Perustelut
Talous- ja finanssipoliittinen linja
Sosialidemokraattien mielestä hallituksen talouspolitiikka
ei vahvista riittävästi kansalaisten hyvinvoinnin
kannalta välttämätöntä talouskehitystä.
Hallituksen linjaa ei voi kuvata dynaamiseksi, vaan se luottaa liikaa
markkinoiden toimintaan ja olettaa, että se kohentaa työllisyyttä riittävästi.
Hallituksen esitys menokehyksiin on hallitusohjelman tavoitteisiin
nähden alimitoitettu. Jo tiedossa olevat menopaineet
johtavat siihen, että esitetyt kehykset ylitetään
vaalikauden aikana.
Kehykset sisältävät epäoikeudenmukaiset
veronkevennykset suurten omaisuuksien haltijoille. Nämä vaikuttavat
helposti verosuunnitteluun ja johtavat sitä kautta ennakoitua
suurempiin verotulojen menetyksiin. Tämä kehitys
vaarantaa myös valtiontalouden ylijäämätavoitteen.
Sosialidemokraattien vaihtoehdon mukaan talous-, työllisyys-
ja veropolitiikan linjan päätavoitteena
on työllisten määrän lisääminen 100 000
hengellä vaalikauden loppuun mennessä. Tähän
päästään uskottavalla finanssipolitiikalla,
joka vahvistaa luottamusta julkisen talouden pitkän aikavälin
kestävyyteen. Ikääntymisen haasteeseen
on varauduttava ylijäämäisen julkisen
sektorin ja riittävän palvelutarjonnan avulla.
Toiseksi mielestämme työn kysyntää lisätään edistämällä talouden
kasvumahdollisuuksia, lisäämällä hyödykemarkkinoiden
kilpailua ja huolehtimalla kasvua ja työllisyyttä tukevan tulopolitiikan
edellytyksistä työmarkkinoilla.
Kolmanneksi työn tarjontaa vahvistetaan aktivoimalla
työttömiä ja työvoiman ulkopuolella
olevia, kehittämällä verotuksen ja sosiaaliturvan
kokonaisuutta sekä helpottamalla työn ja perheen
yhteensovittamista. Lisäksi työurien on pidennyttävä sekä alku-
että loppupäästä.
Työmarkkinoiden kohtaantoa parannetaan työvoiman
alueellista ja ammatillista liikkuvuutta helpottamalla. Työvoiman
osaamistasoa kohotetaan työelämälähtöisellä koulutuspolitiikalla.
Erityisen kehittämisen kohteena pitää olla ammatillinen
aikuiskoulutus sekä toisen asteen ammatillinen koulutus.
Sosialidemokraattien mielestä työllisten määrän
lisääminen 100 000 hengellä olisi
vaatinut heti hallituskauden alussa hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen
yhteisen työllisyysohjelman.
Rakennusalalla ja teollisuudessa on pulaa ammattiosaajista.
Maa- ja vesirakentamisessa on vapaita resursseja, varsinkin sen
jälkeen, kun Vuosaaren sataman ja Turun moottoritien rakennushankkeet
päättyvät. Näin ollen alueellisen
kehityksen ja elinkeinoelämän tarpeita vastaavan
infrastruktuurin rakentamisen jarruttamiseen ei ole ylikuumenemisesta
johtuvia syitä.
Rakennuskustannukset ja asuntojen hinnat ovat nousseet. Tätä hintojen
nousua vahvistaa edelleen asuntopula. Asuntojen hintojen nousu on
keskittynyt pääkaupunkiseudulle ja muutamaan muuhun
kasvukeskukseen. Rakennuskustannusten nousun takana on kysynnän
kasvun ohella myös rakennusaineteollisuuden kapasiteettiongelmat
ja kilpailun puute.
Sosialidemokraattien mielestä on tärkeää parantaa
talouden pitkän aikavälin kasvupotentiaalia
sekä tuottavuutta ja luoda siten edellytykset työllisyystilanteen
kohentumiselle.
Verotus
Sosialidemokraateille verotus on keino rahoittaa julkisia menoja
sekä tasoittaa tuloeroja. Verojärjestelmän
on oltava selkeä, tehokas ja oikeudenmukainen.
Veropohjan täytyy olla mahdollisimman laaja ja aukoton.
Työeläkkeiden rahoituksen turvaamiseksi työeläkemaksua
tulee asteittain nostaa. Vastaavasti työnteon veroperusteita
täytyy lieventää, jotta verotus ei kiristy.
Mahdollinen veronkevennysvara on käytettävä sosialidemokraattien
linjan mukaisesti ensisijassa työllisyyttä ja
oikeudenmukaisuutta parantaviin uudistuksiin. Lisäksi kannatamme verotuksen
rakenteen muuttamista siten, että verotuksen
painopistettä siirretään pois työn verotuksesta.
Sosialidemokraattien mielestä perintöveron kevennykset
pitää kohdentaa pieni- ja keskisuuriin
perintöihin, ei suurten omaisuuksien haltijoille. Emme
hyväksy perintöveron poistamista suurten omaisuuksien
haltijoilta edes sukupolvenvaihdostilanteissa. Hallituksen
esittämä yritysten ja maa- ja metsätilojen
sukupolvenvaihdosten yhteydessä siirtyvien perintöjen
täydellinen verovapaus ei ole oikeudenmukainen. Se ei edistä työllisyyttä,
mutta luo kaikesta varallisuuden verottamisesta vapaan
luokan. Kaikkia kansalaisia tulee kohdella yhdenvertaisesti verotuksessa.
Perintöverotuksen epäkohdat on korjattava viipymättä leskien
ja alaikäisten lasten osalta. Tavanomaisten pienten perintöjen
verotusta on kevennettävä. Sekä perintöveroa
että eläkkeensaajien verotusta koskevat päätökset
on tehtävä seuraavassa budjettiriihessä.
Hallituksen kaavailemiin uusiin ympäristöveroihin
ja autoverotuksen tulevaisuuteen pitää saada myös
selkeät linjaukset.
Vero- ja tulopolitiikan yhdistäminen on tuonut talouteen
vakautta. Se on tuonut vakaan ostovoiman lisäyksen
ja yritysten kustannuskehitykselle kaivattua pitkäjänteisyyttä.
Veroratkaisujen kytkeminen osaksi tuloratkaisuja olisi ollut perusteltua
myös tällä vaalikaudella.
