Föregående: Krigstiden och avklarandet av den 1939–1945

Statspolitiken stabiliseras och återgår till vardagen

Maktskifte

Riksdagsvalet 1945 förrättades i en spänd och delvis ängslig atmosfär efter det förlorade kriget, och ansedda aktörer krävde öppet att de krigstida politikerna skulle bytas ut. Resultatet var att kommunisterna rönte en tidigare oskådad framgång och blev med ett understöd på 23,5 procent statsministerparti redan i mars 1946.

President Mannerheim skickade den 4 mars 1946 ett brev till statsrådet där han med hänvisning till sin försämrade hälsa ansåg att han inte längre kunde sköta de uppgifter som anförtrotts honom. Med hänvisning till beslutet från krigsansvarighetsrättegången och inledandet av krigsskadeståndsleveranserna konstaterade han att villkoren i fredstillståndsavtalet nu var uppfyllda och sålunda ansåg han att han för egen del till väsentliga delar fullgjort de uppgifter som han gått med på att sköta vid en för landet ödesdiger tidpunkt.

Statspolitiken började stabiliseras när Paasikivi valdes till president 1946.

Inom den av ledarskapskrisen präglade statspolitiken hade Paasikivi redan som statsminister tagit regeringstyglarna i ett stadigt grepp i slutet av 1944 och åsidosatt president Mannerheim på kärnområdena för dennes maktutövning. När Paasikivi valdes till president 1946 under exceptionella förhållanden så att riksdagen förrättade valet för de återstående fyra åren av Mannerheims period, kunde statspolitiken börja stabiliseras.

Paasikivis starka ledarskap

Paasikivis auktoritära ledarstil passade i en situation där segrarmakterna och i synnerhet Sovjetunionen och andra utomparlamentariska krafter oavbrutet riktade påtryckningar och krav mot Finland som försökte återhämta sig från kriget. Följande riksdagsval 1948 normaliserade den politiska situationen när kommunisterna, som bland annat fläckats av statskuppsrykten, förlorade 11 platser. Presidentens ställning som landets självständiga ledare befästes ytterligare. Medan vänstern radikaliserades motverkade Paasikivis starka person jäsningen i samhället genom han höll hårt i tyglarna, vilket ökade hans inflytande ytterligare.

Paasikivis starka person motverkade jäsningen i samhället.

Kristidens starka ledarmodell bibehålls under Paasikivis period, överfördes till fredstida förhållanden och stärktes utan att ifrågasättas, samtidigt som Finland sökte sin plats i internationella sammanhang och inrikespolitiken lugnade sig. Förhållandena mellan de politiska institutionerna samt maktutövningsmetoderna började så småningom stabiliseras till mer permanenta modeller för politisk kultur och statspolitik.

Nya regeringskoalitioner

Efter att Paasikivi blivit president bildade agrarförbundet, socialdemokraterna och folkdemokraterna i slutet av mars efter tvister om statsministern under ledning av Mauno Pekkala, som övergått från socialdemokraterna till DFFF, en regering bestående av de ”tre stora” som satt drygt två år. Folkdemokraterna tog förutom statsministerposten sex ministerportföljer, SDP och agrarförbundet vartdera fem och svenskarna (SFP) en medan fackministern Carl Enckell fortsatte som utrikesminister.

Pekkalas regerings programförklaring var mera vänsterradikal än de tidigare.

Pekkalas regerings programförklaring var som helhet betraktad mera vänsterradikal än de tidigare och rentav propagandistisk eftersom man krävde att resterna av krigspolitiken och fascistiska element skulle utplånas från det offentliga livet och rättsväsendet rensas på folkets mest reaktionära fiender. Tuomo Polvinen sammanfattar Paasikivis politikerlistighet i påpekandet att Paasikivi genom sin smidighet lyckades lura kommunisterna fast hans verkliga syfte var att slå tänderna ur munnen på extremvänstern.

Paasikivi fjärmar sig från inrikespolitiken

Paasikivi drev saker och ting som en praktisk finansman, som mera värdesatte ett starkt individuellt grepp än medelmåttiga kollektiva uppgörelser. Från 1914 tills han blev statsminister hade han varit verksam inom det ekonomiska livet utanför statspolitiken. Inom inrikespolitikens förvaltningsområde var Paasikivi isolerad på samma sätt som tidigare presidenter. Han nätverkade inte med olika aktörer inom statsledningens maskineri, utan han fortsatte med sitt individuella ledarskap och överlät den ”smutsiga” inrikespolitiken åt andra.

Paasikivi fortsatte med sitt individuella ledarskap och överlät inrikespolitiken åt andra.

