Republikens första svåra byggnadsår
Motstridig konstellation
Det självständiga Finlands första tid var svår. Det jäste inom såväl utrikes- som inrikespolitiken. Finland försökte återhämta sig från inbördeskrigets följdsjukdomar, landets förvaltning och militära försvar led av de gångna årens stridigheter. Invid den unga staten lurpassade också en hotande gestalt, det gamla fäderneslandet, Rådsryssland, skälvande i inbördeskrigets grepp.
Självständighetens första tid överskuggades av jäsningar inom inrikes- och utrikespolitiken.Inbördeskriget slet sönder i synnerhet Östkarelen och många finländare drömde fortfarande om att ansluta området till Finland. Vissa medborgares gerillaräder över gränsen för att befria stamfränderna tillspetsade relationerna mellan de två staterna ytterligare. Konflikterna försvårade samarbetet. Den starka högern som vunnit inbördeskriget gjorde uppror mot det parlamentariska flerpartisystemet, skyddskårerna som verkat vid sidan av försvarsmakten tredskades och hundratals jägare avgick i protest mot de rådande förhållandena.
Ett småpartisystem med många stämmor
Trots svårigheterna måste den nya republiken fås på fötter och en grund läggas för statslivet. När vägen till självständighet öppnades var riksdagen den starkaste politiska institutionen och kunde ta tyglarna i sin hand i det dramatiska utgångsläget. Folkrepresentationen var fast knuten till landskapen och garanterade att riksdagen blev den viktigaste tolken för finländarnas åsikter.
Riksdagen blev den viktigaste tolken för finländarnas åsikter.Många av den senare tidens ledande politiker inledde sin karriär och skolades till politisk verksamhet under den första tidens riksdagsarbete. Den konstitutionella ramen lämnade dörren öppen för parlamentarisk utveckling när det politiska samfundet lugnade sig och blev stabilare. Det splittrade småpartisystemet gav från första början regeringsarbetet starka drag av en ”pluralistisk politik” och öppnade utrymme för presidenten att agera.


Det första presidentvalet
I regeringsformen hade det föreskrivits att presidentval skulle förrättas av 300 elektorer som valts av folket, men att det första valet skulle förrättas av riksdagen. Detta undantag var en eftergift åt vänstern, som hade krävt att riksdagen skulle välja president.
Det första presidentvalet förrättades undantagsvis av riksdagen.
Inför valet stödde den socialdemokratiska riksdagsgruppen Ståhlberg och beslöt att rösta på honom redan i första omgången, eftersom Mannerheim enligt partiets lokalorganisationer måste försättas ur spel. Även agrarförbundet, som inte hade någon egen kandidat, samt majoriteten av framstegspartiets riksdagsgrupp ställde sig bakom Ståhlberg, som sålunda blev den samlande kraften mellan centern och vänstern. SFP:s och samlingspartiets representanter beslöt att stödja Mannerheim. Ståhlberg, som blivit president för högsta förvaltningsdomstolen, hade gått med att kandidera genom att säga att han inte hade någon legitim rätt att vägra. I själva verket ansåg han det vara klart att Mannerheim skulle bli vald och till en början stödde han också denne.
Det första presidentvalet förrättades den 25 juli 1919 i det självständiga Finlands första riksdag, som inlett sitt arbete på vårvintern. Ståhlberg valdes med vänsterns, agrarförbundets och framstegspartiets 143 röster mot samlingspartiets och SFP:s 50 röster för Mannerheim. Den rörde Ståhlberg meddelade budbärarna att han var skyldig att ta emot det hedersamma och strängt ansvarsfulla uppdrag som Finlands folk via riksdagen hade anförtrott honom. Agrarförbundet och vänstern var nöjda med valet och betraktade resultatet som en seger för finskheten, republikanerna och demokratin. Man litade dessutom på att Ståhlberg skulle kunna behålla freden vid gränsen i öster och i samhället. Den svenskspråkiga och samlingspartistiska pressen publicerade åter skarp kritik.
Svårt utgångsläge
Den första presidenten hade ingen lätt ställning. Ståhlberg tillträdde sitt ämbete i en svår in- och utrikespolitisk situation. Samhälle som var tudelat i spåren efter inbördeskriget och den unga republikens internationella ställning fortfarande var oklar. Till de viktigaste uppgifterna hörde att lugna ner inrikespolitiken, få igång det parlamentariska maskineriet och ordna landets yttre förbindelser.