Hallitus lupaa alentaa elintarvikkeiden arvonlisäveroa,
mikä vähentää valtion verotuloja
500 miljoonalla eurolla. Tulonjaon tasaamismielessä elintarvikkeiden
veronalennus on kyseenalainen, koska valtaosa veronalennukseen käytettävästä euromäärästä
menee
keski- ja suurituloisille, vaikka köyhimmätkin
lapsiperheet ja eläkeläiset hyötyvät
elintarvikkeiden arvonlisäverotuksen keventämisestä.
Kaikkein pienituloisimpien taloudelliseen tukemiseen on olemassa huomattavasti
tehokkaampia keinoja kuin ruuan arvonlisäverokannan alentaminen.
Elinkeinopolitiikka
Valtiontalouden tarkistetut kehykset eivät anna uutta
tietoa energian ja erityisesti bioenergian lähivuosien
toimenpideohjelmasta sekä rahoituksesta. Kehysesityksessä ei
pohdita, mikä on tukien ohjaava vaikutus ja mikä osuus
jää markkinaehtoiseen kehittämiseen maan
eri osissa. Avoimeksi jää myös se, saavuttaako
Suomi näillä panostuksilla ja toimenpiteillä EU:n
asettamat tavoitteet.
Yrityspolitiikassa hallitus hyödyntää edellisen
hallituksen hyvää valtiontalouden kassatilannetta
ripottelemalla tukirahoja ympäri maata ilman määrätietoista
teollistamispolitiikkaa ja palvelujen kehittämisen uusia
linjauksia. Liian paljon jätetään tulevien
vuosien budjettipäätösten varaan. Matkailun
edistämiskeskus (MEK) ajetaan alas, mikä heikentää matkailuelinkeinon kehittämistä
Suomessa
ja markkinointia ulkomailla.
Kuluttajien oikeusturva on tullut entistä vaikeammaksi
vuosi vuodelta. Kuluttajien asemasta hallitus ei juuri välitä.
Kuluttajille kuluttajariitojen vieminen oikeuteen on liian kallista,
siksi kuluttajaneuvonnan kehittäminen maan eri osissa on
erittäin tärkeää.
Velkaantuminen on paheneva ongelma. Talous- ja velkaneuvontaan
ja kuluttajajärjestöille varatut määrärahat
pysyvät koko kehyskauden samalla tasolla. Velkaneuvonnan
resursseja pitää vahvistaa maan eri osissa.
Hallitus keskittyy omistajapolitiikassaan lähinnä omaisuuden
myymiseen. Valtioyhtiöiden myyntituloista voidaan neljän
vuoden aikana käyttää 600 milj. euroa
osaamista, innovaatioita ja talouden kasvua edistäviin
tarkoituksiin. Selkeätä linjaa tai tavoitteita
valtion omistajapolitiikassa ja uuden yritystoiminnan
luomisessa ei ole esitetty.
Kunnat
Edellisen hallituksen kuntapanostukset vuodelle 2007 olivat
suurimmat 15 vuoteen, yli 400 milj. euroa. Hallitus maksoi kunnille
kaikki niiden saatavat. Kustannustenjaon tarkistuksen viimeinen
erä, 185 milj. euroa maksetaan etuajassa tänä vuonna.
Nykyinen hallitus sai kuntataloudenkin osalta hyvän perinnön.
Hallitus luottaa hyvän talouskehityksen jatkuvan ja
sen myötä kuntien verotulojen kasvavan niin reippaasti,
että valtion tukea kunnille voidaan leikata eikä uusien
tehtävien kunnille aiheutuvien menojen kasvua
tarvitse täysimääräisesti
kompensoida.
Kuntien menot kasvavat peruspalveluohjelman (PPO) mukaan runsaat
5 mrd. euroa hallituskaudella. Näiden menojen kattamiseen
varattu valtionosuuksien kasvu on hieman alle l mrd. euroa
eli alle viidennes kuntien ennakoidusta rahoitustarpeesta. Kuntien
on siis itse kerättävä kokoon tarvittavat
runsaat 80 %. Valtionosuuksien lisäykset
ajoittuvat lähes kokonaan ensi vuodelle. Tämän
jälkeen kunnat jäävät käytännössä omilleen.
Koulutuksen laatua esitetään nyt parannettavaksi
80 miljoonalla eurolla, joka muutoin säästyisi
valtionosuuksista, kun ikäluokat pienenevät. Jos
tämä summa käytetään
valtionosuuksien lisäämiseen nostamalla opetuksen
yksikköhintoja, kasvavat kuntien menot peräti
200 miljoonalla eurolla. Koko prosessista seuraa, että kuntatalouden
tilanne kiristyy entisestään. Kuntien palvelumaksuja
sosiaali- ja terveydenhuollossa nostetaan niin, että vuodesta
2009 alkaen ne tuottavat kunnille 60 milj. euroa vuodessa nykyistä enemmän.
Kuitenkin kuntien valtionosuuksia vastaavasti vähennetään.
Näin menetellen kuntien taloustilanne ei kohene
lainkaan. Sen sijaan maksujen korotuksilla lisätään eriarvoisuutta
kansalaisten kesken.
Hallituksen politiikalla ei kyetä hoiva- ja hoitoalan
tilanteen helpottamiseen tai järkevään kehittämiseen.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Stakes on arvioinut ikääntymisen aiheuttavan henkilöstön
lisätarvetta niin, että jo tällä hallituskaudella
tarvittaisiin sosiaali- ja terveysalalle 20 000 henkilöä lisää.
Valtion ja kuntien on huolehdittava omasta työnantaja-
ja henkilöstöpolitiikan hyvästä ja luotettavasta
linjasta sekä työn järkevästä organisoinnista.
Julkisen sektorin houkuttelevuudesta työpaikkana on huolehdittava
ja henkilöstön riittävyydestä sekä pitkäjänteisestä osaamisesta on
pidettävä huolta.
Valtionhallinnon uudistamishankkeissa valtion on noudatettava
hyvää henkilöstöpolitiikkaa
ja pyrittävä turvaamaan palvelussuhteiden jatkuvuus.
Palvelualalla on huolehdittava työntekijöistä,
jotka pitävät huolta palvelun tarvitsijoista.
Työelämän hyvinvoinnin ja tuottavuuden kannalta
keskeisiin työelämäohjelmiin, kuten työelämän
kehittämisohjelma TYKESiin ja työssäjaksamisen
kysymyksiin keskittyneeseen Veto-ohjelmaan ei hallitus esitä lisää voimavaroja,
vaikka ohjelmat ovat tuottaneet hyviä ja kestäviä tuloksia
sekä lisänneet tuottavuutta ja työhyvinvointia.
