Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 18 jäsentä.
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
Valmistelu
Valiokunnassa oli kuultavana:
Avustajinaan:Tuomas Tikkanen, Eurooppa-asioiden neuvonantaja, valtioneuvoston kansliaMarja Koskela, diplomaattiavustaja, valtioneuvoston kansliaJuuso Kilpinen, pääministerin EU-asioiden erityisavustaja, valtioneuvoston kansliaJukka Pajarinen, yksikönpäällikkö, Itäisen ja eteläisen Afrikan yksikkö, ulkoministeriö
PMI Orpo esitteli asian. Edustajat Kumpula-Natri, Paasi, Päivärinta, Hopsu, Huhtasaari, Biaudet ja Lohikoski käyttivät puheenvuoron. PMI Orpo ja yksikönpäällikkö Pajarinen vastasivat puheenvuoroihin.
Valiokunta merkitsi selvityksen saaduksi.
Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty hallintovaliokuntaan ja maa- ja metsätalousvaliokuntaan lausunnon antamista varten.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten tarkastusvaliokuntaan ja työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan.
Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty hallintovaliokuntaan lausunnon antamista varten.
Asia on saapunut eduskuntaan. Asia on lisäksi lähetetty maa- ja metsätalousvaliokuntaan lausunnon antamista varten.
Asia on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta päätti perustuslain 50 §:n 3 momentin nojalla, että asian käsittelyyn osallistuvien valiokunnan jäsenten on noudatettava vaiteliaisuutta muistion käsittelyssä.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten hallintovaliokuntaan.
Valiokunta lähetti asian mahdollisia toimenpiteitä varten ulkoasiainvaliokuntaan.
Jatkokirjelmä UJ 31/2025 vp - U 69/2022 vp on saapunut eduskuntaan.
Valiokunta päätti lähettää mahdollisia toimenpiteitä varten hallintovaliokuntaan ja liikenne- ja viestintävaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 31/2025 vp - U 69/2022 vp.
Valiokunta lähetti tiedoksi perustuslakivaliokuntaan jatkokirjelmän UJ 31/2025 vp.
PJ Sirén ja edustajat Ovaska, Harakka, Kumpula-Natri ja Paasi käyttivät puheenvuoron.
Valiokunta hyväksyi asiantuntijasuunnitelman. Päätettiin pyytää kirjalliset lausunnot: sisäministeriö, oikeusministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, tietosuojavaltuutetun toimisto, FiCom ry, Finnish Information Security Cluster - Kyberala ry/toimitusjohtaja Peter Sund edustaen myös Teknologiateollisuus ry:tä
Valiokunta merkitsi saapuneeksi hallintovaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan.
Kannanottaminen.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 86/2025 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan kannanoton mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Lakivaliokunnan lausunto LaVL 10/2025 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 87/2025 vp: Valiokunta yhtyy erikoisvaliokunnan lausunnon mukaisesti valtioneuvoston kantaan.
Ympäristövaliokunnan lausunto YmVL 24/2025 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokunta merkitsi saapuneeksi maa- ja metsätalousvaliokunnan kannanoton: Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan painottaen erityisesti tarvetta lannoitteiden hintakehityksen ja käytännön kustannusvaikutusten seurantaan sekä toimenpiteiden toteuttamiseen hintojen nousun korjaamiseksi. Suomessa lannoitetuotanto on yksi keskeisimpiä hiilirajamekanismin (CBAM) soveltamisalan piiriin kuuluvia tuotteita tuottavia aloja, ja hiilirajamekanismi vaikuttaa etenkin typpilannoitteiden hintaan merkittävästi koko EU-alueella. Lannoitteiden hintojen nousua ja sen vaikutuksia edelleen maataloustuottajiin ja ruoantuotantoon tulee seurata tarkkaan, ja arvioida mahdollisuuksia ohjata CBAM-maksujen ja uusien tullien kautta saatavia tai niitä vastaavia varoja EU:n lannoiteomavaraisuuden parantamiseen ja ruoantuotannon jatkuvuuden varmistamiseen.
Talousvaliokunnan lausunto TaVL 46/2025 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 88/2025 vp: Suuri valiokunta kiinnittää valtioneuvoston huomiota ympäristövaliokunnan, maa- ja metsätalousvaliokunnan ja talousvaliokunnan kantaan asiassa. Suuri valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien tavoin asiassa valtioneuvoston kantaan. Suuri valiokunta korostaa ympäristövaliokunnan tavoin, että hiilirajamekanismi on uudenlainen EU:n ilmastopolitiikan väline ja tärkeä osa vihreää siirtymää. Hiilivuodon ehkäisemisen lisäksi tavoitteena on myös varmistaa tasapuoliset kilpailuedellytykset ja kannustaa sekä EU:ssa olevia että ulkopuolisia tahoja vähentämään päästöjään ja ottamaan käyttöön vähähiilistä teknologiaa. Suuri valiokunta pitää tärkeänä, että hiilirajamekanismin tuotesidonnaisten päästöjen laskentametodologian asianmukaisuus ja johdonmukaisuus mekanismin tavoitteiden näkökulmasta selvitetään riittävällä tavalla etukäteen. Suuri valiokunta pitää talousvaliokunnan tavoin tärkeänä, että päästöjen oletusarvojen valinta perustuu riittävään vaikutusarviointiin ja arvojen optimaalista tasoa arvioidaan myös EU:n tuotannon kustannusten ja kilpailukyvyn näkökulmasta. Suuri valiokunta kiinnittää maa- ja metsätalousvaliokunnan ja ympäristövaliokunnan tavoin erityistä huomiota hiilirajamekanismin vaikutuksiin lannoitteiden hintaan. Lannoitteiden hintakehitystä ja kustannusvaikutuksia tulee seurata ja tarvittavia toimenpiteitä toteuttaa hintojen nousun korjaamiseksi. Suuri valiokunta korostaa hiilirajamekanismin hallitun käyttöönoton merkitystä. Myöhemmin on tarpeen tarkastella hiilirajamekanismin kehittämistä siitä saatavien kokemusten perusteella.