Ståhlbergs samarbete med den första riksdagen och regeringen lade grunden för Finlands statspolitik. Han stötte dock genast på svårigheter. Redan innan Ståhlberg valdes till president visade i synnerhet armén, skyddskårerna, jägarna och monarkisterna att de var emot honom. Konkurrenten Mannerheim som förlorat valet var det namn som presidentens motståndare nämnde i samband med varje större kris. Ståhlberg är ett exempel på hur en president som inte åtnjöt något brett samhälleligt stöd under republikens initialsvårigheter lyckades behålla sin auktoritet.
De röda fångarna friges
En av de första inrikespolitiska frågorna där presidentens auktoritet stod på spel var benådningarna av de röda fångarna. Vid massbenådningarna 1920 stadfäste Ståhlberg, tvärtemot högsta domstolens yttrande, först en lag om utvidgad benådning av dem som dömts för uppror, vilket ledde till att cirka 3 600 dömda röda fångar frigavs villkorligt och 40 000 som deltagit i kriget och frigivits villkorligt återfick medborgerligt förtroende.
Ståhlbergs politik avspeglade besinning och strävan efter samhällelig sämja.
Genom separata beslut stadfäste Ståhlberg senare frigivningen av ett stort antal röda fångar. På utrikespolitikens område var ett av de första problemen den strömning som börjat i Östkarelen 1918 och som fått de mest ivriga finländarna att ge sig iväg för att befria stamfränderna. Före sensommaren 1919 hade dock de flesta expeditionerna varit tvungna att återvända. Även här återspeglade Ståhlbergs politik besinning och strävan efter att också i övrigt öka den samhälleliga sämjan.
De yttre förbindelserna stabiliseras
När Ståhlberg tillträdde sitt ämbete ansåg han det viktigt att visa främmande makter att det inte hade inträffat någon stor förändring i Finlands politik. Landets utrikespolitiska beslutsfattande i världskrigets slutskede var beroende av de västallierades, och i synnerhet Englands ståndpunkter, som i sin tur styrdes av utvecklingen av inbördeskriget i Ryssland. Under kristiden på 1920-talet gav även Förenta staterna lån. När Finland som enda land betalade sin skuld stärktes bilden av vårt land ute i välden.
Inom utrikespolitiken blev den moderata linjen rådande.
I det utrikespolitiska läget, som överskuggades av frågan om Finlands eventuella deltagande i anfallet mot Petrograd, erövringsprojektet i Östkarelen, tvisten om Petsamoområdet och de kommande fredsförhandlingarna med Rådsryssland, blev den moderata linjen slutligen rådande. Presidenten litade på sin utrikesminister Rudolf Holsti, som var utrikesminister i det självständiga Finlands fyra första regeringar. Han ingick också i den center-höger regering som började arbeta den 15 mars 1920 och som bestod av två företrädare för samlingspartiet, fem för framstegspartiet, fyra för agrarförbundet och två för SFP samt en fackminister. Trots presidentens ansträngningar gav riksdagsgrupperna inte den utnämnda regeringen sitt fulla stöd. Statsminister var professor Rafael Erich, som företrädde samlingspartiet och som redan senhösten 1919 fått i uppdrag att bereda ett fredsprogram som skulle kunna föreläggas Rådsryssland.
Förhandlaren Ståhlberg
Utrikesminister Holsti var också med och slöt Finlands första viktiga internationella avtal om såväl krisen i Östkarelen, Ålandskonflikten som freden i Tartu. Presidenten gick inte med på att avstå från sin förtroendeminister ens inför högerns kraftiga påtryckningar. Ståhlbergs maktresurser bestod i första hand av jämkning, observation av andra aktörer samt strävan efter en lösning genom förhandlingar.
Ståhlberg strävade efter lösningar genom jämkning och förhandlingar.
Vid behov kunde han träda emellan med stöd av sin auktoritet men också för att behålla den. Finland och Rådsryssland inledde fredsförhandlingar i Tartu i juni 1920. Finland lade fram två krav på förhandlingsbordet: Kommunerna Repola och Porajärvi skulle anslutas till Finland och Petsamo förbli en del av Finland. Dessutom krävde man en folkomröstning i Östkarelen, så att området om det så ville skulle kunna ansluta sig till Finland. Självständighet för Östkarelen upplevdes som ett verkligt alternativ, även Lettland och Litauen förhandlade ju som bäst om självständighet, och Estland hade redan blivit självständigt från Rådsryssland.