Työelämän laadun kehittäminen
on suomalaisen työn kansainvälisen kilpailukyvyn
kannalta keskeinen asia.
Työelämän merkittävin kirjaus
hallitusohjelmassa on tavoite tasa-arvotupon rakentamisesta. Sosialidemokraatit
ovat valmiita tukemaan tavoitetta kaikin tavoin. Kehyksessä ei
ole minkäänlaista mainintaa valtion lisäpanoksista
koulutettujen, matalapalkkaisten naisten palkkatason korjaamiseen.
Varojen puute aiheuttaa epävarmuutta, koska ei tiedetä,
kuinka paljon rahaa palkkojen korjaamiseen on käytössä.
Kun kuntatalous kiristyy, mahdollisuudet terveydenhuollon ja
vaikkapa vanhustenhuollon kehittämiseen murenevat. Sosialidemokraattien mielestä kuntarakennetta
tulee uudistaa niin, että maahamme syntyy entistä elinvoimaisempi
kuntarakenne. Tämän pohjalta kuntien omia verotuloja,
ennen kaikkea kunnallisverotulopohjaa tulee vahvistaa.
Hallitusohjelmassa eikä kehyksessä ei ole varsinaisesti
mainintaa siitä, että kuntien omaa veropohjaa
vahvistettaisiin ja vastaavasti riippuvuutta valtion taloudesta
pienennettäisiin edellisen hallituksen ja myös
eduskunnan hyväksymien kunta- ja palvelurakenneuudistusta
koskevien puitelain linjausten mukaisesti. Näyttääkin
ilmeiseltä, että välttämätöntä valtionosuusuudistusta
ei saada aikaan vaan muutokset uhkaavat jäädä pieniksi.
Tämä taas ennakoi välttämättömän
kunta- ja palvelurakenneuudistuksen hidastumista.
Tuottavuusohjelma
Edellisen hallituksen aikana sovittiin valtion tuottavuusohjelman
käynnistämisestä, ja sitä toteutetaan
osana valtion kehys- ja budjettiprosessia. Aiemman ohjelman mukaan
vuosina 2007— 2011 on tarkoitus vähentää valtiolta
noin 9 600 työpaikkaa. Tälle vuodelle
vähennystarve on 1 100 henkilöä.
Viime hallituskaudella tehty päätös lähti
siitä, että kaikki toimenpiteet voitiin tehdä henkilöstön
luonnollisen poistuman kautta.
Kehyskauden 2008— 2011 aikana henkilöstön
vähennystarvetta nostetaan tuntuvasti. Kehykseen on lisätty
50 prosentin eli 4 800 työntekijän
lisävähennys, jonka toteuttaminen aloitettaneen
kehyskauden loppupuolella. Sosialidemokraattien mielestä vähennystarpeen
näinkin suuri nostaminen heikentää julkisia
palveluita sekä uhkaa romuttaa tuottavuusohjelman alkuperäiset
myönteiset tavoitteet palveluiden tuottamisen tehostamisesta
ja laadun parantamisesta sekä johtaa irtisanomisiin.
Sisäinen turvallisuus
Kansallinen siviilikriisinhallinnan toimintakyky ja
voimavarat sekä koulutus on turvattava. Lääkäri-
ja pelastushelikopteritoiminta on edellisen hallituksen valmistelun
mukaisesti siirrettävä vuoteen 2010 mennessä kumppanuushankkeista
valtion budjettirahoituksen piiriin. Pelastustoimen suorituskyky
ja kansalaisten turvallisuus edellyttävät,
että pelastushenkilöstön eläkeikää lasketaan.
Hallituksen linjauksen mukaisesti on turvattava operatiivisen
poliisihenkilöstön-, rajavartiolaitoshenkilöstön-
ja hätäkeskuspäivystäjien määrä.
Turvallisuuden ja paikallispoliisin toimintakyvyn näkökulmasta
hallituksen ohjelma antaa edellisen hallituksen tavoitteen säilyttää poliisien
vahvuus vuoden 2002 tasossa. Erityisesti lupahallinnon henkilöstöön
kohdistuva vähentämispaine vaarantaa lupapalvelujen
sujuvuuden sekä sitoo poliisin voimavaroja kansalaisten
turvallisuutta välittömästi palvelevista tehtävistä.
Rajavartiolaitosta koskeva kiinteistöuudistus tulee toteuttaa
tavalla, jossa korvataan rajavartiolaitokselle täysimääräisesti
siirrosta aiheutuvat lisämenot. Rajavartiolaitoksen toimintakyky
muuttuvassa toimintaympäristössä mm.
vihreän rajan toteutuessa turvataan.
Hallitusohjelmassa eikä myöskään
hallituksen kehysmietinnössä ei ole esitetty talousrikollisuuden
ja harmaan talouden torjuntaan liittyviä näkökohtia.
Sosialidemokraatit pitävät välttämättömänä,
että edellisen hallituksen aikana käynnistettyä ja
tehostettua talousrikostorjuntaa edelleen vahvistetaan.
Sosiaali- ja terveyspolitiikka
Toimivat hyvinvointipalvelut ovat avainasemassa köyhyyttä ja
syrjäytymistä ehkäistäessä.
Hallitus suuntaa vain 250 milj. euroa sosiaali- ja
terveyspalvelujen laajentamiseen. Pelkästään ikääntymisestä kehyskaudella
aiheutuvien sosiaali- ja terveydenhuollon menojen on kuitenkin
arvioitu olevan lähes kaksinkertaisesti tämän verran.
Tulevaisuuden suuri haaste on, miten turvaamme sosiaali- ja
terveydenhuollon palvelut ja riittävän työvoiman
palvelujen tuottamiseen. Edellisen hallituksen käynnistämää kunta-
ja palvelurakenneuudistusta tarvitaan juuri palvelujen takaamiseksi
tulevaisuudessakin.
Hallitus on tehnyt tietoisen valinnan siinä, että se
ohjaa kuntia muuttumaan sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajasta
pelkäksi palveluiden järjestäjäksi.
Tämä johtaa palveluiden yksityistämiseen
ja lisää kansalaisten eriarvoisuutta. Esimerkiksi
kehyspäätöksen mukainen sairausvakuutuksen
korvaustason nostaminen hammashoidossa on sinänsä hyvä asia,
mutta kun samalla laiminlyödään kunnallisen
hammashoidon lisäresurssit, ohjataan ihmisiä yksityiseen
hammashoitoon kunnallisen sijaan. Käytännössä siis rapautetaan
julkisia palveluita.