En delorsak till att Paasikivi fjärmades från inrikespolitiken kan vara att den gamla världens statsman, eller vilken annan som helst enskild ledare, hade svårt att ingripa i dragkampen mellan de alltmer inflytelserika partierna och intressegrupperna i en tid då de stora massorna började aktivera sig.

Östrelationerna i centrum

Utrikespolitiken var Paasikivis eget område. Han behöll sin auktoritet genom att sätta sig ovanför de dagspolitiska frågorna och de politiska grupperingarnas inbördes tvister och i stället hantera nationens stora grundläggande frågor. Paasikivi ansåg det viktigt att landet var enigt om vilka dessa grundläggande frågor var och hur de borde lösas. Paasikivi ansåg det viktigt att få riksdagens och statsrådets stöd för betydande utrikespolitiska avgöranden. I sitt tal under riksdagens 40-årsjubileum 1946 sade han direkt att i viktiga frågor måste riksdagen vara med och bestämma den utrikespolitiska linjen.

Paasikivi ansåg det viktigt att få riksdagens och statsrådets stöd för viktiga utrikespolitiska avgöranden.

Presidenten lyfte upprepade gånger fram vikten av goda östrelationer: de var en nödvändig garanti för landets självständighet. Relationerna till Sovjetunionen påverkade också många mer renodlade inrikespolitiska frågor. Finländska politiker började gissa sig fram till kontrollkommissionens, Fabriksgatans rysskontakters och Moskvas reaktioner på sin verksamhet och anpassa den efter dessa förhandsantaganden. Det utrikespolitiska hotet från grannen och dennes förväntningar påverkade också relationerna inom den politiska eliten.

Utrikespolitiken stabiliseras

Vapenstilleståndsavtalet inledde en ny era inom utrikespolitiken; man gick från misstro och fiendskap till att skapa vänskapliga relationer. Finländarna avreste förhoppningsfulla till Paris, men fick inte igenom en enda ändring i vapenstilleståndsavtalet från Moskva hösten 1944. Parisfreden utökades dessutom med en del III där texten skärptes ytterligare så att Storbritannien krävde begränsningar av flygvapnets planantal och marinens tonnage samt en bestämmelse som maximiantalet personer inom försvarsmakten och gränsbevakningen. Parisfreden, som var resultatet av konferensen som avslutades i oktober, undertecknades i Paris den 10 februari 1947 och ratificerades enhälligt i Finland i april. Däremot drog Sovjetunionen ut på ratificeringen ända till hösten, och pressade på detta sätt Finland att vägra ta emot Marshallhjälpen.

zoom-knappenVäverskor hos Finlayson 1951. Krigsskadestånden främjade Finlands industrialisering efter krigen, vilket skapade en grund för ökat välstånd och uppbyggnaden av kommande årtiondens välfärdssamhälle.
Väverskor hos Finlayson 1951. Krigsskadestånden främjade Finlands industrialisering efter krigen, vilket skapade en grund för ökat välstånd och uppbyggnaden av kommande årtiondens välfärdssamhälle.

Finlands nya utrikespolitiska ställning framstod som alltmer förnedrande.

Paasikivis agerande i fråga om beslutet om Marshallhjälpen beskriver på ett bra sätt hur det realpolitiska trycket gick framom parlamentarismen. Genom tvisten framstod Finlands nya utrikespolitiska ställning också som alltmer förnedrande. Finland hade ännu inte vant sig helt vid Sovjetunionens långtgående styrkepolitik.

Vänskaps-, samarbets- och biståndsfördraget

När motsättningarna mellan öst och väst blev allt hätskare accentuerades Finlands ställning i gränsområdet mellan dem alltmer. I en atmosfär fylld av misstro och farhågor tog Paasikivi övertog tyglarna och började leda mötena i Helsingfors för att förbereda VSB-förhandlingarna. Regeringen var enig om att sända en delegation till Moskva, men riksdagsgruppernas inställning innebar problem för presidenten. Sovjetunionens initiativ upplevdes som skrämmande och man förhöll sig misstänksamt till det också därför att det bedömdes stärka den inhemska extremvänsterns ställning.

En liten stat som Finland var tvungen att godkänna Rysslands avtalsvillkor.

Statsledningen bild av situationen var ganska förnedrande: en liten stat som Finland var tvungen att godkänna Rysslands villkor, och eftersom Ryssland vid ett krig i vilket fall som helst skulle ockupera Finland var det förnuftigt att ingå ett avtal i fredstid. De andra nordiska länderna, som Finland försökte närma sig, förstod att situationen tvingade landet att göra detta val.

