Frigörelse från det gamla: parlamentarismen stärks
En ny tidsålder
På 1980-talet blev medborgarnas kritik mot politiken, politikerna och partierna ett synligt tema i den politiska atmosfären och debatten. Kritiken bottnade i att man fått nog av 1970-talets överpolitiserade atmosfär och politiska fel och missförhållanden som delvis kommit fram på 1980-talet. Medierna hade gjort sig självständiga från partistyrningen och började styra medborgaropinionens strömningar och dikterade också den politiska agendan, vilka frågor som skulle tas upp. De politiska aktörerna måste nu anpassa sig till medierna och inte tvärtom.
Medierna började styra medborgaropinionens strömningar och dikterade också den politiska agendan.Presidentvalet 1982 och Mauno Koivistos val till president var en effektfull frigörelse från den föregående tidsåldern. Mobiliserande krafter var struktur- och värdeförändringarna i samhället samt de förändringstryck och förändringsmöjligheter som under en lång tid personifierats i Kekkonen. Det fanns en social och politisk ”beställning” på detta val.


Majoritetsparlamentarismens period
Under Koivistos period stärktes majoritetsparlamentarismen som ett väsentligt drag hos det politiska livet. Detta innebar parlamentarisk stabilitet, som fortsatt att råda i Finland ända tills i dag, men samtidigt dämpades den politiska debatten i riksdagen. Regeringspolitiken stabiliserades tack vare de långvariga regeringarna. Å andra sidan ökade den stärkta majoritetsparlamentarismen snarare samarbetet mellan regeringen och regeringspartiernas riksdagsgrupper än maktkampen mellan regeringen och riksdagen. När beslut fattades om lagstiftningen och budgeten kom regeringspartierna i stor utsträckning överens om sakerna på förhand redan före riksdagsbehandlingen.
”Korpilampiandan”
Konsensusorienteringens höjdpunkt hade tidigare varit det så kallade stimulansprogrammet under åren 1977–1979, genom vilket Finlands ekonomi, som drabbats av kaos och en djup recession lyftes in på ett exceptionellt kraftigt tillväxtspår som fortgick nästan hela 1980-talet. Konsensuspolitikens stora seger symboliserades av den tidigare nämnda Korpilampiandan som verkade i stimulanspolitikens bakgrund och som på sitt eget sätt legitimerade den finländska pragmatismens välsignelser en lång tid framöver.
Genom stimulansprogrammet växte den finländska ekonomin kraftigt på 1980-talet.Sedan dess har regeringen och regeringspartierna deltagit i arbetsmarknadsförhandlingarna, och i enlighet med majoritetsparlamentarismens funktionssätt har riksdagen som helhet i allmänhet gått med på trepartsavtalen. Kanske på grund av den överbetonade konsensusorienteringen har de stora partierna breddat sina politiska program och sänkt sina ideologiska profiler så att de i allt högre grad blivit allroundpartier. Allroundpartiernas roll har i väljarnas ögon kunna omvandlas till likhet och härigenom till grund för politisk passivitet. Detta har varit priset för den finländska konsensuspolitiken, vilket det fortsatt krympande valdeltagandet har visat.


Författningsreformen inleds
Tröskeln att ändra grundlagen hade varit hög. Man hade försökt börja reformera grundlagarna i början av 1970-talet – utan resultat. När Koivisto tillträdde sitt ämbete var attitydklimatet öppet för reformer, och han främjade själv medvetet ändringar som minskade framför allt presidentens makt. Inställningen till krympta maktbefogenheter berodde delvis på hans erfarenheter som statsminister under Kekkonens välde. De första betydande reformerna innebar att sättet att välja president och förfarandet för att bilda regering ändrades.
Presidentens makt krymper
År 1982 tillsatte regeringen en kommitté för att utreda en ändring av sättet att välja president, presidentens befogenheter i förhållande till riksdagen och ministären samt de bestämmelser om kvalificerad majoritet och minoritet som ska iakttas vid riksdagens omröstningar. Nu eftersträvades enhälliga förslag, och utifrån den beredning som kommittén för översyn av statsförfattningen gjorde under ledning av Pekka Hallberg kunde de första ändringarna i regeringsformen och riksdagsordningen genomföras. De trädde i kraft 1987.
En viktig reform var ändringen av sättet att välja republikens president.Den viktigaste reformen var ändringen av sättet att välja republikens president. Det blev en kombination av indirekt val och direkt folkval. Det tillämpades 1988, när Koivisto valdes för en andra period, dock först i det val som förrättades av elektorer. Efter politiska beräkningar ändrades valsättet utifrån brådskande beredning redan 1991 till ett direkt folkval i två steg, som togs i bruk efter Koivistos presidentperiod.


Den andra reformen hade att göra med sättet att bilda regering, varvid man tog det första steget i riktning mot parlamentarism. Riksdagen förutsattes alltid vara samlad när regeringen skulle bildas. Likaså skulle talmannen och de olika grupperna höras. Senare har förfarandet ändrats så att riksdagens möjligheter att påverka valet av ministrar har utökats stegvis. På så sätt har man så småningom landat i det nuvarande systemet, där man enligt Seppo Tiitinen har avstått även formellt från det presidentledda förfarandet vid statsrådsbildningen.