Kuntien roolia muuttavalla linjauksella hallitus kasvattaa
väestön välisiä elintasoeroja
entisestään. Yksityisten palveluntuottajien lisääntyminen
edellyttää myös valvonnan tehostamista, joka
luo lisää byrokratiaa ja tehottomuutta sosiaali-
ja terveyspalveluihin.
Hoitotakuulla saatiin merkittävästi lyhennettyä hoitojonoja.
Hoitoon pääsyssä on kuitenkin edelleen
vakavia puutteita erityisesti lasten ja nuorten mielenterveyspalveluissa,
tutkimuksiin pääsyssä vakavien sairauksien
kohdalla sekä vanhusten sosiaali- ja terveyspalvelujen
saatavuudessa. Lisäksi lastensuojelun kasvava tarve sekä sosiaali-
ja terveydenhuoltohenkilöstön riittävyyden
turvaaminen vaativat toimenpiteitä.
Kehyspäätöksessään
nykyhallitus jättää sosiaali-
ja terveydenhuollon tarpeet ilman riittävää rahoitusta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijätarve kasvaa
vuoteen 2011 mennessä lähes 20 000 työntekijällä.
Hallitusohjelman ja valtiontalouden kehyksiä koskevan selonteon
kirjausten mukaan kunnat jätetään tämän
haasteen kanssa yksin. Kehyspäätöksen
rahalliset panostukset kokonaistarpeeseen nähden ovat täysin
riittämättömiä ja johtavat käytännössä kuntatalouden
heikkenemiseen. Kuntatalouden saaminen tasapainoon edellyttää myös,
että kuntasektorin tulevia palkkaratkaisuja tuetaan valtionosuuksin,
mutta lisärahoitusta ei kehyksistä löydy.
Hallituksen kaavailemassa sosiaaliturvauudistuksessa
on syytä selvittää vähimmäistoimeentulon
turvaavien etuuksien taso ja keskinäiset suhteet. Sosiaaliturvajärjestelmää on mahdollisuuksien
mukaan selkiinnytettävä ja yksinkertaistettava.
Vanhustenhuolto, omaishoito, vammaispalvelut
Hallitukselta puuttuu selkeä valtakunnallinen linjaus
ja rahoitus vanhusten ja vammaisten julkisten palvelujen saatavuuden
turvaamiseksi. Vanhustenhuollon ongelmat eivät ratkea erillisillä pienillä toimenpiteillä.
Vanhustenhuollon kestävään ja laadukkaaseen
kehittämiseen tarvitaan selkeä suunnitelma, selkeät
vanhustenpalvelujen tasoa ohjaavat normit ja riittävä rahoitus.
Kansalaisten tasavertaisuus omaishoidossa on turvattava. Omaishoidon
kattavuutta pitää parantaa ja sen tukea kehittää.
Omaishoitojärjestelmän kehittäminen vaatii
kehysselonteossa luvattua huomattavasti enemmän resursseja.
Pelkästään omaishoidon tukeen tarvittaisiin
omaishoidosta tehtyjen selvitysten mukaan lisämäärärahaa
vuoteen 2012 mennessä noin 110 milj. euroa.
Hallitus lupaa turvata vaikeavammaisille henkilökohtaisen
avustajan palvelut. Sosiaali- ja terveysministeriön arvion
mukaan henkilökohtaisen avustajan turvaamisen kustannusten
on arvioitu vaativan minimissään 40 milj. euroa
ja laajimmillaan 400 milj. euroa vuodessa. Ajatellen vanhustenpalveluihin
kehyskaudella tarvittavien arvioitujen resurssien suuruutta
ja kehyksessä sosiaali- ja terveydenhuoltoon varattujen valtionosuuslisäyksien
vähäisyyttä on tämänkin hallitusohjelman
kirjauksen toteutumista syytä epäillä.
Myös vammaisten yhdenvertaisuuden ja osallisuuden takaamiseksi
vaadittavat muut toimenpiteet, kuten tulkki- ja viestintäpalvelujen kehittäminen,
jäävät kehyksissä huomiotta.
Myös koko veteraanisukupolven hyvinvoinnista huolehtiminen
ja veteraanien ja sotainvalidien sosiaaliturvan ja palvelujen
kehittäminen ovat kannatettavia linjauksia. Hallitus ei
ole kuitenkaan varannut tavoitteisiin nähden läheskään riittäviä resursseja.
Hallitus on tyytynyt vain kirjaamaan toimenpiteitä osoittamatta
niihin rahoitusta.
Asiakasmaksut
Hallituksen aikomus nostaa asiakasmaksuja 1.8.2008 ja uudistaa
maksujärjestelmä siten, että vuodesta
2009 alkaen maksut seuraavat kustannuskehitystä, vaarantaa
pienituloisten ihmisten mahdollisuudet käyttää julkisia
palveluita, ja se saattaa tulosidonnaisten maksujen kohdalla toisaalta
ohjata suurituloisimmat käyttämään
yksityisiä palveluita.
Sosialidemokraatit eivät hyväksy asiakasmaksujen
korotuksen sitomista elinkustannusindeksiin, koska samaan
aikaan sosiaaliturvaetuuksien kohdalla vastaavaa korotusta ei toteuteta.
Mielestämme on tärkeää, että asiakasmaksujen
korotuksella ei estetä pienituloisten palveluiden käyttämistä.
Mikäli asiakasmaksut seuraavat kustannuskehitystä,
tulee myös tulonsiirrot ja sosiaaliturvaetuudet sitoa indekseihin nykyistä kattavammin.
Vähimmäismaksun asettaminen kokopäivähoitoa
käyttäville perheille
Hallitus on päättänyt vähimmäismaksun
asettamisesta lasten kokopäivähoitoon.
Nykyinen kokopäivähoidon maksuttomuus on tarjonnut päivähoitomahdollisuuden
myös pienituloisimmille perheille. Pyrkimys ohjata päivähoitopalvelujen
käyttöä on toteutettava siten, että kaikkien
lasten oikeus päivähoitoon säilyy käytännössä.
Sosialidemokraatit eivät voi hyväksyä hallituksen
päätöstä päivähoidon
0-maksuluokan poistamisesta ja tarveharkinnan käyttöönottamisesta.
Se johtaa turhaan byrokratiaan ja eriarvoistaa lasten
mahdollisuuden osallistua heille tärkeään
päivähoitoon ja varhaiskasvatukseen.
Lapsiperheiden etuudet
Sosialidemokraattien mielestä on oikeudenmukaista,
että kaikkien lapsiperheiden lapsilisiä korotetaan.