Presidenten fortsatte att förbereda förhandlingarna och kommunicera med riksdagsgrupperna för att få deras stöd för resan. Utrikesminister Enckell överlämnade en redogörelse för förhandlingsdirektiven och avtalsförslaget till riksdagens utrikesutskott, men utskottet gav inget utlåtande om saken. Därefter utnämnde presidenten Finlands förhandlingsdelegation genom ett beslut som han fattade i statsrådet – utan att bry sig om partiernas förslag – och fastställde direktiven och avtalsutkastet.

Riksdagen gick med på avtalet

Med finska ögon sett var förhandlingarna framgångsrika; egentligen alla förslag som formulerats i Helsingfors godkändes, och VBS-fördraget undertecknades slutligen utifrån det utkast som Paasikivi fastställt– utan parlamentariskt stöd – den 6 april 1948. Enligt till exempel Kimmo Rentola och Martti Turtola har detta betraktats som en seger för både Paasikivis politik och presidenten personligen.

VSB-fördraget undertecknades utifrån det utkast som Paasikivi fastställt utan parlamentariskt stöd.

Ratificeringen av avtalet var nu endast beroende av riksdagsgruppernas vilja, men Paasikivi ställde dem inför redan fullbordat faktum och krävde att hans alster skulle godkännas officiellt. Slutligen fick presidenten stöd från det största oppositionspartiet samlingspartiet, och avtalet ratificerades. En bidragande orsak till att riksdagen gav med sig var eventuellt viljan att undvika den kris som sannolikt skulle uppstå om man motsatte sig presidenten. Paasikivi agerade i enlighet med direktiven för sin realistiska styrkepolitik för att etablera sin ställning inom den efterkrigstida internationella politiken, och förbisåg även riksdagens åsikt när det var ”nödvändigt”.

Nya val och den andra presidentperioden

Hösten 1949 inledde DFFF en kampanj mot Paasikivi. Valdeltagandet 1950 var större än i något tidigare elektorsval: 63,8 procent av de röstberättigade gick till valurnorna. De grupper som understödde Paasikivi rönte betydande framgång i valet, vilket i själva verket avgjorde valresultatet och gjorde det egentliga presidentvalet i februari till en formalitet. I den första och avgörande omröstningen fick Paasikivi 171, DFFF:s Mauno Pekkala 67 och agrarförbundets Urho Kekkonen 62 röster.

Efter valet bad Paasikivi att Kekkonen skulle bilda en regering på bred parlamentarisk basis så att DFFF var representerat – regeringsansvar för folkdemokraterna hade antagligen gjort de yttre förbindelserna mindre komplicerade – men socialdemokraterna godkände inte tanken. Paasikivi utnämnde således Kekkonens första regering som bestod av endast agrarförbundet, framstegspartiet och svenskarna (SFP). Den åtföljdes i snabbt takt av Kekkonens andra, tredje och fjärde ministär, där de två första rymde även socialdemokrater och den sista endast agrarförbundare, svenskar och fackministrar.

Partiernas makt ökar

Ett särdrag hos det politiska livet på 1950-talet var att partiernas och massrörelsernas makt ökade avsevärt. Således hade presidenten inga verkliga möjligheter till personval när regeringarna bildades på samma sätt som hans företrädare. Paasikivis andra presidentperiod präglades också av allvarliga störningar i arbetslivet. Under den ekonomiska konjunkturuppgången i början av 1950-talet inledde intressegrupperna en strid om det växande välståndet. Konjunkturuppgången 1950 till följd av Koreakriget förbättrade exportindustrins förutsättningar. Trots att den ekonomiska regleringen i huvudsak upphörde under åren 1947- 1957, måste regleringen av utrikeshandeln fortsätta på grund av depressionen 1953.

Ett särdrag hos det politiska livet var att partiernas och massrörelsernas makt ökade avsevärt.

Förhandlingsläget var svårt eftersom arbetslivets intressebevakningsorganisationer saknade etablerade rutiner. Följden var samarbetsatmosfären försämrades, kostnaderna steg, arbetsgivar- och arbetstagarorganisationerna stred, det var svårt att sätta jordbruks- och löneinkomsterna i relation till varandra och prispolitiken som gällde baslivsmedel skavde. Devalveringar, manipulering av levnadskostnadsindex, strejker och hot om generalstrejk samt försök till borgfred skapade sprickor i samhället.

zoom-knappenJopa Eduskuntatalon katto muuttui Olympialaisvieraita tervetulleiksi toivottavaksi terassiksi kesällä 1952.
Till och med Riksdagshusets tak förvandlades till en terrass som hälsade olympiadbesökaran välkomna sommaren 1952.