Parlamentarismen stärks
I författningsreformens följande fas 1991 förändrades presidentens ställning förutom genom valsättet i synnerhet genom att upplösning av riksdagen och förordnande om nyval på Koivistos eget initiativ knöts till motiverat initiativ av statsministern. I bakgrunden fanns uppenbarligen Koivistos önskan att säkra parlamentarismens utveckling och en försiktighetsåtgärd, så att inte heller kommande presidenter skulle kunna utnyttja riksdagens upplösning för kortsiktiga syften. Statsministerns ”VD”-liknande ställning framhävdes även i ett annat avseende i reformerna 1991, eftersom presidenten på initiativ av statsministern kan bevilja en statsrådsmedlem avsked även av någon annan orsak än riksdagens förlorade förtroende.
Riksdagen kunde bättre än förr delta i beslutsfattandet om regeringsbasen och regeringsprogrammet.Parlamentarismen stärktes när man nu hade satt de första gränserna som tryggade riksdagens ställning för den vida och flexibla tillämpning av regeringsformen som pågått i årtionden. Presidenten kunde fortfarande utse en regeringssonderare eller regeringsbildare enligt egen prövning, påverka förfarandet vid regeringsbildningen och få till stånd en minoritets- eller tjänstemannaregering. Vid den tidpunkten då regeringen bildades kunde riksdagen som statligt organ således fortfarande inte påverka ministärens sammansättning förbi presidentens utnämningsrätt, även om den bättre än förr kunde delta i beslutsfattandet om regeringsbasen och regeringsprogrammet samt valet av ministrar.
Regeringsalternativen breddas
Den stärkta parlamentarismen syntes så småningom i form av ökade regeringsalternativ. Kalevi Sorsas tredje regering, som utnämndes efter valet av Koivisto, följde rödmyllemodellen från 1970-talets slut. Ingetdera av de ledande regeringspartierna, SDP och centern, fick ensamt bestämmande ställning då den obundne utrikeshandelsministern Esko Rekola fungerade som vågmästare. En händelse om innebar en vändning var också att DFFF föll ur regeringen 1982 när dess ledamöter hade röstat emot budgetförslaget. För liberala folkpartiet var detta likaså den sista regeringsperioden tills vidare.
Den stärkta parlamentarismen syntes så småningom i form av flera regeringsalternativ.Riksdagsvalet 1983 skrämde makthavarna genom att avslöja folkets missnöjde med samhällets ojämlikhetsfenomen: Finlands landsbygdsparti (FLP), som lovat avskaffa arbetslösheten på tre månader och ställa rötherrarna till svars, var den stora valsegraren och steg med 17 ledamöter med en gång till de medelstora partiernas serie. Sorsa tog också med FLP i sin fjärde regering, där partiet kunde fälla det avgörande ordet i sammansättningen med borgerlig majoritet som annars behållit balansen mellan SDP och centern.
Sorsas långa statsministerperiod
Sorsas fjärde regering satt rekordlänge, hela valperioden 1983–1987 eller 1 455 dagar. Sorsa nådde då kulmen på sin makt som sitt partis erkände ledare och Finlands dittills mest långvariga statsminister, och han behärskade såväl inrikespolitiska som utrikespolitiska frågor på ett övergripande sätt.
Sorsa var den erkände statsministern i en regering som satt rekordlänge, hela valperioden.Den ändring som inträffat utvisades av att Sorsa redan under sin tredje regering, med Pär Stenbäck som utrikesminister, hade deltagit aktivt även i beredningen av utrikesärenden, och under sin fjärde regering kunde han utan att statsöverhuvudet stramade åt tyglarna delta i Socialistinternationalens möten om nedrustning och stimulans av världsekonomin och bli ordförande i organisationen. Eftersom det var en organisation för partier gav Sorsas agerande där inte upphov till någon kompetenskonflikt mellan honom och presidenten, även om presidenten inte såg med helt blida ögon på statsministerns utrikespolitiska aktivitet och nära relationer till Sovjetunionen. Parlamentarismen hade emellertid stärkts och gjort statsministerns ställning mera självständig.
Presidenten dirigerar regeringens sammansättning
Vanligtvis påverkade Koivisto regeringsförhandlingarna genom att diskutera. Ett undantag inträffade efter riksdagsvalet 1987. Efter en lång oppositionsperiod och i det ekonomiska uppsvingets extas nådde samlingspartiet sitt bästa valresultat någonsin och fick bli regeringsbildare. Tvärtemot förväntningarna utnämnde Koivisto inte samlingspartiets ordförande Ilkka Suominen till regeringssonderare utan valde bankdirektör Harri Holkeri. Bakgrunden var att presidenten hade fått ett tips om en hemlig överenskommelse som samlingspartiets, centerns och SFP:s ordförande skulle ha ingått före valet på industriledarnas initiativ i syfte att få en centerledd borgerlig regering om borgarna vann valet.