Mielestämme on korotettava perheen ensimmäisen
lapsen lapsilisää. Tämän lisäksi
lapsilisän ulottamista 17-vuotiaille ja lapsilisän
yhteensovittamista opintotuen ja muiden sosiaalietuuksien kanssa
tulee selvittää. Myös elatustukea on
korotettava. Se kohdentuu voimakkaimmin heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa
oleville yksinhuoltajatalouksille.
Hallituksen esitys korotuksista lapsilisään kolmannesta
lapsesta alkaen tuo tuen piiriin vain viidenneksen perheistä.
Lapsilisän yksinhuoltajakorotus ei hyödytä kaikkein
pienituloisimpia. Lapsilisän korotus pienentää myönnettävän
toimeentulotuen määrää. Sosialidemokraattien mielestä lapsen
perusosan tasoa toimeentulotuessa on syytä nostaa
lapsiperheköyhyyden vähentämiseksi.
Hallitus ei esitä elatustuen nostamista. Sosialidemokraattien
mielestä myös elatustukea on nostettava, sillä se
kohdentuu voimakkaimmin heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa
oleville yksinhuoltajatalouksille.
Asumistuki
Asumistuen taso on tällä hetkellä riittämätön, vaikka
edellisellä hallituskaudella toimeentulotuesta poistui
asumiskuluihin kohdistuva 7 prosentin omavastuu ja eläkkeensaajien
asumistukea parannettiin. Sosialidemokraattien mielestä asumistukijärjestelmää tulee
parantaa, ja esimerkiksi eläkkeensaajien ja lapsiperheiden
asumistukien omavastuuosuuksia on laskettava.
Sairausvakuutus
Sosialidemokraattien mielestä hyvä lääkehoito on
oleellinen osa terveydenhuoltoa. Lääkekorvausten
kustannusten hillitseminen on aiheellista potilaan kannalta. Se
ei kuitenkaan saa johtaa potilaan maksamien lääkekulujen
kasvuun eikä hoidon kannalta epätarkoituksenmukaisiin
ratkaisuihin.
Kansaneläkelaitoksen sairausvakuutuksesta johtuvien
menojen siirtäminen kehyksen piiriin on ongelmallista ja
vastoin sairausvakuutuksen rahoitusuudistukselle asetettuja tavoitteita
ja periaatteita. Hallituksen esittämä muutos
saattaa pahimmillaan johtaa siihen, ettei Kansaneläkelaitos
pysty hoitamaan lakisääteisiä tehtäviään.
Sivistys- ja tiedepolitiikka
Perusopetus
Tasa-arvoinen perusopetus ja laaja esiopetus ovat sivistysyhteiskuntamme
kivijalka, jolle ammattiin opiskeleminen tai muut jatko-opinnot pohjautuvat.
Laaja yleissivistys, hyvät perustaidot ja vahva
ammattiosaaminen ovat sekä yhteiskunnassa että työelämässä selviytymisen edellytys.
Nämä taidot mahdollistavat työpaikan
tai -tehtävien vaihdon ja uudelleen työllistymisen.
Lisäksi ne antavat turvaa muutokseen.
Vaikka keskimääräinen opettaja-oppilassuhde
on viime vuosina laskenut, ongelmana on suuri opetusryhmäkokojen
vaihtelu kunnittain, jopa koulujen välillä samassa
kunnassa. Hallitus ei valitettavasti esitä opetusryhmien
maksimikoon määrittämistä lainsäädännöllä.
Tasa-arvoinen perusopetus sekä koulutuksen ja opetuksen
korkea taso ovat Suomen menestyksen perusta. Hallitusohjelmassa
on asetettu erinomainen tavoite opetusryhmien pienentämisestä sekä tuki-
ja erityisopetuksen vahvistamisesta. Valitettavasti kehyspäätökseen
sisältyvät 80 miljoonan euron määrärahat
perusopetukseen ovat riittämättömät.
Hallitusohjelmatavoitteet tulee toteuttaa heikentämättä kuntataloutta.
Opintososiaaliset asiat
Opiskelijoiden opintososiaalisen aseman parantamista tulee jatkaa.
Opintorahaa pitää korottaa heti vuoden 2008 alusta.
Korotusten ohella sosialidemokraattien mielestä tarvitaan
laaja-alainen opintotukijärjestelmäuudistus. Nykyinen järjestelmä ei
riittävästi kannusta opiskelijoita keskittymään
täysipäiväisesti opintoihin. Se ei myöskään
seuraa muun sosiaaliturvan kehitystä. Myös muiden
kuin korkeakouluissa opiskelevien opintotuen tulee olla
vanhempien tuloista riippumaton itsenäisesti asuvien täysi-ikäisten kohdalla.
Toisen asteen ammattiin opiskelevien sekä ammattikorkeakouluopiskelijoiden
terveydenhuoltoa tulee parantaa.
Korkeakoulut
Taloudellinen kasvu edellyttää tuottavuuden
ja osaamisen vahvistamista. Panostusta tutkimukseen ja tuotekehitykseen
on lisättävä vähintään viidellä prosentilla
vuodessa. T&K-toiminnan kehittämiseen varataan
90 milj. euroa, vaikka pääministerin puheenjohtaman
tiede- ja teknologianeuvoston lähivuosien kehittämisohjelmassa tähän
esitettiin 400 milj. euroa lisää tällä vaalikaudella.
Ammattikorkeakoulujen perusrahoitus on turvattava tulevaisuudessa.
Tämän lisäksi ammattikorkeakouluille
on varattava riittävä rahoitus tutkimus- ja kehitystyöhön.
Yliopistojen perusrahoitusta on vahvistettava. Hallitusohjelman
kirjaus 80 miljoonan euron panostuksista yliopistojen
perusrahoitukseen on riittämätön, etenkin
kun tuottavuusohjelma leikkaa siitä kehyskauden
aikana 44 milj. euroa. Tuottavuusohjelman vähennykset ovat
niin isoja, että ne tulevat vaikuttamaan myös
opetus- ja tutkimushenkilöstöön.
Huippuyliopiston rahoittaminen ei saa heikentää muiden
yliopistojen rahoitusta ja tasavertaisia mahdollisuuksia
tieteen tekemiseen.
Ammatillinen ja aikuiskoulutus
Koulutuksellisen tasa-arvon heikentäminen näkyy
erityisesti ammatillisen ja aikuiskoulutuksen osalta: hallitus asettaa
esteitä osaavan työvoiman saatavuudelle tulevaisuudessa
esittämällä ammatilliseen koulutukseen
vain 2 000 lisäpaikkaa. Lisäpaikkoja
tarvittaisiin todellisuudessa miltei kolminkertainen määrä.