Valiokunta lähetti asian tiedoksi ulkoasiainvaliokuntaan.
Valiokunta hyväksyi jaoston ennakkokäsittelyssä suoritetut toimenpiteet.
Valiokunta hyväksyi eduskunnan kannan SuVEK 89/2025 vp: Suuri valiokunta toistaa aiemman kantansa siitä, että onnistunut EU:n laajentuminen vahvistaisi EU:n omaa turvallisuutta, globaalia asemaa sekä taloudellista hyvinvointia ja edistäisi demokratiaa, oikeusvaltiokehitystä ja perusoikeuksien toteutumista (SuVL 9/2024 vp). Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, että laajentuminen on Suomen ja EU:n kannalta geopoliittisesti merkittävä kysymys. Suuri valiokunta katsoo laajentumisprosessin onnistumisen edellyttävän sitä, että jäsenyyskriteereistä (nk. Kööpenhaminan kriteerit) pidetään kiinni (SuVL 9/2024 vp). Suuri valiokunta korostaa erityisesti sitä, että hakijamaiden tulee jatkaa työtä oikeusvaltioperiaatteeseen, demokraattisiin instituutioihin ja korruptiontorjuntaan liittyvien jäsenyysedellytysten täyttämiseksi, ja että lainsäädännön uudistamisen lisäksi on saavuttava edistystä myös uudistusten toimeenpanossa. Suuri valiokunta pitää tärkeänä, että EU:n laajentumispolitiikka on uskottavaa, jotta hakijamaiden sitoutuminen prosessiin ja tarvittavien uudistusten tekemiseen säilyy. EU:n tulee myös tukea hakijamaita jäsenyysedellytysten täyttämisessä. Asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin erityisesti tarve tukea hakijamaiden kansalaisyhteiskuntia, mukaan lukien media ja kansalaisjärjestöt, liittymisprosesseissa, sillä ne ovat parhaassa asemassa valvomaan uudistusten etenemistä ja toimeenpanoa. Suuri valiokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että Ukraina on vahvasti sitoutunut EU-polkuunsa ja edistynyt jäsenyysedellytysten täyttämisessä, mutta paljon on vielä tehtävänä erityisesti korruptiontorjunnassa. On merkittävää, miten Ukraina on pystynyt edistymään uudistuksissa samalla, kun se on Venäjän hyökkäyssodan kohteena. Suomen tulee jatkaa vahvaa tukeaan Ukrainan lähentymiselle. Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston tavoin komission arvioon siitä, että Ukrainan kaikki neuvotteluklusterit voidaan avata vuoden 2025 loppuun mennessä. Suuri valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin tervetulleena Moldovan edistymistä uudistuksissa, joita se on toteuttanut huolimatta Venäjän Ukrainaan kohdistuvan hyökkäyssodan seurauksista ja Venäjän mittavasta hybriditoiminnasta Moldovassa. Työtä Moldovassa on tärkeää jatkaa.Suuri valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että pisimmälle neuvotteluissa on edennyt Montenegro ja myös Albania on edistynyt komission arvion mukaan hyvin. Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston arvioon Montenegron edistymisestä ja siitä, että Montenegron on mahdollista päättää neuvottelut vuoden 2026 aikana, mikäli se pitää yllä nykyistä uudistustahtia. Suuri valiokunta painottaa valtioneuvoston tavoin, että etenemisessä pidetään kiinni meriittipohjaisuudesta. Valiokunnan asiantuntijakuulemissa tuotiin esiin, että laajentumisprosessin uskottavuuden ja muiden hakijamaiden sitoutumisen kannalta olisi myönteistä, että Montenegro onnistuisi pian täyttämään kaikki jäsenyyskriteerit ja hyväksyttäisiin ajallaan unionin jäseneksi. Jos Montenegron jäsenyysprosessi onnistuu, sen voidaan olettaa lisäävän EU-mielisyyttä ja kiihdyttävän uudistuspyrkimyksiä kaikissa hakijamaissa. Suuri valiokunta huomioi Albanian hyvän edistymisen jäsenyysneuvotteluissa. Komission arvion mukaan Albanian on mahdollista lähitulevaisuudessa saavuttaa perusasioita koskevat välitavoitteet sekä sulkea jäsenyysneuvottelut vuoden 2027 aikana. Suuri valiokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että tämä edellyttää kuitenkin vielä merkittävää edistystä erityisesti oikeusvaltiokehityksessä sekä järjestäytyneen rikollisuuden ja korruption torjunnassa.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto MmVL 31/2025 vp on saapunut valiokuntaan.