Kekkonens uppgång

Med tanke på den allmänna andan var de olympiska spelen i Helsingfors sommaren 1952 och slutet på krigsskadeståndet i september mentalt viktiga händelser. De politiska kretsarna eggades åter av väntan på det kommande presidentvalet 1956 och de olika aktörer som förberedde sig för valet var till bredden uppfyllda av politisk aktivitet. Samtliga spelare på den politiska arenan, som fortfarande inte hade stabiliserats efter kriget, tog obarmhärtigt mått på varandra. Under 1950-talet var statsministerns roll central ända till presidentvalet 1956: Urho Kekkonen syntes och hördes överallt.

Statsministerposten gjorde Urho Kekkonen till central makthavare inom politiken på 1950-talet.

Under Paasikivis andra period hade man fortsatt att skilja åt inrikes- och utrikespolitiken till egna förvaltningsområden, och man började rentav prata om det som en berättigad och förpliktande tolkning av den skrivna konstitutionen och alltså inte enbart som en flexibilitet hos regeringsformen. Paasikivi konstaterade rentav i klarspråk att utrikespolitiken enligt regeringsformen ankommer på presidenten. Trots allt åsidosatte den ivrige moderna ledaren Urho Kekkonen finkänsligt den gamle statsmannen i presidentens egen utrikespolitik. Till detta bidrog att de kritiska frågorna i östrelationerna var lösta och Paasikivi lättade på sitt grepp om utrikespolitiken. Det uppstod dock inte någon egentlig konkurrens mellan Paasikivi och Kekkonen, eftersom presidenten litade på sin minister, som å sin sida drev en utrikespolitik som överensstämde med presidentens linje. Viktiga frågor avgjordes fortfarande med Paasikivis välsignelse.

zoom-knappenGränsbommen är öppen dagen då Porkala återlämnas den 26 januari 1956. En rad svarta bilar kör in på området.
Gränsbommen är öppen dagen då Porkala återlämnas den 26 januari 1956. En rad svarta bilar kör in på området.

Kulmen på Paasikivis karriär

Återlämnandet av Porkalabasen 1955 var den obestridliga kulmen på Paasikivis president-, om inte hela politikerkarriär. Händelsen hade sin bakgrund i stormaktsrelationernas utveckling, som efter Stalins död färgades av den så kallade Genèveandan och töväder. De andra ministrarna fick höra om hela Moskvaresan först när Paasikivi redan hade valt sitt sällskap, och även då bestred han fortfarande att han visste orsaken till inbjudan. Paasikivi förhöll sig lättsinnigt till justeriet kring presidentens och statsministerns gemensamma resa.

Återlämnandet av Porkala var en stor seger för Paasikivi i den finländska allmänhetens ögon. När sällskapet återvände till Helsingfors hälsades de med hurrarop, Paasikivi jämte fru hälsade åt en enorm folkskara från slottets balkong. Den 22 september höll presidenten ett radiotal där han uttryckte sin genuina tillfredsställelse med avtalet och sammanfattade sin statsfilosofi angående relationerna till grannen i öst: ”Pennan har reparerat det som svärdet har söndrat. Det har än en gång visat sig att vänskapliga förhandlingar och förnuftig förlikning än den väg som vi måste gå när vi ska ordna saker och tings med Sovjetunionen.” Han hoppades att riksdagen skulle godkänna avtalet för att garantera en lycklig utveckling av relationerna mellan länderna.

Kekkonen fick Moskvas stöd

Avtalet godkändes men presidentens egenmäktiga handlande störde många. Utrikesminister Virolainen och tf. statsminister Kalliokoski hade varit lika ovetande på förhand om denna viktiga händelse som vilken radiolyssnare som helst. Förenta staterna sade rakt ut att återlämnandet av Porkala var ett propagandatrick, men i Finland var den konkreta nyttan ett alltför stort glädjeämne för att kunna förstöras av denna överdrivet realistiska aspekt.

Moskva litade på Kekkonen som statsminister och ville stödja honom som president.

Moskva litade på Kekkonen som statsminister och ville stödja honom som president, vilket kom fram redan i samband med återlämnandet av Porkala. Denna höjdpunkt hösten 1955 var också inledningen på slutspelet av Kekkonens presidentvalskampanj. Valkampanjerna 1956 var anmärkningsvärt omfattande och hårda. Den obestridlige huvudkandidaten Kekkonen besökte alla betydande tätorter och höll nästan 300 tal. Konkurrenten, K.A. Fagerholm, understöddes av socialdemokraterna, högern, den finsk- och svenskspråkiga bildade klassen, tjänstemännen och till och med företrädare för kyrkan, medan Kekkonen hade bara agrarförbundet, kommunisterna samt finans- och idrottskretsarna bakom sig. Det finländska samhället var igen på väg att bli tudelat.

Följande:Makten koncentreras – och splittras slutligen 1956–1981