On huolehdittava myös vähän koulutetun
tai vanhentuneen tutkinnon varassa olevan aikuisväestön
kouluttamisesta. Vapaan sivistystyön resurssit on turvattava.
Eri ammateissa vaaditaan yhä monipuolisempia osaajia
ja jatkuvaa uudelleen kouluttautumista. Suomeen tarvitaankin kattava,
työelämälähtöinen aikuiskoulutusjärjestelmä,
joka mahdollistaa ammattitaidon ylläpitämisen
ja uusimisen.
Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus typistetään
hallitusohjelmassa koskemaan pelkästään
ammatillisesti suuntautunutta aikuiskoulutusta. Satsaaminen aikuiskoulutukseen
ei valitettavasti näy riittävästi kehyksissä.
Ammatillisen lisäkoulutuksen valtionosuuden vuosittainen
vähentäminen 5 miljoonalla eurolla ei ole perusteltua,
sillä kokonaan vailla toisen asteen tutkintoa olevia työntekijöitä on
työelämässä edelleen yli 300 000
ja joka vuosi jää lähes 20 % ikäluokasta
ilman ammatillista tutkintoa. Aktiivinen, täysi kansalaisuus
on oltava keskeinen aikuispoliittinen tavoite.
Hallituksen esitys oppisopimuskoulutuksen paikkojen lisäämisestä on
tervetullut, kuitenkin samaan aikaan muita toimia karsitaan muun muassa
lakkauttamalla heikoimman pohjakoulutuksen saaneisiin työssä oleviin
ihmisiin kohdistunut Noste-ohjelma ja leikkaamalla ammatillista
lisäkoulutusta ja jätetään vähän
koulutetut tai vanhentuneen tutkinnon varassa olevat ihmiset kovin
yksin.
Heikennettäessä jo muutenkin heikoimmassa asemassa
olevan aikuisväestön koulutusmahdollisuuksia jaetaan
yhteiskuntaa kahtia ja lisätään eriarvoistumista.
Tätä emme voi hyväksyä.
Veikkauksen voittojen tuloutus
Kulttuurin, liikunnan ja nuorisotyön rahoituksesta
merkittävä osa tulee veikkausvoittovaroista. Hallituksen
esitys veikkauksen voittotuloutuksesta on sekä jakosuhdelain
että eduskunnan yksimielisen linjauksen vastainen. Eduskunta
on edellyttänyt, ettei veikkauksen tuottoja käytetä budjettimenojen
kattamiseen. Nyt mm. Senaatti-kiinteistöjen vuokria ja
Kansallisteatterin lainanhoitokuluja ollaan siirtämässä veikkausvoittovaroista
katettaviksi yli 20 miljoonan euron edestä. Tämä on
lain ja eduskunnan vahvan hengen vastaista ja tuomittavaa. Veikkausvoittovaroja
ei saa ottaa muuhun käyttöön kuin siihen, johon
ne kuuluvat: tieteelle, taiteelle, liikunnalle ja nuorisotyölle.
Budjettimenojen rahoittamisesta veikkausrahoin on
haluttu päästä eroon, koska näin
estettäisiin jatkuvat yritykset murtaa Suomen rahapeliyhtiöiden
yksinoikeusjärjestelmää. EU-komissio
on vaatinut Suomelta selvityksiä yksinoikeusjärjestelmän
säilyttämisen perusteista.
Suomi on perustellut käytössä olevaa
yksinoikeusjärjestelmää sillä,
että varat käytetään yleishyödyllisiin
tarkoituksiin, ei esimerkiksi valtion lakisääteisten
menojen kattamiseen.
Asunto- ja ympäristöpolitiikka
Sosialidemokraattien mielestä hallituksen ja eduskunnan
on sitouduttava voimakkaisiin toimiin ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi.
Ympäristöministeriön hallinnonalan supistuva
menokehys ja valtion tuottavuusohjelman toteuttaminen
ja tähän perustuva henkilöstön
määrän pienentäminen ovat hallitukselta
hyvin huolestuttavia signaaleja ilmastonmuutoksen kannalta. Henkilöstön
määrän pienentäminen ei saa
johtaa ympäristöhallinnon laadun heikkenemiseen. Edessämme
on suuria haasteita, joiden hoitaminen edellyttää osaavaa
henkilöstöä ja vankkaa tietopohjaa.
Ympäristöministeriön sisäiset
tutkimusmäärärahat eivät ole
riittävät. Tästä kärsii
ilmastopoliittinen ja Itämeren suojelemiseksi
tehtävä taustatyö.
Itämeren tilan parantamiseksi on jatkettava yhteistyötä lähialueilla,
mm. Pietarissa sekä torjuttava alusvahinkoja
Itämerellä. Itämeren suojelun yhteydessä ei
puhuta maatalouden päästöistä,
vaikka ne ovat yksi Itämeren suurimmista saastuttajista.
Kehyksissä maatalous saa lisää tukea,
mutta ei uusia velvoitteita. Sosialidemokraatit tulevat vaatimaan
maatalouden ympäristötuen kriittistä puolivälitarkastelua.
METSO-ohjelman jatkon turvaaminen on kirjattu uuteen hallitusohjelmaan.
Sosialidemokraatit ovat kuitenkin huolissaan METSOn jatko-ohjelman
täyttymisestä. Jatkossa on turvattava,
että myös ympäristöministeriö saa
tarvittavat resurssit METSO-ohjelman toteuttamiseksi.
Sosialidemokraatit olisivat halunneet ilmastopoliittisesti tärkeän
ja kunnianhimoisen hallitusohjelman yhdyskuntarakenteen
tiivistämiseksi. Valitettavasti hallitusohjelma ei kykene vastaamaan
asuntopolitiikan suuriin haasteisiin, erityisesti sosiaalisen asuntotuotannon
osalta. Ohjelmaan kirjattu kunnallistekniikka-avustuksien myöntäminen
on myös ollut sosialidemokraateille tärkeä tavoite.
Olisi ollut toivottavaa, että hallitus myös seuraisi,
miten avustukset tukevat tiivistä yhdyskuntarakennetta
ja tasapainoista asuntotuotantoa.
Pääkaupunkiseudulla ja muissa kasvukeskuksissa
asuntotuotanto ei riitä kattamaan tarvetta. Asuntojen puute
vaikuttaa työvoiman liikkuvuuteen, työn ja työvoiman
kohtaanto-ongelmaan sekä työllisyyteen. Tulevaisuudessa
tarvitaan vahvoja toimia pääkaupunkiseudun ja
muiden kasvukeskusten asunnontarjonnan parantamiseksi.
