Maktstrukturernas historiska bakgrund
Statsmaktens rötter
Vid övergången till 800-talet var den finska halvön befolkad. De första administrativa helheterna bestod av stammarnas bosättningsområden. Släktsamfunden samlades vid tingsstenar för att avgöra gemensamma frågor under den äldstes ledning. Tinget var bysamfundets viktigaste organ. Besluten fattades utifrån hävdvunnen sed. För att nå enighet använde man sig av förlikning. Detta var socialisationens begynnelse.
Bysamfunden gick samman till sockenting, härader och slutligen landskap.Byasamfunden gick sedan samman till sockenting, härader och slutligen landskap, som vart och ett hade sina egna lagar och sin egen ledare. Från dessa rötter, nerifrån och uppåt, växte så småningom statsmakten fram. Makten var till en början av personlig karaktär. Under den tidiga medeltiden baserade sig makten fortfarande på uppfattningen om ”kungsfred”, enligt vilken makthavaren kunde ta personer och institutioner under sitt särskilda beskydd samt hämnas på dem som brutit mot freden.


Den svenska tiden
Som resultat av korstågen (1155, 1249 och 1293) blev Finland, som 1284 upphöjdes till ett hertigdöme, en del av den svenska statsbildningen. År 1362 fick rikets östra halva rätt att delta i kungaval men hade redan före det möjlighet att skicka företrädare till riksdagen. Även övertygelsen om maktens lagbundenhet rotade sig tidigt. Den uttrycktes kärnfullt i de senare landskapslagarna: ”Land skall med lag byggas”. Trots att det rådde även misär på den finska sidan förekom där aldrig livegenskap. Från dessa rötter samt läget mellan de östra och västra maktcentrumen har vår tradition att stödja oss på lagen och hålla fast vid den, vårt rättsstatstänkande, växt fram.
Under herredagen samlades företrädare för landskapen till gemensamma överläggningar.Den representativa demokratins första steg togs när företrädarna för olika landskap samlades till gemensamma överläggningar. Dessa kallades till en början herredag. På den finska sidan levde benämningen kvar i århundraden, tills benämningen riksdag blev etablerad. Den organiserade representationen, ständerna, vann insteg i mitten av 1300-talet, även om ständernas makt att fatta slutliga beslut etablerades först på 1600-talet.
Arvet efter de samhälleliga och kulturella strukturerna
Den svenska tiden pågick från 1100-talet ända till 1800-talet i vårt land. Många samhälleliga och kulturella strukturer härstammar från den tiden. Finland blev en del av den västliga förvaltnings- och rättsordningen, inklusive skydd för yttrande- och religionsfrihet. Lutherdomens inverkan bidrag till att höja folkbildningen. Åbo akademi hade grundats redan 1640. Till nackdelarna hörde i första hand att utrikeshandeln och stapelrättigheterna koncentrerades till den västra rikshalvan samt den stränga beskattningen. De högre klassernas sveticering ledde också till uppkomsten av språkliga och sociala klyftor.


Finland blev en del av den västerländska förvaltnings- och rättsordningen.
Maktstrukturernas framtida utveckling påverkades framför allt av 1772 års regeringsform och 1789 års förenings- och säkerhetsakt i anslutning till den. De beskrev upplysningstidens styrelseideologi, vars idéströmningar i första hand kom från England och Tyskland. Gustav III, som var inspirerad av upplysningsideologin, stärkte kungens ställning på tidigare nämnt sätt. Å andra sidan försökte han vara en rättvis härskare. Härifrån byggs en intressant bro till Finlands framtida autonoma ställning.


Autonomins tid 1809-1917
Finlands öde var att än en gång bli en spelbricka i stormaktspolitiken. Efter att turkiska kriget upphört genom freden i Tilsit 1807 fick den ryske kejsaren Alexander I löfte av Napoleon på konferensen i Erfurt 1808 att Ryssland får ta Finland. Ryssland, Danmark och Norge inledde krig mot Sverige 1808. Det blev kortvarigt på grund av Sveriges föråldrade krigstaktik och i freden i Fredrikshamn 1809 förlorade Sverige Finland till och med Muonio älv samt områden i Lappland.
Finland fick en särställning som ett försöksområde för modern förvaltning enligt storfurste Alexander I:s upplysningsideal.
Efter 1808-1809 års krig och den ryska arméns överbefälhavare Friedrich Buxhoevdens interimistiska förvaltning anslöts Finland till Ryssland den 20 mars 1809. I det autonoma Finland fick regenten den svenske kungens rättigheter och skyldigheter. Den kommande storfursten Alexander I hade även fostrats enligt upplysningstidens ideal, så också detta förklarar Finlands särställning som storfurstens land, ett försöksområde med modern förvaltning. Att Finland blev upphöjd ”bland nationernas antal” har ofta speglats utifrån endast inhemska uppfattningar och som ett resultat av egna ansträngningar. Enligt Osmo Jussila behövde kejsaren moderna förvaltningsmodeller och fredliga randområden i strävan efter balans mot adelns växande maktsträvanden.


Nedärvda maktstrukturer
Den svenska tidens maktstrukturer, även om de led av brist på balans, passade Rysslands självhärskare bra. På Borgå lantdag den 27 mars 1809 avgav Alexander I en högtidlig försäkran om att landet skulle behålla sina lagar, friheter och rättigheter samt om landets egen styrelse.
Den svenska tidens maktstrukturer passade regenten.
Organiseringen av centralförvaltningen förutsatte nya maktöverföranden. År 1809 inrättades regeringskonseljen som utövade makt i regentens namn.