Valiokunta päätti lähettää erikoisvaliokuntien kannanotot tiedoksi valtioneuvostolle.
Sihteeri esitteli lausuntoluonnoksen.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä edustaja Kumpula-Natri esitti edustaja Harakan tukemana, että perustelukappaleeseen 13 lisätään seuraava teksti: "Suuri valiokunta katsoo, että käytäntöjä voitaisiin edelleen kehittää niin, että keskustelua ennakkovaikuttamisesta valtioneuvoston ja eduskunnan välillä voitaisiin tarvittaessa käydä vieläkin varhaisemmassa vaiheessa, esimerkiksi komission tilaamien merkittävien politiikkasuosituksia sisältämien raporttien pohjalta (vrt. Letta, Draghi ja Niinistö vuonna 2024)." Lisäys hyväksyttiin yksimielisesti.
Edustaja Harakka esitti edustaja Marttilan kannattamana, että perustelukappaleen ensimmäisen virkkeen jälkeen seuraavaa tekstiä: "Monet Euroopan maat ja alueet (erityisesti Wales) ovat kuitenkin viime vuosina kehittäneet voimakkaasti tulevaisuustyötään".
Pj Sirén ja edustajat Antikainen, Tanus, Koulumies, Biaudet, Kaunisto, Harakka ja Kumpula-Natri käyttivät puheenvuoron.
Valiokunta päätti yksimielisesti muuttaa 14. perustelukappaletta seuraavasti: 1) Lisätään uusi toinen virke: Monet muutkin Euroopan maat ja alueet ovat kuitenkin viime vuosina kehittäneet voimakkaasti tulevaisuustyötään. 2) Lisätään kappaleen loppuun seuraava teksti: "Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Euroopan komission valmistelee parhaillaan strategiaa tulevien sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta. Sen tarkoituksena on varmistaa, että EU:n politiikassa ja lainsäädännössä otetaan huomioon sekä nykyisten että tulevien sukupolvien väliset edut kattaen eri politiikan alat".
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä valiokunta hyväksyi lausuntoluonnoksen sellaisenaan.
Valiokunta päätti yksimielisesti pitää käsittelyä asian ratkaisevana käsittelynä.
Merkittiin saapuneeksi hallintovaliokunnan ilmoitus: ei toimenpiteitä.
Raportointi
Merkittiin, että kokous ei enää ollut päätösvaltainen.
Merkittiin raportti saapuneeksi.
Asia käsiteltiin kirjallisessa menettelyssä. Merkittiin selvitys saaduksi.
Raportointi valmis.
Estyneenä poissa oli:
avustajanaan:Päivi Bosquet, OpetusneuvosJuha-Pekka Suomi, Kulttuuriasiainneuvos Kimmo Aulake, Neuvotteleva virkamiesopetus- ja kulttuuriministeriö
Ministeri Talvitie esitteli asian. Edustaja Hopsu käytti puheenvuoron. Ministeri Talvitie ja opetusneuvos Bosquet vastasivat puheenvuoroon.
Nuoriso.
Nuorison resilienssin vahvistaminen Erasmus+ -ohjelman avulla
Koulutus.
Edistymisraportti Erasmus+ 2028-34 ohjelmaneuvotteluista
Päätöslauselma eurooppalaisen koulutusyhteistyön strategisista puitteista kohti Eurooppalaista koulutusaluetta (2026-2030)
Keskustelu ammatillisen koulutuksen merkityksestä kilpailukyvylle ja resilienssille
Kulttuuri / AV.
Päätelmät kulttuurin, kulttuuriperinnön ja audiovisuaalisten teosten strategisesta roolista eurooppalaisten arvojen ja demokraattisen kestävyyden ylläpitämisessä
Päätelmät pääsystä luotettaviin uutisiin osana eurooppalaista demokratian kilpeä
Etenemisraportti AgoraEU -asetusehdotuksen käsittelystä
Urheilu.
Päätöslauselma koskien EU:n jäsenvaltioiden edustusta WADAn hallintoneuvostossa ja jäsenvaltioiden kantojen koordinointia
Keskustelu demokratiasta ja läpinäkyvyydestä urheilussa
Valiokunnassa olivat kuultavina:
Osastopäällikkö Tapio esitteli asian. Edustaja Kumpula-Natri käytti puheenvuoron. Tapio vastasi puheenvuoroon.
Meneillään olevat kauppaneuvottelut
EU-Kiina-kauppasuhteet
EU:n ja Yhdysvaltojen välinen kauppasuhde
-
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on keskiviikkona 26.11.2025 klo 12.00