Aravalainojen myöntämisestä luovutaan.
Hallitusohjelma ei tarjoa siis mitään keinoja
sosiaalisen asuntotuotannon elvyttämiseksi, eikä aravalle
tarjota mitään vaihtoehtoista, uudenaikaistettua
mallia. Esimerkiksi korkotuen ehtojen parantaminen olisi
ollut tärkeää.Korjaus- ja energia-avustuksia
koskeva kehys on riittämätön.
Koska väestö ikääntyy, rahoitusta
on varattava riittävästi esimerkiksi hissiavustuksiin
ikääntyvän väestön
asunto-olojen kehittämiseksi esteettömämmäksi.ARAn
erityisryhmien investointiavustus jää vielä auki,
vaikka rahat ovat lopussa. Sosialidemokraattien mielestä valtuus
on riittämätön. Valtuuteen on tarve tehdä korjauksia
jo kuluvan vuoden lisätalousarviossa eduskunnan edellyttämällä tavalla.
Samoin myös tulevina vuosina valtuuden riittävyydestä on
huolehdittava.
Liikenne
Valtioneuvoston kehyksissä vuodelle 2008—2011
liikenteeseen suunnatut määrärahat on
yksiselitteisesti alibudjetoitu ja jäämässä jälkeen tarpeen
vaatimasta tasosta. Tämä tarkoittaa sitä, että varsinkin
perustienpito, perusradanpito ja joukkoliikenteen kehittäminen
ovat vakavasti uhattuina. Seurauksena on liikenneturvallisuuden
väheneminen, suomalaisen elinkeinoelämän
ja kilpailukyvyn heikkeneminen sekä ympäristöpolitiikan
kärsiminen. Osa edellisen hallituksen päättämistä hankkeista
ja peruskorjauksista lykkääntyy.
Viime vaalikaudella osoitettiin lisätalousarvioissa
40 milj. euroa liikenneministeriön hallinnonalan
tarpeisiin. Lisätalousarviomenettely sopii huonosti pitkävaikutteisten
hankkeiden rahoitustavaksi. Perusväylänpidon
rahoitustasot on nostettava todellisen tarpeen vaatimalle tasolle
vuotuisen talousarvion yhteydessä. Asiantuntijalausuntojen
perusteella lisätalousarviomenettelyn johdosta
asianomaiset työt tulevat 20 % kalliimmaksi
verrattuna normaaliin urakointiin.
Alempiasteisen tieverkoston ja vähäliikenteisen
rataverkoston rappeutuminen uhkaa suomalaiselle elinkeinolle tärkeätä puunsaannin
turvaamista. Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) arvion
mukaan hallituksen kehyspäätökseen vuodelle
2008 tehty 20 miljoonan euron lisäys ei ole riittävä.
EK:n mukaan puunhankinnan logististen toimintaolosuhteiden parantaminen
edellyttää perusväylänpitoon
50 milj. euroa vuodessa ja ratojen peruskunnostuksiin 107 milj.
euroa. Vähäliikenteisiä ratoja uhkaa
lakkauttaminen jo tänä kesänä.
Nykyistä rataverkkoa ei voida pitää tehokkaasti
ja turvallisesti liikennöitävässä kunnossa
esitetyllä rahoitustasolla. Määrärahan
nostotarve on välttämätön.
Valtionrautatiet tulouttaa 30,4 milj. euroa osinkoja, jotka
vastoin aikaisempia päätöksiä ollaan
suuntaamassa muualle kuin perusradanpitoon. Kehäradan
lykkääminen on pettymys monille eri tahoille.
Sen vaikutukset ulottuvat liikennepolitiikan lisäksi elinkeino-,
ilmasto- ja asuntopolitiikkaan koskien välittömästi
lähes kolmeakymmentätuhatta ihmistä.
Sosialidemokraatit edellyttävät, että rautateiden
sähköistämistä jatketaan ministerityöryhmän
ehdotusten mukaisesti, kuten eduskunta yksimielisessä lausunnossaan
edellytti viime talousarvion yhteydessä. Ratojen sähköistämispäätöksiä on
tehtävä välittömästi,
jotta sähköistystöitä voidaan
jatkaa toisten töiden valmistuttua ilman, että alan
osaaminen Suomesta loppuu.
Joukkoliikenteen peruspalvelutason lähtökohtana
tulee olla jokaisen suomalaisen jokapäiväisen
arkielämän liikkumisen turvaaminen sekä paremman
ilmastopolitiikan noudattaminen. Valtiovarainvaliokunta totesi viime
joulukuussa, että joukkoliikenteen palvelutasoa ei voida parantaa
määrärahan vähyyden vuoksi.
Lisäksi eduskunta edellytti, että joukkoliikenteen
tuki ulotetaan koskemaan myös pääkaupunkiseudun sekä Tampereen
ja Turun seudun joukkoliikennettä. Joukkoliikenteen kehittämisessä on
noudatettava eduskunnan aikaisemmin linjaamia päätöksiä.
Kehyksessä suurten kaupunkien joukkoliikennetuki on lykätty
kehyskauden loppuun ja tuen taso määritelty riittämättömäksi.
Sosialidemokraatit linjasivat hallitustunnusteluissa, että liikenneväylien
rakentaminen ja rahoitus on pidettävä vuosittain
vakaana ja liikenneyhteydet on nähtävä keskeisenä osana
kansallista kilpailukykyä. Liikennepolitiikalla parannetaan
kansalaisten hyvinvointia sekä elinkeinoelämän
kilpailukykyä. Sosialidemokraatit vaativat, että perusväylänpidon
rahoitustasoa nostetaan, hallituskauden aikana aloitetaan E18-tien
rakentaminen moottoritieksi Koskenkylästä Vaalimaalle,
Lahti—Vainikkala-rataa parannetaan sekä Kehäradan
ja Espoon metron rakentaminen aloitetaan.
Työmarkkinat
Kehyspäätöksessään
hallitus on päättänyt suunnata työllisyysmäärärahoja
uudelleen. Hallitus vähentää voimavaroja
työvoimapoliittisista toimenpiteistä, valmentavasta
koulutuksesta ja valtio- ja kuntasektorin tukityöllistämisestä noin
80 miljoonalla eurolla. Työhallinnon rahoittamissa toimenpiteissä on
vuonna 2008 11 000 henkilöä ja vuonna
2011 noin 15 000 henkilöä vähemmän kuin
tänä vuonna.