I förargelsen över det s.k. kassaskåpsavtalet styrde presidenten regeringsöverläggningarna enligt eget gottfinnande.Trots att detta så kallade kassaskåpsavtal inte hade lagts fram, förargade konstellationen Koivisto så pass att han med presidentens maktbefogenheter styrde regeringsöverläggningarna enligt eget gottfinnande, oberoende av att andan i den nyligen godkända författningsreformen var att minska maktbefogenheterna. Enligt hans direktiv ”sonderade” minister Esko Rekola Harri Holkeris blåröda regering. Efter att samlingspartiet i 21 år inte ansetts vara regeringsdugligt av utrikespolitiska skäl satt man nu vid samma bord som socialdemokraterna.
På så vis ökade de inrikespolitiska alternativen. Holkeris regering var historisk, eftersom den dittills var den enda majoritetssammansättningen där centern (agrarförbundet) inte rymdes med. De sju ministrarna från samlingspartiet, åtta från SDP, två från SFP och en från FLP satt nytt rekord, två dygn längre än sin föregångarna, dvs. 1 457 dagar. Stora skattelättnader och åtgärder för att förbättra sysselsättningen var på gång i Finland, som firade konsumtionsfest före kollisionen med den ekonomiska recessionen. Under regeringsperioden frigjordes penningmarknaden, sysselsättningen och statsfinanserna förblev starka, men ekonomin överhettades och bytesbalansen försämrades. Man hade ännu inte insett följderna av att öppna upp den tidigare slutna ekonomin.
Riksdagens arbetsformer reformeras
När parlamentarismen stärktes började också riksdagen själv reformera verksamhetsstrukturerna och arbetssätten på 1980-talet. Utskottens mandatperiod förlängdes 1983 så att den blev lika lång som valperioden. Senare reformerades utskottsväsendet 1991 så att det i huvudsak började motsvara ministerieindelningen. I följande skede 1993 reformerades de muntliga frågetimmarna för att göra riksdagens plenum till huvudarena för den politiska debatten och togs i bruk statsministerns upplysningar, som har varit ett enkelt sätt att snabbt informera riksdagen om till exempel ärenden som kräver utrikes- och säkerhetspolitisk diskussion.
Med tanke på EU-medlemskapet har utvecklandet av stora utskottet varit centralt.Med tanke på integrationen och EU-medlemskapet har utvecklandet av stora utskottet varit centralt. Det utskottet hade aldrig uppnått den ställning som parlamentets ”överhus”, som ursprungligen planerades i 1906 års lantdagsreform. Av praktiska skäl beslutade riksdagen enligt Seppo Tiitinen att propositioner inte längre skulle skickas till stora utskottet före den med tanke på deras sakinnehåll avgörande plenumbehandlingen. Stora utskottet utsågs utifrån samtliga specialutskotts beredning till riksdagens integrationsutskott redan i EES-skedet och sedan till Europautskott när EU blev aktuellt. Med tanke på demokratin är det anmärkningsvärt att när medlemskapet i Europeiska unionen förverkligades i början av 1995 hade riksdagen redan skapat ett system för den nationella beredningen av Europaärenden som garanterade att ett system som betonar det parlamentariska styrelseskicket bibehölls även vid behandlingen av EU-ärenden.
Utrikespolitiska utmaningar
Inom utrikespolitiken präglades övergången till 1980-talet av det förändrade läget mellan stormakterna. De kubanska truppernas deltagande i händelserna i Angola och Etiopien tolkades i väst som av Sovjetunionen arrangerad revolutionsexport, och ockupationen av Afghanistan 1979 ledde till att Förenta staterna tillfälligt förbjöd spannmålsexport till Sovjetunionen och skärpte övervakningen av förbudet mot export av spetsteknologi även till andra socialistländer samt bojkottade de olympiska spelen i Moskva 1980.
Inom utrikespolitiken präglades övergången till 1980-talet av det förändrade läget mellan stormakterna.Den ogynnsamma ekonomiska utvecklingen i Östeuropa undergrävde aktningen för socialismen och skärpte den internationella atmosfären. På grund av strejker som hotade det kommunistiska partiets makt utlystes krigstillstånd i Polen i december 1981, vilket fick president Ronald Reagan att förbjuda export till Sovjetunionen av förnödenheter som tillverkades för gasledningen till Västeuropa. I de stormaktspolitiska vändningarna upplevdes upprustningen som särskilt hotande, eftersom Nato 1979 hade beslutat att placera kärnvapen i Europa som motvikt till östs nya robotgeneration.


EU-medlemskap
Redan innan EES-förhandlingarna (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet) hade flera EFTA-länder meddelat att deras egentliga mål var medlemskap i Europeiska gemenskapen (EG). Berlinmurens fall 1989 och den därpå följande tiden av nya möjligheter gav även Finland friare utsikter till en västintegration. I början av 1990 överlämnade Holkeris regering en redogörelse till riksdagen som inbegrep möjlighet till medlemskap i EG.