinyt vielä hakea
            ja saada maa-aineslupaa. Mikäli maanomistajalla ei ole
            ollut maa-aineslupaa, hänelle on monissa tapauksissa korvattu
            tielinjalle jääneistä maa-aineksista
            vain kotitarvekäyttöä vastaava osuus.
            Sen vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
            että joko 76 §:n 1 momenttia tai 74 §:n
            1 momenttia täsmennetään esimerkiksi
            siten, että korvauksen määrää arvioitaessa
            on otettava huomioon, olisiko korvauksensaajalla todennököisesti
            ollut mahdolisuus saada tiealueelle maa-aineslupa, ellei tiehanketta
            olisi toteutettu.
         
         
         Muutoksenhaun rajoitukset
         
         Ehdotuksen 106 §:n mukaan yleissuunnitelman hyväksymispäätökseen
            ei saa hakea valittamalla muutosta siltä osin kuin maantien
            sijainti ja tekniset ratkaisut on jo hyväksytty lainvoimaisesti oikeusvaikutteisessa
            kaavassa. Vastaavasti tiesuunnitelman hyväksymispäätöksestä ei
            saa valittaa, jos maantien sijainti ja tekniset ratkaisut on jo
            hyväksytty yleissuunnitelmassa. Ehdotus vastaa pääpiirteittäin
            voimassaolevan yleisen tielain 105 a §:ää,
            joka lisättiin lakiin vuoden 1998 lakimuutosten yhteydessä.
            Asiasta ei tuolloin pyydetty perustuslakivaliokunnan lausuntoa.
         
         
          Menettelyn taustalla lienee pyrkimys torjua kolminkertainen
            valitusmahdollisuus. Järjestely näyttäisi
            täyttävän perustuslain 21 §:n
            oikeusturvavaatimuksen, koska asianosainen voi saada asian käsiteltäväksi
            tuomioistuimeen. Näin ei välttämättä kuitenkaan
            ole. Lisäksi perustuslain 20 §:n 2 momentin mukaan
            julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle
            mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään
            koskevaan päätöksentekoon.
         
         
         Tielinjauksen merkitseminen maakuntakaavaan on sen suuren mittakaavan
            vuoksi melko summittainen. Siitä ei vielä voi
            varmasti päätellä, minkä kiinteistöjen
            kautta tie kulkee. Epätietoisuuden vuoksi omistajat ja
            oikeudenhaltijat eivät ehkä tule käyttäneeksi
            muistutuksenteko- tai valitusoikeuttaan. Tiehanke täsmentyy
            vasta vaiheittain yleispiirteisestä kaavasta yleissuunnitelman
            kautta tiesuunnitelmaan. Eri vaiheissa ratkaistaan myös
            eri asioita. Vielä maakuntakaavavaiheessa eivät
            omistajat ja oikeudenhaltijat ole osanneet ennakoida kaikkia tien
            suunnitteluun liittyviä seikkoja, kuten melukysymysten ratkaisemista.
            Kaavavalitus on kunnallisvalitus, jossa valitusoikeus ja valitusperusteet
            poikkeavat tieasioissa noudatettavasta hallintovalituksesta.
         
         
         Perustuslain 21 §:n 1 momentin ja 20 §:n 2 momentin
            perusteella valiokunta pitää tärkeänä, että ehdotuksen
            106 §:n 1 momenttia täsmennetään
            siten, että kaavalla tarkoitetaan kyseisessä lainkohdassa
            oikeusvaikutteista yleiskaavaa tai lainvoimaista asemakaavaa siten
            kuin voimassa olevassa laissakin on menetelty. Valiokunta katsoo,
            että liikenne- ja viestintävaliokunnan tulee harkita,
            tulisiko yleissuunnitelman tai tiesuunnitelman hyväksymipäätöksestä sallia
            muutoksenhakuoikeus.
         
         
         Tienvarsimainonta
         
         Asemakaava-alueen ulkopuolella sekä asemakaava-alueella  maankäyttö-  ja   rakennuslain
            83 §:n
            4 momentin mukaisella liikennealueella on ehdotuksen 52 §:n
            1 momentin nojalla kielletty maantien käyttäjille
            tarkoitettujen ulkomainosten asettaminen. Tienpitoviranomainen voi myöntää poikkeuksen
            tästä kiellosta, jos sitä on pidettävä liikenteen
            opastuksen tai matkailun kannalta tai muusta sellaisesta syystä tarpeellisena.
            Mainostamista koskevat säännökset siirretään
            näin luonnnonsuojelulain 36 §:stä maantielakiin.
         
         
         Lunnonsuojelulain säätämisen yhteydessä perustuslakivaliokunta
            ei ottanut kantaa ulkomainontaan. Se on kuitenkin käytännössään
            todennut, että mainonta ja kaupallinen viestintä kuuluvat
            sananvapauden piiriin, joskaan ei sen ydinalueelle (PeVL
               14/2000 vp s. 3/I, PeVL 23/2000 vp s.
            3/I ja PeVL 22/2001 vp s. 4/I).
            Sananvapauteen liittyy perustuslain 12 §:n 1 momentin mukaan
            muun muassa oikeus ilmaista ja julkistaa tietoja, mielipiteitä ja
            muita viestejä kenenkään sitä ennakolta
            estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden
            käyttämisestä annetaan lailla. 
         
         
          Ulkomainosten asettamiskieltoa ehdotuksen 52 §:n 1
            momentissa manituilla alueilla on arvioitava perusoikeuksien
            yleisten rajoitusperiaatteiden mukaisesti. Rajoituksella tulee olla
            hyväksyttävä peruste. Perustelujen mukaan
            kieltoa puolletaan muun muassa liikenneturvallisuussyillä ja
            maisemallisilla perusteilla. Mainos ei saa myöskään
            aiheuttaa näkemäestettä tai johtaa sekaannusriskiin
            muistuttaessaan liikennemerkkiä tai valo-opastetta.
         
         
         Valiokunta katsoo, että ehdotuksen 52 §:n
            1 momentin mukaisia alueita koskeva mainostamisen kielto, josta
            tosin voi saada poikkeuksia, voi johtaa tarpeettomaan sananvapauden
            rajoittamiseen ja voi vaikeuttaa elinkeinon harjoittamista. Sen
            vuoksi poikkeamisen edellytyksiä tulee täsmentää ja
            helpottaa.