Rakennemuutosten hallinnassa sekä vaikeimpien työttömyysalueiden
apuna ovat olleet työllisyysperusteiset investointirahat,
joita hallitus nyt vähentää 30 miljoonasta
eurosta 8 miljoonaan euroon.
Sosialidemokraatit kannattavat työmarkkinatuen ylläpitokorvauksen
korottamista mitä pikimmin. Ylläpitokorvauksen
korotuksen tulee koskea myös työttömyyspäivärahan
ja toimeentulotuen saajia, jotka jo tällä hetkelläkin
saavat ylläpitokorvausta. Lisäksi vain yhden euron
suuruinen korotus on riittämätön ja tulisi
myös tehdä aiemmin kuin vuonna 2010.
Jo ennen sosiaaliturvan uudistamista on välttämätöntä korottaa
työttömyysturvan tasoa. On suuri epäkohta,
että merkittävä osa työttömistä joutuu
hakemaan toimeentulotukea työttömyysturvan riittämättömyyden
vuoksi.
Viime vaalikaudella toteutettu työmarkkinatukiuudistus
on tuottanut myönteisiä tuloksia vähentämällä pitkäaikais-
ja nuorisotyöttömyyttä. Olennainen rooli
on ollut vaikeasti työllistyville moniammatillista apua
tarjoavilla työvoiman palvelukeskuksilla. Työvoiman
palvelukeskusten toiminnan jatkosta ei hallitusohjelmassa tai kehyksissä kuitenkaan
mainita mitään.
Ns. matalapalkkatuen laajentamisella alle 25- vuotiaisiin hallitus
panostaa voimakkaasti siihen, että nuoresta työvoimasta
tehdään hinnaltaan edullisempaa yrityksille suhteessa
keski-ikäisiin työntekijöihin. Kattava
yhteiskuntatakuu olisi kaavamaista työantajien
välillisten työvoimakustannusten alentamista parempi
keino torjua nuorisotyöttömyyttä ja nuorison
syrjäytymistä.
Työnantajien ensisijainen ongelma on löytää riittävästi
ammattitaitoista ja sopivaa työvoimaa. Työnantajien
omissa kyselyissä rekrytointivaikeuksien taustalla on usein
puutteet työntekijän työkokemuksessa,
ammatillisessa osaamisessa, työpaikkakohtaisessa erityisosaamisessa
ja monitaitoisuudessa.
Nuorten työpajatoiminnan rahoituksen lisääminen
on myönteistä, mutta koska työvoimapoliittisten
toimenpiteiden rahoitusta samalla leikataan, on uhkana, että rahoitus
loppuu niistä toimista, joilla nuoria sijoitetaan työpajoihin.
Hallituksen tuottavuusohjelmassaan asettamat tuottavuustavoitteet
ja työvoimahallinnon henkilöstövähennykset,
1 137 henkilötyövuotta, ovat ristiriidassa
hyvän valtion työnantajuuden ja hallituksen asettamien
tavoitteiden välillä. Vaikka työttömyys
alenee, uusien alkavien työttömyysjaksojen määrä on
lähes lamavuosien tasolla, koska työelämän
rakennemuutos on kiihtynyt.
Maatalous
Maataloutta on voitava harjoittaa koko maassa. Suomella on oikeus
täydentää EU:n yhteistä maatalouspolitiikkaa
kansallisilla ratkaisuilla. Niinpä myös Maatilatalouden
kehittämisrahaston (Makera) toimintamahdollisuuksien turvaaminen
pitkäjänteisesti on maatalouden tuottavuuden
ja kilpailukyvyn parantamiseksi välttämätöntä.
Tukikriteerit eivät ole kestäviä.
Tukien määrällinen ja laadullinen suuntaaminen
on arvioitava tavalla, joka vahvistaa maataloustukien
vaikuttavuutta ja hyväksyttävyyttä. Rakennetukivaroja
on pystyttävä kohdentamaan tehokkaammin ja tukipäätöksiä nopeuttamaan.
On varmistettava, että tuet suuntautuvat tilalla vakituisesti asuville
päätoimisille, työvaltaisille maatilatalouden
harjoittajille.
Lakia maatalouden rakennetuista ollaan tuomassa eduskuntaan.
Se on osa maaseutuelinkeinojen rahoituslain kokonaisuudistusta.
Lain valmistelua on syytä kiirehtiä. Lakiin on
saatava selkeät kriteerit aloitus- ja investointitukien
sekä korkotukilainojen myöntämiselle.
Uskomme, että tämän myötä myös
järjestelmän ennakoitavuus paranee.
On kaikkien osapuolien etu, jotta myös jatkossa maatilatalouden
ja muiden maaseutuelinkeinojen investointien rahoitusta voidaan
selkeyttää ja sen myötä edistää ja
kehittää maaseutuelinkeinoja.
Puuhuollon turvaamisen ja puutuoton tavoitteiden varmistaminen
edellyttää metsälainsäädännön
ajantasaistamista yhteismetsien ja metsälain osalta. Tällöin
on perusteltua korostaa metsien uudistamisen ja ensiharvennusten velvoittavuutta.
Kehitysyhteistyö
Edellinen hallitus tavoitteli kehitysyhteistyömäärärahojen
kasvattamista 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta vuoteen 2010 mennessä.
Se nostaisi Suomen samaan ryhmään muiden Pohjoismaiden
kanssa Yhdistyneiden kansakuntien asettaman kehitysyhteistyötavoitteen
täyttävänä maana.
Nykyinen hallitus ei ole kehyspäätöksessään hyväksynyt
kehitysapuvelvoitteidemme täyttämiseen
mitään aikatauluja. Suomi on kuitenkin sitoutunut
EU:n yhteiseen linjaukseen, jonka mukaan ne jäsenvaltiot,
joiden kehitysyhteistyömenot linjauksen tekohetkellä olivat
alle 0,51 % bruttokansantulosta, sitoutuvat saavuttamaan
kyseisen tason vuoteen 2010 mennessä.
Hallituksen kehitysyhteistyölinjausten mukaan kuitenkin
ainoa mahdollisuus täyttää kansainväliset
velvoitteemme on epäonnistuminen talouskasvussa, jolloin
nyt tehtyjen euromääräisten summien kansantuoteosuus
voisi todellisuudessa toteutua. Hallituksen tuleekin sitoutua täyttämään
0,51 prosentin määrärahakehitys vuonna
2010 tarvittaessa lisäämällä kehitysyhteistyömäärärahoja.